Tyranie pravdy Hanny Arendtové
Nad mimořádnou knihou (nejen) o velké osobnosti.
Filosofie. Hledání pravdy. Nacismus. Holocaust. Emigrace. Dějiny. Ženský osud. Láska. Spory. Polemiky. Géniové… To vše ve zcela mimořádné knize „Tři útěky Hanny Arendtové. Tyranie pravdy.“ Autora Kena Krimsteina v překladu Terezy Matějčkové. Tak by mohl vypadat počátek standardní recenze na standardní (ale zajímavou) knihu. Ale to by bylo málo, protože Ken Krimstein je autor komiksů a podařilo se u všechna ta ojedinělá a nesmírně těžká témata dostat do nečekané formy komiksové knihy.
V centru pozornosti je osud Hannah Arendt, známé filozofické osobnosti 20. století a autorky pojmu „totalitarismus“. V komiksových políčkách má tento osud podobu urputného hledání pravdy od malé Hanny žijící ve východním Prusku, narozené v roce 1906, až k uznávané filozofce umírající na lenošce při čekání mezi kávou a dezertem v newyorském bytě Salo Barona v roce 1975. A mezi tím se odvíjí těžké dějiny 20. století. V případě Hannah Arendt dějiny spjaté s židovským osudem, ale i s osudem veskrze filozofického dobírání se k podstatě.
Komiksová forma je doprovázena vysvětlivkami upozorňujícími na jednotlivé osobnosti (zejména filozofie a umění), a to od Aristotela přes sv. Augustina až k Martinu Heideggerovi. Nechybí logicky ani osobnosti politické, byť u některých je názor na ně vysloven i prostým mlčením – a tak, pokud mají prakticky všechny osobnosti u svého medailonku vždy stručnou charakteristiku, Adolf Hitler si musí vystačit jen datem narození a smrti… Díky těmto mnoha personálním charakteristikám dostáváme do ruky mimo jiné i malou encyklopedii filozofů 20. století, primárně samozřejmě německých, ale vzhledem k tomu, kolikrát Hannah utíká, potkáme i osobnosti Paříže, stejně jako New Yorku.
Komiks nevytváří nějaký cizelovaný obraz originální myslitelky a jejího díla, díky této formě se dostáváme nejen k informaci, ale i k emocím, přirozeně doprovázejícím životní okamžiky, chvíle rozhodnutí, vnitřní dialogy… Nechybí logicky vztah s Martinem Heideggerem, dvě manželství Hannah, stejně jako vztah s matkou Martou a další blízká přátelství či spory s přáteli. Nechybí cigarety, sex, ale i strach, těžká rozhodnutí, obavy i nejistoty. Jakýmsi tragickým hrdinou je pak Walter Benjamin, mnohými považovaný za nepochopeného génia, páchající sebevraždu v panickém zkratu na francouzsko-španělské hranici během snahy o emigraci.
Pro čtenáře neznalého podrobné historie může příběh Hannah obsahovat i některá překvapivá zjištění, například informaci o francouzských internačních táborech pro Němce po německém útoku na Francii v roce 1940, které se vzápětí brzy promění v tábory již jen pro židovskou část německých internovaných. Známější pak jistě bude ostře odmítavá reakce na její text „Eichmann v Jeruzalémě“, který popisoval banalitu zla a vymykal se dosavadnímu pohledu na tragédii holocaustu. Společných jmenovatelů útěků Hanny je pak několik. Již zmíněné hledání pravdy, snaha o poctivost sama před sebou, stejně jako rozvažování o židovském osudu v dějinách, zvláště poté, co se „rozevřela propast“ vyhlazovacího procesu, abych alespoň krátce citoval z komiksového textu: „Zející propast mezi předtím a potom, minulostí a přítomností, tehdejším a nynějškem. Trhlina ve vesmíru.“ Tento konkrétní text obtéká obrázek Hannah s jedním velkým „Proč“ přes celou stránku. Komiksová forma tak umožňuje zesílit sdělení textu obrazem, jakousi nutkavou závažností. I proto považuji knihu za mimořádnou. Není místy vůbec jednoduchým čtením na jeden komiksový „zátah“, ale právě tato forma ho zpřístupňuje, otevírá i těm, co by se mohli zaleknout jakési intelektuální „těžkotonážnosti“ uvažování o světě filozofickým slovníkem a v kategoriích.
Forma komiksu umožňuje také vizuálně přenést fantaskní svět mimo prostou realitu. I proto se může Hannah zjevovat Martin Heidegger ve své mladistvé podobě, i proto může Hannah diskutovat s Benjaminem v podobě vlhké skvrny na stropě bytu. Ostatně, i proto může Hannah ve výtvarné podobě diskutovat a přít se sama se sebou… Kniha „Tři útěky Hanny Arendtové. Tyranie pravdy“ je v našem prostředí bezpochyby originálním nakladatelským počinem, otevírajícím nejen osud konkrétní osobnosti, dějiny 20. století, ale i folozofii širšímu okruhu čtenářů – a ze všech těchto důvodů si zaslouží pozornost.
Kim Krimstein: Tři útěky Hanny Arendtové. Tyranie pravdy, přeložila Tereza Matějčková, Oikoymenh/Filosofický ústav AV ČR, v.v.i., 2021, 234 s.
Filosofie. Hledání pravdy. Nacismus. Holocaust. Emigrace. Dějiny. Ženský osud. Láska. Spory. Polemiky. Géniové… To vše ve zcela mimořádné knize „Tři útěky Hanny Arendtové. Tyranie pravdy.“ Autora Kena Krimsteina v překladu Terezy Matějčkové. Tak by mohl vypadat počátek standardní recenze na standardní (ale zajímavou) knihu. Ale to by bylo málo, protože Ken Krimstein je autor komiksů a podařilo se u všechna ta ojedinělá a nesmírně těžká témata dostat do nečekané formy komiksové knihy.
V centru pozornosti je osud Hannah Arendt, známé filozofické osobnosti 20. století a autorky pojmu „totalitarismus“. V komiksových políčkách má tento osud podobu urputného hledání pravdy od malé Hanny žijící ve východním Prusku, narozené v roce 1906, až k uznávané filozofce umírající na lenošce při čekání mezi kávou a dezertem v newyorském bytě Salo Barona v roce 1975. A mezi tím se odvíjí těžké dějiny 20. století. V případě Hannah Arendt dějiny spjaté s židovským osudem, ale i s osudem veskrze filozofického dobírání se k podstatě.
Komiksová forma je doprovázena vysvětlivkami upozorňujícími na jednotlivé osobnosti (zejména filozofie a umění), a to od Aristotela přes sv. Augustina až k Martinu Heideggerovi. Nechybí logicky ani osobnosti politické, byť u některých je názor na ně vysloven i prostým mlčením – a tak, pokud mají prakticky všechny osobnosti u svého medailonku vždy stručnou charakteristiku, Adolf Hitler si musí vystačit jen datem narození a smrti… Díky těmto mnoha personálním charakteristikám dostáváme do ruky mimo jiné i malou encyklopedii filozofů 20. století, primárně samozřejmě německých, ale vzhledem k tomu, kolikrát Hannah utíká, potkáme i osobnosti Paříže, stejně jako New Yorku.
Komiks nevytváří nějaký cizelovaný obraz originální myslitelky a jejího díla, díky této formě se dostáváme nejen k informaci, ale i k emocím, přirozeně doprovázejícím životní okamžiky, chvíle rozhodnutí, vnitřní dialogy… Nechybí logicky vztah s Martinem Heideggerem, dvě manželství Hannah, stejně jako vztah s matkou Martou a další blízká přátelství či spory s přáteli. Nechybí cigarety, sex, ale i strach, těžká rozhodnutí, obavy i nejistoty. Jakýmsi tragickým hrdinou je pak Walter Benjamin, mnohými považovaný za nepochopeného génia, páchající sebevraždu v panickém zkratu na francouzsko-španělské hranici během snahy o emigraci.
Pro čtenáře neznalého podrobné historie může příběh Hannah obsahovat i některá překvapivá zjištění, například informaci o francouzských internačních táborech pro Němce po německém útoku na Francii v roce 1940, které se vzápětí brzy promění v tábory již jen pro židovskou část německých internovaných. Známější pak jistě bude ostře odmítavá reakce na její text „Eichmann v Jeruzalémě“, který popisoval banalitu zla a vymykal se dosavadnímu pohledu na tragédii holocaustu. Společných jmenovatelů útěků Hanny je pak několik. Již zmíněné hledání pravdy, snaha o poctivost sama před sebou, stejně jako rozvažování o židovském osudu v dějinách, zvláště poté, co se „rozevřela propast“ vyhlazovacího procesu, abych alespoň krátce citoval z komiksového textu: „Zející propast mezi předtím a potom, minulostí a přítomností, tehdejším a nynějškem. Trhlina ve vesmíru.“ Tento konkrétní text obtéká obrázek Hannah s jedním velkým „Proč“ přes celou stránku. Komiksová forma tak umožňuje zesílit sdělení textu obrazem, jakousi nutkavou závažností. I proto považuji knihu za mimořádnou. Není místy vůbec jednoduchým čtením na jeden komiksový „zátah“, ale právě tato forma ho zpřístupňuje, otevírá i těm, co by se mohli zaleknout jakési intelektuální „těžkotonážnosti“ uvažování o světě filozofickým slovníkem a v kategoriích.
Forma komiksu umožňuje také vizuálně přenést fantaskní svět mimo prostou realitu. I proto se může Hannah zjevovat Martin Heidegger ve své mladistvé podobě, i proto může Hannah diskutovat s Benjaminem v podobě vlhké skvrny na stropě bytu. Ostatně, i proto může Hannah ve výtvarné podobě diskutovat a přít se sama se sebou… Kniha „Tři útěky Hanny Arendtové. Tyranie pravdy“ je v našem prostředí bezpochyby originálním nakladatelským počinem, otevírajícím nejen osud konkrétní osobnosti, dějiny 20. století, ale i folozofii širšímu okruhu čtenářů – a ze všech těchto důvodů si zaslouží pozornost.
Kim Krimstein: Tři útěky Hanny Arendtové. Tyranie pravdy, přeložila Tereza Matějčková, Oikoymenh/Filosofický ústav AV ČR, v.v.i., 2021, 234 s.