Jan Pavel II. a rugby
„Vstaň a ničeho se neboj,“ řekl hlas španělsky a dvě ruce vystoupily z obrázku v novinách. A Floribeth Mora Diazová se uzdravila.
Myslela si, že umírá, doktor jí nedával mnoho šancí – výduť na mozkové tepně nešlo operovat. Nicméně pokyn a zjevení zesnulého Jana Pavla II. ji vrátily do života. A výduť zmizela. Ostatně, možná to kostarický neurolog, který Moru léčil, tak trochu očekával – vždy před začátkem vyšetření říkal: „S pomocí boží, pojďme na to!“ (S velkou chutí popisují proces svatořečení v časopisu Der Spiegel)
A byl to právě tento zázrak, který v konkurenci mnoha dalších kandidátů zvítězil a posloužil jako definitivní potvrzení faktu, že papež Jan Pavel II. byl světec.
Důležitější než rugby?
Svatořečení dvou bývalých papežů sledovaly stovky tisíc lidí přímo v Římě a dvě miliardy diváků v televizi po celém světě. Ani ateista, který nemá katolickou církev právě v lásce, nemůže tedy říci, že to byla okrajová záležitost. Sledovanost byla srovnatelná třeba s mistrovstvím světa v rugby. Takže je zcela logické, že se tomu média věnují. Nic proti tomu.
Problém tu ale je. Široko daleko, kam se podíváte, vidíte buď prosté zpravodajství, ztišený obdiv k té důstojnosti nebo přímo nadšenou adoraci. A to včetně veřejnoprávních médií tohoto sekulárního státu, placených společností, která patří k těm nejvíce ateistickým na světě a v níž kredit katolické církve patří naopak k těm nejslabším.
OK, byl to svátek a nehodí se být zbytečně hrubý, kazit atmosféru, prosazovat za každou cenu vlastní myšlenky a pohledy... Přenosy z rugby také komentují spíše lidé, kteří ho mají rádi a kteří mu rozumějíi, než ti, kteří ho považují za násilnický hloupý sport. Tak proč by přenos v České televizi neměli komentovat zanícení katolíci či alespoň umírnění obdivovatelé církve či přinejmenším svatého Jana Pavla? Show pro miliony, svátek, proč to kazit? Rozdíl je jen v tom, že u toho rugby předem nevíte, jak to dopadne...
Jenže, stejně, víte co... Mám pocit, že u rugby si snad skoro nikdo nemyslí, že sleduje něco světodějného, co zakládá a uchovává a předává hodnoty, co by nás mělo tvarovat a vést. Snad se při těch přenosech ani moc nelže... Ale jak si poradit s tím, že se „zázrak“ bere jako něco samozřejmého, co se minimálně v rámci toho svátku nijak nezpochybňuje? Prostě konstatujeme, že tu máme dva nové světce. A že si to vrchovatě zasloužili, protože otevřeli církev a v případě Jana Pavla II. ještě přispěli k porážce komunismu.
Ale ruku na srdce – vážně tady někdo věří tomu, že zesnulý papež oslovil tu paní z Kostariky a vystoupil z těch novin? No, možná tomu někdo věří, ale tipnul bych si, že moc takových lidí tu nebude. A nestálo by za to, to přece jen alespoň zmínit? A co, že to ten papež udělal? Otevřel církev? A není to právě taky on, kdo údajně věděl o zneužívání dětí kněžími a nic neudělal? A kdo byl důsledně třeba proti antikoncepci a tím se zprostředkovaně zasloužil i o další masový rozmach AIDS?
A nějak výrazně se od té doby katolická církev změnila, otevřela? Máme důvod jí věřit, uctívat ji? Je to důvod k radosti, to masové nadšení nad prokázanými zázraky a svatořečením, nebo je to spíš důvod k nevolnosti a obavám?
Ale je taky samozřejmě možné, že je to celé podobně neškodné a nedůležité jako to rugby. Hodně lidí je nadšených, ale skoro nikdo to nebre nějak moc vážně. Na zázraky samozřejmě nevěříme, ale rádi se dojímáme a vzhlížíme. Show jako show. Tak proč do toho, ksakru vstupovat nějakým mudrováním?
Těžko říct. Snad proto, že možná ještě jsou nějaké věci důležitější než rugby.
Vyšlo na webu Literárních novin
Myslela si, že umírá, doktor jí nedával mnoho šancí – výduť na mozkové tepně nešlo operovat. Nicméně pokyn a zjevení zesnulého Jana Pavla II. ji vrátily do života. A výduť zmizela. Ostatně, možná to kostarický neurolog, který Moru léčil, tak trochu očekával – vždy před začátkem vyšetření říkal: „S pomocí boží, pojďme na to!“ (S velkou chutí popisují proces svatořečení v časopisu Der Spiegel)
A byl to právě tento zázrak, který v konkurenci mnoha dalších kandidátů zvítězil a posloužil jako definitivní potvrzení faktu, že papež Jan Pavel II. byl světec.
Důležitější než rugby?
Svatořečení dvou bývalých papežů sledovaly stovky tisíc lidí přímo v Římě a dvě miliardy diváků v televizi po celém světě. Ani ateista, který nemá katolickou církev právě v lásce, nemůže tedy říci, že to byla okrajová záležitost. Sledovanost byla srovnatelná třeba s mistrovstvím světa v rugby. Takže je zcela logické, že se tomu média věnují. Nic proti tomu.
Problém tu ale je. Široko daleko, kam se podíváte, vidíte buď prosté zpravodajství, ztišený obdiv k té důstojnosti nebo přímo nadšenou adoraci. A to včetně veřejnoprávních médií tohoto sekulárního státu, placených společností, která patří k těm nejvíce ateistickým na světě a v níž kredit katolické církve patří naopak k těm nejslabším.
OK, byl to svátek a nehodí se být zbytečně hrubý, kazit atmosféru, prosazovat za každou cenu vlastní myšlenky a pohledy... Přenosy z rugby také komentují spíše lidé, kteří ho mají rádi a kteří mu rozumějíi, než ti, kteří ho považují za násilnický hloupý sport. Tak proč by přenos v České televizi neměli komentovat zanícení katolíci či alespoň umírnění obdivovatelé církve či přinejmenším svatého Jana Pavla? Show pro miliony, svátek, proč to kazit? Rozdíl je jen v tom, že u toho rugby předem nevíte, jak to dopadne...
Jenže, stejně, víte co... Mám pocit, že u rugby si snad skoro nikdo nemyslí, že sleduje něco světodějného, co zakládá a uchovává a předává hodnoty, co by nás mělo tvarovat a vést. Snad se při těch přenosech ani moc nelže... Ale jak si poradit s tím, že se „zázrak“ bere jako něco samozřejmého, co se minimálně v rámci toho svátku nijak nezpochybňuje? Prostě konstatujeme, že tu máme dva nové světce. A že si to vrchovatě zasloužili, protože otevřeli církev a v případě Jana Pavla II. ještě přispěli k porážce komunismu.
Ale ruku na srdce – vážně tady někdo věří tomu, že zesnulý papež oslovil tu paní z Kostariky a vystoupil z těch novin? No, možná tomu někdo věří, ale tipnul bych si, že moc takových lidí tu nebude. A nestálo by za to, to přece jen alespoň zmínit? A co, že to ten papež udělal? Otevřel církev? A není to právě taky on, kdo údajně věděl o zneužívání dětí kněžími a nic neudělal? A kdo byl důsledně třeba proti antikoncepci a tím se zprostředkovaně zasloužil i o další masový rozmach AIDS?
A nějak výrazně se od té doby katolická církev změnila, otevřela? Máme důvod jí věřit, uctívat ji? Je to důvod k radosti, to masové nadšení nad prokázanými zázraky a svatořečením, nebo je to spíš důvod k nevolnosti a obavám?
Ale je taky samozřejmě možné, že je to celé podobně neškodné a nedůležité jako to rugby. Hodně lidí je nadšených, ale skoro nikdo to nebre nějak moc vážně. Na zázraky samozřejmě nevěříme, ale rádi se dojímáme a vzhlížíme. Show jako show. Tak proč do toho, ksakru vstupovat nějakým mudrováním?
Těžko říct. Snad proto, že možná ještě jsou nějaké věci důležitější než rugby.
Vyšlo na webu Literárních novin