Investiční pobídky: Ekonomická správnost versus mediální zkratka
Protože právě na zmíněné konferenci jsem se ho ptal, jestli by nebylo lepší investiční pobídky (IP) nerušit, nýbrž jen pozměnit tak, aby podporovaly posun české ekonomiky pryč o montovny. A pan ministr odpověděl, že to by samozřejmě bylo dobré a že on vidí problém hlavně v tom, jak jsou IP v současnosti v Česku využívány, jak je kontrolováno dodržování jejich podmínek atd.
Novinářům teď ale zopakoval, že IP jsou špatné – a hotovo. Zřejmě se mu ta smířlivější (a dle jeho vlastního předchozího přiznání věcně lepší) odpověď, že namísto úplného zrušení by bylo lepší IP výše uvedeným způsobem změnit, zdá pro předvolební marketink příliš složitá. Pokud tedy ANO zůstane po volbách ve vládě, v zájmu „smartizace“ české ekonomiky doufejme, že se bude držet více věcné správnosti než svých předvolebních mediálních zkratek.
Jak totiž ukazuje následující graf, nějakou formu IP používá velká většina zemí světa. Pro nejbohatších 42 zemí (fialové sloupce) jsou typické daňové pobídky v oblasti výzkumu a vývoje (třetí skupina sloupců zprava), v ostatních zemích jsou nejpopulárnější všeobecné daňové úlevy a prázdniny (první skupina sloupců zleva).
Zdroj: IMF.
I ve světle tohoto grafu je zřejmé, že Česko by se mělo zaměřit co nejvíc právě na ony pobídky v oblasti výzkumu a vývoje.
Následující tabulka pak srovnává formy IP v několika zemích střední Evropy. Hned na první pohled je zřejmé, že například zlevněný prodej půdy, který máme společný s Rumunskem, jistě není forma podpory, která by do Česka přitahovala sofistikované aktivity. Jde o lákadlo spíš třeba pro logistická centra. A těch máme už dnes, řekl bych, víc než dost. A o žádný velký příspěvek ke smartizaci se, obávám se, nejedná. Zkrátka: je nejvyšší čas český systém investičních pobídek důkladně reformovat.
Zdroj: Dentons