Dekriminalizace šíření toxikomanie (snad) na obzoru!
V půlce července se konala první Rada vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí pod vedením předsedy premiéra Petra Fialy a výkonného místopředsedy, Národního protifrogového koordinátora Jindřicha Vobořila. V porovnání s tím, jak to vypadalo za jeho předchůdkyně Jarmily Vedralové, to bylo značný rozdíl. Konstruktivní atmosféra, kde na jedné straně nestojí "nezisk" a na druhé moudré státní instituce, které vysvětlují hloupým odborníkům a lidem ze služeb, jak je to doopravdy, ale kde probíhá normální debata.
Jako Asociace poskytovatelů adiktologických služeb jsme tam předkládali souborný odborný materiál podložený asi 100 studiema z celého světa, který se zabýval souhrnně tématem dekriminalizace. Tady je případně k přečtení.
Předkládali jsme to protoe, protože přísná trestní politika vůči "drogám" je neproporcionální především s ohledem na mnohem mírnější trestní politiku vůči alkoholu, který je ale spojen s mnohem vyššími negativními zdravotními společenskými dopady a společenskou škodlivostí. Je to o absurdnější, že prohibice "drog" je prakticky nevynutitelná a je hlavní příčinou existence černého trhu, který je výhradním zdrojem jejich nabídky.
Ať to vezme člověk z jakékoholik konce, je to nesmysl:
Pomáháme Putinovi v udržení trhu s heroinem, namísto toho, abychom ty lidi převedli do legality a postupně na substituci či abstinenci.
Je to obrovsky drahé, vyhazují se značné prostředky peněz na policii, soudy, vězeňství, zdravotnictví, namísto toho, abychom to dekriminalizovali a řešili zdravotní a sociální dopady, ne honili a zavírali lidi a tím vyráběli skutečné zločince.
Zvyšuje to kriminalitu, protože na opatření peněz na dávku na nelegální drogu pořebujete denně klidně několik tisíc. Ty často legálně nevyděláte, takže kradete a podvádíte. Pokud chce mít město menší kriminalitu a více bezpečí, bez dekriminalizace to nejde.
A utíkají tím obrovské příjmy státu z možného trhu s konopím. V současné situace ale nejsme opravdu tak bohatí, abychom si mohli dovolit mávnout rukou nad velkými příjmy na jedné straně a na druhé vydávat miliardy na sysifovský a věc paradoxně zhoršující "boj s drogami".
Materiál obsahuje návrhy na:
• Skutečnou dekriminalizace „výroby konopí z konopí“.
• Dekriminalizaci nakládání s drogami v pomáhajícím kontextu - tohle je zvlášť hrozné, naše služby nemohou legálně asistovat v tzv. aplikačních místnostech, kde by si člověk dal dávku pod kontrolou, což snižuje negativní dopady, nežene uživatele někam do černého kouta, ale činí to celé bezpečnějším atd. Také dnes nelze legálně testovat drogy, zda to není nějaká nebezpečná směs atd.
• Dekriminalizaci pěstování, přechovávání a výroby OPL (omamných a psychotropních látek) pro účely samoléčby.
• Dekriminalizaci dalších bagatelních činů spojených s nakládáním s OPL: Pokud orgány činné v trestním řízení nemohou či nechtějí vzít v úvahu okolnosti a společenskou škodlivost a v konkrétních případech bagatelních činů trestní stíhání zastavit či překvalifikovat, je potřeba změnit zákon tak, aby definice nedovoleného nakládání s OPL bralo v potaz společenskou škodlivost a kontext. Není možné destruktivně zasahovat do životů řádných občanů proto, že si vybrali ke konzumaci či k nakládání jinou návykovou látku než alkohol nebo tabák.
Materiál, který po delší debatě vzala Rada na vědomí (což by se za Vedralové nikdy nestalo), v tuto chvíli neříká, že se něco určitě změní - k tomu nemá Rada vlády ani mandát - ale celkem jasně konstatuje, že dnešní situace je opravdu divná.
Jindřich Vobořil má nyní za úkol s jednotlivými ministerstvy identifikovat a případně vyřešit rozpory u těchto jednotlivých témat, aby následný legislativní proces už moho být rychlejší, aby případné rozpory vyřešily koaliční a sněmovní jednání a mohli jsme udělat skutečně něco, co pomůže veřejným financím, posune lidi do léčby, přestane je nesmyslně tahat po soudech a zavírat do vězení a ustřihne Putinovi jeden z důležitých finančních zdrojů.
Jako Asociace poskytovatelů adiktologických služeb jsme tam předkládali souborný odborný materiál podložený asi 100 studiema z celého světa, který se zabýval souhrnně tématem dekriminalizace. Tady je případně k přečtení.
Předkládali jsme to protoe, protože přísná trestní politika vůči "drogám" je neproporcionální především s ohledem na mnohem mírnější trestní politiku vůči alkoholu, který je ale spojen s mnohem vyššími negativními zdravotními společenskými dopady a společenskou škodlivostí. Je to o absurdnější, že prohibice "drog" je prakticky nevynutitelná a je hlavní příčinou existence černého trhu, který je výhradním zdrojem jejich nabídky.
Ať to vezme člověk z jakékoholik konce, je to nesmysl:
Pomáháme Putinovi v udržení trhu s heroinem, namísto toho, abychom ty lidi převedli do legality a postupně na substituci či abstinenci.
Je to obrovsky drahé, vyhazují se značné prostředky peněz na policii, soudy, vězeňství, zdravotnictví, namísto toho, abychom to dekriminalizovali a řešili zdravotní a sociální dopady, ne honili a zavírali lidi a tím vyráběli skutečné zločince.
Zvyšuje to kriminalitu, protože na opatření peněz na dávku na nelegální drogu pořebujete denně klidně několik tisíc. Ty často legálně nevyděláte, takže kradete a podvádíte. Pokud chce mít město menší kriminalitu a více bezpečí, bez dekriminalizace to nejde.
A utíkají tím obrovské příjmy státu z možného trhu s konopím. V současné situace ale nejsme opravdu tak bohatí, abychom si mohli dovolit mávnout rukou nad velkými příjmy na jedné straně a na druhé vydávat miliardy na sysifovský a věc paradoxně zhoršující "boj s drogami".
Materiál obsahuje návrhy na:
• Skutečnou dekriminalizace „výroby konopí z konopí“.
• Dekriminalizaci nakládání s drogami v pomáhajícím kontextu - tohle je zvlášť hrozné, naše služby nemohou legálně asistovat v tzv. aplikačních místnostech, kde by si člověk dal dávku pod kontrolou, což snižuje negativní dopady, nežene uživatele někam do černého kouta, ale činí to celé bezpečnějším atd. Také dnes nelze legálně testovat drogy, zda to není nějaká nebezpečná směs atd.
• Dekriminalizaci pěstování, přechovávání a výroby OPL (omamných a psychotropních látek) pro účely samoléčby.
• Dekriminalizaci dalších bagatelních činů spojených s nakládáním s OPL: Pokud orgány činné v trestním řízení nemohou či nechtějí vzít v úvahu okolnosti a společenskou škodlivost a v konkrétních případech bagatelních činů trestní stíhání zastavit či překvalifikovat, je potřeba změnit zákon tak, aby definice nedovoleného nakládání s OPL bralo v potaz společenskou škodlivost a kontext. Není možné destruktivně zasahovat do životů řádných občanů proto, že si vybrali ke konzumaci či k nakládání jinou návykovou látku než alkohol nebo tabák.
Materiál, který po delší debatě vzala Rada na vědomí (což by se za Vedralové nikdy nestalo), v tuto chvíli neříká, že se něco určitě změní - k tomu nemá Rada vlády ani mandát - ale celkem jasně konstatuje, že dnešní situace je opravdu divná.
Jindřich Vobořil má nyní za úkol s jednotlivými ministerstvy identifikovat a případně vyřešit rozpory u těchto jednotlivých témat, aby následný legislativní proces už moho být rychlejší, aby případné rozpory vyřešily koaliční a sněmovní jednání a mohli jsme udělat skutečně něco, co pomůže veřejným financím, posune lidi do léčby, přestane je nesmyslně tahat po soudech a zavírat do vězení a ustřihne Putinovi jeden z důležitých finančních zdrojů.