Omluva radním Prahy 8: z hazardu placeni nejste
Minulý týden se mi povedlo publikovat blog, že peníze, které jdou do pražského rozpočtu a následně přerozdělováním do rozpočtu Prahy 8, končí v kapsách radních. Když bych totéž napsal o Brně a asi o jakékoliv jiné obci, byla by to pravda. Loterní daň je u automatů z 80 % příjmem obcí a je zcela na dané obci, samozřejmě v rámci dodržení rozpočtových pravidel, jak s těmito penězi naloží.
Může to jako dotaci poskytnout kasinu na novou fasádu, před volbami nadělat skluzavky a opravit chodníky, nebo to rozdělit na odměnách úředníkům, které automaty v obci povolují. Hazardní daň je příjmem obce a výdajem obce jsou platy radních. Tak to stojí vedle sebe.
U Prahy je ale situace specifická v tom, že peníze, které velké zastupitelstvo přerozděluje do městských částí, jsou účelově vázána na dotace na sport či sociální oblast.
25. 10. 2012: Zastupitelstvo hlavního města Praha schvaluje:
- poskytnutí dotace městským částem hl. m. Prahy ve výši 50 % z obdrženého odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení za 1. pololetí r. 2012 (pol. 4121), tj. ve výši 183 242,0 tis. Kč, a to 50 % z této částky, tj. 91 621,0 tis. Kč formou neúčelové dotace (UZ 93) a zbývajících 50%, tj. 91 621,0, tis. Kč formou účelové neinvestiční dotace určené na sport, kulturu, školství, zdravotnictví a sociální oblast (UZ 98) dle přílohy č. 1 tohoto usnesení,
- navýšení neúčelové rezervy vlastního hl. m. Prahy v kapitole 10 o nerozdělenou část obdrženého odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení a o odvody z ostatních druhů loterií a jiných podobných her ve výši 271 042,7 tis. Kč.
29. 11. 2012: Zastupitelstvo hlavního města Praha schvaluje:
návrh na účelové určení neinvestičních dotací městským částem hl. m. Prahy poskytovaných v průběhu r. 2013 z rezervy pro městské části hl. m. Prahy, vytvořené v kap. 10 rozpočtu vlastního hl. m. Prahy v částce 50 % podílu z obdrženého odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení (maximálně však v částce 300 000 tis. Kč ročně) ve smyslu ust. § 41i odst. 1 písm. b) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, a to: 50 % těchto dotací formou účelové neinvestiční dotace určené pouze na grantovou podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících na území městských částí hl. m. Prahy, které zajišťují dlouhodobě organizovanou sportovní výchovu mládeže registrované v jednotlivých nestátních neziskových organizacích, a zbývajících 50 % formou účelové neinvestiční dotace určené na kulturu, školství, zdravotnictví a sociální oblast - s tím, že zbývající podíl z obdrženého odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení a obdržený odvod z ostatních druhů loterií a jiných podobných her ve smyslu ust. § 41i odst. 1 písm. b) a odst. 3 písm. b) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, bude v r. 2013 vlastním hl. m. Prahou poskytován v rozsahu 350 000 tis. Kč ročně účelově na grantové programy a aktivity financované na základě smluv o partnerství vlastního hl. m. Prahy v oblasti sportu.
O těchto usneseních jsem v době psaní minulého blogu, který jsem smazal, aby se dále nešířil, nevěděl. Moje chyba. Ne, že bych byl po jejich nalezení a pročtení dvakrát moudrý, jestli se v tom dobře orientuju, ZHMP účelově vázalo 3/4 prostředků, které z hazardu dostalo a přerozdělilo je městským částem, 1/4 si nechalo v rezervním fondu.
Korektní je tedy říci, že z hazardu jsou placeni radní a zastupitelé Hlavního města Prahy, kteří mohli s těmito penězi naložit zcela dle své libovůle a to, že se rozhodli účelově sumu peněz z hazardu vázat, je jejich vnitřní věcí. Peníze přišly na pražský účet ve formě virtuální, jedná se o několik desítek či stovek milionů, které se rozptýlí v ostatních příjmech a na sport či kulturu jdou tedy stejně pravděpodobně peníze z rozpočtového určení daní či z výnosů nemovitostí jako z hazardu. To jen protože by vypadalo blbě přiznat si, že peníze v rozpočtu obecně slouží i jako zdroj peněz pro plat primátora Hudečka, tak se to takhle vyděluje a s penězi z hazardu se nakládá, jak kdyby to bylo něco extra.
Můj předešlý blog i tento by byl zbytečný, pokud by Praha 8 přistoupila k opravdové regulaci hazardu, jako třeba Praha 2 pod vedením Jany Černochové (ODS). Jenže na Praze 8 hodlají navzdory evidentnímu nesouhlasu občanů ponechat několik desítek heren. Místostarosta Gros lživě argumentuje, že na penězích z hazardu je závislý třeba Člověk v tísni nebo skauti, kteří to okamžitě dementovali. Praha 8 ještě minulý týden odmítala zveřejnit, které herny hodlá ponechat, radní Švarc (TOP09) nedokázal říci žádný klíč, podle kterého herny vybírali. Když k tomu přičtu zachycené ohlasy na facebooku, jak radnice Prahy 8 tlačí na provozovatele, aby solili úplatky, jinak jejich herny zakáží, tak co si o tom asi tamější obyvatelé mají myslet.
Jelikož se schválení vyhlášky o hazardu odsunulo patrně na září, má i Praha 8 ještě šanci zaujmout k hazardu postoj, který nebude korupcí smrdět na sto honů. Držím jí v tom palce a pokud svůj názor nezmění, tak radním držím palce o to víc, protože se současným kamarádským přístupem k regulaci hazardu budou mít svou pozici v nadcházejícím předvolebním boji hodně ztíženou.
Může to jako dotaci poskytnout kasinu na novou fasádu, před volbami nadělat skluzavky a opravit chodníky, nebo to rozdělit na odměnách úředníkům, které automaty v obci povolují. Hazardní daň je příjmem obce a výdajem obce jsou platy radních. Tak to stojí vedle sebe.
U Prahy je ale situace specifická v tom, že peníze, které velké zastupitelstvo přerozděluje do městských částí, jsou účelově vázána na dotace na sport či sociální oblast.
25. 10. 2012: Zastupitelstvo hlavního města Praha schvaluje:
- poskytnutí dotace městským částem hl. m. Prahy ve výši 50 % z obdrženého odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení za 1. pololetí r. 2012 (pol. 4121), tj. ve výši 183 242,0 tis. Kč, a to 50 % z této částky, tj. 91 621,0 tis. Kč formou neúčelové dotace (UZ 93) a zbývajících 50%, tj. 91 621,0, tis. Kč formou účelové neinvestiční dotace určené na sport, kulturu, školství, zdravotnictví a sociální oblast (UZ 98) dle přílohy č. 1 tohoto usnesení,
- navýšení neúčelové rezervy vlastního hl. m. Prahy v kapitole 10 o nerozdělenou část obdrženého odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení a o odvody z ostatních druhů loterií a jiných podobných her ve výši 271 042,7 tis. Kč.
29. 11. 2012: Zastupitelstvo hlavního města Praha schvaluje:
návrh na účelové určení neinvestičních dotací městským částem hl. m. Prahy poskytovaných v průběhu r. 2013 z rezervy pro městské části hl. m. Prahy, vytvořené v kap. 10 rozpočtu vlastního hl. m. Prahy v částce 50 % podílu z obdrženého odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení (maximálně však v částce 300 000 tis. Kč ročně) ve smyslu ust. § 41i odst. 1 písm. b) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, a to: 50 % těchto dotací formou účelové neinvestiční dotace určené pouze na grantovou podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících na území městských částí hl. m. Prahy, které zajišťují dlouhodobě organizovanou sportovní výchovu mládeže registrované v jednotlivých nestátních neziskových organizacích, a zbývajících 50 % formou účelové neinvestiční dotace určené na kulturu, školství, zdravotnictví a sociální oblast - s tím, že zbývající podíl z obdrženého odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení a obdržený odvod z ostatních druhů loterií a jiných podobných her ve smyslu ust. § 41i odst. 1 písm. b) a odst. 3 písm. b) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, bude v r. 2013 vlastním hl. m. Prahou poskytován v rozsahu 350 000 tis. Kč ročně účelově na grantové programy a aktivity financované na základě smluv o partnerství vlastního hl. m. Prahy v oblasti sportu.
O těchto usneseních jsem v době psaní minulého blogu, který jsem smazal, aby se dále nešířil, nevěděl. Moje chyba. Ne, že bych byl po jejich nalezení a pročtení dvakrát moudrý, jestli se v tom dobře orientuju, ZHMP účelově vázalo 3/4 prostředků, které z hazardu dostalo a přerozdělilo je městským částem, 1/4 si nechalo v rezervním fondu.
Korektní je tedy říci, že z hazardu jsou placeni radní a zastupitelé Hlavního města Prahy, kteří mohli s těmito penězi naložit zcela dle své libovůle a to, že se rozhodli účelově sumu peněz z hazardu vázat, je jejich vnitřní věcí. Peníze přišly na pražský účet ve formě virtuální, jedná se o několik desítek či stovek milionů, které se rozptýlí v ostatních příjmech a na sport či kulturu jdou tedy stejně pravděpodobně peníze z rozpočtového určení daní či z výnosů nemovitostí jako z hazardu. To jen protože by vypadalo blbě přiznat si, že peníze v rozpočtu obecně slouží i jako zdroj peněz pro plat primátora Hudečka, tak se to takhle vyděluje a s penězi z hazardu se nakládá, jak kdyby to bylo něco extra.
Můj předešlý blog i tento by byl zbytečný, pokud by Praha 8 přistoupila k opravdové regulaci hazardu, jako třeba Praha 2 pod vedením Jany Černochové (ODS). Jenže na Praze 8 hodlají navzdory evidentnímu nesouhlasu občanů ponechat několik desítek heren. Místostarosta Gros lživě argumentuje, že na penězích z hazardu je závislý třeba Člověk v tísni nebo skauti, kteří to okamžitě dementovali. Praha 8 ještě minulý týden odmítala zveřejnit, které herny hodlá ponechat, radní Švarc (TOP09) nedokázal říci žádný klíč, podle kterého herny vybírali. Když k tomu přičtu zachycené ohlasy na facebooku, jak radnice Prahy 8 tlačí na provozovatele, aby solili úplatky, jinak jejich herny zakáží, tak co si o tom asi tamější obyvatelé mají myslet.
Jelikož se schválení vyhlášky o hazardu odsunulo patrně na září, má i Praha 8 ještě šanci zaujmout k hazardu postoj, který nebude korupcí smrdět na sto honů. Držím jí v tom palce a pokud svůj názor nezmění, tak radním držím palce o to víc, protože se současným kamarádským přístupem k regulaci hazardu budou mít svou pozici v nadcházejícím předvolebním boji hodně ztíženou.