Lety duchů: Potřebujeme flexibilní pravidla, která ukončí ekologický i ekonomický nesmysl
Letecká skupina Lufthansa, pod kterou patří Lufthansa, Eurowings Swiss, Austrian nebo Brussels Airlines, začátkem ledna oznámila, že i během této zimy vypraví takřka 18,000 takzvaných „letů duchů“. Jde o cesty, během kterých nejsou na palubě žádní nebo skoro žádní cestující, aerolinky je nicméně musí vypravovat, aby si – dle pravidel pro letový provoz – udržely své vzletové a přistávací sloty.

Již od začátku pandemie koronaviru je nám jasné, že je nutné aby byla pravidla přepracována – létat s prázdnými letadly nedává smysl ekonomicky ani z pohledu negativního vlivu letecké přepravy na životní prostředí. Potřebujeme flexibilní pravidla, která tento ekonomický i ekologický nesmysl ukončí.
Evropská komise zjemnila pravidla, ale málo
Evropské zákony v normální situaci vyžadují, aby aerolinky využily alespoň 80 % svých objednaných letištních slotů, nebo o ně přijdou. Původním cílem bylo zachovat otevřenost a konkurenci na trhu – nevyužité sloty mohou být například následně využity novými společnostmi nebo menšími hráči, aerolinky s nimi také mohou navzájem obchodovat.
Již v minulosti však bylo toto pravidlo několikrát změněno nebo pozastaveno – například po teroristických útocích v USA z 11. 9. 2001, při epidemii SARS nebo během finanční krize v roce 2008. Po nátlaku veřejnosti i aerolinek samotných Evropská komise pro loňský rok procento „povinných“ letů snížila na 50 %, i tato kvóta se však ukazuje jako příliš vysoká.
Obzvláště v souvislosti s novými variantami koronaviru, vysokou nemocností mezi personálem a celkově nižší poptávkou po letecké přepravě mi přijde nesmyslné, abychom aerolinky takto nutili zbytečně vypravovat prázdné nebo pouze velice málo obsazené lety.
Komise zatím odmítá, že by problém byl až tak velký – podle dat organizace Eurocontrol byla vloni letecká přeprava přibližně na třech čtvrtinách úrovně z roku 2019. Předpokládá se, že v roce 2022 bude letecká doprava někde na 90 % předpandemické úrovně, a s tím Komise opět plánuje i zvýšit požadavek na obsazenost slotů na 64 %.

Poslouchejme, co nám říkají aerolinky, a připravme se na budoucnost dopravy
Letecká přeprava vyprodukovala v roce 2018 1,04 miliard tun CO2 (), což je asi 2,5 % celkových světových emisí. Problém prázdných letů se tak může zdát jako marginálie, ale abych parafrázoval známé rčení, každá tuna se počítá. V momentě, kdy se snažíme snížit emise ve všech odvětvích, je podobné plýtvání palivem i lidskými zdroji a vytváření zcela zbytečných uhlíkových emisí opravdu na hlavu postavené.
Samozřejmě chápu, že je potřeba zajistit určitou základní úroveň služeb pro cestující, obzvláště na trasách, kde neexistuje přímé alternativní spojení veřejnou hromadnou dopravou, ať už železniční nebo autobusovou. Z něčeho také musí být placen provoz letišť a letištní i letecký personál, profesní piloti potřebují provést určitý počet vzletů a přistání, aby si udrželi licence, letadla nemohou být jen tak ponechána svému osudu.
Ryanair tak třeba provozoval lety, které doslova jen obkroužily letiště a přistály tam, odkud vzlétly. Na druhou stranu je zřejmé, že poptávka po letecké přepravě obzvláště na střední trasy bude dále klesat. Evropská komise by měla být schopná pružně reagovat na situaci na trhu, poslouchat, co aerolinky říkají, a přizpůsobit legislativu novým podmínkám.
Změny v letectví mohou být trvalé
Spodobným problémem se potýkají také třeba USA, zdejší Federální úřad pro letectví (FAA) však v době pandemie možnost vynucování pravidla „use it or lose it“ (použij to, nebo to ztrať) zcela pozastavil. Když se podíváme na celosvětově opět rostoucí čísla nákazy koronavirem kvůli velmi rychlému šíření varianty Omikron, mám pochyby, že se objemy v letecké dopravě opravdu vrátí na úroveň, kterou Komise předpokládá.
Je na čase, abychom desítky let starou legislativu aktualizovali, a připravili se na to, že změny v letecké dopravě mohou být trvalé.
———
Zdroje
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/brussels-airlines-empty-flights-lufthansa-b1987187.html
https://www.euronews.com/green/2022/01/06/almost-2-years-into-the-pandemic-empty-flights-are-still-frying-the-planet
https://www.independent.co.uk/climate-change/infact/ghost-flights-eu-airlines-airports-climate-b1991531.html
https://science.howstuffworks.com/transport/flight/modern/what-is-ghost-flight.htm
https://www.euractiv.com/section/aviation/news/commission-denies-existence-of-ghost-flights-amid-carrier-concerns/
https://www.eurocontrol.int/

Již od začátku pandemie koronaviru je nám jasné, že je nutné aby byla pravidla přepracována – létat s prázdnými letadly nedává smysl ekonomicky ani z pohledu negativního vlivu letecké přepravy na životní prostředí. Potřebujeme flexibilní pravidla, která tento ekonomický i ekologický nesmysl ukončí.
Evropská komise zjemnila pravidla, ale málo
Evropské zákony v normální situaci vyžadují, aby aerolinky využily alespoň 80 % svých objednaných letištních slotů, nebo o ně přijdou. Původním cílem bylo zachovat otevřenost a konkurenci na trhu – nevyužité sloty mohou být například následně využity novými společnostmi nebo menšími hráči, aerolinky s nimi také mohou navzájem obchodovat.
Již v minulosti však bylo toto pravidlo několikrát změněno nebo pozastaveno – například po teroristických útocích v USA z 11. 9. 2001, při epidemii SARS nebo během finanční krize v roce 2008. Po nátlaku veřejnosti i aerolinek samotných Evropská komise pro loňský rok procento „povinných“ letů snížila na 50 %, i tato kvóta se však ukazuje jako příliš vysoká.
Obzvláště v souvislosti s novými variantami koronaviru, vysokou nemocností mezi personálem a celkově nižší poptávkou po letecké přepravě mi přijde nesmyslné, abychom aerolinky takto nutili zbytečně vypravovat prázdné nebo pouze velice málo obsazené lety.
Komise zatím odmítá, že by problém byl až tak velký – podle dat organizace Eurocontrol byla vloni letecká přeprava přibližně na třech čtvrtinách úrovně z roku 2019. Předpokládá se, že v roce 2022 bude letecká doprava někde na 90 % předpandemické úrovně, a s tím Komise opět plánuje i zvýšit požadavek na obsazenost slotů na 64 %.

Poslouchejme, co nám říkají aerolinky, a připravme se na budoucnost dopravy
Letecká přeprava vyprodukovala v roce 2018 1,04 miliard tun CO2 (), což je asi 2,5 % celkových světových emisí. Problém prázdných letů se tak může zdát jako marginálie, ale abych parafrázoval známé rčení, každá tuna se počítá. V momentě, kdy se snažíme snížit emise ve všech odvětvích, je podobné plýtvání palivem i lidskými zdroji a vytváření zcela zbytečných uhlíkových emisí opravdu na hlavu postavené.
Samozřejmě chápu, že je potřeba zajistit určitou základní úroveň služeb pro cestující, obzvláště na trasách, kde neexistuje přímé alternativní spojení veřejnou hromadnou dopravou, ať už železniční nebo autobusovou. Z něčeho také musí být placen provoz letišť a letištní i letecký personál, profesní piloti potřebují provést určitý počet vzletů a přistání, aby si udrželi licence, letadla nemohou být jen tak ponechána svému osudu.
Ryanair tak třeba provozoval lety, které doslova jen obkroužily letiště a přistály tam, odkud vzlétly. Na druhou stranu je zřejmé, že poptávka po letecké přepravě obzvláště na střední trasy bude dále klesat. Evropská komise by měla být schopná pružně reagovat na situaci na trhu, poslouchat, co aerolinky říkají, a přizpůsobit legislativu novým podmínkám.
Změny v letectví mohou být trvalé
Spodobným problémem se potýkají také třeba USA, zdejší Federální úřad pro letectví (FAA) však v době pandemie možnost vynucování pravidla „use it or lose it“ (použij to, nebo to ztrať) zcela pozastavil. Když se podíváme na celosvětově opět rostoucí čísla nákazy koronavirem kvůli velmi rychlému šíření varianty Omikron, mám pochyby, že se objemy v letecké dopravě opravdu vrátí na úroveň, kterou Komise předpokládá.
Je na čase, abychom desítky let starou legislativu aktualizovali, a připravili se na to, že změny v letecké dopravě mohou být trvalé.
———
Zdroje
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/brussels-airlines-empty-flights-lufthansa-b1987187.html
https://www.euronews.com/green/2022/01/06/almost-2-years-into-the-pandemic-empty-flights-are-still-frying-the-planet
https://www.independent.co.uk/climate-change/infact/ghost-flights-eu-airlines-airports-climate-b1991531.html
https://science.howstuffworks.com/transport/flight/modern/what-is-ghost-flight.htm
https://www.euractiv.com/section/aviation/news/commission-denies-existence-of-ghost-flights-amid-carrier-concerns/
https://www.eurocontrol.int/