Přepočítal jsem vliv kontrolních hlášení a neuvěříte, co mi vyšlo.
Kontrolní hlášení přinášelo miliardy i několik let před tím, než vůbec začalo fungovat! Tedy alespoň při použití stejné metody, jakou dopad hlášení počítá Babišovo MFČR.
Kontrolní hlášení znamená pro naprostou většinu podnikatelů, že musí měsíčně (či čtvrtletně) poslat finančnímu úřadu seznam všech svých faktur. To samozřejmě klade podstatné nároky na podnikatele. A zároveň se tím otevřela možnost obrovského zneužití sesbíraných dat, na jednom místě jsou všechny údaje kdo s kým a za kolik obchoduje za celou ČR. Proto je jen logické porovnávat přínosy s těmito „náklady“.
Podle Ministerstva financí (MFČR) povinnost podávat kontrolní hlášení přinesla za loňský rok navýšení výběru DPH o 10-12 mld. Tento údaj převzal leckdo. Tak jsem se ta čísla snažil přepočítat. A povedlo se. Ale povedlo se mnohem víc.
Nejprve jsem si požádal dle zákona o podklady k výpočtům. Ty jsem v pořádku dostal (ač až poslední den lhůty, jak je u Babišových podřízených bohužel zvykem).
S použitím těchto podkladů a dalších údajů MFČR a Českého statistického úřadu (zdroje a výpočet) se mi opravdu podařilo dojít ke stejným výsledků 10 a 12 miliard (pro jednoduchost budu používat dále vždy tu nižší hodnotu, tedy zde 10). Dokonce když jsem použil aktualizovaná data, vyšel mi výsledek 11 miliard. Ovšem trochu mě zarazila primitivní metoda, kterou MFČR dopad kontrolních hlášení na DPH odhadlo.
A tak jsem stejným způsobem počítal dál. Vzal jsem roky 2013-2014 a 2010-2011. V daných letech se totiž neměnily sazby DPH (podobně jako byly stejné mezi 2015-2016). A tak je lze snáze porovnávat. Takže stejnou metodou, jakou použilo MFČR, dojdeme k tomu, že v roce 2014 kontrolní hlášení přinesla přes 6 miliard na zvýšeném výběru DPH. V roce 2011 potom 3 miliardy.
Fór je ale v tom, že kontrolní hlášení se zavedla až v roce 2016. Rozumná metoda odhadu vlivu kontrolních hlášení by tedy musela dojít pro ty roky před 2016 logicky k 0.
Co z toho plyne? Že způsob, jakým MFČR počítá efekt kontrolních hlášení na zvýšení DPH, je prostě špatně. MFČR totiž zahrnulo do výpočtu jen pár vlivů a o zbytku prohlásilo, že to je „efekt kontrolních hlášení“. Ale výše výběru DPH se holt mění složitěji než se lidem snaží MFČR nakukat.
To ministerské číslo 10 miliard vyššího výběru DPH můžeme brát jako pěkné náhodné číslo. Může to být klidně 15 nebo třeba -10. Leda že bychom uvěřili, že kontrolní hlášení je tak geniální regulace, že přinesla 6 miliard na vyšším výběru DPH už 2 roky před tím, než vůbec začala platit. A 3 miliardy vyššího DPH přinesla dokonce v době, kdy její autor p. Babiš “ještě ani nebyl v politice”.
Celý výpočet i se zdroji dat je zde.
Podpořit moje blogy můžete skrz KohoVolit.eu pomocí DMS na číslo 87777 s textem:
DMS KOHOVOLIT TRV 90 (trvale měsíčně, cena 90Kč, z toho 89Kč pro KohoVolit.eu, lze použít i "60" a "30")
DMS KOHOVOLIT 90 (viz předchozí, jednorázově)
Kontrolní hlášení znamená pro naprostou většinu podnikatelů, že musí měsíčně (či čtvrtletně) poslat finančnímu úřadu seznam všech svých faktur. To samozřejmě klade podstatné nároky na podnikatele. A zároveň se tím otevřela možnost obrovského zneužití sesbíraných dat, na jednom místě jsou všechny údaje kdo s kým a za kolik obchoduje za celou ČR. Proto je jen logické porovnávat přínosy s těmito „náklady“.
Podle Ministerstva financí (MFČR) povinnost podávat kontrolní hlášení přinesla za loňský rok navýšení výběru DPH o 10-12 mld. Tento údaj převzal leckdo. Tak jsem se ta čísla snažil přepočítat. A povedlo se. Ale povedlo se mnohem víc.
Nejprve jsem si požádal dle zákona o podklady k výpočtům. Ty jsem v pořádku dostal (ač až poslední den lhůty, jak je u Babišových podřízených bohužel zvykem).
S použitím těchto podkladů a dalších údajů MFČR a Českého statistického úřadu (zdroje a výpočet) se mi opravdu podařilo dojít ke stejným výsledků 10 a 12 miliard (pro jednoduchost budu používat dále vždy tu nižší hodnotu, tedy zde 10). Dokonce když jsem použil aktualizovaná data, vyšel mi výsledek 11 miliard. Ovšem trochu mě zarazila primitivní metoda, kterou MFČR dopad kontrolních hlášení na DPH odhadlo.
A tak jsem stejným způsobem počítal dál. Vzal jsem roky 2013-2014 a 2010-2011. V daných letech se totiž neměnily sazby DPH (podobně jako byly stejné mezi 2015-2016). A tak je lze snáze porovnávat. Takže stejnou metodou, jakou použilo MFČR, dojdeme k tomu, že v roce 2014 kontrolní hlášení přinesla přes 6 miliard na zvýšeném výběru DPH. V roce 2011 potom 3 miliardy.
Fór je ale v tom, že kontrolní hlášení se zavedla až v roce 2016. Rozumná metoda odhadu vlivu kontrolních hlášení by tedy musela dojít pro ty roky před 2016 logicky k 0.
Co z toho plyne? Že způsob, jakým MFČR počítá efekt kontrolních hlášení na zvýšení DPH, je prostě špatně. MFČR totiž zahrnulo do výpočtu jen pár vlivů a o zbytku prohlásilo, že to je „efekt kontrolních hlášení“. Ale výše výběru DPH se holt mění složitěji než se lidem snaží MFČR nakukat.
To ministerské číslo 10 miliard vyššího výběru DPH můžeme brát jako pěkné náhodné číslo. Může to být klidně 15 nebo třeba -10. Leda že bychom uvěřili, že kontrolní hlášení je tak geniální regulace, že přinesla 6 miliard na vyšším výběru DPH už 2 roky před tím, než vůbec začala platit. A 3 miliardy vyššího DPH přinesla dokonce v době, kdy její autor p. Babiš “ještě ani nebyl v politice”.
MFČR používá u kontrolních hlášení "těžkou analytiku"
Celý výpočet i se zdroji dat je zde.
Podpořit moje blogy můžete skrz KohoVolit.eu pomocí DMS na číslo 87777 s textem:
DMS KOHOVOLIT TRV 90 (trvale měsíčně, cena 90Kč, z toho 89Kč pro KohoVolit.eu, lze použít i "60" a "30")
DMS KOHOVOLIT 90 (viz předchozí, jednorázově)