Česká televize potřebuje program pro mladé
Na gesto dobré vůle pro mladší diváky bude bohatě stačit 100 až 120 dvacet milionů korun. Tyto peníze budou investicí do budoucnosti České televize.
Kolem minulého článku „Proč noviny ani Česká televize nezajímají mladé“ z 30. srpna se rozpoutala bouřlivá diskuse, což je povzbuzující. Jelikož nemám rád, když se jen varuje bez náznaku řešení, dávám vplen volné pokračování tématu, jak udělat Českou televizi atraktivnější pro mladou generaci.
Teze první: ČT potřebuje program pro mladé. Pro děti, teenagery a vysokoškoláky. Speciální program.
Když jsem, před čtyřmi lety, definoval úspěšnou zpravodajskou televizi ČT24 jako tu, která se vedle zpráv opře o „zážitkové vysílání“, tedy živé přenosy a analýzy, kontinuální sledování velkých událostí na maximální ploše a hlavně, že se to udělá sice seriózní, ale hravou moderní formou, hodně lidem se nelíbilo slovo „zážitek“ a „hravost“.
ČT totiž její tvůrci ve zprávách hojně vnímali jako „mramorovou“ konzervativní veřejnou službu, co se drží tradice. Tou tradicí byla bohužel jen „zkostnatělost“.
Zpravodajský program měl podle nich přinášet jen strnule podávané zprávy, jako se to dělo večer v Událostech. Blokové zpravodajství, zaměřené na jednu až tři hlavní události dne těžko vstřebávali, protože to znamenalo zcela jiný přístup k vysílání. Najednou bylo nutné rychle reagovat na silnou událost, rozvíjet ji, shánět maximum reakcí, obrazového materiálu, komentářů a z nich zase skládat další vysílání. Šlo o zpravodajský produkt, který nemá úplně pevný tvar, ale pro oko je příjemnější a pro mozek snadněji vstřebatelný. Divák navíc zůstával u obrazovky déle, a tak vysílání ČT24 mělo větší dopad.
Stejně jsme koncipovali nové weby České televize, nové mobilní aplikace. Aby jejich design, funkčnost a obsah byly pro člověka nejen nositelem informace, nýbrž i vizuálního, intelektuálního zážitku, který plně odpovídá duchu doby. Zážitek a hravost byly principem, na kterém se logika webů a aplikací stavěla, proto zaujaly. Jsou stahovány a využívány.
Aplikace ČT má už staženy přes 250 tisíc lidí.
„Zážitek“ a „hravost“ si lidé mylně ztotožňují se zábavou a komercí. Zvláště na ČT24, u něčeho tak ryzího jako je veřejnoprávní zpravodajství, se jen těžko přijímalo, že v moderním multimediálním světě se forma začíná dramaticky měnit. Podstata a obsah, tedy seriózní a fakticky správné zpravodajství, zůstává, ale forma nemůže být zkostnatělá nebo ledabylá. Obal musí diváka zaujmout. V ČT se ale forma v minulosti podceňovala a sdělnost bagatelizovala. Tak ale nelze v 21. století uspět.
Zážitkový program ČT24 se za poslední dva roky téměř nezměnil a sledovanost se vyšvihla na téměř 5 % v denním podílu na divácích. Proč to zmiňuji? Moderní televize si žádá překvapivé, originální přístupy.
ČT24 má autentickou neotřelou strukturu opřenou o interakci, je hravější a rozmanitější než jiné evropské zpravodajské televize. Viz třeba Hydepark. Ten, kdo chce jet podle šablony z minulých dekád, bez hravé zážitkové dramaturgie, nemůže uspět nejen ve zpravodajství, kde je na ČT24 systém takto pevně nastaven už od ledna 2010 a přináší stabilní zájem diváků, ale rovněž i v dalších televizních oblastech.
Novou výzvou pro ČT je nyní program pro mladé.
Jeden z diváků v diskusích na Facebooku napsal, že program pro mladé už tady sice je (myslel Prima Cool), ale ten nenaplňuje veškerá očekávání. Následně se přesně definovalo, co mladým na České televizi vadí: pomalost, neaktuálnost, strnulost, nuda, šeď černobílých archivů, navíc mají pocit, že vše už viděli nebo vědí, anebo to najdou rychleji na webu.
Tento „civilizační“ pocit mladých je nejpodstatnější, vím o něm už dlouho a myslím, že je to přesně ta myšlenka, na níž je nutné stavit „zážitkový program pro mladé“. Ten typ programu, který doplní veřejnou službu o nový důležitý rozměr.
ČT24 je program České televize, který nejvíc sledují mladí právě kvůli onomu neustálému toku událostí a nepředvídatelnosti programu. Nejsledovanějším pořadem pro mladé je na ČT24 Hydepark. Podobně musí být naprogramována samostatná „stanice pro mladé“. Interaktivně, hravě a nevtíravě. Jako profesionální veřejná „mladá“ služba.
Pokud jde o ČT, tak tématy a pořady, které naplňují smysl veřejné služby. Tedy jiným typem zpráv, dětskými pořady, živou talk show s mladými lidmi, vzdělávacími a přitom poutavými formáty, hudbou, uměním, životním stylem. Aby mladý člověk lépe porozuměl světu, aby mu televize byla průvodcem po fenoménech minula i budoucnosti. Praktickým a důsledným průvodcem.
Myslet si, že ČT by mohla takové pořady rozptýlit mezi dva své současné programy, tedy ČT1 a ČT2 je omyl. To už totiž dělá a bez valného výsledku. ČT1 je především přes den velmi konzervativně postavená a zaměření ryze na mladé by vedlo minimálně v přechodné fázi k úbytku diváků od ČT a není jisté, zda by nepřešli ke komerci. Mladé by si tím přitom jen těžko získala. ČT1 musí přes den cílit na střední a starší generaci pečlivě vybranými pořady.
Jelikož mladý člověk je zvyklý na online služby na počítači nebo v mobilu, těžko se bude smiřovat s tím, že má „svůj pořad“ nebo program od 15 do 16 hodin a jinak šmytec. Stanice pro mladé musí být na ně naladěná pořád. Jiným typem zpráv a diskusí nad nimi, jiným typem důrazu na kulturu, jiným typem pořadů. Musejí to být formáty, které a to je nutné zdůraznit s vykřičníkem, dělají „mladí“ pro „mladé“, ne parta stařešinů, která se vyčlení „pro mladé“.
Vychovávat a vzdělávat se dá různě. Dobře a špatně. U pořadů pro mladé musí program dělat lidé s mladým, moderním a progresivním duchem a pak skutečně mladí lidé. Talentů má ČR bezpočet, jen se nesmí bát je využít a dát jim prostor. To chce odvahu, chuť provokovat, lámat bariéry a dogmata.
Jistě jste zaznamenali, že kandidát na ředitele ČT Petr Dvořák podobnou stanici má ve svém projektu. Hned se na něj sesypali mudrlanti z ČT i odjinud, že ČT nebude mít na další program peníze a kde je vezme. Aniž by se rozvinula diskuse o problému ČT, tedy že ztrácí zájem nejmladších diváků a jde o fatální průšvih. On totiž stále nikoho tento problém nepálí!
Byl jsem v šoku. Co je to za argument, že ČT nemá na podobný program peníze? Dostává ročně skoro 6 miliard korun od koncesionářů a má co nejlépe dělat veřejnou službu pro celou společnost. Pro celou, tedy i pro mladé lidi. To hodlá mladé definitivně hodit přes palubu? Budeme sázet jen na jistotu diváků nad šedesát let a občas to okořeníme pohádkou a pořadem pro teenagery? Vždyť na ně ve formě, jak se na ČT1 a ČT2 objevují, potom nikdo téměř nekouká…
Jedná se o poraženecké a diletantské názory, které nerespektují realitu. ČT fatálně ztrácí kontakt s mladými lidmi a musí to změnit. Je třeba najít peníze, kterými zvrátí tento trend. Jiná možnost neexistuje. Když se ubere na několika magazínech a velkých zábavních projektech, které nepřinášejí žádnou hodnotu pro budoucí generace, bude na stanici pro mladé peněz dost. Na gesto dobré vůle pro mladší diváky bude bohatě stačit 100 až 120 dvacet milionů.
Tyto peníze budou skutečnou investicí do budoucnosti České televize. Protože tou největší investicí jsou vždy diváci, péče o ně. Viditelným gestem by ČT konečně ukázala, že chce diskutovat s mladými lidmi, vtáhnout je do hry, nabídnout platformu pro publicistiku a jejich pohled na svět. Takový krok by měl dalekosáhlé důsledky pro mediální prostor. Poprvé v historii by vznikla kompletní služba pro mladé lidi, kteří už by se nemuseli vymlouvat, že v ČT stejně nic nedávají. Nestojí tohle za odvážný pokus?
Program složený z živého vysílání, živých talk show není tak drahý. Jeho dopad by ale byl enormní.
ČT by konečně získala znovu možnost budovat si vazbu na mladého diváka, oslovila by kontinuálně a silně generaci, která jednou bude rozhodovat o osudu, potřebě veřejné služby jako takové. ČT by uzavřela „smlouvu“ s mladou generací, nabídla by svou ruku.
ČT a vůbec celá Česká republika potřebují naléhavě program pro mladé lidi, který jde dalece nad rámec toho, co vysílá komerce. Měl by to být program provázaný s novými médii, úzce propojen s životním stylem a názory nastupujících generací.
Nyní máme šanci jej vybudovat. Je vize i peníze.
Česká televize už jednou programem ČT24 a poté i rozvojem nových médií dokázala, že umí být progresivní a vnutit divákovi nový pohled na svět, novou formu, jak konzumovat program.
Stanice pro mladé je výzvou, kterou by ČT zapustila do společnosti hlubší kořeny a diskuse o jejím smyslu by se odehrávala v jiné atmosféře. Pokud si ČT najde „své mladé“, oni jí to tisíckrát vrátí. Umějí za věc bojovat usilovněji, než jejich rodiče.
Psáno pro www.mediar.cz
Kolem minulého článku „Proč noviny ani Česká televize nezajímají mladé“ z 30. srpna se rozpoutala bouřlivá diskuse, což je povzbuzující. Jelikož nemám rád, když se jen varuje bez náznaku řešení, dávám vplen volné pokračování tématu, jak udělat Českou televizi atraktivnější pro mladou generaci.
Teze první: ČT potřebuje program pro mladé. Pro děti, teenagery a vysokoškoláky. Speciální program.
Když jsem, před čtyřmi lety, definoval úspěšnou zpravodajskou televizi ČT24 jako tu, která se vedle zpráv opře o „zážitkové vysílání“, tedy živé přenosy a analýzy, kontinuální sledování velkých událostí na maximální ploše a hlavně, že se to udělá sice seriózní, ale hravou moderní formou, hodně lidem se nelíbilo slovo „zážitek“ a „hravost“.
ČT totiž její tvůrci ve zprávách hojně vnímali jako „mramorovou“ konzervativní veřejnou službu, co se drží tradice. Tou tradicí byla bohužel jen „zkostnatělost“.
Zpravodajský program měl podle nich přinášet jen strnule podávané zprávy, jako se to dělo večer v Událostech. Blokové zpravodajství, zaměřené na jednu až tři hlavní události dne těžko vstřebávali, protože to znamenalo zcela jiný přístup k vysílání. Najednou bylo nutné rychle reagovat na silnou událost, rozvíjet ji, shánět maximum reakcí, obrazového materiálu, komentářů a z nich zase skládat další vysílání. Šlo o zpravodajský produkt, který nemá úplně pevný tvar, ale pro oko je příjemnější a pro mozek snadněji vstřebatelný. Divák navíc zůstával u obrazovky déle, a tak vysílání ČT24 mělo větší dopad.
Stejně jsme koncipovali nové weby České televize, nové mobilní aplikace. Aby jejich design, funkčnost a obsah byly pro člověka nejen nositelem informace, nýbrž i vizuálního, intelektuálního zážitku, který plně odpovídá duchu doby. Zážitek a hravost byly principem, na kterém se logika webů a aplikací stavěla, proto zaujaly. Jsou stahovány a využívány.
Aplikace ČT má už staženy přes 250 tisíc lidí.
„Zážitek“ a „hravost“ si lidé mylně ztotožňují se zábavou a komercí. Zvláště na ČT24, u něčeho tak ryzího jako je veřejnoprávní zpravodajství, se jen těžko přijímalo, že v moderním multimediálním světě se forma začíná dramaticky měnit. Podstata a obsah, tedy seriózní a fakticky správné zpravodajství, zůstává, ale forma nemůže být zkostnatělá nebo ledabylá. Obal musí diváka zaujmout. V ČT se ale forma v minulosti podceňovala a sdělnost bagatelizovala. Tak ale nelze v 21. století uspět.
Zážitkový program ČT24 se za poslední dva roky téměř nezměnil a sledovanost se vyšvihla na téměř 5 % v denním podílu na divácích. Proč to zmiňuji? Moderní televize si žádá překvapivé, originální přístupy.
ČT24 má autentickou neotřelou strukturu opřenou o interakci, je hravější a rozmanitější než jiné evropské zpravodajské televize. Viz třeba Hydepark. Ten, kdo chce jet podle šablony z minulých dekád, bez hravé zážitkové dramaturgie, nemůže uspět nejen ve zpravodajství, kde je na ČT24 systém takto pevně nastaven už od ledna 2010 a přináší stabilní zájem diváků, ale rovněž i v dalších televizních oblastech.
Novou výzvou pro ČT je nyní program pro mladé.
Jeden z diváků v diskusích na Facebooku napsal, že program pro mladé už tady sice je (myslel Prima Cool), ale ten nenaplňuje veškerá očekávání. Následně se přesně definovalo, co mladým na České televizi vadí: pomalost, neaktuálnost, strnulost, nuda, šeď černobílých archivů, navíc mají pocit, že vše už viděli nebo vědí, anebo to najdou rychleji na webu.
Tento „civilizační“ pocit mladých je nejpodstatnější, vím o něm už dlouho a myslím, že je to přesně ta myšlenka, na níž je nutné stavit „zážitkový program pro mladé“. Ten typ programu, který doplní veřejnou službu o nový důležitý rozměr.
ČT24 je program České televize, který nejvíc sledují mladí právě kvůli onomu neustálému toku událostí a nepředvídatelnosti programu. Nejsledovanějším pořadem pro mladé je na ČT24 Hydepark. Podobně musí být naprogramována samostatná „stanice pro mladé“. Interaktivně, hravě a nevtíravě. Jako profesionální veřejná „mladá“ služba.
Pokud jde o ČT, tak tématy a pořady, které naplňují smysl veřejné služby. Tedy jiným typem zpráv, dětskými pořady, živou talk show s mladými lidmi, vzdělávacími a přitom poutavými formáty, hudbou, uměním, životním stylem. Aby mladý člověk lépe porozuměl světu, aby mu televize byla průvodcem po fenoménech minula i budoucnosti. Praktickým a důsledným průvodcem.
Myslet si, že ČT by mohla takové pořady rozptýlit mezi dva své současné programy, tedy ČT1 a ČT2 je omyl. To už totiž dělá a bez valného výsledku. ČT1 je především přes den velmi konzervativně postavená a zaměření ryze na mladé by vedlo minimálně v přechodné fázi k úbytku diváků od ČT a není jisté, zda by nepřešli ke komerci. Mladé by si tím přitom jen těžko získala. ČT1 musí přes den cílit na střední a starší generaci pečlivě vybranými pořady.
Jelikož mladý člověk je zvyklý na online služby na počítači nebo v mobilu, těžko se bude smiřovat s tím, že má „svůj pořad“ nebo program od 15 do 16 hodin a jinak šmytec. Stanice pro mladé musí být na ně naladěná pořád. Jiným typem zpráv a diskusí nad nimi, jiným typem důrazu na kulturu, jiným typem pořadů. Musejí to být formáty, které a to je nutné zdůraznit s vykřičníkem, dělají „mladí“ pro „mladé“, ne parta stařešinů, která se vyčlení „pro mladé“.
Vychovávat a vzdělávat se dá různě. Dobře a špatně. U pořadů pro mladé musí program dělat lidé s mladým, moderním a progresivním duchem a pak skutečně mladí lidé. Talentů má ČR bezpočet, jen se nesmí bát je využít a dát jim prostor. To chce odvahu, chuť provokovat, lámat bariéry a dogmata.
Jistě jste zaznamenali, že kandidát na ředitele ČT Petr Dvořák podobnou stanici má ve svém projektu. Hned se na něj sesypali mudrlanti z ČT i odjinud, že ČT nebude mít na další program peníze a kde je vezme. Aniž by se rozvinula diskuse o problému ČT, tedy že ztrácí zájem nejmladších diváků a jde o fatální průšvih. On totiž stále nikoho tento problém nepálí!
Byl jsem v šoku. Co je to za argument, že ČT nemá na podobný program peníze? Dostává ročně skoro 6 miliard korun od koncesionářů a má co nejlépe dělat veřejnou službu pro celou společnost. Pro celou, tedy i pro mladé lidi. To hodlá mladé definitivně hodit přes palubu? Budeme sázet jen na jistotu diváků nad šedesát let a občas to okořeníme pohádkou a pořadem pro teenagery? Vždyť na ně ve formě, jak se na ČT1 a ČT2 objevují, potom nikdo téměř nekouká…
Jedná se o poraženecké a diletantské názory, které nerespektují realitu. ČT fatálně ztrácí kontakt s mladými lidmi a musí to změnit. Je třeba najít peníze, kterými zvrátí tento trend. Jiná možnost neexistuje. Když se ubere na několika magazínech a velkých zábavních projektech, které nepřinášejí žádnou hodnotu pro budoucí generace, bude na stanici pro mladé peněz dost. Na gesto dobré vůle pro mladší diváky bude bohatě stačit 100 až 120 dvacet milionů.
Tyto peníze budou skutečnou investicí do budoucnosti České televize. Protože tou největší investicí jsou vždy diváci, péče o ně. Viditelným gestem by ČT konečně ukázala, že chce diskutovat s mladými lidmi, vtáhnout je do hry, nabídnout platformu pro publicistiku a jejich pohled na svět. Takový krok by měl dalekosáhlé důsledky pro mediální prostor. Poprvé v historii by vznikla kompletní služba pro mladé lidi, kteří už by se nemuseli vymlouvat, že v ČT stejně nic nedávají. Nestojí tohle za odvážný pokus?
Program složený z živého vysílání, živých talk show není tak drahý. Jeho dopad by ale byl enormní.
ČT by konečně získala znovu možnost budovat si vazbu na mladého diváka, oslovila by kontinuálně a silně generaci, která jednou bude rozhodovat o osudu, potřebě veřejné služby jako takové. ČT by uzavřela „smlouvu“ s mladou generací, nabídla by svou ruku.
ČT a vůbec celá Česká republika potřebují naléhavě program pro mladé lidi, který jde dalece nad rámec toho, co vysílá komerce. Měl by to být program provázaný s novými médii, úzce propojen s životním stylem a názory nastupujících generací.
Nyní máme šanci jej vybudovat. Je vize i peníze.
Česká televize už jednou programem ČT24 a poté i rozvojem nových médií dokázala, že umí být progresivní a vnutit divákovi nový pohled na svět, novou formu, jak konzumovat program.
Stanice pro mladé je výzvou, kterou by ČT zapustila do společnosti hlubší kořeny a diskuse o jejím smyslu by se odehrávala v jiné atmosféře. Pokud si ČT najde „své mladé“, oni jí to tisíckrát vrátí. Umějí za věc bojovat usilovněji, než jejich rodiče.
Psáno pro www.mediar.cz