Chci aby tady byla kvalitní byrokracie!
Chci aby tady byla kvalitní nezávislá, vzdělaná a adekvátně placená třída úředníků, kteří mají na starosti každodenní chod tohoto státu. A rozhodl jsem se za to bojovat tímto obrázkem:
Ten totiž nejlépe vyjadřuje, co zatím dokázala v oblasti depolitizace, profesionalizace a efektivity úřednictva vytvořit naše nejlepší protikorupční vláda. Z původního záměru oživit myšlenku dobrého služebního zákona, který po vzoru oblečené neoblečené královny Koloběžky I. máme schválený od roku 2002, ale stále odsouváme jeho účinnost, přejmout z něho to podstatné a vytvořit nový kvalitní zákon o úřednících, zbyl proškrtaný cár papíru, který žádný ze současných problémů státní správy neřeší.
A že jich je. Jak píše sedm protikorupčních organizací: „Zákonu chybí zásadní systémové prvky, nezbytné pro odpolitizování a profesionalizaci státní správy: kariérní řád, transparentní systém odměňování, systém hodnocení, personální řízení ve státní správě, právní ochrana a povinnosti úředníků. Zákon na rozdíl od služebního zákona a požadavků EU nereflektuje, že veřejná služba je služba občanům, kteří jsou zdrojem moci výkonné, která má být vykonávána prostřednictvím orgánů státní resp. veřejné správy (Ústava ČR). Zákon vychází pouze ze soukromoprávní úpravy v duchu „státní správa jako business“. Přijímání úředníků na volná místa může probíhat dvěma netransparentními postupy - vnitřní výběrové řízení, omezené vnější výběrové řízení. Chybí transparentní systém odměňování, který by zrušil smluvní platy a zavedl vysokou základní a omezenou nenárokovou složku platu úředníka. Nezavádí dostatečnou ochranu whistleblowerů.“
Nejde přitom vůbec o to, jestli chceme stát „malý“ nebo „velký“. O tom veďme nekonečné diskuze, ale nějaké úřady budou vždy. Tak by bylo hezký, když by fungovaly. Že fungují špatně, víme všichni. Že jsou úředníci často nekompetentní a permanentně pod politickým tlakem, taky. Že pracovat ve státní správě není, pokud nejste osobní strážkyní premiéra, žádné terno, taky. Že je s tím potřeba něco dělat, taky.
Know how, jak systémově nastavit fungování veřejné správy tak, aby to bylo ku prospěchu lidu této země, abych použil obrat přítele Paroubka, není žádná velká pecka. Stačí se seznámit s legislativou a zvyklostmi v zahraničí, přečíst si analýzu Transparency International, shrnutí Ekologického právního servisu, výtku Evropské komise, pustit se do legislativní práce a za chvíli může být vymalováno.
Odpověď na otázku, proč tomu tak doposud není, je srandovně jednoduchá a právě proto na ni přišel sociolog a komentátor Stanislav Biler na Hospodářkách: „Bez nezávislé státní správy není možné vybudovat otevřenou společnost západního střihu. Dokud budou úředníci odpovědní ministrům, nemůžou nikdy hájit zájmy občanů. To je jediný relevantní důvod, proč nemáme zákon o státní službě. Pavel Dlouhý, Martin Kuba, Pavel Blažek nebo Tomáš Hrdlička by mohli vyprávět...“
Pokud chcete napomoci změně a prosazení dobrého zákona o úřednících, Napištejim.cz, jak toho chtějí dosáhnout zákonem z dílny Ministerstva vnitra, který jde přesně opačnou cestou. Pokud vám odepíší, že podle jejich právního názoru je navrhovaný zákon dobrý, dejte nám to v Ekologickém právním servisu vědět, ať víme, s kým máme tu čest a můžeme precizovat naše argumenty proti dnes navrhovaného zákonu, aby to pochopil opravdu každý.
Škrtání v zákonech nic nestojí
Ten totiž nejlépe vyjadřuje, co zatím dokázala v oblasti depolitizace, profesionalizace a efektivity úřednictva vytvořit naše nejlepší protikorupční vláda. Z původního záměru oživit myšlenku dobrého služebního zákona, který po vzoru oblečené neoblečené královny Koloběžky I. máme schválený od roku 2002, ale stále odsouváme jeho účinnost, přejmout z něho to podstatné a vytvořit nový kvalitní zákon o úřednících, zbyl proškrtaný cár papíru, který žádný ze současných problémů státní správy neřeší.
A že jich je. Jak píše sedm protikorupčních organizací: „Zákonu chybí zásadní systémové prvky, nezbytné pro odpolitizování a profesionalizaci státní správy: kariérní řád, transparentní systém odměňování, systém hodnocení, personální řízení ve státní správě, právní ochrana a povinnosti úředníků. Zákon na rozdíl od služebního zákona a požadavků EU nereflektuje, že veřejná služba je služba občanům, kteří jsou zdrojem moci výkonné, která má být vykonávána prostřednictvím orgánů státní resp. veřejné správy (Ústava ČR). Zákon vychází pouze ze soukromoprávní úpravy v duchu „státní správa jako business“. Přijímání úředníků na volná místa může probíhat dvěma netransparentními postupy - vnitřní výběrové řízení, omezené vnější výběrové řízení. Chybí transparentní systém odměňování, který by zrušil smluvní platy a zavedl vysokou základní a omezenou nenárokovou složku platu úředníka. Nezavádí dostatečnou ochranu whistleblowerů.“
Nejde přitom vůbec o to, jestli chceme stát „malý“ nebo „velký“. O tom veďme nekonečné diskuze, ale nějaké úřady budou vždy. Tak by bylo hezký, když by fungovaly. Že fungují špatně, víme všichni. Že jsou úředníci často nekompetentní a permanentně pod politickým tlakem, taky. Že pracovat ve státní správě není, pokud nejste osobní strážkyní premiéra, žádné terno, taky. Že je s tím potřeba něco dělat, taky.
Know how, jak systémově nastavit fungování veřejné správy tak, aby to bylo ku prospěchu lidu této země, abych použil obrat přítele Paroubka, není žádná velká pecka. Stačí se seznámit s legislativou a zvyklostmi v zahraničí, přečíst si analýzu Transparency International, shrnutí Ekologického právního servisu, výtku Evropské komise, pustit se do legislativní práce a za chvíli může být vymalováno.
Odpověď na otázku, proč tomu tak doposud není, je srandovně jednoduchá a právě proto na ni přišel sociolog a komentátor Stanislav Biler na Hospodářkách: „Bez nezávislé státní správy není možné vybudovat otevřenou společnost západního střihu. Dokud budou úředníci odpovědní ministrům, nemůžou nikdy hájit zájmy občanů. To je jediný relevantní důvod, proč nemáme zákon o státní službě. Pavel Dlouhý, Martin Kuba, Pavel Blažek nebo Tomáš Hrdlička by mohli vyprávět...“
Pokud chcete napomoci změně a prosazení dobrého zákona o úřednících, Napištejim.cz, jak toho chtějí dosáhnout zákonem z dílny Ministerstva vnitra, který jde přesně opačnou cestou. Pokud vám odepíší, že podle jejich právního názoru je navrhovaný zákon dobrý, dejte nám to v Ekologickém právním servisu vědět, ať víme, s kým máme tu čest a můžeme precizovat naše argumenty proti dnes navrhovaného zákonu, aby to pochopil opravdu každý.