Inovace à la VW: Jak se to dělat nemá a co jsou následky?
Skandál německé VW je výrazem hlubšího problému globální ekonomiky. Inovace musí přidávat hodnotu především zákazníkovi, pak teprve podniku. Jestliže se podnik snaží jen o přidanou hodnotu vlastní, o udržení zastaralé technologie za každou cenu, a o podřízení globálních sítí závislých subdodavatelů takovým „cílům“, pak negativní dopady na odvozené subdodavatelské ekonomiky na sebe nedají dlouho čekat - jak už je vidět v dnešní Brazílii.
Jak dělají „inovace“ ve VW? Škodlivé zplodiny VW-diesel překročily americké standardy 5-35krát. Odhalen byl největší podvod v historii autoprůmyslu (3. září, 2015). Podvod spočívá v tom, že při indikaci oficiálního testu emisí se nejhorší zplodiny zachytí a nepustí do výfuku. Jde o geniální německou „inovaci“, spočívající v několika řádcích softwaru – přepnutí na tzv. „dyno calibration“: motor běží „čistěji“, ale na úkor výkonu (který se zrovna netestuje).
Jde o rozhodovací problém tzv. „tradeoffs“, tj. zlepšení jedné dimenze na úkor zhoršení dimenze jiné. Takový „tradeoff“ (rozhodovací kompenzace) nemůže být inovací. Nabídnete zlepšení, ale pomlčíte o přidruženém zhoršení? Současný VW-diesel nemůže být výkonný a čistý současně. Tzv. „čisté uhlí“, nebo dokonce „čistý diesel“, jsou spíše „inovativní“ podvody.
Co je vlastně inovace? Inovace musí přidávat hodnotu k současné konfiguraci. Jestliže motor běží čistěji při vyšší spotřebě, pak je hodnota přidána na straně jedné, ale ubrána na straně druhé. Připomíná to klasický „koňský handl“, kdy dáte Petrovi a zároveň okradete Pavla. (V Evropě jsou „přesuny“ tohoto typu běžné, ale ne běžně vysvětlené podvedené veřejnosti.)
Proč se Wolfsburg nevydá směrem opravdových inovací hybridních, elektrických nebo vodíkových vozů? Proč jsou nové technologie zamítány jen proto, že staří inženýři dodnes „milují diesel“? Nejde přece jen o Wolfsburg, ale o tisíce subdodavatelů v závislých ekonomikách, kteří se musí podřídit a svoji budoucnost tak odepsat – jak se právě děje v Brazílii.
V Daimleru vymyslel „inovační“ technologii, tzv. BlueTec, která do výfuku vstřikuje ureu, tj. močovinu; ta odbourává škodlivé oxidy dusíku. K tomu je však třeba další pumpy a nádržky s močí. Nazvali to sice „Čistý diesel“, i když je to drahé, komplikované a jde v podstatě o „kočičí piss“.
Jakýsi pan Wnterkorn se chtěl ve VW vyhnout téhle „nádržce s modrou močí“: zlikvidoval BlueTec a propustil její proponenty. Namísto moči vstřikovali extra benzín přímo do výfuku, kde tak zplodiny spalovali. Pojmenovali to efektně Lean Nox Trap – a měli „VW čistý diesel“. Pak už stačila jen bulvární reklama a jejich 2009 Jetta TDI Clean Diesel pobila v USA všechny hybridy a skončila v Guinessově knize rekordů.
Jenomže. Jenomže jim zůstaly tyhle tradeoffs. To inženýrské „něco za něco“, ten věčný „koňský handl“ špatného inženýrství. Aby byl čistší výfuk, musí se vstřikovat extra palivo stále častěji, každých pár vteřin – a už je po nízké spotřebě. Je to buď anebo: čistota nebo výkon. Buďto se o tradeoffs neučili ve škole, anebo je znali až příliš dobře - a věděli, že novou inovační alternativou může být už jen podvod.
Jako ekonom jsem musel s tradeoffs zápolit většinu svého odborného života. Eliminovat tradeoffs je možné – dokonce jsem uveřejnil optimalizační algoritmus, De novo programming, který tradeoffs eliminuje. Vyžaduje to ale celkovou restrukturalizaci systému. Všechny systémy, ekonomické a inženýrské, jsou vícekriteriální. Nelze maximalizovat jednu dimenzi na úkor jiné klíčové dimenze. U aut přece nejde jen o emise a výkon, ale také o náklady, spolehlivost, trvání, cenu, servis, atp. Pouhé dvě dimenze jsou hračka. Ale němečtí inženýři nejsou ekonomové a vícekriteriální rozhodování ve škole asi neměli. Takže, zbývá podvod.
Jenže. Jenže na podvod se, hoši, vždy časem přijde. Zaměnit Winterkorna Mṻllerem také nepomůže: Mṻller přišel z Porsche a ví, že podvody nejsou jenom v dýzlu, ale i v benzinových vozech. Dalších 800 tis. aut deklarují falešné úrovně CO2. Navíc VW neohlašuje přesně nehody a usmrcení ve svých vozech. To už je znakem úpadkové kultury, ne jen technických podvodů. Bude třeba stáhnout a opravit přes 12 milionů vozů, bude to stát přes $18 miliard jen na pouhých pokutách, plus nepředstavitelné množství soudních vyrovnání s klienty. Ztráta VW image se vyčíslit nedá. Také stát se připojí: nedával přece VW tučné podpory a stimuly na „zelené“ automobily jen tak pro legraci. No, a jsme zpět u té modré močoviny. VW inženýři samozřejmě přiznají raději vinu než hloupost – o tom nechť pochyb není. Nejsou v tom ostatně v Evropě osamoceni: podvod se často toleruje, někdy i obdivuje, ale hloupost ne. A zase, jinde existují kultury, které nesnášejí podvod, ale s úsměvem a pochopením přijmou přiznání hlouposti.
Ještě k té Brazílii: není závislejší ekonomiky než Brazílie: závisí na autech, auto součástích a oceli pro dovezené montovny Volkswagen a Ford Motor. Co ale překvapí i ekonoma je neuvěřitelná rychlost pádu takhle zastaralého aranžmá: Sao Paulo dnes ztrácí 20 tis. jobů - každý měsíc. Subdodavatelé bankrotují a zahraniční firmy se o jejich osud nezajímají. Ještě koncem r. 2014 byla nezaměstnanost kolem 4,3%, a na podzim 2015 už 7,6% (Sao Paulo 8,1%). Na r. 2016 se propad růstu očekává -3% a nezaměstnanost přes 10%. Prodej automobilů klesl o 23%. Za necelý rok se brazilská ekonomika prudce zvrátila: závislost odvozenost se v dnešním světě už nemůže vyplácet.
Nepřímo lze budoucnost dané ekonomiky vyhodnocovat podle míry zadlužení domácností (v Brazílii přes 3,1 bilionů reálů), podle míry nesplácených půjček (Brazílie 3,1%) a podle zadluženosti jako podílu ročního příjmu (v Brazílii 46%). Taková rychlost pádu vyráží dech sama o sobě (ještě v r. 2010 jim rostla ekonomika 7,6% a prodej aut 30%). Mnohá poučení jsou zde nabíledni, až na to, že politici typu Dilma Rousseff hospodářství nechápou.
Co k tomu dodat? Svět prochází nejrychlejší hospodářskou, technologickou, výrobní a vzdělávací změnou v celé historii lidstva. S takovou rychlostí je třeba držet krok, zůstat na špici inovace a změny, ne na chvostu lpění na starých pořádcích, systémech a podvodné inovativnosti. Podnikavec přece není podnikatel, a inovativní machrování určitě není inovace.
Váš,
Milan Zelený
Jak dělají „inovace“ ve VW? Škodlivé zplodiny VW-diesel překročily americké standardy 5-35krát. Odhalen byl největší podvod v historii autoprůmyslu (3. září, 2015). Podvod spočívá v tom, že při indikaci oficiálního testu emisí se nejhorší zplodiny zachytí a nepustí do výfuku. Jde o geniální německou „inovaci“, spočívající v několika řádcích softwaru – přepnutí na tzv. „dyno calibration“: motor běží „čistěji“, ale na úkor výkonu (který se zrovna netestuje).
Jde o rozhodovací problém tzv. „tradeoffs“, tj. zlepšení jedné dimenze na úkor zhoršení dimenze jiné. Takový „tradeoff“ (rozhodovací kompenzace) nemůže být inovací. Nabídnete zlepšení, ale pomlčíte o přidruženém zhoršení? Současný VW-diesel nemůže být výkonný a čistý současně. Tzv. „čisté uhlí“, nebo dokonce „čistý diesel“, jsou spíše „inovativní“ podvody.
Co je vlastně inovace? Inovace musí přidávat hodnotu k současné konfiguraci. Jestliže motor běží čistěji při vyšší spotřebě, pak je hodnota přidána na straně jedné, ale ubrána na straně druhé. Připomíná to klasický „koňský handl“, kdy dáte Petrovi a zároveň okradete Pavla. (V Evropě jsou „přesuny“ tohoto typu běžné, ale ne běžně vysvětlené podvedené veřejnosti.)
Proč se Wolfsburg nevydá směrem opravdových inovací hybridních, elektrických nebo vodíkových vozů? Proč jsou nové technologie zamítány jen proto, že staří inženýři dodnes „milují diesel“? Nejde přece jen o Wolfsburg, ale o tisíce subdodavatelů v závislých ekonomikách, kteří se musí podřídit a svoji budoucnost tak odepsat – jak se právě děje v Brazílii.
V Daimleru vymyslel „inovační“ technologii, tzv. BlueTec, která do výfuku vstřikuje ureu, tj. močovinu; ta odbourává škodlivé oxidy dusíku. K tomu je však třeba další pumpy a nádržky s močí. Nazvali to sice „Čistý diesel“, i když je to drahé, komplikované a jde v podstatě o „kočičí piss“.
Jakýsi pan Wnterkorn se chtěl ve VW vyhnout téhle „nádržce s modrou močí“: zlikvidoval BlueTec a propustil její proponenty. Namísto moči vstřikovali extra benzín přímo do výfuku, kde tak zplodiny spalovali. Pojmenovali to efektně Lean Nox Trap – a měli „VW čistý diesel“. Pak už stačila jen bulvární reklama a jejich 2009 Jetta TDI Clean Diesel pobila v USA všechny hybridy a skončila v Guinessově knize rekordů.
Jenomže. Jenomže jim zůstaly tyhle tradeoffs. To inženýrské „něco za něco“, ten věčný „koňský handl“ špatného inženýrství. Aby byl čistší výfuk, musí se vstřikovat extra palivo stále častěji, každých pár vteřin – a už je po nízké spotřebě. Je to buď anebo: čistota nebo výkon. Buďto se o tradeoffs neučili ve škole, anebo je znali až příliš dobře - a věděli, že novou inovační alternativou může být už jen podvod.
Jako ekonom jsem musel s tradeoffs zápolit většinu svého odborného života. Eliminovat tradeoffs je možné – dokonce jsem uveřejnil optimalizační algoritmus, De novo programming, který tradeoffs eliminuje. Vyžaduje to ale celkovou restrukturalizaci systému. Všechny systémy, ekonomické a inženýrské, jsou vícekriteriální. Nelze maximalizovat jednu dimenzi na úkor jiné klíčové dimenze. U aut přece nejde jen o emise a výkon, ale také o náklady, spolehlivost, trvání, cenu, servis, atp. Pouhé dvě dimenze jsou hračka. Ale němečtí inženýři nejsou ekonomové a vícekriteriální rozhodování ve škole asi neměli. Takže, zbývá podvod.
Jenže. Jenže na podvod se, hoši, vždy časem přijde. Zaměnit Winterkorna Mṻllerem také nepomůže: Mṻller přišel z Porsche a ví, že podvody nejsou jenom v dýzlu, ale i v benzinových vozech. Dalších 800 tis. aut deklarují falešné úrovně CO2. Navíc VW neohlašuje přesně nehody a usmrcení ve svých vozech. To už je znakem úpadkové kultury, ne jen technických podvodů. Bude třeba stáhnout a opravit přes 12 milionů vozů, bude to stát přes $18 miliard jen na pouhých pokutách, plus nepředstavitelné množství soudních vyrovnání s klienty. Ztráta VW image se vyčíslit nedá. Také stát se připojí: nedával přece VW tučné podpory a stimuly na „zelené“ automobily jen tak pro legraci. No, a jsme zpět u té modré močoviny. VW inženýři samozřejmě přiznají raději vinu než hloupost – o tom nechť pochyb není. Nejsou v tom ostatně v Evropě osamoceni: podvod se často toleruje, někdy i obdivuje, ale hloupost ne. A zase, jinde existují kultury, které nesnášejí podvod, ale s úsměvem a pochopením přijmou přiznání hlouposti.
Ještě k té Brazílii: není závislejší ekonomiky než Brazílie: závisí na autech, auto součástích a oceli pro dovezené montovny Volkswagen a Ford Motor. Co ale překvapí i ekonoma je neuvěřitelná rychlost pádu takhle zastaralého aranžmá: Sao Paulo dnes ztrácí 20 tis. jobů - každý měsíc. Subdodavatelé bankrotují a zahraniční firmy se o jejich osud nezajímají. Ještě koncem r. 2014 byla nezaměstnanost kolem 4,3%, a na podzim 2015 už 7,6% (Sao Paulo 8,1%). Na r. 2016 se propad růstu očekává -3% a nezaměstnanost přes 10%. Prodej automobilů klesl o 23%. Za necelý rok se brazilská ekonomika prudce zvrátila: závislost odvozenost se v dnešním světě už nemůže vyplácet.
Nepřímo lze budoucnost dané ekonomiky vyhodnocovat podle míry zadlužení domácností (v Brazílii přes 3,1 bilionů reálů), podle míry nesplácených půjček (Brazílie 3,1%) a podle zadluženosti jako podílu ročního příjmu (v Brazílii 46%). Taková rychlost pádu vyráží dech sama o sobě (ještě v r. 2010 jim rostla ekonomika 7,6% a prodej aut 30%). Mnohá poučení jsou zde nabíledni, až na to, že politici typu Dilma Rousseff hospodářství nechápou.
Co k tomu dodat? Svět prochází nejrychlejší hospodářskou, technologickou, výrobní a vzdělávací změnou v celé historii lidstva. S takovou rychlostí je třeba držet krok, zůstat na špici inovace a změny, ne na chvostu lpění na starých pořádcích, systémech a podvodné inovativnosti. Podnikavec přece není podnikatel, a inovativní machrování určitě není inovace.
Váš,
Milan Zelený
Letnímu vánku o bouři, studniční žábě o moři a polovzdělanci o tom, co nikdy ve škole neslyšel, nevyprávěj.
Čínské přísloví
Čínské přísloví