240 let od pohřbu Jana Kubra aneb jak se u nás kdysi udávalo
Měl za sebou pohnutý život. Ruzyňští Kubrové se do české historie 18. století zapsali tím, že si po nuceném přestoupení na katolickou víru zachovali vnitřní evangelické přesvědčení a v jejich statcích se často scházeli tajní vyznavači zakázané víry, za což byli udáváni a pronásledováni. Mnohokrát citovanou událostí z roku 1749 se stalo veřejné mrskání před kostelem v Řepích Jana a Anny Kubrových z Ruzyně čp. 15 spolu s rychtářem Martinem Kubrem, tehdejším majitelem Maříkovy hospody čp. 20. Mrskání nařídilo pražské purkrabství na základě udání libockým farářem, a ztýraní Kubrové museli složit veřejné přiznání ke katolické víře.
Tím však jejich pronásledování a šikanování na základě různých udání neskončilo. Ve svých "Dějinách české evanjelické církve v Praze a ve středních Čechách v posledních 250 letech" uveřejnil Ferdinand Hrejsa informace, získané z archivu arcibiskupství pražského: "V ten čas žila v Ruzíni u Prahy rodina Kubrova tajně u víře otců, a tak i rychtář Martin Kubr, hostinský. Asi v roce 1750 tesař jeden z Ruzíně opravoval mu střechu a nalezl pod střechou knížku Adama Plintovice. V roce 1753 byl pak tesař ten v Hostivaři i s knížkou tou postižen a vydán purkrabskému úřadu k vyšetření. Tu i hostinský Kubr byl vyšetřován farářem a kaplanem libockým. Než i jiní členové rodiny Kubrovy a i z jiných rodin stali se podezřelými z kacířství. Dle zpráv z roku 1762 bylo v posledních dvaceti letech vyšetřováno a odsouzeno a pohnuto i k vyznání víry a dosáhlo absoluce 13 osob: Matyáš Kubr se ženou Annou, Jan Kubr, Martin Kubr, pak Jiří Holeček, Šimon Chaloupka, Václav Beneš, Tomáš Přeslička, Ludmila Tůmová, Kateřina Heltzlová, Jan Smolík a jeho manželka Alžběta.... Nevíme, v který rok kdo z nich byl vyšetřován. Toliko je zpráva, že selka Anna Kubrová byla postižena farářem libockým, že má kacířskou modlitební knihu. Musila mu ji vydati."
O smrti a pohřbu Jana Kubra napsal historik Justin V. Prášek ve své knize "Panování císaře Josefa II.(část I)": "V Ruzíni u Prahy zemřel 22. dubna 1783 bohatý rolník Jan Kubr, zvaný Kahoun, který od mládí smýšlel evangelicky a pro víru svou i pokuty trpěl. Někdy kol. r. 1749 přinucen, veřejně před tím mrskán byv, v filiálním chrámu řepském učiniti vyznání víry, po prohlášení tolerančního patentu však stal se ihned protestantem. 24. dubna měl býti konán pohřeb jeho, k čemuž z Prahy dostavil se pastor Markovic. Okolo desáté hodiny ranní zavzněly na rozkaz krajského úřadu zvony z věže farního chrámu libockého a průvod z Ruzíně bral se k hřbitovu. Ale katolický lid byl zvoněním i pohřbem na hřbitov pohoršen a vedením vojenského dovolence od pluku knížete Kinského Jana Vondráška, zednického mistra Jana Houdka, nebušických usedlíků Jana Moravce a Václava Pomeisla a krejčího z Liboce Josefa Krupičky sběhl se v počtu několika tisíců hlav do Liboce a ku hřbitovu. Někteří slezli zvonici, odstranili ze zvonů srdce a přerušili zvonění, ostatní pak nepřipustili průvodu s mrtvolou na hřbitov, nedbajíce ani přítomnosti vyslance krajského úřadu ani vrchnostenského ředitele Kováře. Před hřbitovem došlo až ku rvačce holemi, kyji a kameny. Tu poslal adjunkt krajského úřadu do Prahy pro vojsko, načež četa jezdců kol čtvrté hodiny odpolední přicválavši, pokoj pořídila. Mrtvola byla vojáky střežena po celou noc a teprve nazejtří tiše, bez zvonění, byla pohřbena. Původci bouře zatčeni a na 3 měsíce do žaláře odsouzeni, když pak ze žaláře vyšli, v Rakovníce po několik dnů bylo jim veřejné práce konati.". Prášek nalezl původní záznam o této historické události v pamětech pražského metropolitního kanovníka Josephuse Locatelliho, publikovaných pod názvem "Babylon Bohemiae ab anno 1780 usque ad annum 1790".Aby se něco takového již neopakovalo, hned v roce 1784 byl v Liboci založen hřbitov nový, evangelický. Říkalo se mu "toleranční".
Janu Kubrovi i ostatním Čechům a Češkám církevními hodnostáři a poštvanými davy pronásledovaným v 18. století patří dnes naše vděčná a pokorná vzpomínka.
Radujme se, veselme se, že dnes žijeme v úplně jiném kulturně-společenském hodnotovém systému, kde se máme všichni rádi a nikdo nikoho nekádruje, a že by se u nás něco podobného už opakovat nemohlo! Nebo snad mohlo?