Rodičovské reformy: dobře či špatně?
Od prvního ledna letošního roku začínají platit poměrně revoluční změny v podpoře rodin s dětmi. Jak rodinnou politiku současné vlády hodnotí Radka Dudová ze Sociologického ústavu Akademie věd, která se této problematice dlouhodobě věnuje?
Jaký je tvůj názor jako socioložky a matky dvouletého syna na zavedení „třírychlostní“ rodičovské dovolené?
Domnívám se, že se jedná o změnu k lepšímu, ale bohužel o změnu, která zůstala stát v půli cesty. Mnoho věcí v reformě je nedomyšlených nebo nedotažených do konce. Je jednoznačně pozitivní, že se rodičům rozšířily možnosti volby – již nemusí všichni buďto být s dítětem doma čtyři roky anebo ztratit nárok na podporu ze strany státu. V tomto smyslu může nová úprava, respektive ona dvouletá varianta, více motivovat některé ženy, aby se dříve vracely na pracovní trh a neztrácely tak kvalifikaci a kontakt s pracovištěm kvůli dlouhodobému pobytu doma.
Já spatřuji problém spíše v tom, že ne všichni rodiče mají stejnou možnost volby – a o tom se v médiích přitom příliš nemluví. Na to, abych si mohla zvolit nejrychlejší možnost čerpání, musí můj příjem přesahovat určitou hranici, a pokud chci mít nárok na čerpání v základní výměře, musím být účastna na nemocenském pojištění. Ženy, kterým např. skončil pracovní poměr na dobu určitou v době první rodičovské dovolené, nebyla jim prodloužena smlouva a nyní budou mít druhé dítě, budou automaticky muset zvolit čtyřleté pobírání rodičovského příspěvku, i když by se do práce rády vrátily dříve. Nebo matka samoživitelka, která pracuje za 15 tisíc hrubého, nebude mít nárok na dvouletou volbu, i když potřebuje začít pracovat již po dvou letech.
Jedinou možností, jak dosáhnout na „nejrychlejší“ variantu s menším platem je využít toho, že příspěvek může pobírat i otec dítěte (a přitom může chodit dál do práce a doma s dítětem je matka). Což v sobě ovšem skrývá řadu rizik, a také to znevýhodňuje osamělé matky.
Já osobně postrádám nějaký ucelený plán, co stát chystá pro zvětšení kapacity služeb péče o děti těch rodičů, kteří se chtějí nebo musí vrátit do zaměstnání dříve než po třech letech.
Souhlasím. Největším problémem reformy je její nenavázanost na další oblasti. Zatím se v ní nijak neřeší nedostatek zařízení kvalitní nerodičovské péče, a zdá se, že ani v budoucnu do této oblasti mnoho podpory směřovat nebude. Přitom zkracování délky pobírání rodičovského příspěvku má smysl jen tehdy, když bude o děti po ukončení rodičovské dovolené kvalitně postaráno. Tím, že se stát zbavuje odpovědnosti v této oblasti, se vlastně podílí na zachování stávajícího stavu. Není málo žen, které by se rády do práce vrátily ve dvou až třech letech života dítěte, ale vzhledem k tomu, že vědí, že místo ve školce v té době neseženou, pro jistotu budou volit co nejdelší dobu pobírání rodičovského příspěvku. Celá reforma tak ztrácí smysl. Domnívám se, že část peněz, které stát v současné době posílá matkám na účet, by byla lépe využita v oblasti podpory kvalitních zařízení péče o děti a podpory podniků při zaměstnávaní matek s malými dětmi či při poskytování zkrácených úvazků.
Co si myslíš o tom, že v rámci reformy přišly o „výhodu“ svobodné matky - měly nárok na 37 týdnů mateřské dovolené, zatímco teď to bude stejné jako u žen vdaných - 28 týdnů? Prý aby nebyly nadále vdané ženy diskriminované... Přitom v nedávno zveřejněném výzkumu se ukázalo, že - oproti předpokladu politiků - si více než polovina těchto žen svoji roli nevybrala dobrovolně.
Prodloužená mateřská dovolená byla v podstatě jedinou výhodou poskytovanou osamělým matkám v ČR. Přitom je jednoznačně prokázáno, že tyto ženy jsou vystaveny mnoha ekonomickým znevýhodněním a patří u nás k nejchudším skupinám – a spolu s nimi jejich děti. Při rušení této výhody bylo argumentováno tím, že mnohé ženy, které fakticky žijí s partnerem, tohoto opatření zneužívají. To ale nemůže být důvodem ke jeho plošnému zrušení i pro ty, které podporu skutečně potřebují. Pro skutečně osamělé matky se jedná o jediný příjem a těch několik týdnů navíc může hodně pomoci. V této souvislosti si vzpomínám, že v jakési parlamentní diskusi o snižování finančních výhod poslancům bylo argumentováno tím, že kvůli skupině těch, kteří těchto výhod nevyužívají k původně určeným účelům, není možné výhody odebrat všem, a kontrola by byla příliš nákladná. Výhody byly ve výsledku ponechány. Proč u osamělých matek funguje opačná logika?
V posledních letech odborníci a odbornice hodně diskutovali na téma, jaká opatření rodinné politiky by nejlépe umožnila mladým lidem splnit si svá deklarovaná přání a mít 1-2 děti. Co je nejlepší podle tvého názoru?
Výsledky srovnávacích výzkumů ukazují, že více dětí se rodí tam, kde existují lepší podmínky pro skutečnou kombinaci práce a rodiny, a méně tam, kde narození dítěte předpokládá dlouholetý odchod ženy z pracovního trhu. Lidé jsou více nakloněni tomu mít děti, pokud to neznamená buď a nebo – buď dítě mít nebudu a budu moci pracovat, nebo dítě mít budu a pracovat nebudu vůbec. V tom je typický protiklad Francie a Německa. V Německu dnes ale už i konzervativní vláda přišla na to, že pokud chce podporovat rodinu, musí nejprve nějakou rodinu mít, a za tím účelem musí přijímat opatření, které umožňují ženám (i mužům) kombinovat práci a rodinu. Jednostranná podpora motivující ženy odejít z pracovního trhu vede ve skutečnosti k poklesu porodnosti. Pomoci naopak může podpora zkrácených úvazků (určených ženám i mužům), podpora kvalitních zařízení péče o děti (dostatek míst ve školkách pro děti již od dvou či dvou a půl let, podpora mikrojeslí a mikroškolek, podpora firemních jeslí a školek), podpora flexibilní pracovní doby a práce z domova.
Česká republika má sice velmi dobrý a rodiči pozitivně hodnocený systém školek, ten ale momentálně v mnoha lokalitách selhává kvůli nedostatku míst. Velkým problémem v ČR je péče o děti do tří let. Jesle byly a jsou plošně rušeny a na jejich místo nic nenastupuje. Druhým klíčovým problémem jsou pracovní podmínky rodičů. Zaměstnavatelé pokládají zejména matky malých dětí za rizikovou pracovní sílu a z toho vyplývá existující diskriminace matek a žen obecně. Souvisí to ale také s ochranou, které této skupině garantuje Zákoník práce. Příliš silná ochrana vede zaměstnavatele k tomu, že se pokouší stanovená pravidla obcházet nebo ženy-matky vůbec nepřijímat. Podle mého názoru by nám prospělo méně ochrany, ale více podpory – podpora zkrácených úvazků (např. formou snížení sazby sociálního pojištění), fiskální podpora firem zaměstnávajících určité znevýhodněné skupiny obyvatel nebo podpora žen, které si přivydělávají už na rodičovské dovolené.
Jaký je tvůj názor jako socioložky a matky dvouletého syna na zavedení „třírychlostní“ rodičovské dovolené?
Domnívám se, že se jedná o změnu k lepšímu, ale bohužel o změnu, která zůstala stát v půli cesty. Mnoho věcí v reformě je nedomyšlených nebo nedotažených do konce. Je jednoznačně pozitivní, že se rodičům rozšířily možnosti volby – již nemusí všichni buďto být s dítětem doma čtyři roky anebo ztratit nárok na podporu ze strany státu. V tomto smyslu může nová úprava, respektive ona dvouletá varianta, více motivovat některé ženy, aby se dříve vracely na pracovní trh a neztrácely tak kvalifikaci a kontakt s pracovištěm kvůli dlouhodobému pobytu doma.
Já spatřuji problém spíše v tom, že ne všichni rodiče mají stejnou možnost volby – a o tom se v médiích přitom příliš nemluví. Na to, abych si mohla zvolit nejrychlejší možnost čerpání, musí můj příjem přesahovat určitou hranici, a pokud chci mít nárok na čerpání v základní výměře, musím být účastna na nemocenském pojištění. Ženy, kterým např. skončil pracovní poměr na dobu určitou v době první rodičovské dovolené, nebyla jim prodloužena smlouva a nyní budou mít druhé dítě, budou automaticky muset zvolit čtyřleté pobírání rodičovského příspěvku, i když by se do práce rády vrátily dříve. Nebo matka samoživitelka, která pracuje za 15 tisíc hrubého, nebude mít nárok na dvouletou volbu, i když potřebuje začít pracovat již po dvou letech.
Jedinou možností, jak dosáhnout na „nejrychlejší“ variantu s menším platem je využít toho, že příspěvek může pobírat i otec dítěte (a přitom může chodit dál do práce a doma s dítětem je matka). Což v sobě ovšem skrývá řadu rizik, a také to znevýhodňuje osamělé matky.
Já osobně postrádám nějaký ucelený plán, co stát chystá pro zvětšení kapacity služeb péče o děti těch rodičů, kteří se chtějí nebo musí vrátit do zaměstnání dříve než po třech letech.
Souhlasím. Největším problémem reformy je její nenavázanost na další oblasti. Zatím se v ní nijak neřeší nedostatek zařízení kvalitní nerodičovské péče, a zdá se, že ani v budoucnu do této oblasti mnoho podpory směřovat nebude. Přitom zkracování délky pobírání rodičovského příspěvku má smysl jen tehdy, když bude o děti po ukončení rodičovské dovolené kvalitně postaráno. Tím, že se stát zbavuje odpovědnosti v této oblasti, se vlastně podílí na zachování stávajícího stavu. Není málo žen, které by se rády do práce vrátily ve dvou až třech letech života dítěte, ale vzhledem k tomu, že vědí, že místo ve školce v té době neseženou, pro jistotu budou volit co nejdelší dobu pobírání rodičovského příspěvku. Celá reforma tak ztrácí smysl. Domnívám se, že část peněz, které stát v současné době posílá matkám na účet, by byla lépe využita v oblasti podpory kvalitních zařízení péče o děti a podpory podniků při zaměstnávaní matek s malými dětmi či při poskytování zkrácených úvazků.
Co si myslíš o tom, že v rámci reformy přišly o „výhodu“ svobodné matky - měly nárok na 37 týdnů mateřské dovolené, zatímco teď to bude stejné jako u žen vdaných - 28 týdnů? Prý aby nebyly nadále vdané ženy diskriminované... Přitom v nedávno zveřejněném výzkumu se ukázalo, že - oproti předpokladu politiků - si více než polovina těchto žen svoji roli nevybrala dobrovolně.
Prodloužená mateřská dovolená byla v podstatě jedinou výhodou poskytovanou osamělým matkám v ČR. Přitom je jednoznačně prokázáno, že tyto ženy jsou vystaveny mnoha ekonomickým znevýhodněním a patří u nás k nejchudším skupinám – a spolu s nimi jejich děti. Při rušení této výhody bylo argumentováno tím, že mnohé ženy, které fakticky žijí s partnerem, tohoto opatření zneužívají. To ale nemůže být důvodem ke jeho plošnému zrušení i pro ty, které podporu skutečně potřebují. Pro skutečně osamělé matky se jedná o jediný příjem a těch několik týdnů navíc může hodně pomoci. V této souvislosti si vzpomínám, že v jakési parlamentní diskusi o snižování finančních výhod poslancům bylo argumentováno tím, že kvůli skupině těch, kteří těchto výhod nevyužívají k původně určeným účelům, není možné výhody odebrat všem, a kontrola by byla příliš nákladná. Výhody byly ve výsledku ponechány. Proč u osamělých matek funguje opačná logika?
V posledních letech odborníci a odbornice hodně diskutovali na téma, jaká opatření rodinné politiky by nejlépe umožnila mladým lidem splnit si svá deklarovaná přání a mít 1-2 děti. Co je nejlepší podle tvého názoru?
Výsledky srovnávacích výzkumů ukazují, že více dětí se rodí tam, kde existují lepší podmínky pro skutečnou kombinaci práce a rodiny, a méně tam, kde narození dítěte předpokládá dlouholetý odchod ženy z pracovního trhu. Lidé jsou více nakloněni tomu mít děti, pokud to neznamená buď a nebo – buď dítě mít nebudu a budu moci pracovat, nebo dítě mít budu a pracovat nebudu vůbec. V tom je typický protiklad Francie a Německa. V Německu dnes ale už i konzervativní vláda přišla na to, že pokud chce podporovat rodinu, musí nejprve nějakou rodinu mít, a za tím účelem musí přijímat opatření, které umožňují ženám (i mužům) kombinovat práci a rodinu. Jednostranná podpora motivující ženy odejít z pracovního trhu vede ve skutečnosti k poklesu porodnosti. Pomoci naopak může podpora zkrácených úvazků (určených ženám i mužům), podpora kvalitních zařízení péče o děti (dostatek míst ve školkách pro děti již od dvou či dvou a půl let, podpora mikrojeslí a mikroškolek, podpora firemních jeslí a školek), podpora flexibilní pracovní doby a práce z domova.
Česká republika má sice velmi dobrý a rodiči pozitivně hodnocený systém školek, ten ale momentálně v mnoha lokalitách selhává kvůli nedostatku míst. Velkým problémem v ČR je péče o děti do tří let. Jesle byly a jsou plošně rušeny a na jejich místo nic nenastupuje. Druhým klíčovým problémem jsou pracovní podmínky rodičů. Zaměstnavatelé pokládají zejména matky malých dětí za rizikovou pracovní sílu a z toho vyplývá existující diskriminace matek a žen obecně. Souvisí to ale také s ochranou, které této skupině garantuje Zákoník práce. Příliš silná ochrana vede zaměstnavatele k tomu, že se pokouší stanovená pravidla obcházet nebo ženy-matky vůbec nepřijímat. Podle mého názoru by nám prospělo méně ochrany, ale více podpory – podpora zkrácených úvazků (např. formou snížení sazby sociálního pojištění), fiskální podpora firem zaměstnávajících určité znevýhodněné skupiny obyvatel nebo podpora žen, které si přivydělávají už na rodičovské dovolené.