Konec nezávislého maďarského školství? Orbánova vláda trestá represivním zákonem učitele požadující lepší podmínky a vyšší platy
Plán Orbánovy vlády ovládnout veškeré maďarské instituce a přetvořit Maďarsko v autoritářský stát „ruského stylu“ má další oběť. Tentokrát přišli na řadu učitelé.
Poslední obětí Orbánovo konsolidace moci a odvádění pozornosti od vládou sponzorované systematické korupce Viktorovi blízkých oligarchů se tentokrát stali maďarští učitelé. A budoucnost mladých Maďarů s nimi.
Maďarský parlament schválil tento týden zákon, kterému mnozí přezdívají „zákon o pomstě” maďarským učitelům. Po bližším přečtení se není čemu divit. Zákon, od kterého si Orbán slibuje vyšší platy pro učitele, je totiž ve skutečnosti reálně trestem, který pro maďarské učitele nenese žádné benefity, ba naopak.
Součástí zákona jsou následující změny: zvyšení pracovní doby, kdy by učitelé mohli mít povinnost pracovat v neděli zdarma, nebo přesunutí „nepohodlných“ učitelů k práci daleko od domova. Ti, kteří odmítnou a rozhodnou se odejít, mohou být nuceni zůstat ve škole po dobu 6 a více měsíců, alespoň jak tvrdí výpovědní lhůta.
Tím to ale ani zdaleka nekončí. Zákon se zároveň zaměřuje na učitelské stávky, které jsou v Maďarsku shodou náhod už od loňska zakázány. Učitelé, kteří se účastní stávek za lepší plat nebo pracovní podmínky, mohou být kdykoliv za svoji účast vyhozeni z práce. Učitelům může být navíc na základě velice obecně definovaným prohřeškům zkrácen na půl roku plat o pětinu.
Zákon se týká i běžných studentů. Školy získají právo nonstop natáčet dění ve třídách na instalované kamery. Studenti tak nadále přichází o své vlastní soukromí, kdy jsou potenciálně neustále sledováni školami nebo vládními složkami. Maďasrko je přitom například známé využíváním izraelského spywareu Pegasus, který se zničehonic objevil v zařízení vládních kritiků.
V neposlední řadě se zákon týká i osobních a soukromých životů maďarských učitelů. Školský okrsek totiž může monitorovat veškerou elektroniku, kterou učitel používá nebo kterou mu škola poskytla. Učitelé nesmí mluvit o svých problémech nebo kritizovat systém, aniž by čelili disciplinárnímu postihu – a to ani na svých soukromých sociálních sítích.
Jaké je to učit v Maďarsku?
Situace maďarských učitelů je přitom dlouhodobě víc než špatná. Jen pro přehled – maďarský učitel s 15letou praxí v primárním vzdělání si vydělá zhruba 38 tisíc CZK hrubého. Maďarsko je v učitelských platech mezi všemi 38 členy OECD druhé nejhorší. V ruku v ruce s extrémní inflací okolo 21 % jde o opravdu smrtící koktejl, který staví mnoho maďarských učitelů na hranici chudoby.
Není tak divu, že Maďarskem dlouhodobě cloumají masivní protesty a demonstrace studentů a vyučujících, kteří požadují lepší pracovní podmínky a především platy pro maďarské pedagogy. Demonstrace se ale často namísto pochopení střetávají s maďarskými těžkooděnci, kteří mírumilovné davy studentů a pedagogů rozehnali slzným plynem a obušky.
Učitelé a studenti demonstrují i přes to, že podle loňského zákona jsou učitelské stávky trestné a mohou se setkat s velmi negativní odezvou ze strany státních složek. Policie dokonce zatkla poslance z opoziční strany Momentum, Tompose Mártona.
Přes 5 tisíc učitelů už podepsalo petici, že pokud zákon proti učitelům vejde v platnost, podají výpověď. Jestli svému slibu dostojí, ještě stále nevíme. Samotný fakt, že se přes 5 tisíc učitelů k petici přidalo, ale vznáší varování, které Orbánův režim nemůže jen tak ignorovat. Jiní učitelé, kteří petici nepodepsali, mohou pravděpodobně také ukončit kariéru, jednoduše ze střetu s realitou, která pro ně není finančně únosná.
Vydírání = profit?
Čeho chce ale Orbánova vláda docílit trestáním svých vlastních učitelů? Nabízí se jedna pravděpodobná možnost. Orbán už totiž řadu měsíců slibuje růst mezd učitelů – jako podmínku ale udává uvolnění financí z fondů Evropské unie. Fidesz totiž nový zákon zastírá tvrzením, že jeho prosazení „pomůže zvýšit platy pedagogů“. Větší nesmysl už prakticky neexistuje. Především – peníze z Fondu obnovy, které Komise blokuje, nejsou určeny na financování školství a vzdělání, ale na podporu klimatu a digitální transformace.
Právě na tyto již zmíněné fondy Maďarsko jako první členský stát EU ztratilo nárok poté, co jsme prosadili, aby Komise využila nový mechanismus podmíněnosti právního státu. Jde zatím o nejefektivnější nástroj, který má za cíl zabránit státům vystupujícím proti evropským zájmům a hodnotám nadále pobírat evropské peníze.
Orbánova vláda dostala od Komise na uvolnění zmíněných fondů řadu podmínek, takzvaných „supermilníků“. Účinnost nástroje se dokonce začíná skutečně projevovat – maďarská vláda pracuje ostošet, aby Komisi přesvědčila, že se vydává dobrým směrem a problémy, jako závislost soudců a médií na vládě, postupně odbourává. Problém ale je, že jde především o šarádu. Orbán milníky možná sice částečně naplňuje, ale pouze na papíře. Neexistuje žádná záruka, že by se Budapešť po splnění milníků a získání unijních fondů nevydala zpět do budování „Ruska 2.0“.
Vzdělání je klíčové pro budoucnost Evropy
Vydírání zbytku EU na základě šikany vlastních občanů a učitelů je zatím největším dnem, kam Orbán se svojí Fidesz klesl. Skutečně – brát vlastní vzdělávací sektor jako rukojmí své asociální autoritářské politiky zatím nezná v Evropské unii meze.
Situace maďarských učitelů je mi samozřejmě neskutečně líto. Fidesz se nebojí hodit kohokoliv přes palubu, pokud z toho může mít nějaké benefity. To samé platí o maďarských studentech, kteří už teď prakticky ztrácí možnost zažít vzdělávací systém, který nebude alespoň částečně ovládaný současnou vládou.
Jestli si má Evropa, a především Komise, něco z aktuální situace vzít, tak je to především třeba vytrvat a necouvnout Orbánovo výhružkám. Pokud Evropa Orbánovi couvne, ztrácíme možnost podobným autoritářským požadavkům couvat. Z Evropy by se pro takové Orbány stala pouze kasička, která sype peníze, ale nemůže kontrolovat, jak jsou zmíněné finance využity.
Poslední obětí Orbánovo konsolidace moci a odvádění pozornosti od vládou sponzorované systematické korupce Viktorovi blízkých oligarchů se tentokrát stali maďarští učitelé. A budoucnost mladých Maďarů s nimi.
Maďarský parlament schválil tento týden zákon, kterému mnozí přezdívají „zákon o pomstě” maďarským učitelům. Po bližším přečtení se není čemu divit. Zákon, od kterého si Orbán slibuje vyšší platy pro učitele, je totiž ve skutečnosti reálně trestem, který pro maďarské učitele nenese žádné benefity, ba naopak.
Součástí zákona jsou následující změny: zvyšení pracovní doby, kdy by učitelé mohli mít povinnost pracovat v neděli zdarma, nebo přesunutí „nepohodlných“ učitelů k práci daleko od domova. Ti, kteří odmítnou a rozhodnou se odejít, mohou být nuceni zůstat ve škole po dobu 6 a více měsíců, alespoň jak tvrdí výpovědní lhůta.
Tím to ale ani zdaleka nekončí. Zákon se zároveň zaměřuje na učitelské stávky, které jsou v Maďarsku shodou náhod už od loňska zakázány. Učitelé, kteří se účastní stávek za lepší plat nebo pracovní podmínky, mohou být kdykoliv za svoji účast vyhozeni z práce. Učitelům může být navíc na základě velice obecně definovaným prohřeškům zkrácen na půl roku plat o pětinu.
Zákon se týká i běžných studentů. Školy získají právo nonstop natáčet dění ve třídách na instalované kamery. Studenti tak nadále přichází o své vlastní soukromí, kdy jsou potenciálně neustále sledováni školami nebo vládními složkami. Maďasrko je přitom například známé využíváním izraelského spywareu Pegasus, který se zničehonic objevil v zařízení vládních kritiků.
V neposlední řadě se zákon týká i osobních a soukromých životů maďarských učitelů. Školský okrsek totiž může monitorovat veškerou elektroniku, kterou učitel používá nebo kterou mu škola poskytla. Učitelé nesmí mluvit o svých problémech nebo kritizovat systém, aniž by čelili disciplinárnímu postihu – a to ani na svých soukromých sociálních sítích.
Jaké je to učit v Maďarsku?
Situace maďarských učitelů je přitom dlouhodobě víc než špatná. Jen pro přehled – maďarský učitel s 15letou praxí v primárním vzdělání si vydělá zhruba 38 tisíc CZK hrubého. Maďarsko je v učitelských platech mezi všemi 38 členy OECD druhé nejhorší. V ruku v ruce s extrémní inflací okolo 21 % jde o opravdu smrtící koktejl, který staví mnoho maďarských učitelů na hranici chudoby.
Není tak divu, že Maďarskem dlouhodobě cloumají masivní protesty a demonstrace studentů a vyučujících, kteří požadují lepší pracovní podmínky a především platy pro maďarské pedagogy. Demonstrace se ale často namísto pochopení střetávají s maďarskými těžkooděnci, kteří mírumilovné davy studentů a pedagogů rozehnali slzným plynem a obušky.
Učitelé a studenti demonstrují i přes to, že podle loňského zákona jsou učitelské stávky trestné a mohou se setkat s velmi negativní odezvou ze strany státních složek. Policie dokonce zatkla poslance z opoziční strany Momentum, Tompose Mártona.
Přes 5 tisíc učitelů už podepsalo petici, že pokud zákon proti učitelům vejde v platnost, podají výpověď. Jestli svému slibu dostojí, ještě stále nevíme. Samotný fakt, že se přes 5 tisíc učitelů k petici přidalo, ale vznáší varování, které Orbánův režim nemůže jen tak ignorovat. Jiní učitelé, kteří petici nepodepsali, mohou pravděpodobně také ukončit kariéru, jednoduše ze střetu s realitou, která pro ně není finančně únosná.
Vydírání = profit?
Čeho chce ale Orbánova vláda docílit trestáním svých vlastních učitelů? Nabízí se jedna pravděpodobná možnost. Orbán už totiž řadu měsíců slibuje růst mezd učitelů – jako podmínku ale udává uvolnění financí z fondů Evropské unie. Fidesz totiž nový zákon zastírá tvrzením, že jeho prosazení „pomůže zvýšit platy pedagogů“. Větší nesmysl už prakticky neexistuje. Především – peníze z Fondu obnovy, které Komise blokuje, nejsou určeny na financování školství a vzdělání, ale na podporu klimatu a digitální transformace.
Právě na tyto již zmíněné fondy Maďarsko jako první členský stát EU ztratilo nárok poté, co jsme prosadili, aby Komise využila nový mechanismus podmíněnosti právního státu. Jde zatím o nejefektivnější nástroj, který má za cíl zabránit státům vystupujícím proti evropským zájmům a hodnotám nadále pobírat evropské peníze.
Orbánova vláda dostala od Komise na uvolnění zmíněných fondů řadu podmínek, takzvaných „supermilníků“. Účinnost nástroje se dokonce začíná skutečně projevovat – maďarská vláda pracuje ostošet, aby Komisi přesvědčila, že se vydává dobrým směrem a problémy, jako závislost soudců a médií na vládě, postupně odbourává. Problém ale je, že jde především o šarádu. Orbán milníky možná sice částečně naplňuje, ale pouze na papíře. Neexistuje žádná záruka, že by se Budapešť po splnění milníků a získání unijních fondů nevydala zpět do budování „Ruska 2.0“.
Vzdělání je klíčové pro budoucnost Evropy
Vydírání zbytku EU na základě šikany vlastních občanů a učitelů je zatím největším dnem, kam Orbán se svojí Fidesz klesl. Skutečně – brát vlastní vzdělávací sektor jako rukojmí své asociální autoritářské politiky zatím nezná v Evropské unii meze.
Situace maďarských učitelů je mi samozřejmě neskutečně líto. Fidesz se nebojí hodit kohokoliv přes palubu, pokud z toho může mít nějaké benefity. To samé platí o maďarských studentech, kteří už teď prakticky ztrácí možnost zažít vzdělávací systém, který nebude alespoň částečně ovládaný současnou vládou.
Jestli si má Evropa, a především Komise, něco z aktuální situace vzít, tak je to především třeba vytrvat a necouvnout Orbánovo výhružkám. Pokud Evropa Orbánovi couvne, ztrácíme možnost podobným autoritářským požadavkům couvat. Z Evropy by se pro takové Orbány stala pouze kasička, která sype peníze, ale nemůže kontrolovat, jak jsou zmíněné finance využity.