Co potřebuje mimojiné Broumovsko a Náchodsko? Lepší dopravní propojení s Polskem
Ode dneška do pátku probíhají "dnes už legendární" Broumovské diskuze. Koncerty, mše, meditace, prezidentská diskuze a mnoho diskuzí jiných. Unikátní prostor naplněný vynikajícím programem. Prostorem "na konci světa". Alespoň z pohledu veřejné dopravy. A to se musí změnit, aby Broumovsko skutečně fungovalo.
Dlouho jsem toužil projet si trať Kudowa-Zdrój - Kłodzko. Ale byla dlouho odstavená. Hrozil ji zánik, ale starostové polských lázeňských měst si vydupali, že se musí obnovit. Z Kudowy do Kulina Kłodzkeho na pár kilometrech trati po loukách a lesích nastoupá vláček 250 výškových metrů. Je to takový kladský Semmering. Něco jak když se vláček šplhá z Hanušovic na Ramzovou a dolů do Lázní Lipová, ale snad ještě malebnější. Uzoučký profil jednokolejné trati jak nedávno odstavená Jindřichohradecká úzkokolejka. Krásné je to jak Posázavský pacifik.
Do Szczytne vlak normálně jede, byť kvůli profilu trati samozřejmě ne moc velkou rychlostí, pak už - tam, kde by to mělo být rychlejší - jako šnek, kvůli stavu tratě, která by zasloužila generálku. Ale za hodinu a kousíček je člověk jednou z nejhezčích tratí na místě a vlak tam i zpátky, který vymetá hned několik lázeňských měst, byl v neděli plný. Protože je to jednoduše úplná paráda.
A proč o tom píšu? Kudowy je pár kilometrů od Náchoda. Velkého okresního města, odkud vede trať do Police a dál na Adršpach nebo Meziměstí a Polska či Broumova. Do Jaroměře a na Prahu či Hradce, Letohradu, Chocně atd. Ale těch pár kilometrů do Kudowy absurdně chybí. Železniční těleso tam ale stále je, protože v minulosti zde železnice (chvíli) byla. Dostavět to je triviální a znamenalo by to, že železnice do Kłodzska bude ještě daleko více využívána, minimálně v sezóně.
No a z Kłodzka je to "coby kamenem dohodil" právě do Broumova, kandidáta na Evropské hlavní město kultury 2028. 33 kilometrů. Samozřejmě, že tam dřív železniční spojení bylo. Z hlavní tratě Kłodzko - Wałbrzych, ve Ścinawce, odbočuje trať deset let obnovená jako vlečka do Tłumaczówa. To je hraniční městečko hned vedle Otovic, sousední vesnice s Broumovem, kam ještě relativně nedávno, do roku 2005, osobní doprava zajížděla.
Těch pár kilometrů je už hodně desítek let snesených, ale obnova je taktéž zcela triviální (a od roku 2010 se o tom diskutuje alespoň pro cargo).
Dovedete si představit, jak by to celé fungovalo, kdyby minimálně v sezóně bylo možné cestovat okruhem Broumov-Meziměstí-Náchod-Kudowa-Kłodzko-Ścinawka-Broumov? Potenciál takového spojení je doslova obří.
Navíc by došlo k velmi pohodlnému spojení mezi Náchodem a Lichkovem, mezinárodním nádraží na české straně mezi Jablonné nad Orlicí a Králíky/Červeným potokem. Do dvou hodin jízdní doby. To je stejně nebo rychleji než přes českou stranu.
K tomu ještě přidejme polské úvahy o obnově opět relativně nedávno snesené tratě ze Ścinawky do Radkówa, východisku cest do dokonalého skalního města na Szczelinici ve Stolových horách nebo na Božanovský Špičák v Broumovských stěnách.
K dokonalosti pak už jen zbývá skutečně pravidelné, ne jen sezónní spojení z Meziměstí do Wałbrzychu, což je jen věc organizace dopravy, trať zde je.
Jsou příhraniční regiony, kde doprava přes hranice funguje bezvadně. Příkladem budiž Chebsko a Horní Franky se Saskem, kde vlaky tam a zpátky jezdí doslova pořád. Tady jde o to dodělat infrastrukturu a v souvislosti s vývojem česko polských vztahů lze důvodně více než předpokládat, že to bude široce využívané a už se stále jenom budou čerpat jen přínosy.
No a když si to tak pro sebe pod fousy sepisuju, tak už to dokončeme: Kousek od Kłodzka je jistý Złoty Stok. Hraniční městečko vedle TÉ Bílé Vody. Z Kamieniece Ząbkowického do něj vedla 11km trať, kterou definitivně v roce 2007 pohřbila velká povedeň. Až do Bílé vody sice železnice nikdy nevedla, ale to je opravdu už za rohem. Železniční spojení mezi dvěma internačními kláštery je za nijak velké náklady možné vybudovat, byť závlek z Kłodzka do Kamieniece není úplně praktický.
Uvažovat lze ale stejně tak o obnově spojení z českých Bernartic (zastávka před konečnou v Javorníku ve Slezku) do polského Otmuchova, aby byly i tyhle části našich zemích propojené po železnici.
Vytrhání kolejí v přeshraničních úsecích je historická chyba v důsledku dodržování absurdnich hranic, které ale obchodně, pracovně či turisticky nedávají žádný smysl.
Aby se mohlo polské Kladsko a naše Broumovsko (které ho bylo dříve součástí a skrz geomorfologickou danost je v tomto ohledu pořád) úspěšně rozvíjet, musí obnovit či rozvíjet dopravní infrastrukturu jako podmínku pro možný rozvoj samostatného integrovaného dopravního systému. Bez toho, aniž by se toto řešilo, nelze příliš předpokládat, že se tyto lokality, které jsou obětí víceméně náhodně namalovaných hranic nerespektující přirozené a územně logické vazby, budou úspěšně rozvíjet.
Dlouho jsem toužil projet si trať Kudowa-Zdrój - Kłodzko. Ale byla dlouho odstavená. Hrozil ji zánik, ale starostové polských lázeňských měst si vydupali, že se musí obnovit. Z Kudowy do Kulina Kłodzkeho na pár kilometrech trati po loukách a lesích nastoupá vláček 250 výškových metrů. Je to takový kladský Semmering. Něco jak když se vláček šplhá z Hanušovic na Ramzovou a dolů do Lázní Lipová, ale snad ještě malebnější. Uzoučký profil jednokolejné trati jak nedávno odstavená Jindřichohradecká úzkokolejka. Krásné je to jak Posázavský pacifik.
Do Szczytne vlak normálně jede, byť kvůli profilu trati samozřejmě ne moc velkou rychlostí, pak už - tam, kde by to mělo být rychlejší - jako šnek, kvůli stavu tratě, která by zasloužila generálku. Ale za hodinu a kousíček je člověk jednou z nejhezčích tratí na místě a vlak tam i zpátky, který vymetá hned několik lázeňských měst, byl v neděli plný. Protože je to jednoduše úplná paráda.
A proč o tom píšu? Kudowy je pár kilometrů od Náchoda. Velkého okresního města, odkud vede trať do Police a dál na Adršpach nebo Meziměstí a Polska či Broumova. Do Jaroměře a na Prahu či Hradce, Letohradu, Chocně atd. Ale těch pár kilometrů do Kudowy absurdně chybí. Železniční těleso tam ale stále je, protože v minulosti zde železnice (chvíli) byla. Dostavět to je triviální a znamenalo by to, že železnice do Kłodzska bude ještě daleko více využívána, minimálně v sezóně.
No a z Kłodzka je to "coby kamenem dohodil" právě do Broumova, kandidáta na Evropské hlavní město kultury 2028. 33 kilometrů. Samozřejmě, že tam dřív železniční spojení bylo. Z hlavní tratě Kłodzko - Wałbrzych, ve Ścinawce, odbočuje trať deset let obnovená jako vlečka do Tłumaczówa. To je hraniční městečko hned vedle Otovic, sousední vesnice s Broumovem, kam ještě relativně nedávno, do roku 2005, osobní doprava zajížděla.
Těch pár kilometrů je už hodně desítek let snesených, ale obnova je taktéž zcela triviální (a od roku 2010 se o tom diskutuje alespoň pro cargo).
Dovedete si představit, jak by to celé fungovalo, kdyby minimálně v sezóně bylo možné cestovat okruhem Broumov-Meziměstí-Náchod-Kudowa-Kłodzko-Ścinawka-Broumov? Potenciál takového spojení je doslova obří.
Navíc by došlo k velmi pohodlnému spojení mezi Náchodem a Lichkovem, mezinárodním nádraží na české straně mezi Jablonné nad Orlicí a Králíky/Červeným potokem. Do dvou hodin jízdní doby. To je stejně nebo rychleji než přes českou stranu.
K tomu ještě přidejme polské úvahy o obnově opět relativně nedávno snesené tratě ze Ścinawky do Radkówa, východisku cest do dokonalého skalního města na Szczelinici ve Stolových horách nebo na Božanovský Špičák v Broumovských stěnách.
K dokonalosti pak už jen zbývá skutečně pravidelné, ne jen sezónní spojení z Meziměstí do Wałbrzychu, což je jen věc organizace dopravy, trať zde je.
Jsou příhraniční regiony, kde doprava přes hranice funguje bezvadně. Příkladem budiž Chebsko a Horní Franky se Saskem, kde vlaky tam a zpátky jezdí doslova pořád. Tady jde o to dodělat infrastrukturu a v souvislosti s vývojem česko polských vztahů lze důvodně více než předpokládat, že to bude široce využívané a už se stále jenom budou čerpat jen přínosy.
No a když si to tak pro sebe pod fousy sepisuju, tak už to dokončeme: Kousek od Kłodzka je jistý Złoty Stok. Hraniční městečko vedle TÉ Bílé Vody. Z Kamieniece Ząbkowického do něj vedla 11km trať, kterou definitivně v roce 2007 pohřbila velká povedeň. Až do Bílé vody sice železnice nikdy nevedla, ale to je opravdu už za rohem. Železniční spojení mezi dvěma internačními kláštery je za nijak velké náklady možné vybudovat, byť závlek z Kłodzka do Kamieniece není úplně praktický.
Uvažovat lze ale stejně tak o obnově spojení z českých Bernartic (zastávka před konečnou v Javorníku ve Slezku) do polského Otmuchova, aby byly i tyhle části našich zemích propojené po železnici.
Vytrhání kolejí v přeshraničních úsecích je historická chyba v důsledku dodržování absurdnich hranic, které ale obchodně, pracovně či turisticky nedávají žádný smysl.
Aby se mohlo polské Kladsko a naše Broumovsko (které ho bylo dříve součástí a skrz geomorfologickou danost je v tomto ohledu pořád) úspěšně rozvíjet, musí obnovit či rozvíjet dopravní infrastrukturu jako podmínku pro možný rozvoj samostatného integrovaného dopravního systému. Bez toho, aniž by se toto řešilo, nelze příliš předpokládat, že se tyto lokality, které jsou obětí víceméně náhodně namalovaných hranic nerespektující přirozené a územně logické vazby, budou úspěšně rozvíjet.