Zcela zbytečný nevkus na ČT
„Dělníci bulváru“ vnesli na ČT2 rej odpornosti a nevkusu.
Nevidím žádný, ani ten nejmenší důvod, proč by se druhý, seriosnější kanál veřejnoprávní televize měl pod záminkou žánru seriosního dokumentu stát prostorem pro exhibici nechutných a nevkusných individuí typu Pavla Novotného. Stalo se tak včera v rámci vysílání dokumentu Víta Klusáka Dělníci bulváru.
Vydržel jsem asi sedm minut, ale vrchovatě to stačilo. A prosím, počkejte se všemi námitkami a útoky ještě chvilku. Jasně: Píšu o něčem, čeho jsem viděl asi desetinu. Ano: Měl to být přece pohled na nějaký společenský fenomén, který denně přitahuje stovky tisíc lidí. Jistě: Ne všichni žijí v nějaké intelektuálské bublině. Samozřejmě: Nemá přece smysl zakrývat různé podoby toho, co dnes oslovuje či ovládá veřejnost, hrát si na to, že bulvár neexistuje, nemá vliv...
To vše je jistě pravda. Ale nic to nemění na mém dojmu, že není důvod, aby Česká televize poskytovala té odporné exhibici prostor. Rej nebezpečných kreatur ukazuje, jak pracuje a žije. A? Co takhle třeba dokument o znásilňování dětí? Ne rozhovory s násilníky na detenci v Bohnicích, kteří přemýšlejí o nápravě a šílenosti svého života. Nýbrž dokument o násilnících na svobodě a na vrcholu sil plný detailů z jejich aktivit a života, toho, co jim dělá dobře.
Nebo třeba filmeček o tom, jak lidé zvracejí a kálejí. S hezkými detaily, třeba i výbornou kamerou, která proud zvratků zabere proti vycházejícícmu slunci na Karlově mostě... Uspokojivé sociologické a estetické črty? Stačí odůvodnění, že dokumenaristu prostě zajímá prostředí určitých lidí – třeba těch, co zvracejí nebo znásilňují děti? A že je to důležitý fenomén, protože přece hodně lidí zvrací a bohužel i dost lidí znásilňuje děti? A mohou pak tedy ti lidé zvracet a znásilňovat v prime timu na Dvojce?
Připadá vám to tedy i úzkoprsé? Intelektuál nejenom nesnese slovo bulvár, ale i cudně odchází od obrazovky, když je tam nějaký trochu naturalističtější záběr, než pohled na rozevřenou knihu Lva Tolstého? Jde o kontext: Třeba taková opravdu odporná Velká žranice je skvělý film. Ale ty odpornosti tam nejsou samoúčelné. Kdežto nechat exhibovat Pavla Novotného je prostě jen a jen blbé a zbytečné. Jde o to, že je tu úplně zbytečně a bez důvodu překročena nějaká elementární hranice vkusu. A ani se o tom už nediskutuje. Nebo se o tom nediskutuje na naší veřejnoprávní osvětové televizi.
O bulváru se nedozvíme nic nového, nic podstatného, neobjevujeme nic skrytého, tabuizovaného, zapomenutého... Kdokoli si může téměř kdykoli Novotného server rozkliknout a ví, na čem je během chvilky. Buď se bude chtít do toho hnusu zanořit nebo ne.
Česká televize v tom bývá často také až po uši. Škoda, že jí do toho trošku přitlačí dokonce i současný český dokument.
Vyšlo na webu Literárních novin
Nevidím žádný, ani ten nejmenší důvod, proč by se druhý, seriosnější kanál veřejnoprávní televize měl pod záminkou žánru seriosního dokumentu stát prostorem pro exhibici nechutných a nevkusných individuí typu Pavla Novotného. Stalo se tak včera v rámci vysílání dokumentu Víta Klusáka Dělníci bulváru.
Vydržel jsem asi sedm minut, ale vrchovatě to stačilo. A prosím, počkejte se všemi námitkami a útoky ještě chvilku. Jasně: Píšu o něčem, čeho jsem viděl asi desetinu. Ano: Měl to být přece pohled na nějaký společenský fenomén, který denně přitahuje stovky tisíc lidí. Jistě: Ne všichni žijí v nějaké intelektuálské bublině. Samozřejmě: Nemá přece smysl zakrývat různé podoby toho, co dnes oslovuje či ovládá veřejnost, hrát si na to, že bulvár neexistuje, nemá vliv...
To vše je jistě pravda. Ale nic to nemění na mém dojmu, že není důvod, aby Česká televize poskytovala té odporné exhibici prostor. Rej nebezpečných kreatur ukazuje, jak pracuje a žije. A? Co takhle třeba dokument o znásilňování dětí? Ne rozhovory s násilníky na detenci v Bohnicích, kteří přemýšlejí o nápravě a šílenosti svého života. Nýbrž dokument o násilnících na svobodě a na vrcholu sil plný detailů z jejich aktivit a života, toho, co jim dělá dobře.
Nebo třeba filmeček o tom, jak lidé zvracejí a kálejí. S hezkými detaily, třeba i výbornou kamerou, která proud zvratků zabere proti vycházejícícmu slunci na Karlově mostě... Uspokojivé sociologické a estetické črty? Stačí odůvodnění, že dokumenaristu prostě zajímá prostředí určitých lidí – třeba těch, co zvracejí nebo znásilňují děti? A že je to důležitý fenomén, protože přece hodně lidí zvrací a bohužel i dost lidí znásilňuje děti? A mohou pak tedy ti lidé zvracet a znásilňovat v prime timu na Dvojce?
Připadá vám to tedy i úzkoprsé? Intelektuál nejenom nesnese slovo bulvár, ale i cudně odchází od obrazovky, když je tam nějaký trochu naturalističtější záběr, než pohled na rozevřenou knihu Lva Tolstého? Jde o kontext: Třeba taková opravdu odporná Velká žranice je skvělý film. Ale ty odpornosti tam nejsou samoúčelné. Kdežto nechat exhibovat Pavla Novotného je prostě jen a jen blbé a zbytečné. Jde o to, že je tu úplně zbytečně a bez důvodu překročena nějaká elementární hranice vkusu. A ani se o tom už nediskutuje. Nebo se o tom nediskutuje na naší veřejnoprávní osvětové televizi.
O bulváru se nedozvíme nic nového, nic podstatného, neobjevujeme nic skrytého, tabuizovaného, zapomenutého... Kdokoli si může téměř kdykoli Novotného server rozkliknout a ví, na čem je během chvilky. Buď se bude chtít do toho hnusu zanořit nebo ne.
Česká televize v tom bývá často také až po uši. Škoda, že jí do toho trošku přitlačí dokonce i současný český dokument.
Vyšlo na webu Literárních novin