Test ignorance

11. 12. 2013 | 08:06
Přečteno 78182 krát
Víte o dnešním světě více než šimpanz nebo průměrný Američan?


Hans Rosling, švédský profesor z Karolinska Institutet a celosvětová „hvězda datových vizualizací“, již před mnoha lety otestoval své studenty, kolik toho vědí o světě. S překvapením zjistil, že velice málo. Dalo se to srovnat se šimpanzy (neboli s náhodnými odpověďmi).

Po letech osvěty ve stylu edutainmentu (education+entertainment) už měl nedávno i hodinový pořad v BBC (je i online). CNN včera zveřejnila výsledky „testu ignorance“ (nikoliv "inteligence"), což byl průzkum/test, kolik toho lidé vědí o současném světě. A tento test s 10 otázkami jsem přeložil a můžete se otestovat zde:



Pro zájemce o poznání dnešního světa je tu celý Gapminder.org s dalšími videi Hanse Roslinga, známými interaktivními grafy, atd. Na dlouhé zimní večery ideální.


Podpořit moje blogy můžete zkrz KohoVolit.eu pomocí DMS na číslo 87777 s textem:
DMS KOHOVOLIT (cena 30Kč, z toho 27Kč pro KohoVolit.eu)
DMS ROK KOHOVOLIT (viz předchozí, automaticky každý měsíc po 1 rok)


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Bestia triumphans napsal(a):

Ksakru, jen pět otázek správně.
A to sem si myslel, jak sem chytrej... :-)
11. 12. 2013 | 08:24

hlustvisihák napsal(a):

Michale a jak jsi dopadl ty?
11. 12. 2013 | 08:36

gaia napsal(a):

teď ještě porovnat úspěšnost šimpanzů a studentů u testů státních maturit.
11. 12. 2013 | 08:40

michal skop napsal(a):

hlustvisihák

po pravdě nemůžu říct, protože jsem si nejdřív přečet ten report, kde to je hned vedle sebe otázky i odpovědi (jsem si na webu CNN nevšim toho testu(-: ). Ale jako pravidelný divák všeho, co p.Rosling zveřejní (ba jsem ho viděl i 1x naživo) + vystudovaný demograf, tak bych to viděl na 9-10
11. 12. 2013 | 08:51

Ládik!!! napsal(a):

Mám 9. Zradila mě 1. otázka. Ale věřím své odpovědi.
11. 12. 2013 | 09:01

species 8472 napsal(a):

Test jsem si udělal. Pořídím si šimpanze. Vidím, že jsme na tom zřejmě stejně (inteligenčně), budeme si rozumět. Rozhodně ale nechci Američana. (Nanejvýš dědit po W. Buffettovi).
Ovšem pravým testem mozkové kapacity je teda dnešní reCAPTCHA!
11. 12. 2013 | 09:04

gaia napsal(a):

species 8472

co vypovídá o inteligenci test, kde máte odhadovat, co si myslí nějaká parta expertů v OSN?

já myslím, že vůbec nic.

jako nemá nic společného zatrhování písmenek, nebo počítání příkladů, které žáci třeba nikdy nebrali(když nejsou osnovy, tak proč by měli) s připraveností na život a kvalifikaci třeba zdravotní sestry nebo kosmetičky či opraváře automobilů.
11. 12. 2013 | 09:09

Viola napsal(a):

Jaký význam má znát takové celosvětové průměry?
Já třeba nebudu mít celý krajíc na snídani a soused bude mít, vprůměru jsme snídali půl krajíce.
11. 12. 2013 | 09:12

dotaz napsal(a):

zajímavá je ta 8. otázka. Zatímco ve světě se počet lidí žijících v extrémní chudobě snížil na polovinu, v ČR se zdvojnásobil.

Bude s tím někdo něco dělat? nebo se jen odklikne a experti se usmyslí zas na něčem dalším?
11. 12. 2013 | 09:18

aga napsal(a):

Jo, pane Škope, inteligence se šimpanz nenažere. Zkuste vysadit člověka s deseti správnými odpověďmi do pralesa, schválně, kdo bude inteligentnější, šimpanz nebo on?

Naše křehká civilizace je dnes ohrožena kolapsem z desítek různých důvodů. Až se to sesype, budeme muset sám pojem inteligence poněkud přehodnotit, jestli ovšem "díky" naší inteligenci nebude ten krach konečný.
11. 12. 2013 | 09:28

michal skop napsal(a):

gaia, aga

nejde vůbec o test INTELIGENCE, ale o test (s trochou nadsázky nazvaný) IGNORANCE - např. většina lidí v USA prostě neví, jaký je dnes svět a přesto o něm rozhodují.
11. 12. 2013 | 09:39

michal skop napsal(a):

Viola

u demografických otázek ty průměry dávají smysl - na změny počtu lidí stačí průměry.
11. 12. 2013 | 09:42

pozorovatel napsal(a):

Proboha!
Je to zrovna tento druh informací, který rozhoduje o tom, zda něco vím anebo nevím o světě?
Není snad právě autor takového přístupu ignorant?
11. 12. 2013 | 09:44

Bakalův nezvaný host napsal(a):

V testu ignorance jsem uspěl
a získal tolik bodů, jako opičák, kterému by někdo vysvětlil, že může stisknout jedno ze tří tlačítek.
Chválit autora testu nebudu, neb si myslím, že jde o otázky, u kterých přesné odpovědi znát nepotřebuji, stačí mi rámcová představa. Správné odpovědi jsem se ani neobtěžoval zapamatovat a v opětovném tesu bych nedopadl lépe.
11. 12. 2013 | 09:45

gaia napsal(a):

michal skop

ti lidé v USA vůbec o světě nerozhodují, ti jsou také jen taková vata jak my, navíc jsou krmeni tím, že oni jsou USA a kdo je víc, tudíž je nějaký svět vůbec nezajímá a prosazují jim jen jejich zájmy.
A pokud OSN zajímá vše jen globálně, tak pán bůh s námi. Já sním celý kuře, ty nic, ale v globálu máme každý půl a chudoba se snížila na polovinu. ˇUžasné.

ale species mluvil o inteligenci, já odpovídala jemu.

skutečně ale jde o ignoranci OSN, když ve východním bloku se zvyšuje ppčet chudých a zadlužených, ale v globále je vše OK, tak můžem být spokojení.
Dostat celý svět na úroveň Somálska, pak bude vše v pořádku, neb globálně na tom budem všichni stejně?
11. 12. 2013 | 09:49

Frei napsal(a):

Test, řekl bych, dokazuje jen to, že víme (nebo nevíme) něco o matematice a některých statistikách - s věděním o světě to nemá mnoho společného.
11. 12. 2013 | 10:00

michal skop napsal(a):

gaia

nechci se nijak obecně zastávat OSN, v tom testu je tam z jejich dat 1 otázka, kde se jim dá ještě k tomu docela věřit - demografické předpovědi jsou dost přesné (i když samozřejmě na 90 let dopředu je to vždy zčásti tipovačka) a dnes není jediný náznak, že by počet dětí měl stoupat.

Když se kouknete naopak na otázku 5, tak tam jde přesně o to rozdělení. Zároveň doporučuji jít dále - to, že jsou leckde průměry, je jen pro jednoduchost, samozřejmě někde jsou rozdělení důležitá, ale tady mnoho lidí ignoruje i pouhé průměry.

To, že USA prosazují svoje zájmy, je jasné - ale to neznamená, že nerozhodují. Např. momentálně zcela okupují 2 země, v dalších 100+ mají svoje vojáky. USAID je také pěkně po světě.
11. 12. 2013 | 10:00

Kamil napsal(a):

Pozor na hloupé testy! O světě toho vím z vlastní zkušenosti určitě mnohem více než Škop, přesto bych v testu udělal několik chyb. Hlavní problém testu je v tom, že se snaží složitou a mnohostrannou realitu redukovat na pár čísílek, včetně některých úplně bezcenných, která nic nevypovídají.
11. 12. 2013 | 10:03

aga napsal(a):

m.škop

No tak si do mého příspěvku dosaďte místo "inteligence" "suma informací o světě, které jsem získal zprostředkovaně a z druhé ruky". Můj příspěvek pak bude ještě výmluvnější.

Stále nechápu, k čemu praktickému by vám znalost odpovědí na výše uvedené otázky byla, až by se skutečně začal lámat chleba. Civilizace je skutečně hluboce ignorantská, ale lisšíme se zásadně v posouzení směru a hodnoty toho, co ignoruje.
11. 12. 2013 | 10:07

Ládik!!! napsal(a):

Podle testu tedy nejsem žádný ignorant. To jsem opravdu rád. Co to je potom za lidi, kteří mě označují za ignoranta.
11. 12. 2013 | 10:07

neo napsal(a):

Blbne mi desátá otázka, hází chybu, ale pro kontrolu dává odpověď z předchozí otázky
11. 12. 2013 | 10:09

otaznik napsal(a):

Dobry den, pan autor,
prosim, co znamenaju skratky vo Vasej vizitke : MFF UK a PřF UK), působí i na FF UHK

ste od policie ?
11. 12. 2013 | 10:10

scallop napsal(a):

michal skop

Je nekde srovnani vysledku testu v USA a jinych zemich ?
11. 12. 2013 | 10:16

michal skop napsal(a):

aga

ok, už rozumím té "inteligenci"

tak a teď k čemu je to dobré - třeba k tomu, aby se právě ta civilizace udržela, což je přeci jen snazší, když o tom světě něco víme. A to se dotýká i vcelku lokálních věcí - pokud chceme třeba v ČR udržet nějakou úroveň, je dobré vědět, že zde jsou už miliardy lidí, kteří jsou už těsně za námi - což může být hrozba i příležitost. Že oursorcování třeba důchodů do ciziny dlouhodobě nepůjde (což je teoretická hlavní výhoda 2. důchodového pilíře), neboť kromě části Afriky už skoro celý svět jede na "2 děti na rodinu", jen ze "setrvačnosti" ještě mají málo starších lidí (neboť v té době se jich tolik ještě nenarodilo, nikoliv proto, že už by umřeli)
11. 12. 2013 | 10:20

michal skop napsal(a):

neo

díky za upozornění - bylo tam špatně jen to vysvětlení, jinak to hodnotí správně (je to zhruba 2.5)
11. 12. 2013 | 10:24

michal skop napsal(a):

otaznik

MFF UK = Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy
PřF UK = Přírodovědecká fakulta UK
FF UHK = Filozofická fakulta Univerzity Hradec Králové
jak vidíte, policie to není (-:
11. 12. 2013 | 10:27

Baba Jaga napsal(a):

I já se hlásím k šimpanzům a ignorantům odhadců a sčitatelů všeho druhu.
Trefila jsem jen nynější nízkou porodnost a mé odhady a očekávání jsou méně radostné. Že je proti spalničkám očkováno 80 % dětí mě v zemi, kde si nelze dítě nechat naočkovat proti tuberkulóze, není-li rizikové, vyloženě překvapilo.
11. 12. 2013 | 10:28

michal skop napsal(a):

scallop

zatím to udělali Švédsko, Norsko, UK a USA. Zatím k tomu nic moc publikováno není, ale o UK a USA je to zde: http://www.gapminder.org/ignorance/
11. 12. 2013 | 10:30

Baba Jaga napsal(a):

To: Ládik!!!
Jak moc Vám záleží na tom, co si o Vás myslí jiní? Natož ve zdejších diskuzích? Nejste ignorant, máte přehled o ledasčem a věřím, že Vy zde píšete své skutečné názory bez stylizování se.
11. 12. 2013 | 10:33

minatomirai napsal(a):

Víte o dnešním světě více než šimpanz nebo průměrný Američan?
--------------------------------------------------------------------
Zdá se, že nejenom šimpanzi a zejména Američani, kteří jsou mezi Evropany (včetně autora)považovaní za téměř imbecily, patří tam kupodivu i Britové a Švédové, jak vypovídá obdobný, byť o něco zkrácený test.

Výsledky testu v UK:
http://www.gapminder.org/news/highlights-from-ignorance-survey-in-the-uk/
11. 12. 2013 | 10:37

zdenekb napsal(a):

V testu ignorance jsem uspěl. Autorovi děkuje a zdraví Šimpanz.
11. 12. 2013 | 10:41

otaznik napsal(a):

Mily autor, diky za odpoved ,

este mam otazku. Doveruhodnost Organizacie Spojenych Narodov , sa prepadla po obrovskom korupcnom skandale znamom pod nazvom Ropa za potraviny, posahany bol celkovy zmysel jej posobnosti,

nebude hento testovanie ludi vo svete iba prachobycajna samo reklama?
11. 12. 2013 | 10:44

scallop napsal(a):

michal skop

No ja jen, ze oznacit lidi v jedne zemi za ignoranty na zaklade testu, kdy nemate srovnani s jinymi zememi, je odvazne ...

A jsem zvedav, jak udelat srovantelny test napr. v Cine (take zeme, ktera rozhoduje o svete :-)), kdyz online testovani vyzaduje pripojeni k internetu, coz v Cine vyselektuje bohatsi a vzdelanejsi.

Mimochodem, sveho casu o svete rozhodovalo Nemecko, ktere by tehdy v takovem testu bylo nejspis mezi nejlepsimi. To jen tak na okraj.
11. 12. 2013 | 10:48

bezotazky napsal(a):

scalopp:

desiatu otazku v Čine by som vynechala

10. V roce 1965 byl průměrný počet narozených dětí na jednu ženu celosvětově 5. Kolik je to dnes?
4.5

3.5

2.5

iba činanov nastvete
11. 12. 2013 | 10:58

suchánek napsal(a):

Ládik!!!: devět vám prostě nevěřím!!! :-)
zdraví šimpanz :-)
11. 12. 2013 | 11:06

modrý edvard napsal(a):

Udělal jsem 4/10 a tím jsem šimpanze porazil. Jen těsně, ale nakonec je to blízký příbuzný.
Ale uvědomil jsem si ještě něco: 4 z mých odpovědí byly horší než skutečnost (u zbylých 2 se nedá říct, co je horší). Jsem jen já pesimista, nebo to máme všichni vyčtené z truchlivého vylíčení stavu Země?
11. 12. 2013 | 11:11

Filuta napsal(a):

Tak já se tedy přiznám, že jsem blbější nežli šimpanz.
Netrefil jsem se ani jednou.
Netuším, o čem ten test vypovídá.
Pro mě dost abstraktní.
11. 12. 2013 | 11:16

scallop napsal(a):

modrý edvard

Nejste pesimista, svet se prece riti do zahuby, rikali to v televizi a psali to na internetu.

Ja mel sedm. Cim vic simpanzu se tady prizna, tim budu chytrejsi :-)
11. 12. 2013 | 11:16

stejskal napsal(a):

Skoro bych řekl, že ten test není až tak o inteligenci (resp. o té není vůbec), ani tolik o ignoraci (většinu těch faktů člověk znát nepotřebuje), ale o tom, jak je nastaveno naše vnímání světa (míněno jak osobní, tak převažující v západní euroamerické společnosti). Ti, co jsou přesvědčeni, že svět se řítí do zkázy způsobené přelidnění, chudobou, nevzdělenastí atd. pravděpodobně v testu asi příliš neobstojí. Ti, kdo tak negativisticky naladěni nejsou (popř. ti, co znají ročenky OSN, ale není to nutný předpoklad), mají více správných odpovědí. Takže nejde ani tak o šimpanze, ale o to, zda je testovaný primát pesimista, realista či idealista :-)

Hezký den všem

Libor Stejskal (9)
11. 12. 2013 | 11:16

stejskal napsal(a):

No, dobře, pane scallope, napsal jste to dříve a výstižněji :-) l.s.
11. 12. 2013 | 11:17

Bestia triumphans napsal(a):

Tak jo.
Udělal sem si test znovu a mám 10.
Ale dalo mi to zabrat.
:-)
11. 12. 2013 | 11:21

bezotazky napsal(a):

Ladik!!!
verim ze ste bol uspesny v teste

tiez som si naprv precitala navod:
Ciele OSN do roku 2015[upraviť zdroj]

Všetkých 191 členských štátov sa na summite ukončenom dňa 23. decembra 2000 dohodlo vo svojom uznesení, na týchto ôsmich prioritách, ktoré by mali dosiahnuť do roku 2015:
zníženie počtu chudobných a hladujúcich na polovicu (tj. prostriedkov na osobu a deň <1USD)
odstránenie negramotnosti, aby všetky deti sveta (chlapci aj dievčatá) mohli dosiahnuť plného základného vzdelania
odstránenie nerovnosti žien a mužov vo všetkých úrovniach vzdelania
zníženie úmrtnosti detí o 2/3 do veku 5-tich rokov
zníženie úmrtnosti rodičiek o 3/4
zníženie percenta nákazlivosti vírusom HIV (ktorý spôsobuje AIDS), maláriou a ďalších závažných chorôb
zabránenie úbytku prírodných zdrojov, znížiť o 1/2 počet ľudí ktorí nemajú prístup k pitnej vode a to do roku 2020,
zlepšenie životných podmienok aspoň pre 100 miliónov ľudí žijúcich na chudobných predmestiach (slumoch) svetových veľkomiest
rozvinutie svetového nediskriminačného obchodného systému, odstránenie kvót a ciel, podporiť malé a ostrovné krajiny, oddlžovanie chudobných krajín, zlepšiť dostupnosť liekov v rozvojových krajinách.
11. 12. 2013 | 11:21

Viola napsal(a):

michal skop

co je to "Že oursorcování třeba důchodů do ciziny dlouhodobě nepůjde "?
A jinak demografie je hezká nauka, ale myslíte si, že těm, co rozhodují jde o lidi a udržení velké populace? Nejde jim náhodou o velké majetky? A nehledají ti nejbohatší život na jiných planetách, protože ví něco více?
11. 12. 2013 | 11:24

äga napsal(a):

m.škop

"tak a teď k čemu je to dobré - třeba k tomu, aby se právě ta civilizace udržela..!

To je právě ta skutečná ignorance, tohle přesvědčení, pardon. O udržení téhle civilizace reálně nerozhodují výsledky v podobných
testech, ba ani znalosti 98% lidstva. Rozhodují ani ne znalosti, ale CHARAKTER a záměry cca 2% vlastníků civilizace, kteří soustředili moc a prostředky k jejímu řízení, a kteří se samozřejmě snaží udržet ten zbytek v ignoranci, byť i kamuflované spoustou lehce dostupných informací. Na co vám jsou informace, když nemáte reálnou moc a prostředky nějak konstruktivně s nimi naložit? Nebo mi snad můžete dokázat opak? Ale ne nějaké nepodstatné kosmetické změny, které jsou plebsu povoleny v rámci hry na "demokracii", skutečné příklady z praxe nebo argumenty, které by podložily Váš výše citovaný názor?
11. 12. 2013 | 11:25

vůl korunovaný napsal(a):

Uhodl jsem fšech 10! Teda asi musím být pesimista až na půdu, nebo šimpanz génius :o)
11. 12. 2013 | 11:26

john petres napsal(a):

A co myslíte-kolikkrát se zvýší počet bezdomovců v Praze,starších 60 let, do roku 2099? A v kterém roce zaútočí Íran atomovou bombou na Izrael? Jo vy to nevíte?? To jsme ale šimpanzi,že(ovšem až na pana profesora,Howgh.).Děkuji za pozornost.
11. 12. 2013 | 11:30

aga napsal(a):

PS

Vliv správně zodpovězených otázek na udržení této civilizace je asi takový, jako vliv správně zodpovězené otázky na průměrnou délku lidského života na jeho prodloužení. Až tato civilizace bude zanikat vinou chamtivosti a egoismu jejích ředitelů, budete halt umírat s hřejivým vědomím, že nejste ignorant.
11. 12. 2013 | 11:32

Milan Kovár napsal(a):

Vaše závěry, které děláte z výsledků testu, jsou poněkud nadsazené. Ve skutečnosti drtivá většina lidí k běžnému životu znát okruh testovaných otázek nepotřebuje. Od šimpanze se člověk liší - nebo alespoň měl by se lišit - tím, že že jakmile dojde k rozhodování o nějakém tématu, je schopen relevantní informace si opatřit. - Dejme tomu, že nejste stavař a já vytvořím obdobný okruh otázek, týkající se domu, v němž žijete: dopadnete stejně jako šimpanz. Já potom prohlásím, že jste ignorant - vždyť přece v tom domě žijete a rozhodujete o něm! Jenže Vy nejste šimpanz: až budete chtít opravit WC, buď zavoláte instalatéra, nebo si o tom něco nastudujete. A tohle šimpanz neumí, resp. ne v takovém rozsahu, jako Vy (doufám). - Váš test beru jako legraci a názornou ukázku toho, že slovy lze cokoli dokázat a cokoli vyvrátit.

Nebylo by ode mne pěkné, kdybych zatajil svůj výsledek ve Vašem testu: 1 otázka z 10 správně. Jdu se poohlédnout po nějakém šimpanzi a vyžádám si konzultace...
11. 12. 2013 | 11:34

Ládik!!! napsal(a):

bezotazky -
nejsem si jistý, že 9 bodů znamená úspěch. Jsem totiž ignorant (ve vztahu ke státu a podobným věcem) a pesimista (ve vztahu k lidem; ke zvířatům jsem optimista, vyjma hadů). Mám strach, že těch 9 bodů znamená míru manipulace politickou korektností.
11. 12. 2013 | 11:35

gaia napsal(a):

michal skop

však třeba ta otázka č. 5 a odpověď b by dle mého znamenala, že vše je v pořádku a jak má být, ne?

ve skutečnosti to však nevypovídá o ničem a problémů je víc než dost
11. 12. 2013 | 11:39

gaia napsal(a):

michal skop

a ještě předpokládat, kolik bude za 100 let dětí je dle mého zbytečná ztráta času. Ještě v 80. letech se předpokládalo, že v roce 2 000 nás už bude 13 miliard.
nestalo se, jen někdo prodloužil tenkrát křivku v grafu trendů, stejně jako to dělá někdo dnes a prodlužuje to do roku 2 100.

už mělo dojít uhlí, měli jsme být na Marsu apd.
11. 12. 2013 | 11:41

zdenekb napsal(a):

aga 11. 12. 2013 | 11:25

Máte sice pravdu, ale připusťme, že pokud by se naskytla možnost reálně něco ovlivnit, je lépe být v danou chvíli spíš informovaný než neinformovaný. Z toho testu nedělám široké a daleké závěry (asi že jsem jej sám zmastil :) ), ale pár otázek patří, řekněme, k všeobecným znalostem. Jistě, umřít se dá docela dobře i bez nich.
11. 12. 2013 | 11:42

zdenekb napsal(a):

p.Stejskal:

"Negativisticky naladěný primát" - tek hezky už mi dlouho nikdo neřek'...
11. 12. 2013 | 11:47

aga napsal(a):

PPS

Nedá mi to.

...Že oursorcování třeba důchodů do ciziny dlouhodobě nepůjde (což je teoretická hlavní výhoda 2. důchodového pilíře)..

Vaše logika pracuje s naprosto chybnými vstupy. Jak víte, že těm, co chtějí (a mají tu moc) např. outsorcovat důchody do ciziny, jde ve výsledku o konstruktivní proces? Dnes a denně vás přeci přesvědčují, že jim na voličích, ba na celém lidstvu, vůbec nezáleží, že se snaží pouze maximalizovat svůj zisk a moc. Ta informace, kterou opravdu ignorujete a která vám chybí,je "o co a o koho tu ve skutečnosti jde". Bez ní jsou vám všechny další informace naprosto k ničemu.
11. 12. 2013 | 11:47

ALF napsal(a):

8/10 ujde, také si pořídím šimpanze....
11. 12. 2013 | 11:49

aga napsal(a):

zdeněkb

Nesouhlasím. Nikdy nemůžete být informovaný tak komplexně, aby vám to v tomto kontextu nějak pomohlo. Navíc, zjevné informace tu stojí proti skrytým emocím - a my víme, co má větgší sílu...
11. 12. 2013 | 11:50

Filuta napsal(a):

Pan Stejskal

Taky mě to napadlo.
Jako rozený optimista jsem vybíral ty nejhorší možné varianty.
11. 12. 2013 | 11:51

gaia napsal(a):

aga

já myslím, že outsourcované důchody mají do ciziny třeba Němci. Mají nakoupené naše dluhopisy a když jim ČNB zlepší kurs eura, mají vystaráno a netratí důchodcům úspory, aniž by musely ženy v cizině více rodit.

nemyslel to autor takto?

češi na ty německé důchody musí vydělat, anuž by jim zbylo něco pro vlastní děcka.
11. 12. 2013 | 11:51

aga napsal(a):

gaia

Otázka je, jaký má mé vědomí o okolnostech či dopadu outsorcování důchodů vliv na to, zda jsou outsorcovány. Odpovídám - nulový, a to i s ohledem na mé reálné "demokratické" možnosti.
11. 12. 2013 | 11:54

scientist napsal(a):

"....kolik toho vědí o světě".
Vám se ten svět smrskl pouze na demografická data :)
11. 12. 2013 | 11:58

aga napsal(a):

Přiznávám svou hlubokou ignoranci například ve věci toho, proč a jakým právem dělá ČNB s korunou to, co dělá. A pochybuju, že by mi pomohla jakákoliv informace, kterou bych mohl v této věci získat.
11. 12. 2013 | 11:59

gaia napsal(a):

aga

je otázka, zda mít v hlavě nějaká verbální nebo virtuální data nebo prognózy OSN má nějaký význam, stejně tak jakou vypovídací hodnotu o člověku podává testování, co by diagnostická metoda.

či zda je vůbec pro společnost únosné 20% studentů hodit v závěru studia přes palubu jen kvůli tomu, že neuspěli u nějakých testů státních maturit a vytvářet tak armádu lumpenproletariátu?(lidí, kteří nemají co ztratit leda své okovy)
11. 12. 2013 | 12:06

Riko napsal(a):

Zajimala by me ta statistika, podle ktere je postaven tento test. Myslim, ze je spatna nebo zmanipulovana. Kazdopadne o ignoranci to nevypovida vubec nic.
11. 12. 2013 | 12:26

bezotazok napsal(a):

aktualna celosvetova demograficka kalkulacka:
http://www.census.gov/population/international/
International Programs
11. 12. 2013 | 12:28

otaznik napsal(a):

cakam na letaky z kauflandu idem umyvat okna, lidl distribuje take hnusne letaky , ništ s teho clovek neurobi,
autor, nema este nejake otazky OSN ?,
potom budem zanepradnena
11. 12. 2013 | 13:09

Jen vrtím hlavou napsal(a):

Imbecilní až ignorativní. Odpověď C je správně zajistí nadpoloviční úspěšnost. Asi americké, ale proč to český autor řádně neokomentoval to nevím.
11. 12. 2013 | 13:18

Honza napsal(a):

Hans Rosling je šikovný obchodník a bavič, stejně jako třeba tvůrce křížovek.
Ty testíky samozřejmě nemají žádnou vypovídací hodnotu. Trocha uklidnění pro ty, kteří propadají panice, že lidé jsou stejně "chytří" jako šimpanzi: asi to tak nebude, lidé vytvořili civilizaci, která chová a chrání šimpanzy, a ne naopak :-)
11. 12. 2013 | 13:18

LUF napsal(a):

Znalost světa není jen o demografii
11. 12. 2013 | 13:18

charlie napsal(a):

Michal Škop,
tak to nepsané právo Američanů, řídit svět, Američanům odebereme a převedeme ho na Českou Republiku. Nebo Rusko? Nebo Bělorusko, Albánii.......?

Jak jsem mohl sledovat při pietní aktu k uctění Mandelovy památky, USA jsou sice nepsaným, ale hodně respektovaným i váženým lídrem. Viz ovace Obamovi. A to nejen od bílých, ale zvláště od černých obyvatel (od kterých by se to podle českých měřítek nečekalo).
11. 12. 2013 | 13:21

CC napsal(a):

Není to pravda. Totiž to, že by šimpanzi nutně dali 1/3. Jsou smutně proslulí tím, že nejsou schopni dát do kupy ani strojopisné souborné Shakespearovo dílo, neboť nadproporcionálně často bouchají do klávesy S.
11. 12. 2013 | 13:27

kravina napsal(a):

vymyslím 10000 důležitějších informací než toto ;)
11. 12. 2013 | 14:01

baffiak napsal(a):

vzhladom na povahu samostnych otazok, vobec mi nie je divne, ze som na tom podobne ako simpanz, pretoze s vyuzitelnymi alebo zakladnymi vedomostami to nemalo nic spolocne
11. 12. 2013 | 14:04

Pradědek Čech napsal(a):

Hurá, mám dvě správné odpovědi. Patřím do Ameriky a ne do pralesa.
11. 12. 2013 | 14:21

Anastázie napsal(a):

Autorovi děkuji,že mám stejnou inteligenci jako šimpanz.Alespoň má naději na přežití za krirických podmínek.

Zajímalo by mne-kromě jiného-Lékaři bez hranic asi dokáží očkovat 80 % dětí-ale jak je možné,že lidí tolik přibývá,když žena rodí prúměrně 2,5 DÍTĚTE?

Polygamie je oficiálně možná v islámu-ale zzde na to muž musí mít prostředky.
Tak nám zbývá jen černá Afrika,kde odmítnout muži sex je takřka smrtelných zločinem-takže může plodit děti třeba s dvaceti ženami/ale co Aids/?
Také se mi nezdá délka školní docházky vzhledem k tomu,že v řadě zemí jsou dívky či ženy negramotné.
Pane Škope,vy často dáváte na konec zhodnocení-já si o Vás myslela,že jste člověk,který si statisticky ověří hodnověrnost pramenů a z toho vychází.

Nebo je to předčasný úvod k Silvestru?/neboť kdyby platila Vaše čísla-resp.Vaše správné odpovědi-směřoval by svět k rovnovážnému stavu/-což bys bylo dobře a naše časopisy i některé vzdělávací programy by nás inmformovaly katastroficky.

Kde je pravda?
11. 12. 2013 | 14:57

Anastázie napsal(a):

Ještě bych hrozně ráda věděla,jak jste dospěl k názoru,že populační eploze ze zastaví-a to ve velice krátké době.
Ne že bych proti tomu protestovala-ale zajímala by mne křívka vývoje např.za posledních 50 let.
Žena bude mít v průměru 2,5 dítěte-to znamená většinou 2 /některé jedno,některé 3-4/,některé žádné/.
Základní gramotnosti/je otázka,co se do ní počítá/bych věřila,ale 7-leté docházce dívek do škol?

Co tomu budou říkat muslimové,katolíci z Jižní Ameriky a Afričané?

Jak říkám,byla bych ráda,kdyby vývoj světa takto směřoval.
Bohužel podezírám řadu pracovníků humanitárních organizací,že jen menší část se dostane k příjemcům/Američané to např.řeší tím,že sponzorují konkrétní dítě v misonářské škole/ono totiž ani v Indii není jisté,že Vaše peníze nedostává dítě starosty a nikoliv dítě z nejchudší kasty nedotknutelných/.
11. 12. 2013 | 15:12

František Rústr Cs.c napsal(a):

Jako tajemník Svazu politicky nekorektních pitomců ČR bych chtěl upozornit, že kolega Hans Rosling zadal původně zcela jiné-naprosto nekorektní -otázky.
na.př.

1. Kolik se očekává, dle expertů OSN, že bude PC pitomců v roce 2100?
2. Která z map nejlépe odpovídá tomu, kolik žije PC pitomců v Evropě, Asii, Africe a v Americe (Jižní i Severní dohromady)?
3. Který z grafů nejlépe popisuje rozdělení příjmu PC pitomců a aktivistů(v dolarech na den)? (1 dolar ~ 20Kč)

Výzkum přinesl zajímavá čísla, server aktuálne.cz zaujal jednu z čelných pozic.Nebyl sám i sekretariáty všech pol. stran zabodovaly. Po protestech aktivistek Anastázie Marks Engels- Gottwald a Emy Mc Smetana a na zásah tvůrce nové Enigmy zvané re CAPTCHA, pana L.S. a jeho dvou mopslíků BT a Sc, bylo to ošklivé-politicky nekorektní-slovo vypuštěno, čímž ovšem došlo k hrubému zkreslení průzkumu.

Dovoluji si upozornit, že obdobné je to se všemi ostatními vědeckými výzkumy, o čemž svědčí přiznání Diederika Stapela, který si 14 let všechny průzkumy vymýšlel, aby získal od matičky EU grantíky v systému eorokafemlejnek.

Nebyl jsem sám, tvrdil tento děkan Tilburské univerzity nizozemské vyšetřovací komisi, s odzbrojujícím úsměvem.Na začátku každé europitomosti je dnes tzv. vědecký výzkum opatřený takovým množstvím barevných grafů , že nikoho nenapadne otázka, k čemu to je dobrý.
11. 12. 2013 | 15:16

František the Rooster with love napsal(a):

Protest aktivistek nesměřoval proti samotnému průzkumu, ale proti naprosto nevydžendrovanému poměru termínu "PC pitomec", pro který chybí v češtině ekvivalent v ženském rodě.
Některé náhrady připomínaly americkou řeku ve W.D.C. jiné jméno Božena.
11. 12. 2013 | 15:24

Anastázie napsal(a):

Jestliže jste charakterní muž,tak v TV v přímém přenosu vysokému představiteli islámského státu-např.Saúdské Arábie,sdělíte,že jejich ženy nesmí mít více než 2,5 dítěte na rodinu,pokud chtějí být počítány mezi civilizovaná národy.
Za speciální přímý přenos jsem ochotna si připlatit.
Ale Vy to stejně nikdy,nikdy neuděláte.NIKDY§§!!!aSI vÁM TY NEZÁVISLÉ BLOGY PŘÍLIŠ NEVYNÁŠELY -A vAŠI RODINU UŽ CHUDOBA NEBAVÍ /MOJE ŘÁDKY MOHOU BÝT BRÁNY JAKO URÁŽKA-TAK TO DOKAŽTE-NEBO JAKO PRAVDA/.
11. 12. 2013 | 15:25

scallop napsal(a):

Zdravim tajemníka Svazu pitomců !

Velice si vazim povyseni na mopslika, uz jsem myslel, ze me nemate rad.
11. 12. 2013 | 15:39

Anastázie napsal(a):

aD rÚSTR

pOTREFENÁ HUSA NEJVÍC KEJHá.
A tak se přiznávám-vzhledem k TV pořadům-National Geography,Discovery a jiným cestomániím,též k četbě jejich časopisů-např.National Geegraphy-se cítím trochu podvedená.
Na stole mám obálku od organizace Lékaři bez hranic-kde mi srdceryvně líčí,jak zachránili podvyživeného chlapce a jak pouhý příspěvěk 7OO Kč či l1OO kč povede k vyvrtání studní a zajištění pitné vody pro další desítky dětí.

Odpovězte mi-kde jsem PC aktivistka a pitomec PC-když jim nějaké peníze pošlu nebo když nic nedám vzhledem k vynikajícím výsledkům Vašeho testu ani korunu?
11. 12. 2013 | 15:43

Fanda goes to Hollywood napsal(a):

Mám.
Tak nák ale bezpohlavně.
Promińte, že nejdu s dobou.
S pozdravem všem politickým korektníkům zd(m)ar!
11. 12. 2013 | 15:46

Kouzlo nechtěného napsal(a):

Sorry Stázi
jméno Anastázie není na Vás, ale příklad jména dnešní ženy, klidně mohlo být Mařenka Voříšek.
Jen mě napadlo, zda přechyluje paní Grospičová, takové běžné jméno.
Už rušit nebudu Škopikovy grafy.
11. 12. 2013 | 15:53

Jáchym napsal(a):

Michal Škop:
Díky za test.
Není nad to, osvěžit a zkorigovat si vědomosti. Jako obvykle jsem mírný optimista.

Naprosto nesouhlasím s tím, že by tyto vědomosti nebyly důležité pro každého z nás.
Musíme se je ovšem pokusit dát do souvislosti.
První otázka zní: Kdybych byl členem několikatisícové skupinky těžkých psychopatů s historicky bezprecedentní mocí:

Jak bych využil těchto znalostí k likvidaci co největšího počtu obyvatel této planety, které bezprostředně nepotřebuji ani k vlastní sebeobsluze, ani k ukájení své sadistické touhy po nadvládě nad druhými ?

Odpovíme-li si správně, můžeme předpovědět vlastní budoucnost (např. proměnu v mírně radioaktivní živočišné uhlí), resp. její absenci (nestihneme to, protože dřív bude hůř).

Na Agu nedejte, je to žabák globální princeznou Jasněnkou dosud nepolíbený a proto vás optimisticky považuje za optimistu.
11. 12. 2013 | 15:55

Anastázie napsal(a):

Ad Rústr

Přiznávám,zvedl jste mi adrenalin.

Po léta dávám žebrákům před kostelem,na mikulášské sbírky,i mladé ženě,která kvůli Drábkově reformě 2 týdny neměla na Jídlo pro své 7-měsíční dítě a sociálka jí ho chtěla odebrat-já byla z těch/kromě mé spolupracovnice/,které jí v tom bránily.Pak to ta "sociálné pracovnice"-resp.hlídačka v azylovém domě,kde většinu osazenstva tvoří Romky a která si hlavně dává pozor,aby tam neměla očividný průšvih/chytrému napověz/-vzdala s tím,že ta mladá žena-bude přeložena do jiného azylového domu/.

Připište si za zásluhu,že jejich složenku trhám a nebudu dávat mezinárodním organizacím /když dle Vašeho testu to není potřeba/.
11. 12. 2013 | 16:00

Pavel napsal(a):

Sakra, ani jsem to nezkoušel, ale uklidňuje mne, že z mé hospůdky vždycky trefím bezpečně dom. A výraz autora tohoto blogu, cituji : "Dalo se to srovnat se šimpanzi" mne zarazil, protože by se to spíš dalo srovna se "šimpanzy", neboť nad takovou hrubkou by rozlítil i učitel Igor Hnízdo :):)
11. 12. 2013 | 16:07

lk napsal(a):

tak, test z demografie,nevím co teda o našem přehledu vypovídá, a teď nemohli bychom si udělat nějaký třeba fyzikální test ? nebo chemie
11. 12. 2013 | 16:09

michal skop napsal(a):

otaznik

důvěryhodnost OSN - v tom testu je na informacích od OSN založena 1 otázka (možná 2). A to demografická. OSN je bezpochyby moloch, kde dle mě nelze zcela soudit jednu část na základě druhé.
11. 12. 2013 | 16:15

michal skop napsal(a):

scalopp, bezotazky

Otázka porodnosti v Číně: ačkoliv Čína má "politiku jednoho dítěte", v roce 2012 byla "úhrnná plodnost" 1.7 dítěte na 1 ženu (to není zrovna 1, že). Narozdíl od Taiwanu, kde žádnou takovou politiku nemají, ale kde to bylo jen 1.3 dítěte na jednu ženu.

Jinak ty testy nemusí probíhat online (zde to samozřejmě není reprezentativní test, zde to je jen pro čtenáře)
11. 12. 2013 | 16:21

michal skop napsal(a):

modrý edvard, stejskal

dobrá otázka - podle mě to je spíše tím, že se pořád opakují staré informace, např. dělení "1.svět vs. 3.svět", které dříve reálně existovalo a byly zde 2 skupiny zemí (s ještě "2.světem" pro SSSR a jeho satelity), tak dnes už se to změnilo na plynulou škálu od třeba Norska, Švýcarska (skoro 100% "1.svět") po Kongo nebo Zimbabwe (skoro 100% "3.svět"). Ale taková Čína, Brazílie? Tam je vše - části, kde se žije jako v ČR, až po favely "3.světa"
11. 12. 2013 | 16:30

michal skop napsal(a):

Viola, aga

outsourcování důchodů: princip je takový, že investuji (důchodové fondy) v ostatních zemích a oni potom na mě budou částečně dělat (zpět výplaty dividend) - ano, trochu jako Německo v ČR (ač zde to nejspíše nejsou hlavně důchodové fondy, i když samozřejmě i třeba přímo fabrika je způsob důchodového zajištění) - každopádně tím obejdu problém, že v roce 1950 bylo méně důchodců na pracujícího než dnes (ale v roce 1970 už to bylo v ČR skoro stejně jako dnes a do budoucna se současným stavem posunování odchodu do důchodu, to tak i zůstane - strašení tím, jak bude 1 důchodce na 1 pracujícího je čistá demagogie a propaganda)
11. 12. 2013 | 16:40

michal skop napsal(a):

scientist

nejsou to jen demografická data, ale i ekonomická, zdravotní, ba i energie tam je... Ale samozřejmě z 10 otázek nelze chtít vše.
11. 12. 2013 | 16:42

michal skop napsal(a):

Riko

ale vždyť tam u každé otázky máte link na zdroj, odkud ta informace je.
11. 12. 2013 | 16:43

michal skop napsal(a):

Honza

"jako šimpanz" je samozřejmě jen označení pro "náhodnou odpověď". Klidně tam může být "jako šnek" nebo "jako házecí kostka".
11. 12. 2013 | 16:47

Anastázie napsal(a):

Pane Michale Škope,
Říkala jsem si,že se na to už "vykašlu"/úsudek mám hotový /.
Ale když už jste "on line"/-naleznete jediný argument,proč bych měla přispívat na mezinárodní organizace-když je svět v tak perspektivním stavu-na rozdíl od naší republiky,kde charitě pomáhat chci-viděla jsem u vchodu do metra skutečně krásnou dívku-tak 1,7Om,blondaté vlnité vlasy,obličej jako andělíček-a říkala si "Děvče,co tebe sem proboha dostala-mohlo jí být 18-či 19 let,neměla ani rukavice,venku mráz a hlavně pronikavý mrazivý vítr-zimou se celá klepala-přiznávám,dala jsem jí tehdy jen 5O Kč,aby si někde koupila něco na zahřátí-už je to několik let-vícekráte jsem ji neviděla-trochu jsem to tipovala na útěk z domova-kolik je takových dívek zneužívaných otci či přáteli matek?
11. 12. 2013 | 16:48

michal skop napsal(a):

kravina

vymyslete, napište.
11. 12. 2013 | 16:48

michal skop napsal(a):

Anastázie

Ale to je právě ten to, že lidí už zase tolik nepřibývá. Dneska hlavně přibývají tím, že se v výrazně prodloužil průměrný věk a tím pádem dnešní 20 letí se dožijí v průměru třeba 70 let a to i třeba v Latinské Americe nebo Africe.

Brazílie má dnes střední dobu života 74 let a 1.8 dítěte na 1 ženu, před 30 lety to bylo 64 let a 3.6 dítěte na 1 ženu. To je obrovský posun (a podobně tak ale více jak 1/2 světa, Mexico mělo 4 děti na 1 ženu, dnes je to 2.2, Čína z 2.8 na 1.7).

Ano, leckterá média (nebo třeba politici) tohle stále nevzala v potaz.
11. 12. 2013 | 17:00

vasja napsal(a):

Kurva, ani jedna.
11. 12. 2013 | 17:04

michal skop napsal(a):

Anastázie

Saúdská Arábie: před 30 lety průměrně 6.9 dítěte na 1 ženu, dnes 2.7 - to je obrovský skok. Takže to nemusím nikde říkat v TV, protože to už je prakticky pravda dnes (jestli 2.7 nebo 2.5, to už je není zásadní rozdíl).

Zároveň jaksi nemám přístup do TV, můžete jim napsat, že chcete, aby mě pozvali. Mám možnost zde psát blogy, tak to dělám (a blogy opravdu nevynáší - napsání jednoho je pro mě v průměru tak 8 hodin - dnešní byl podprůměrný, tam naprogramování dotázníku a vše kolem trvalo "jen" tak 4 hodiny - a nikdo mi za to neplatí)

Jinak samozřejmě neplatí, že civilizovaný národ je podmíněn porodností kolem 2 dětí na ženu.
11. 12. 2013 | 17:10

Anastázie napsal(a):

Ad Michal Škop

Děkuji za odpověď.
Věřím Vám /vaše předchozí blogy se mi líbily a hlavně mi připadaly pravdivé/.
Spíše padá vina na hlavu takynovinářů/mají sotva naše gymnasium či jeho alternativu/-a ať v časopisech či TV pořadech opisují data třeba 3O-let stará/pak pár ilustračních snímků/a zájezd do exotiky je zaplacen.
V TV jsem též slyšela obranu vládních úředníků např.z Indie,že tam došlo už k rozpadu kastovního systému a jaká vrstva-asi 1OO milionů Indů-patří do střední třídy.
Ale z našich poměrů je člověk zvyklý vládním úředníkům nevěřit.

Zdravím a přeji hezké vánoce.Anastázie
11. 12. 2013 | 17:23

Petr Havelka napsal(a):

Šimpanz, ale silně pochybuju, že to má vliv na dojivost.
11. 12. 2013 | 17:37

dick napsal(a):

Hezká agitačka :-)
11. 12. 2013 | 17:52

arbitr napsal(a):

Žiji na této vypelichané Zeměkouli již 80 let a nikdy jsem neměl potřebu zabývat se takovými otázkami, protože jejich obsah nemohu nijak ovlivnit, tak proč si s nimi zatěžovat mozek.
Na to jsou dobře placení experti na ministerstvech a různých expertních agentur, ale stejně si svět dělá co chce a jejich předpovědi ignoruje. Jediná pravda, která mě z výše uvedeného testu vyplynula je, že svět byl stvořen z ničeho a proto nestojí za nic. Pro budoucnost české kotliny mě vychází předpověď, že i nadále bude smetištěm Vesmíru, kam Bůh odhazuje ty největší ignoraty, aby mu jinde nekazili chov. I přes své stáří nejsem děd Vševěd a nečiním si nárok poučovat bloggery, jen jsem se tak zamyslel a tak intenzívně, že honem musím běžet tam, kam i císařové chodili pěšky.
11. 12. 2013 | 17:56

David napsal(a):

Jsem rád, dostávám se na úroveň Henry Forda. A ten neměl špatný výsledek v praktickém životě.
11. 12. 2013 | 18:17

Kissa napsal(a):

v testu jsem neobstála, jsem šimpanz, - asi v půlce testu mi došlo, že předpokládám vždy spíše horší situaci. K mému překvapení například žije v Africe méně lidí, než bych takhle od stolu odhadla. Ale s tím očkováním a gramotností, respektive délkou docházky do školy u žen mi to přijde nějak podezřele optimistické. Nebo je můj pesimismus způsoben tím, že tak nějak víc vnímám informace o zemích, kde chodit do školy je víceméně luxus...?
A pak taky: Leckde děti sice zvesela navštěvují školu osm i více let, ale ze školy vylézají jako víceméně funkční negramotové. Dost hrozivá (na poměry) čísla má v tomto smyslu například i Británie...
...No, a po testu demografickém si spolu se šimpanzY udělejme ještě test gramatický....
11. 12. 2013 | 18:19

seny napsal(a):

Test o ničem,vždyt například otázka č.7 (a nejen ona) Kolik jednoletých dětí je celosvětově očkováno proti spalničkám?

Proč bych toto měl vůbec vědět ? K čemu je to dobré,když někdo odpoví správně,o čem to vypovídá ?
Neuvěřitelné,co nějaký pán,co se nazývá profesor zplodil.
11. 12. 2013 | 18:30

Anastázie napsal(a):

Ad senny a ostatní

Myslím,že o peníze jde až v první řadě.
A tak by mne /jmenně / zajímalo,kdo sponzoruje např.:
Lékaři bez hranic-ti mohou použít očkovací látku od firem třeba měsíc před vypršením použitelnosti-i když třeba se slevou-a platí to kdo?

Greenpeace-s morálkou náboženské sekty,která,pokud jednou drapne do spárů Vaše dítě a Vy je včas odtamtud nedostanete,je zle-zažila jsem na vlastní kůži-nechtěli dceru pustit,teprve když jsem tvrdě řekla,že není plnoletá a budou mít co do činění se mnou...
Zajímavé jsou jejich akce-kromě snad velryb více politické-ale např.proti mohutným sítím v Tichém oceánu,kde se zadusí i delfíni,nevystoupili ani jednou /asi jim nikdo nezaplatil/

Člověk v tísni-v rámci humanitárních misí pašovali do Kosova Muslimům zbraně/prohlášení Šimona Pánka v TV /
Pozorovatelé OSN v Kosovu-kteří pak detailně znali terén a vedli jednotky USA a V.Británie /v 1.linii Gurkhy,kteří rádi uřezávali nepřátelům hlavy /o tom,zda to dělali v Kosovu,naše zpravodajství mlčí/

Také jsem si spočítala,že kdybychom se měli vyrovnat Indii,muselo by u nás být 100 tisíc rodin ve střední třídě /tzn vila,2-3 auta,pomocnice v domácnosti-zatím se v Evropě mluví o chudnutí střední třídy a v ČR o horních 1O tisících/
A to jsem ještě v tomto měsíci viděla na National geographic pořad z chudé oblasti Indie,kde jsou rádi,když mají 1x za den uvařenou rýži ochucenou bylinkami-jistě v romských osadách na Slovensku /tímto se Slovákům omlouvám,ale Chánov by nebyl tak malebný/by šlo natočit totéž/.

Zkrátka-nejdůležitější je nyní podat správně informace/když už došlo k tomu neštěstí,že lidé jsou gramotní a mají internet-kromě TV,novin a časopisů/.
Jakou cenu má pak shánět informace,když jsou z velké části neúplné nebo zcela zastaralé /pokud nejsou zcela nepravdivé/.....
11. 12. 2013 | 19:02

hans napsal(a):

Hmm. tak to je pěknej test, akorát moc nedává smysl, navíc jsou ty data dost zkreslený. ale lepší být šimpanzem, než debilem :)
11. 12. 2013 | 19:31

ex-nemo napsal(a):

Filuto
Gratuluji, jste asi nejinteligentnější diskutér tady. Já bohužel jsem na pár odpověděl správně, za což se stydím.
protože kdo je seznámen s těmi "odbornými statistikami " OSN, tak ví že jsou to soubory hausnumer. Jejich prognozy se od skutečnosti liší v průměru o 100, ale v některých případech o 200%.
Průměrně inteligentní člověk tomu jenom nevěří, nadprůměr předpokládá opak.
11. 12. 2013 | 19:41

michal skop napsal(a):

ex-nemo

pokud by Vás opravdu zajímalo, jak přesné jsou demografické předpovědi OSN, tak třeba zde
http://folk.uio.no/keilman/PDRpaper.pdf
to počítali a velice dobře to sedí (a v čase se zlepšuje).
11. 12. 2013 | 20:09

Morrison6 napsal(a):

Tý voe, sem šimpanz. Ale asi se stejně kuli tomu nebudu věnovat studiu o lidské populaci a zkoumat grafy, který vydá nějaká partička budižkničemů z OSN.
11. 12. 2013 | 20:29

Morrison6 napsal(a):

A Evropa je tam braná až po Vladivostok, hm, dobrý.
11. 12. 2013 | 20:39

aga napsal(a):

m.škop

Ale pane Škope, já vám věřím, že jste informacemi a vědomostmi naplněn až po okraj, já se vás jen zkouším ptát, jak tím chcete ovlivnit chod světa. Konkrétně, krok za krokem mi to prosím popište. Zatím na to ovšem nějak nereagujete.
11. 12. 2013 | 20:43

mark napsal(a):

průměrný Amík je blbější než já, ale moc mně to nepomůže, on zůstane velmocí, kde toho většina funguje.
11. 12. 2013 | 20:48

Flafy napsal(a):

Prosím Vás, kto robil štatistiku na počet detí od 0-15 v 1950 a kto v 1965 vpočítal celosvetový priemer narodených detí na 1 ženu?
11. 12. 2013 | 20:56

stejskal napsal(a):

m. škop

A já bych od Vás, pane Škope, chtěl vědět, jestli existuje Bůh? To jste zde ostatně též zatím uspokojivě nezodpověděl.

Hezký večer Vám i ostatním.

Libor Stejskal
11. 12. 2013 | 21:12

čiko napsal(a):

hu hu hu nemáte pro mě banány :-)
11. 12. 2013 | 21:34

Jáchym napsal(a):

L. Stejskal 21:12:
A já bych od Vás, pane Škope, chtěl vědět, jestli existuje Bůh?
*********************************************************
Pane Stejskale, proč se neobrátíte na místního polyhistora - tj. na mne?

Jediný problém by snad mohl být v tom, že podle hrubých odhadů je v současnosti známo cca 10 000 bohů ( z nichž značná část je bohužel t.č. údajně mimo provoz, ale i tak jich stále pár tisíc aktivních zbývá).

A Vy jste blíže nespecifikoval, o kterého z bohů máte zájem.
(Přiznám se, že u značné části z nich dosud tápu, nicméně v globále je mi opět po delší době víceméně jasno.)
11. 12. 2013 | 21:58

aga napsal(a):

Jáchym

Nemotejte se do toho, náhodou je to případná připomínka od pana Stejskala. Očekávám od pana Škopa na dané téma hravý testík, plný zásadních otázek a hezky barevných interaktivních grafů. V zemi, která bude brzo patřit církvi, je třeba znát nejen dnešní svět, ale i dnešního Boha.
11. 12. 2013 | 22:07

aga napsal(a):

A mimochodem, takhle by si pan Škop v Ankh-Morporku v knihovně na lidoopy dovolovat nemohl.
11. 12. 2013 | 22:11

aga napsal(a):

..v knihovně Neviditelné univerzity, abych byl přesný ...
11. 12. 2013 | 22:12

Jáchym napsal(a):

Aga
"V zemi, která bude brzo patřit církvi, je třeba znát nejen dnešní svět, ale i dnešního Boha."
***********************************
K čemu je Vám, Ago, dnešní Bůh, když neznáte toho zítřejšího ?
Kdo chvíli stál, již stojí opodál.
Do Pěruna, vy jste určitě chyběl, když jste brali Havlíčka !
11. 12. 2013 | 22:28

aga napsal(a):

A k čemu je nám, Jáchyme, dnešní, včerejší či zítřejší svět, když neznáme svět věčný, jehož je ten dnešní jen slabou, iluzorní ozvěnou ...

Zítřejší bůh se dá od toho dnešního jistě nějak logicky odvodit a následně graficky znázornit. O to právě asi panu Stejskalovi šlo.
11. 12. 2013 | 22:38

Pradědek Čech napsal(a):

Dosud jsem si myslel, že nejlepším blogerem zde,je ten se dvěma tituly, ale tento se třemi ho přetrumfl.
11. 12. 2013 | 22:40

Jáchym napsal(a):

Ago,
četl jste vůbec Malí bohové, když už jste u knihovníka NU ?
Mimochodem - on proti šimpanzům nic neměl, bratři šimpanzi též nejsou opice, nýbrž lidoopi.
A pan Škop o nich mluví relativně hezky, ve srovnání s Američany, pány tvorstva. Já myslím, že by mu Knihovník dal banán.
11. 12. 2013 | 23:04

splatt-ecek napsal(a):

No o celém testu vypovídá hned první otázka. Podle odborníků z OSN jsou to 2 miliardy, podle jiných odborníků to je mnohonásobně víc. Přičemž tvrzení o tom, že nás bude mnohonásobně víc jsem slyšel mnohem častěji.
Viz např. graf: http://www.celysvet.cz/fotka-novinka.php?cislo=jak-se-vyviji-pocet-lidi-a-zvirat-na-zemekouli-od-roku-500-1.jpg

Nemá cenu dělat test dál.
11. 12. 2013 | 23:18

michal skop napsal(a):

stejskal

(-:
když dodáte data, tak to spočítáme, ne? (-:
11. 12. 2013 | 23:26

Jáchym napsal(a):

splatt-ecek
Počet dětí není totéž jako počet lidí.
Dejte si banán.
11. 12. 2013 | 23:29

michal skop napsal(a):

splatt-ecek

To je přesně ono nepochopení - ten graf, co ukazujete Vy, navádí k tomu, že ten růst bude neustále takhle rychlý. Ale to je minulost. To plynulo z toho, že ve většině světa byla plodnost daleko více než 2 děti na ženu. Jenže to už se zastavilo. Takže ano, počet lidí ještě naroste (na zhruba 10 miliard, jestli 9 nebo 11, ano, to může být, ale nebude to 20 nebo 50), ale tím, že se lidi dožívají daleko déle než ještě před pár desítkami let.

Samozřejmě může přijít nějaká katastrofa, atomová válka - ale pokud ne, tak na desítky let dopředu se to dá velice dobře odhadnout.
11. 12. 2013 | 23:35

michal skop napsal(a):

aga

to je jako by jste se ptal, k čemu se děti učí přírodovědu, historii, fyziku, matematiku nad úroveň trojčlenky. Většině to (zdánlivě) k ničemu není.
11. 12. 2013 | 23:42

michal skop napsal(a):

Pradědek Čech

já Vás zklamu, ale mám jen 2 (akademické) tituly, to dnes není nijak výjimečné a ještě k tomu "hraní si na tituly" mi nikdy nepřišlo moc zajímavé, mám raději "pane/paní".
11. 12. 2013 | 23:47

je třeba to vidět politicky správně napsal(a):

čeští vidláci zase mudrují o američanech.je přímo komické s jakým gustem to dělají až to hraničí s manií. říká se tomu kalimero efekt.
11. 12. 2013 | 23:48

P1tr napsal(a):

Bych chtěl vidět kterej šimpanz ví kolik lidí je očkováno proti spalničkám :D: :D:D
12. 12. 2013 | 00:15

tablet napsal(a):

Tak mam pet spravnych odpovedi, vetsina tech spravnych me prekvapila, bo jsem v polovine testu uz neuvazovala a mrskala jsem to baj ocko. Banany si koupit pujdu, bo simpans taky preziva v pralese pokus omyl. Videla jsem to v dokumentu :-)
Autore, testik je fajny, se povedl.
12. 12. 2013 | 00:38

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...nevěřte všemu, co si myslíte. A nevěřte tomu, že co očekáváte tak opravdu bude,....neb všechno nakonec bute trochu jinak.

Statistika, to jsou přesné výpočty z nepřesných dodaných a odhadovaných čísel.

Věřím jen té statistice, do které si sama vložím vlastnoručně ověřené údaje,...profíkaní statistici říkají, /vlastní zfalšované údaje/.

Historie odhadů statistických údajů směrem do budoucnosti nás už dávno poučila, že to nevychází ani 50:50 správné:chybným. Těch chybných je vždy víc,....
....takže, každý šimpanz, který dokáže ukázat na kterýkoliv graf se přiblíží správnému odhadu do budoucnosti.

Dodatek,....v testu mi chybí podotázka k první otázce,....kolik dětí bude žít na Zemi/jako planetě/, pokud skutečně vybuchne dřímající kaldera v Yellowstonském národním parku,....neb dno kaldery se začalo v posledních desetiletích ohřívat. Správci parku to nesmí publikovat, a v zimě tam nesmí nikoho pustit, protože by byl vidět ten hnědý ohromný lívanec půdy bez sněhu, a pára, která se nad ním vytváří. A snímky z družíc jsou vysvětlovány jiným způsobem. To jen tak, na okraj, k těm pesimistickým názorům.

V testu ignorace budu za největšího ignoranta,....neb ho míjím/,....Tužka.
12. 12. 2013 | 00:54

fg napsal(a):

No prima, test o inteligenci a hned v zadání trapná hrubka nebo-li místo neboli. A pak to mám brát vážně.
12. 12. 2013 | 01:16

petrvileta napsal(a):

Tak šimpanz mě spolehlivě porazil :-)
Pořád čtu, jak se prosazují tzv. obnovitelné zdroje, tak hádám, že to bude tak 5% a ejhle, ono je to 1%. Fakt je lepší si vzít banán a nestarat se o to :-)
12. 12. 2013 | 05:20

Bestia triumphans napsal(a):

Pane Škope,
Ten pokles natality i v rozvojovém světě je opravdu zajímavý. Čím se to vysvětluje? Vzzrůstající životní úrovní?
12. 12. 2013 | 06:05

Nestor napsal(a):

To není test ze znalostí světa,ale test pro studenty statistiky. :-) Je v něm minimum otázek,které by nebyly z této oblasti a popravdě : Koho zajímá,kolik hodin vydrží s platem průměrný Čech ? To by byly otázky ? Nehledě na záludnost pojmu "průměrný". Příklad : Můj soused má na kontě 5 milionů,já nic.V průměru máme 2,5 milionu. TO SE MÁME !!! :-D
12. 12. 2013 | 06:55

aga napsal(a):

m.skop

"..to je jako by jste se ptal, k čemu se děti učí přírodovědu, historii, fyziku, matematiku nad úroveň trojčlenky. Většině to (zdánlivě) k ničemu není."

Ale to mícháte zcela nelogicky dohromady dvě jen zcela volně související věci, pane Škope. Jednotlivci jeho vědomosti zcela určitě k něčemu jsou (přičemž je pro něj důležitější sám proces učení než samotné informace), my se tu ale bavíme o tom, zda informace, které jsou dnes dostupné 98% procentům lidstva, které nemá reálnou (tj. ekonomickou a politickou) moc, mají nějaký vliv na chod světa (uvedl jsem příklad - jak by například informace, které jsou pro mne dostupné ohledně politiky ČNB, mohly mít nějaký vliv na to, co 6 nevolených vyvolenců dělá s českou korunou. Dtto v přpadě mně dostupných informací ohledně vyváděných důchodů atd.) Vy jste výše tvrdil, že ano, ale zatím jste mi nevysvětlil, jakým konkrétním způsobem.
12. 12. 2013 | 07:53

aga napsal(a):

jáchym

Vy mně pravidelně nechcete chápat. Je rozdíl mezi malými bohy a Bohem (implicit i u Pratchetta).

Knihovník se změnil v lidoopa, a protože mohl srovnávat, bránil se silou mocí zpětnému procesu. Zřejmě mu možnost zodpovídat testy lépe než lidoop nepřišla jako dostatečný důvod vzdát se té příjemnější a přírodělibější formy bytí.
12. 12. 2013 | 07:56

lled napsal(a):

Ten test je super pitomost. Je stejny jako muj prispevek, ktery neobsahuje proc (je to pitomost).
12. 12. 2013 | 07:56

Pepko napsal(a):

Hans Rosling, švédský profesor z Karolinska Institutet ....ono znám takové profesory,kteří udělají nějakou analýzu a myslí si, že je to důležité, media se toho chytnou a najednou začnou pranýřovat lidi, kteří to nevědí. Dejme takovým to prosorům test jak postavit dům, jak udělat vrut na soustruhu, cokoliv co děláme my a pak se jim budeme divit jak málo toho vědí....
12. 12. 2013 | 08:37

David Řehák napsal(a):

Ano, děkujeme autorovi za krásně přeložený článek...U osmé otázky mi to nedalo, jelikož jsem věřil své odpovědi, tak jsem se podíval na více informací k otázce...A vida, text: "The proportion of people living...", jehož správný překlad je: Poměr lidí žijících... autor přeložil jako počet lidí žijících. Docela rozdíl...Do dalších otázek jsem už nešťoural...
12. 12. 2013 | 09:00

Špidla napsal(a):

Co způsobuje, že se v současné době lidé nestarají o dění ve světě? Je to nevědomost nebo nezájem?
.....
Nevím, a je mi to jedno
12. 12. 2013 | 09:03

aga napsal(a):

Co způsobuje, že se v současné době lidé nestarají o dění ve světě? Je to nevědomost nebo nezájem?
...

Po sérii pokusů a omylů, po období úderů hlavou o stěnu, pochopili, že marnost nad marnost a nic než marnost. Ale je fakt, že každý si tu svou hlavu musí omlátit sám, a berani to halt zkoušej dýl.
12. 12. 2013 | 09:35

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane ago,

já vím, že už jsem to někde psal, ale Vaše neustále vyjadřovaná hluboká skepse ohledně prakticky čehokoliv a kohokoliv, prožitky marnosti, zmaru a beznaděje, mi vždy po ránu dodávají sílu a energii. Díky za to.

Přeji Vám i všem ostatním co nejklidnější a nejpohodovější advent

Libor Stejskal
12. 12. 2013 | 10:29

Levap napsal(a):

Hurá, tak jsem se dozvěděl, že jsem blbej Američan, tři otázky z deseti dobře.
Říkám si , potřebuji tyhle stupidní otázky k životu?....................myslím, že ne :o)
12. 12. 2013 | 10:38

aga napsal(a):

pane Stejskale

Vaše díky dávají smysl mému snažení. Přesně tam totiž mířím - jen poznáme-li a uvědomíme-li si celý rozsah toho marasmu, pohlédneme-li na skutečnost bez růžových brýlí naivity i cílené mediální propagandy, můžeme se od toho dna odpíchnout k něčemu skutečně smysluplnému. To je i smysl adventu - světo se rodí jen z nejhlubší tmy.

Takže i Vám přeji smysluplný advent, a odvahu postavit se tmě.
12. 12. 2013 | 10:54

gaia napsal(a):

mrzí men, že zcela zapadla moje úvaha o vypovídající hodnotě testů jako diagnostické metody pro získávání dat pro cokoli, a hlavně o smysluplnosti testování celé mladé generace u státních maturit a před tím ještě na konci školky , v 5. a 9. třídě.
12. 12. 2013 | 11:12

Oslýk vskutečnosti šimpanz napsal(a):

Hm, aniž bych se obtěžoval odpovídat, považuji se rovnou za šimpanze.
Logika, že kdo se nevyzná v demografii, je šimpanz, případně, že jedině znalost demografických faktů nás liší od šimpanzů, je poněkud zvláštní.

Mimochodem, troufám si tvrdit, že už na první otázku nemůže správně odpovědět nikdo na světě.
12. 12. 2013 | 11:16

gaia napsal(a):

Oslýk vskutečnosti šimpanz

ano, člověk nezvládá svou populační dynamiku po celé věky, stehjně tak nikdo nedokáže rozhodnout, kolik by těch lidí na planetě vlastně mělo být a jakou by ta populace měla mít věkovou strukturu. Doufám, že experti v OSN, když tak dokáží věštit na 90 let dopředu, nezačnou také lidem nařizovat kdy se množit, s kým se množit a kolik toho vrhnout a jakého pohlaví.
prý bez toho nelnze řídit svět
12. 12. 2013 | 11:21

aga napsal(a):

PS ls

Vy byste ironizoval snad i chudák Jana Ámose s jeho Lusthausem, žejo, a to nemluvím o negativistických a nekonstruktivních žalmistech :)
12. 12. 2013 | 11:24

Gustáv Kočí napsal(a):

Jsem šimpanz.
V testu jsem vyhořel.
Také nechápu, co položené otázky vypovídají o tom, co vím o světě.
Jsem ignorant.
Hezký advent všem atheistům.
12. 12. 2013 | 11:36

modrý edvard napsal(a):

anastázie "Člověk v tísni-v rámci humanitárních misí pašovali do Kosova Muslimům zbraně/prohlášení Šimona Pánka v TV /"
a další: já jsem v pondělí (snad?) zase slyšel pořad na BBC, kde řešili aféru, že Lékaři bez hranic (bez záruky) platili "mýto" Al Šabábu za to, že tam smějí působit. Zástupce neziskovky (Holanďan s francouzským přízvukem) říkal, že to tak chodí a že to je etický problém. Kruci, to teda je! (bohužel nedokážu najít odkaz).
12. 12. 2013 | 11:48

vážený soude námitka napsal(a):

škopiku-kolego- oba jsme grafomani.
Každý jiným způsobem.
Vy mi připomínáte jednoho z Básníků, nápadníka který měl na všechno graf.
Máte ho i nad postelí?
Třeba by BT pochopil, proč klesá natalita.
Inu, někdy klesá jindy stoupá, to pochopí i mopslík. Snad.
Sdělte mu, kdy bude stoupat, kdy přijde mužský ovulační den.
Ale pozor...souložení je zábava chudých, bohatci jsou na golfu.

Každé grafomanství má svá úskalí.
Napadlo Vás-Škopiku-že vytváření grafů a kladení sugestivních dotazů je pouze první fází manipulace s davem?
Zvláště když se pod vyhodnocení podepíše vědecká autorita a už mamlas propadá beznaději-a to nemusí číst agu:-)-že klesl ve vnímání korupce či xenofobie za Zimbabewe.

Už vás mají.
Přesně o tom totiž bylo přiznání výše uvedeného chlapíka z Nizozemí, to není výmysl.
12. 12. 2013 | 12:03

stejskal napsal(a):

Proč bych měl ironizovat učitele národů, pane ago? :-) To, že člověk může najít smíření jen ve svém srdci, není z mého pohledu nic, co bych měl ironizovat. Naopak, jsem o tom přesvědčen též. Akorát si nemyslím, že vše kolem je jen zmar, marnost, hnus, marasmus, propaganda a další odpornosti (na to mám v sobě aspoň trochu té pokory). Vzhledem k životu a dílu Komenského mám důvodné podezření, že si to nemyslel ani on.

Libor Stejskal
12. 12. 2013 | 12:16

učitel tance a ignorance napsal(a):

a udělejte něco pro sebevědomí nás-podšimpanzů.

Sesmolte graf grafů u které vyjde i nám IQ 145.
Mámo koukej, jsem fakt dobrej že nemusím jít plivat na osmičku?

Po opiu a jointu jde Komorous, náboženství netáhne, je to na Vás nebo na panu Hořejším, na vědátorech.
To dneska letí, tomu mamlas uvěří. Grafům a nesmyslným výzkumům.
12. 12. 2013 | 12:17

gaia napsal(a):

stejskal

třeba jste ten blahoslavený chudý duchem, jehož je království nebeské.
12. 12. 2013 | 12:24

shabat shabaton napsal(a):

aneb o písní smíření rozjeté žábě na silnici, Frantovi ze Zálezlic, když se blíží povodeń, Božce které hoří nad hlavou chalupa, či Izákovi když je pod hradbami Sallahudin nevyprávěj
12. 12. 2013 | 12:36

stejskal napsal(a):

To by nebylo marné, paní gaio.

Hezký den.

Libor Stejskal
12. 12. 2013 | 12:38

Ládik!!! napsal(a):

Už 2 dny přemýšlím, jaký je rozdíl mezi testem ignorance a ignorace.
12. 12. 2013 | 12:55

Josefina napsal(a):

A kolik je a bude na světě šimpanzů?
12. 12. 2013 | 12:57

Ládik!!! napsal(a):

Co když ignoruji ignoranci? Nevědomě? Jsem ignorant ignorant?
12. 12. 2013 | 13:11

gaia napsal(a):

jednodušší lidé, kteří si nepřipouští starosti světa,ani o nich nevědí nebo je ani nedokáží pochopit a vstřebat, jsou určitě šťastnější.

Richard v Zoo je na pohled velmi spokojený a nic mu nechybí, našinec by se tam za rok zbláznil.
12. 12. 2013 | 13:12

stejskal napsal(a):

To každopádně jsme, paní gaio.

Vy složitější, pochopení a vstřebáníschopní to máte velmi těžké. Navíc nesete veškerou tíhu světa na svých bedrech. Nezávidím.

Libor Stejskal
12. 12. 2013 | 13:24

gaia napsal(a):

stejskal

tak si přečtěte , co mně odpověděl autor včera v 9:39

my chudáci, co o světě nic nevíme a v testu jsme neuspěli, o něm ještě máme rozhodovat. To je teda pěkná tíha.
Richard neví vůbec nic o svých soukmenovcích, přesto nese tíhu odpovědnosti, zda se lidi o ně budou zajímat či ne. Kdyby nebyl tak plodný, pes po něm neštěkne a nikdo by ho neznal.

mne však trápí nejvíce, že nějaké testy mohou rozhodovat o životě naší mladé generace.
12. 12. 2013 | 13:32

stejskal napsal(a):

Aha, paní gaio, to mne nenapadlo, že třeba tento test "může rozhodovat o životě naší mladé generace". To bych se trápil též.

Ale dobře jste to panu Richardovi natřela, to zase jo.

Libor Stejskal
12. 12. 2013 | 13:48

gaia napsal(a):

a nějaká Šárka pod blogem paní Bezděkové zas volá po jednoduché metodě( zžřejmě též testu), na základě kterého by šlo rychle odebírat děti z rodin a dávat je do adopce.


ale když vám je lhostejný osud 20 000 dětí, které jen letos pohořely na testech státních maturit, pak mne to lhostejnou nenechává, ale nemám již s vámi o čem dál diskutovat.
12. 12. 2013 | 14:08

scientist napsal(a):

škop
líbí se mi, že někdo chce upozornit na to, že existuje mnoho témat, která do všeobecného přehledu o světě lidé nezahrnují, přitom by stálo za to, aby se o nich všeobecně vědělo. A tendence k "demografickému vidění" je pochopitelná, když to dělají demografové :)
A k Vaší poznámce, že to nejsou jen demografická data - v širším slova smyslu jsou. Jsou to všechno otázky na populaci a všechny se ptají "kolik". Podle mne je to extrémně redukcionstický přístup a bylo by dobrý to brát na vědomí. Každá oborové hegemonie je nutně i svého druhu fachidiocií.
12. 12. 2013 | 14:10

stejskal napsal(a):

Děti by se z rodin dle mého odebírat měly jen ve zcela krajním případě. Prakticky jakákoliv rodina je lepší než ústavní péče (prosím nechytat za slovo, samozřejmě v případě fyzického nebo psychického týraní či vážné deprivace způsobené rodiči je třeba zvážit i možnost odebrání dětí).

Netušil jsem, že pan Škop může i za to, že 20 000 dětí letos pohořelo na testech státních maturit. Kdybych to věděl, přidal bych se k Vám. Mohli jsme mu to vytmavit oba.

Libor Stejskal
12. 12. 2013 | 14:38

Richard napsal(a):

sice statistiku neovládám, a nečetl jsem ani tuto diskuzi, takže to už možná někdo psal, ale v každém testu, který je postaven na pravděpodobnosti, že správné odpovědi budou nižší než padesát procent, bude šimpanz člověku minimálně roven. Vychází to z předpokládaného správného výsledku nahodilých odpovědí, které jsou v testu ano vs ne, 50%. Nahodilými odpověďmi je totiž možné dosáhnout výsledku, který je stejný či dokonce lepší než ten, který vychází z reálných (ne)znalostí.
Tzn. kdybych autorovi testu předložil test z oblasti, která je nanejvýš komplikovaná a neznámá (např. aspekty teorie relativity) a výsledky poté srovnal s odpověďmi šimpanze na stejné otázky, mohlo by zvíře vyjít z celého testu lépe. Závěr by pak mohl být takový, že šimpanz má rozvinutější matematické kompetence než výše zmíněný vědec, což je samozřejmě zcela zcestné.
Podobný, srovnávací test byl tuším učiněn se šimpanzi a ekonomy, kdy šimpanzi dosáhli v predikci některých ekonomických jevů lepších výsledků než špičkoví ekonomové. Test byl postaven na pravděpodobnosti a nahodilosti úspěšných odpovědí.
12. 12. 2013 | 15:22

Jáchym napsal(a):

Ládik!!! napsal(a):
Co když ignoruji ignoranci? Nevědomě? Jsem ignorant ignorant?
12. 12. 2013 | 13:11
***********************************************
Jste metaignorant.
Jste na tom ještě dobře - já dokonce ignoruji, že někteří metaignoranti ignorují ignoraci, což ve mně coby ignorantovi probouzí záchvaty identitární paniky.
Držte se, chlapče, bude hůř !
12. 12. 2013 | 16:02

Jáchym napsal(a):

Upřesnění pro Ládika - 16:02
Jak jste jistě pochopil, měl jsem na mysli výhradně metaignoranty,ignorující ignoraci ignorace.
Vím, philosophům Vašeho formátu zbytečno dodávat, já jen kdyby sem zabloudil nějaký prosťáček, aby nebyl zmaten.
12. 12. 2013 | 16:12

Jáchym napsal(a):

Přátelé,
gratuluji panu Škopovi - zatím se blíží k jednačtyřiceti tisícům (!!!) přečtení.
Což není vůbec málo.
Mně osobně blog nadchl - a tentokrát si fakt vůbec nedělám srandu.
Budu se těšit na další.

Jestliže nad ním strávil čtyři hodiny,znamená to, že každou VTEŘINOU své práce potěšil či nasjal přibližně TŘI nadprůměrně inteligentní čtenáře našeho typu.

Mne osobně by něco podobného hřálo jako kanystr vánočního punče.
12. 12. 2013 | 16:26

aga napsal(a):

ls

Mne ale soudíte jen podle mých slov, o mém životě a díle nevíte nic. A JAK k tomu smíření v srdci došel právě a jedině poté, co prohlédl a odhalil marnost a faleš světa ve všech jeho oblastech. Kdo ví, možná kromě popisu marnosti labyrintu světa (abych trochu vyvážil ten stále znovu se z falše usvědčující instantní optimismus třepetalů fangličkami) za mnou taky zůstane něco konstruktivního ... you never know...
12. 12. 2013 | 16:31

Richard napsal(a):

Opice vydělá na burze víc než expert.

http://byznys.lidovky.cz/i-opice-vydela-na-burze-vic-nez-expert-zkuste-to-i-vy-fyh-/moje-penize.aspx?c=A130404_164219_moje-penize_mev
12. 12. 2013 | 16:37

stejskal napsal(a):

Kde jsem Vás soudil, pane ago?

Jen jsem ironizoval fakt, že dle mého vnímáte vše kolem jako úplně špatné a že vlastně nemá cenu se snažit o jakoukoliv nápravu. A kdo to dělá, je buď velmi pošetilý, nebo prospěchář (a to není ani zdaleka dojem jen z tohoto blogu).

Protipólem instantního optimismu třepetalů fangličkami to každopádně je. Nějak mne neoslovuje (protože neodpovídá dle mého realitě) ani jeden z těchto extrémů.

Po každém něco zbyde. Neumím posoudit, co zbyde po Vás, protože to podle vstupů na netu zcela jistě nejde. A netroufal bych si na to ani tehdy, kdybych Vás znal osobně.

Zde po Vás ale zbývá hlavně to, jak je všechno úplně špatně, každý aktivita je marná, všude kolem vládne marasmus.

Hezký večer.

Lbor Stejskal
12. 12. 2013 | 16:53

Jáchym napsal(a):

Libor Stejskal x Aga:
Omlouvám se Frantovi z Assisi, pokud jej cituji nepřesně, ale kdysi řekl něco jako:

"Kdybych se dozvěděl, že se náš milý Bůh rozhodl zítra zničit svět, půjdu a zasadím strom."

Občas se snažím se jím řídit, ale ne vždy se mi to daří, stále častěji se musím podrbat.
Ne všichni máme práh frustrační odolnosti nastavený jako Job, sv.František či editor těchto stránek.

Hezký advent Vám oběma.
12. 12. 2013 | 17:09

gaia napsal(a):

ale fakt, které jsou ty základní otázky života, vesmíru a celého lidstva?
odpověď 42 asi neuspokojí
12. 12. 2013 | 17:30

gaia napsal(a):

Jáchym

co byste dělal, kdybyste věděl, že zítra umřete a máte poslední odpoledne a večer?
12. 12. 2013 | 17:31

stejskal napsal(a):

Hezký advent i Vám, pane Jáchyme.

Libor Stejskal

P.S. Jsem frustrován každou chvíli něčím, ale snažím se, aby mne to nesemlelo. A také abych nepřispíval - pokud možno - k šíření frustrace okolo sebe.
12. 12. 2013 | 17:37

MV napsal(a):

No sice jsem ingnorant, protože si myslím, že celosvětově očkováno je pouze 60% dětí proti spalničkám, taky si myslím, že ten graf se mzdou je správně za A, netuším, jaký je výhled OSN na počet dětiček v roce 2100 atd. . Zase si ale umím spočítat daně. Což je pro můj život dovednost více než prospěšná a nemusím to dělat formou tipování do sportky, jak by to asi dělal ten šimpanz. Relevance testu je nulová. Myslela jsem, že ignorant je někdo, kdo neví, kde leží Evropa a že na světě existují národy, které nemluví anglicky, případně, že existují státy, kde ženy nesmějí studovat - to jsou podstatně důležitější informace pro lidský rozhled, než nějaký přesný součet na základě nepřesných čísel. Jestli je celosvětový průměr doby, kterou ženy stráví ve škole 6 nebo 7 let - to je naprosto bezvýznamná informace, důležité je, co se tam naučily a jestli je cestou do té školy někdo 3x neznásilnil.
12. 12. 2013 | 17:55

Ládik!!! napsal(a):

Jáchyme,
Vás nebudu ignorovat.
12. 12. 2013 | 17:55

Martin napsal(a):

Mne z tohoto testu vychází jediné:
Humanitní levičáci jsou paraziti jejichž intelektuálně sluníčkové vnímání světa jim pouze v jejich očích ospravedlňuje právo klást vytvářet otázky a odpovědi (takto oni uvažují otázky i odpovědi jim musí vycházet ještě dříve než otázku položí) na jejichž základě si myslí, že pohnou světem, který bez technokratické mlčící a pracující většiny by se zhroutil asi tak za 7 dní. Bez sluníčkových humanistů možná nikdy.
12. 12. 2013 | 18:19

Jáchym napsal(a):

Ago,
vidím, že jste Malé bohy dosud nečetl.
Ono je to většinou o bohu velmi velkém, ba největším.
Je to podle znalců nejvážnější kniha ze Zeměplochy a vzhledem k Vašemu zaměření Vás pravděpodobně zaujala.
Mají pár posledních kousků staršího vydání, nové vydání formou dvojknihy je asi třikrát dražší.
http://www.bux.cz/knihy/13548-mali-bohove-uzasna-zemeplocha.html
12. 12. 2013 | 19:09

Jáchym napsal(a):

Martin 18:19
Prisámboh, téměř stejnými slovy mi zbytečnost parazitických intelektuálů humanitního zaměření popsal před čtvrtstoletím jeden tajemník OV KSČ.
Jenom tehdy nepoužil výrazy levicový a sluníčkový.
12. 12. 2013 | 19:29

Jáchym napsal(a):

Gaia 17:31
Snažil bych se zjistit, jestli se Hlubina myšlené nesekla a jestli se odpověď asymptoticky neblíží spíše 43.
Asi.
12. 12. 2013 | 19:35

Jáchym napsal(a):

í.
12. 12. 2013 | 19:37

aga napsal(a):

Jáchym

Tak nečetl, jó?

...(Simony) looked up at the god.
"Will you help" ?
V. (Om) You Dont't Even Believe In Me!
"Yes, but I'm a practical man."
VI. And Brave, Too, To Declare Atheism Before Your God.
"This doesnť change anything, you know!" said Simony. "Donť think you can get round me by existing!"...

Ale já se nebavím o egregorech (bozích s malým b či g), Váš problém, že nechápete ten rozdíl.

Jste legrační s tím pomyslným patentem na Pratchetta :)
12. 12. 2013 | 20:08

Jáchym napsal(a):

Aga
:-)
No dobře,dobře, já Vás chtěl jen před Vánoci potěšit výhodnou koupí.
A Pratchetta jste sem tentokrát přivedl Vy. Nebo alespoň Knihovníka.
(Já jsem legrační rád, a to s čímkoli a kýmkoli.)

P.S.
A Darwinovy hodinky jste četl ? :-)
12. 12. 2013 | 20:34

aga napsal(a):

ls

Ale vždyť i tímto svým příspěvkem mne jen utvrzujete v tom, že vše je marnost a nic než marnost, naše debata zejména. Pamatuji se zřetelně, že jsem vám svůj postoj vysvětloval již několikrát, ale to je jak luštěninou o stěnu. Buď si to skutečně nepamatujete (což zrovna nesvědčí o praktickém potvrzení vaší teorie o užitečnosti takovýchto diskuzí ke vzájemnému obohacení se), nebo prostě opakujete tu svou schválně, z různých důvodů.

Netvrdím, že je marné snažit se o nápravu, jen je třeba brát v úvahu realný dopad našich snah, a tu snahu postupně zaměřit směrem, kde je OPRAVDU konstruktivní - návod například v již zmíněném Labyrintu. A ano, to co je u mladého člověka přirozené a pochopitelné, je u lidí našeho věku již pošetilostí (pokud to děláme ve svém volném čase) nebo prospěchářstvím (pokud to patří k našim širším pracovním povinnostem). Toť můj názor.

Jáchym

Ten citát vypovídá o tom, že si sv. František i na poslední chvíli chce zlepšit své karmické skore - a proč ne. Ať klidně sází - možná bych to taky udělal, je to docela dobrý nápad, jak se zabavit na poslední chvíli. Snad se ale shodneme na tom, že z hlediska zlepšení budoucnosti světa a lidstva to zas až takovou relevanci nemá - a to se tu právě snažím sdělit. Naše snaha má v naprosté většině význam jen pro nás samé, a je pošetilé snažit se spasit svět namísto sebe.
12. 12. 2013 | 20:48

aga napsal(a):

Ach jo, jáchyme. I o tom jsme už vedli dlouhou a hlubokou debatu. Svěřil jsem se, že Science of Discworld záměrně bojkotuju, protože ji považuju za zradu na magii.
12. 12. 2013 | 20:52

veb napsal(a):

Ten test je sbírka nahodilých hovadin a smyšlenek a nemá se skutečností, vzděláním respondentů ani jejich inteligencí nic společného. Tak se s tím nijak nevzrušujte.
12. 12. 2013 | 21:19

soliter napsal(a):

...tak abych se přiznal... mám 1/10
určitě je to dáno jednak tím, že odpovědi na takovéto otázky (znalosti demografického typu) nevyhledávám...a druhak to bude asi tím, že valná většina lidí zde komentujících dopadla asi podobně (nejsem si jist, jestli dobře či špatně), protože -(souhlas se spoustou podobných názorů)- tyto otázky jsou pro život opravdu zbytečné,a na 100 procent věřím tomu, že ¨vaše správné¨ odpovědi jsou velice ale velice nepřesné... označil bych to za trapný odhady

...spíš mě zaráží, že člověk s X tituly před a za jménem neumí gramatiku 1.stupně... zřejmě ňákej SAVANT (ne přeneseně, ale v pravým slova smyslu -- učený/geniální idiot)...i když to geniální bych u vás vypustil.
Řekl bych, že k tomu ˇŠYMPANZOVY" (či jak se to píše :D :D) máte ze všech lidí nejblíž vy... ale to jen když se budete ještě hooodně snažit.
Jestli se na takovýhle věci (výzkumy, resp. testy podobného typu) vynakládají jakýkoliv, byť sebemenší prostředky, není "vaší" vědy vůbec zapotřebí.
tečka
13. 12. 2013 | 04:59

ex-nemo napsal(a):

Pane Škope,
dostal jsem se ke dvěma analyzám a prognozám z OSN, které se týkaly mého někdejšího oboru, kde se trochu vyznám. Tak diletantské a odfláknuté věci, s naprosto mylnými závěry by snad neprošly ani jako semestrální práce v 1. ročníku VŠ.
Od té doby co vím jako kvalitu to může mít, mě veškeré dokumenty OSN upřímně nezajímají.
13. 12. 2013 | 13:00

michal skop napsal(a):

ex-nemo

může být, že v některých směrech (oborech) OSN nemá dobré analýzy, neumím posoudit, když je neznám. Ale v demografii to autorita je (neříkám, že by byla nekritizovatelná)
13. 12. 2013 | 13:59

michal skop napsal(a):

vážený soude námitka

nemám žádný graf nad postelí(-: , dokonce ani nikde jinde po pokoji.

Jinak takové psaní blogů jistě je snaha o "manipulaci" - třeba moje blogy jsou leckdy "podívejte, z nějakých dat plyne to a to". I třeba dobré zpravodajství je manipulací - směrem k získání lepší představě o tom, co se děje. Nevidím na tom nic moc překvapivého.
13. 12. 2013 | 14:09

stejskal napsal(a):

Jeden by skoro řekl, že i anonymní příspěvky na netu mohou být motivovány snahou o manipulaci ;-) l.s.
13. 12. 2013 | 15:29

Santawizard napsal(a):

Co se děje na jevišti a nebo za plentou?Parlamentárního nebo divadelního interpelátora.Psát a číst kritické články a komentáře je velké umění.I komentáře mohou být jako malé články a nebo články mohou býti jako velké komentáře.Křesťanská jména mají zasloužilí blogaři a křesťanské přezdívky mají anonymní komentátoři.Blogaři mají svoje jeviště a komentátoři mají svoje hlediště.Z jeviště do hlediště se však chodí jinak než z hlediště na jeviště, i když se změní nebo nezmění titul.
13. 12. 2013 | 21:03

Pavel Horáček napsal(a):

Dal jsem 3/10. :D jsem šimpanz, ale používám příbor, vlastně používal od dnešního dne...
14. 12. 2013 | 00:31

Miloslav napsal(a):

Dobrý test!
14. 12. 2013 | 05:22

J. Vydra napsal(a):

Dostal jsem NULU!!! A to si myslím, že tomu fakt rozumím... tak jediná cesta jak tento test shodit je ptát se - a jsou to opravdu ty nejdůležitější věci, co bych měl vědět??? ;-)
14. 12. 2013 | 08:56

J. Vydra napsal(a):

ago a Stejskale - abych vás trochu zmát, jeden moudrej Řek (tenhle byl ze starověku, ne ty co tam prošustrovali zemi teď) kterýhožto jméno si nepamatuju, chodil po Aténách VE DNE s rozsvícenou lucernou, a hledal moudrého člověka... tak vono to s tou tmou a světlem nebude zas tak jasný, co?
14. 12. 2013 | 09:06

Jarle Halsnes napsal(a):

Z celého blogu je nejrozumnější komentář pana Stejskala.
14. 12. 2013 | 10:10

Dip napsal(a):

Tak to je ten nejstupidnější test, co jsem kdy viděl. Asi od enviromentalních šimpanzů z OSN.
14. 12. 2013 | 12:54

Joe Ratata napsal(a):

Největší ignorant byl ten, kdo ho sestavil tento nesmyslný test.
Obzvláště výživná je ta o 70 letech dožití. Vyprávějte o tom vyhublému dítěti ze subsaharské Afriky, uprostřed nakažených HIV, jehož rodina má k dispozici doláč na den, když nejstarší člověk kterého vidělo, byl právě onen čtyřicetiletý tazatel.
14. 12. 2013 | 19:25

MI napsal(a):

Pane Škope, mohl by jste se prosím podělit jaké bylo Vaše skóre?
Děkuji
14. 12. 2013 | 19:41

Ivan Hochmann napsal(a):

Ano vážení.
Testy jsou na..nic.
Je nám totiž k ničemu budeme-li znát přesné stavy čehokoliv,pokud si je nebudeme umět srovnat ve všech souvislostech.
A světové demografické poměry jsou souvislosti nadmíru složité.Nehodlám se tudíž k tomuto problému zásadně vyjadřovat,poněvadž neznám podrobnosti,které bych mohl sesumírovat do logických závěrů.

Ale mám jiný postřeh.Včera jsem hovořil se svým synem,který žil čtvrt století ve Státech jako americký občan.(vrátil se do Česka po katastrofických hurikánech Andrew a Katrina,které velmi developerskou zónu a bankovní úvěrový systém).Hovořil jsem s ním o budoucnosti Ameriky.Tento prostor je sdostatek zmapován a to nejen demokraficky.Migrační politika je zatím na rozpacích poněvadž USA byly vždy ochotni k pomoci,poněvadž byly bohatým státem.Bohatým státem díky svým pracovitým občanům i dřívější emigraci ať z Číny,či Evropy.
Nepochybně i svým politikům,kteří znali svoji odpovědnost a také podle ní jednali.
Dnešní poměry už vyžadují velmi specifické úvahy o financování migrace,která přesahuje veškeré očekávání.
Nestačí restrikce,plot mezi Arizonou a Mexikem 4.000km dlouhý,atd.
Shodli jsme se na objektivní prognóze,že v budoucnu musí zákonitě dojít ke sloučení a sjednocení státních celků Mexika a USA,tím pádem i k propojení řetězce po Panamu.Co s Kanadou je otázka na kterou neznáme odpověď.
Faktem zůstává,že v budoucích dvaceti letech převýší latino africká populace počet bílého obyvatelstva USA a to značným způsobem. (V tom jsou Státy ve značné nevýhodě oprotiČíně a Rusku,kteréžto se čím dál více mění v imperiální mocnosti.)
Hlavním problémem bude zdali budou s uvedenou změnou souhlasit i státy jako Texas Virginie a spol.Tady vidíme jasnou příčinu neřízené demokrafické populaci ,kterou zapříčiňuje vysoká neodpovědnost hispánců a černochů spočívající na základech nacionální natality.
Obama,jakkoliv nesympatický socan,ale zvolil zásadní dobrou strategii,která snad umožní příští koexistenci těchto dvou světů.Spousta američanů si to se skřípěním zubů uvědomuje.

Evropa bude muset řešit ty samé problémy.ZATÍM NEŘEŠÍ!

Ivan.
15. 12. 2013 | 13:16

Martin napsal(a):

michal skop:

To není test ignorance, ale spíš test náhody, kdo toho uhádne víc. Spoustu těchto otázek považuji za naprosto nepodstatné pro běžný život nebo něco co nutně musíte vědět. Myslím, že kdyby jste dal tyto otázky všem lidem tak vám vyjde, že 99% lidí jsou na úrovni šimpanzů a to né proto, že by byli ignoranti. K čemu mi je třeba vědět kolik narozených dětí bude v roce 2100 nebo věk dožití případně kolik dětí je očkované proti spalničkám? K ničemu je to naprosto nezajímavé údaje. O světě je třeba znát mnoho podstatnějších věcí než pár demografických dat. Třeba znalosti o událostech, které probíhají kolem nás, lepší zeměpisné znalosti.
15. 12. 2013 | 14:22

Viktor napsal(a):

Informace zajímavé, odpovědi pouhé tipování. S inteligencí, ale ani se znalostmi nemá nic společného. O takových tématech se píší články do vědeckých časopisů a jejich závěry se liší podle použité metodiky. Nemyslím si, že aktuálně.cz potřebuje bulvární páky, aby přitáhlo pozornost. Uvítám ale články, které budou o jednotlivých tématech informovat.
15. 12. 2013 | 14:23

Realista napsal(a):

Vážený pane Škope, učím na VŠ, mám doktorát a dopadl jsem jako šimpanz. Přiznávám.
Jako ale jsou skutečně tato statistická data (a proč zrovna tato, proč ne jiná) něčím, co by mělo patřit k všeobecnému vzdělání? A pokud ano, kde došlo k chybě, že je lidi neznají?
15. 12. 2013 | 21:21

marmaris napsal(a):

A kde je ten test? Jenom bila plocha. To ma byt legrace? Peknej humus, fuj tajbl!!!
15. 12. 2013 | 22:33

babka napsal(a):

tak a já jen dvě správně, tak je vidět, že jsem skoro šimpanz , ale nějak jinak vypadám)
16. 12. 2013 | 00:06

chytrolin napsal(a):

Tento test nevypovida o tom, ze by lide byli ignoranti. Videla jsem zajimave video na "TEDu" prave o tomto fenomenu. Myslim ze to tu autor nezduraznuje ale tento test je zajimavy tim, ze lide odpovidaji hur nez "simpanzi" tedy hur nez nahodne. To odpovida tomu, ze lide nejsou hloupi (kdyby odpovidali jako totalni ingoranti tak by odpovidali jako simpanzi tedy nahodne) ale ze maji mylnou predstavu o svete, tedy ze je nekdo spatne informuje, at ve skole nebo z medii, a to je prave zajimave studovat, proc lide maji tak mylnou predstavu o svete...
16. 12. 2013 | 00:07

Karel napsal(a):

Samo že vím :) Vím kde je Česká republika to "šimpán" ani amík nevědí :)
16. 12. 2013 | 03:08

Daniel Kaproň napsal(a):

Sakra.. chtěl jsem bejt šimpanz, a přirovnávaj mne k američanovi... 8z10 tak to je smutný :-P
16. 12. 2013 | 04:22

Drzá zrzka napsal(a):

Potvrzeno to, co už jsem tušila dávno... jsem houpací kůň. :-)
16. 12. 2013 | 06:57

Pepina napsal(a):

Jsem pesimista. Nemáte někdo banán?
Mrhání penězi za takovéto zbytečné průzkumy. Víme o světě to, co nám média nalijí do hlavy. A těch 80% gramotnosti se mi nějak nezdá. Ani otázka o míře chudoby...I počet dětí na jednu ženu...(kde jsou ? )
16. 12. 2013 | 08:14

JohnyAsbest napsal(a):

test z náhodných čísel, které vytvořili pochybní dotazovatelé z OSN ....................jsou to dle mne příliš pozitivní čísla, opak je pravdou.
16. 12. 2013 | 13:13

ALENA napsal(a):

Nezoufejte, domnívám se, že některé "správné" odpovědi nejsou správné a čísla o množství správně odpovídajících Američanů jsou získána z čeho? Určitě ne z celé populace.
AlenA
16. 12. 2013 | 20:05

Pavel Kautsky napsal(a):

Aga, perfecto, vrele suhlasim. Lepe bych to rozhodne nerekl, nenapsal.
Mas muj obdiv ***
17. 12. 2013 | 09:30

Jouveles napsal(a):

Ty otázky jsou pitomý jako od šimpanze !Jak může mít žena dva a půl dítěte ?Taky nám toho můžou chtít nalhat víc než je zdrávo !
17. 12. 2013 | 10:38

michal skop napsal(a):

MI

už jsem to psal - nejdřív jsem se dostal k odpovědím, až poté k otázkám. Ale nejistý jsem si byl tak u 2 otázek.
17. 12. 2013 | 12:56

michal skop napsal(a):

Viktor

jistě se výsledky mohou lišit "dle metodiky" - ale tady ty možnosti v testu se liší tak výrazně, že to zdaleka převýší nejistotu v měření.
17. 12. 2013 | 13:00

michal skop napsal(a):

ALENA

ty odpovědi Američanů jsou z průzkumu, co tam proběhl na nějakých >1000 lidech. Vždyť na to máte v článku linky.
I jsou tam linky na to, kde se vzaly ty správné odpovědi. Samozřejmě, můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ...
17. 12. 2013 | 13:03

michal skop napsal(a):

JohnyAsbest

to je právě ono - lidi obecně na Západě velmi podceňují obrovskou změnu, která proběhla (a probíhá) v bývalém 3.světě.
17. 12. 2013 | 13:05

Pepa Josef napsal(a):

To je legrace, přiznám se, že mě tyhle věci vůbec nezajímají, s mou prací vůbec nesouvisí, logicky je neodvodím a jak přečtu, tak zapomenu. Jako každý vím tisíc jiných věcí, které někdo jiný neví a nevím tisíc věcí, které někdo jiný ví a pokládám to za normální. Z těchto statistických dat neznám jediné, ale nepokládám se za blbého ignoranta. Možná by Američanům místo odhadů, kolik tu bude dětí za sto let, víc prospěla informace, že jejich sobecký životní styl nemají vnucovat světu a už vůbec ne armádou a že žrát hamburgry s kolou není vhodná výživa, natož aby jimi zaplavovali svět.

Myslím si, že by se měl každý snažit dovědět se spíš něco o sobě, o svých nejbližších a když někoho ovlivňovat, tak především sebe.
19. 12. 2013 | 10:06

David napsal(a):

Ahoj, test mi nějak nefunguje, i když jsem si ho před cca dvaceti dny vyplňoval. Nemáte nějaký jiný odkaz na tento test? Děkuji
02. 01. 2014 | 09:38

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peka Karel · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy