Ještě v Praze, paní ředitelko
Německo už řadu let hlásí masivní přebytky běžného účtu. Rok za rokem tím porušuje limit 6 % HDP, který byl zaveden v roce 2011 v rámci procedury sledování makroekonomických nerovnováh (součást tzv. six-packu). Šéfka Mezinárodního měnového fondu C. Lagardová se teď připojila k hlasům, které Němce vybízejí, aby přebytky stlačili skrze vyšší investice. Navíc zdůraznila, že tyto investice by měly jít nejen do „tvrdé“ infrastruktury, jako jsou silnice a mosty, ale také do modernizace datových sítí a do vzdělávání. V samotném Německu jde o velmi kontroverzní téma.
Česká ekonomika to s přebytky běžného účtu tolik nepřehání, nicméně zejména ta výzva nezapomínat na měkké investice platí pro české veřejné finance úplně stejně. Silnice jsou infrastrukturou, která se rýmuje spíš s naším dosavadním zaměřením na kompletaci výrobků a logistiku. Pokud se chceme posunout směrem k aktivitám s vyšší přidanou hodnotou, měli bychom investovat primárně právě do datové propojenosti (včetně elektronizace a automatizace veřejné správy) a do budování „lidského kapitálu“ - tedy do vzdělávacího systému.
Už jen douška, ale zcela zásadní: Zvyšování platů ve státní správě se obvykle za investici nepokládá, nejde přece ani o budovy, ani o stroje. Ale konkrétně v případě učitelů jde myslím si naopak o investici jako hrom. A zrovna v ČR je tento hrom potřebný jako sůl. Závěry nedávných dvou studii IDEA na toto téma jsou skoro až neuvěřitelné:
"Platy učitelů českých základních veřejných škol v relativním srovnání s platy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců patří dlouhodobě k nejnižším mezi třicítkou nejrozvinutějších zemí světa. Co se týče obecných dovedností učitelů, jsou učitelé v rámci Česka stále ještě na poměrně dobré relativní úrovni. Zájem nadanější části mladé generace Čechů o profesi učitele je však v současnosti velmi nízký."
A ještě:
"Naprostá většina vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců veřejné sféry má platy dlouhodobě vyšší než jsou platy učitelů. Platy v soukromém sektoru jsou ještě mnohem vyšší. Platy ve většině alternativních a vysokou školu vyžadujících profesích jsou v případě žen-učitelek výrazně vyšší a v případě mužů-učitelů jsou tyto rozdíly vysoké extrémně."
A pro ty, kdo mají rádi obrázky (i když hororové):
Ať se na mě nikdo nezlobí: tento stav je bez přehánění skandální. Až se zas někdo bude divit, proč svými příjmy a bohatstvím konvergujeme k Západu tak pomalu, pošlete ho do sborovny průměrné české základky. Tam najde velký kus odpovědi.