Téma Evropy a budoucnosti Unie nebude v předčasných volbách stěžejní.
Občany víc zajímají domácí problémy jako zaměstnanost, daně, sociální politika, zdravotnictví, bydlení.
Na debatu o budoucnosti EU si tak musíme počkat na příští rok. Evropské volby mohou být i prvním referendem o úspěšnosti nové vlády vzešlé z předčasných voleb, přesto se dá očekávat, že proti minulým eurovolbám se s větším zájmem budou probírat i „evropská témata“.
Důvodů je několik. V roce 2009 ještě nebyla zdaleka tak patrná hospodářská krize, která na Evropu dopadla s velkou tvrdostí v následujících letech. Kvůli krizi a sporům, jak ji překonávat, se Evropa stala velkým diskusním tématem nejen pro politiky, ale i pro široké vrstvy občanů a média. Důvěra v Evropu a evropský integrační projekt tváří v tvář hospodářské krizi přitom slábne, což je přirozený jev, protože větší ekonomický růst rovná se větší podpora evropské integrace a naopak. A samozřejmě legitimita evropské integrace je odvozena od ekonomického růstu.
Politika mnohdy drastických úsporných opatření, jakkoliv může být úspěšná při regulaci deficitů, nevytváří růst ani zaměstnanost a navíc podkopává i legitimitu národních politických systémů. Ty jsou i oslabeny krizí „tradičních“ politických stran a stranictví. Odtud vede cesta i k oslabení, či k rozkladu politického systému. Vidíme to hlavně na jižním křídle EU – v Řecku, Portugalsku, Španělsku a Itálii, příznaky jsou ale patrné i ve střední Evropě, včetně Česka. Na druhé straně ve věřitelských severských zemích, jelikož ani tam nedochází k ekonomickému růstu, převládá pocit, že jižní země jsou pro ně a EU přítěží, odčerpávají jejich zdroje a brzdí jejich rozvoj.
A to nahrává populistům, kteří mají dnes ambici etablovat se nejen na národní, ale i evropské úrovni. Stojí třeba za to pozorně sledovat italské Hnutí pěti hvězd, které získalo v italských volbách čtvrtinu hlasů se svojí protistranickou, protievropskou a protiekologickou rétorikou. Jeho lídr Beppe Grillo po volbách prohlásil: „Nemůžeme si myslet, že jsme tohle všechno dělali jen proto, abychom skončili tady v Římě. Musíme jít dál. Naším cílem pro rok 2014 je Štrasburk, Evropský parlament. Protože tam existuje podobná potřeba jako v Itálii, a když se dostaneme do Evropy, bude to znamenat rozhodující změnu pro celou naši epochu.“
Spojence může najít v sílící britské Straně za nezávislost Spojeného království, francouzské Národní frontě nebo protiislámské nizozemské straně Gerta Wilderse. Na druhé straně zde máme nedávno vzniklou Alternativu pro Německo s jejím programem zřeknutí se eura, což by fakticky znamenalo likvidaci EU. Spekuluje se i o tom, že do Evropského parlamentu může zamířit nesmlouvavý kritik EU Václav Klaus, kterého podle informace zveřejněné v Právu již několik měsíců přemlouvají představitelé evropských konzervativních euroskeptických stran, aby se stal jejich lídrem. Klaus zatím odolává.
Podoba EP, jemuž dnes dominují dvě velká silně proevropská uskupení – Evropská lidová strana a evropští socialisté –, by se tak mohla změnit i v neprospěch zastánců silné, politicky, ekonomicky i bezpečnostně integrované Evropy. To by nevěstilo nic dobrého ani pro nás. Předehrou takového scénáře může být i po našich sněmovních volbách rozdrobený parlament za účasti hnutí, která integrovanou Evropu programově odmítají. Uskutečňování proevropské politiky může být nakonec i u nás velmi složité.
(Právo,17.9. 2013) 2013)
Bez ohledu na to, zda Spojené státy provedou avizovaný útok na Sýrii, či nikoliv, jasné je jedno: Sýrie představuje kritický bod západního intervencionismu uplatňovaného po 11. září 2001.
Po dvanácti letech konfliktů v Afghánistánu, Iráku a Libyi je patrná určitá politická, ekonomická a samozřejmě i vojenská vyčerpanost Západu, USA i Aliance, která se projevuje i rozdílnými postoji k zásahu proti Sýrii. Z toho vyplývá, že neexistuje konsenzus v NATO a skutečně společná zahraniční a bezpečnostní politika EU je stále velmi vzdáleným cílem.
K zásahu se staví převážně odmítavě i veřejné mínění. A tento postoj musejí začít brát vážně i politici, jak ukázalo i neschválení vstupu Británie do syrského konfliktu Dolní sněmovnou. Veřejnost má na skepsi právo. V Afghánistánu, Iráku a Libyi může totiž vidět viditelné rozpory mezi deklarovanými cíli zásahu a jeho výsledky. Všechny tři země zůstávají po západní intervenci bezpečnostní hrozbou pro regiony. Strategie Západu vůči nim se nakonec musí řídit výběrem ze špatných nebo méně špatných řešení.
Z Afghánistánu se chtějí Spojené státy a NATO stáhnout. Jaká ale bude stabilita tamější vlády, která bude odkázána více na sebe než na zahraniční vojska? O vnitropolitické situaci v Iráku se raději moc nemluví, vypovídají o ní ovšem velmi časté atentáty s desítkami obětí. Na rozdíl od teroristického útoku na bostonském maratónu ale tyto tragédie v přímém mediálním přenosu nesledujeme. A chaos v Libyi po svržení Muammara Kaddáfího je zdrojem bezpečnostní nestability v Mali.
Možný omezený americký úder proti Sýrii, opírající se o nejednoznačné důkazy o použití chemických zbraní Asadovým režimem, přitom může prohloubit i bezpečnostní nestabilitu na Blízkém východě, který stojí před reálným scénářem překreslování zdejších hranic, jak upozornil bývalý zástupce ředitele izraelské vojenské zpravodajské služby generál Danny Rothschild. A překreslování hranic s účastí radikálních islamistů, kteří jsou dnes v Sýrii viditelně přítomni, je hodně neradostná bezpečnostní perspektiva pro Izrael i pro Evropu.
Viditelné taktizování prezidenta Obamy ohledně útoku na Sýrii nemusí přitom být spojeno jen s pesimismem řady vedoucích amerických vojenských činitelů, kteří si na rozdíl od některých amerických politických jestřábů uvědomují rizika s ním spojená. Důvodem mohou být i aktuální rozpočtové problémy, které mj. způsobila i „dekáda amerických válek“.
Linda Bilmesová, uznávaná ekonomka Harvardské univerzity, v obsáhlé analýze došla k závěru, že obě války v Iráku a Afghánistánu přijdou Spojené státy v dlouhodobé perspektivě na čtyři až šest biliónů dolarů, což se rovná zhruba třetině předpokládané výše zadlužení USA v roce 2015. Dosud byly v obou válkách zaplaceny dva bilióny dolarů, další výdaje si v dlouhodobé perspektivě vyžádá péče o veterány válek. Novou „díru do rozpočtu“ dalším konfliktem tak musí prezident Obama velmi zvažovat, aby nakonec ještě dále nepodlomil americké vojenské schopnosti.
Je dobře, že česká vláda se v případě Sýrie chová obezřetně a preferuje diplomatické řešení konfliktu. Nová vláda, která vzejde z voleb koncem října, bude ale mít i ve světle neúspěchů Západu v jeho zahraničních intervencích v posledních deseti letech a v souvislosti s možnou eskalací konfliktu v Sýrii složitý úkol: přesvědčit veřejnost o další smysluplnosti naší účasti v misích NATO a EU. Projednávání mandátu na roky 2015–2016 je přitom již přede dveřmi parlamentu.
(Právo, 10.9. 2013)