Na český mediální trh vstupují Číňané; doma zavřeli pro cizince internet
Ani ne půl roku poté, co čínská firma CEFC koupila podíly v mediální skupině Empresa média a Médea Jaromíra Soukupa, zaujímají Číňané pozici, která jim umožní významně ovlivňovat české mediální prostředí. Podle společného prohlášení ze 16. února CEFC nyní vlastní třicetiprocentní podíl v Médea a devětačtyřicetiprocentní podíl v EMPRESA MEDIA.
V prohlášení se dále uvádí, že do statutárních orgánů obou českých společností jako člen představenstva vstupuje prezident společnosti CEFC Group (Europe) Company Haiping Chen (Čchen Chaj-pching) a členkou jejich dozorčích rad bude nedávno jmenovaná viceprezidentka téže společnosti Marcela Hrdá. Haiping Chen byl ještě loni generální ředitel CEFC Shanghai Financial Holding Co., tedy jedné z mnoha společností svázaných s China Energy Company (CEFC, čínsky Čung-kuo Chua-sin – „Důvěra v Čínu“).
Panuje oprávněné podezření, že mateřská firma, která má neprůhlednou vlastnickou strukturu a jejíž „předseda“ Ye Jianming (Jie Ťien-ming) je poradcem prezidenta Zemana, má úzké vazby na zpravodajské služby Čínské lidové republiky a frakci „jestřábů“ v Ústřední vojenské komisi. Marcela Hrdá dlouhodobě spolupracuje s Jaroslavem Tvrdíkem, je také bývalou generální ředitelkou České pošty, posléze televize Barrandov a je, nebo alespoň donedávna byla, poradkyní ministra vnitra v oblasti e-governmentu a poštovních služeb.
Ve společném prohlášení CEFC Group (Europe) a mediální skupiny Jaromíra Soukupa je citován také prezident mateřské CEFC a předseda její základní organizace Komunistické strany Číny v jedné osobě, pan Chen Qiutu (Čchen Čchiou-tchu; tentokrát v nové podobě nestandardního zápisu svého jména jako Chau To Chan).
CEFC Group (Europe) vznikla transformací na valné hromadě počátkem února, kdy se původní CEFC Investment (Europe) Company transformovala s cílem „stát se matkou budoucí holdingové skupiny v Evropě“.
Předchůdkyně CEFC Group (Europe) vznikla loni na podzim, kdy na sebe upoutala pozornost médií nákupem prestižních nemovitostí v Praze, investicí do Travel Service či do fotbalového klubu Slavia.
CEFC nyní získává výrazný vlastnický podíl v třetím největším mediálním koncernu v České republice oslovujícím přes 85 procent populace České republiky.
Čínská firma s úzkými kontakty na prezidenta Zemana a velmi pravděpodobně také na Ústřední vojenskou komisi ÚV KS Číny, je nyní spoluvlastníkem například televize Barrandov, týdeníků Sedmička a Týden, elektronického deníku Týden.cz a dalších. Čínští partneři se podle vlastního vyjádření mají podílet na strategickém směrování společností, v nichž získali podíl.
Čínská společnost vstupuje na český mediální trh ve chvíli, kdy se v Číně samé zesíluje cenzura a s tím související drastická omezení pro zahraniční média v Číně. Počátkem února čínské Ministerstvo průmyslu a informačních technologií vydalo přísná nařízení zakazující zahraničním společnostem a společnostem se zahraniční účastí provozovat internetové stránky všeho druhu, od zpravodajství po zábavu a hry. Dále se zpřísňují pravidla pro čínské stránky pod hrozbou provinění typu „poškozování národních zájmů a národní cti“, „podkopávání společenské stability“ či „ohrožování společenské morálky a národních kulturních tradic“.
Rozhodnutí ministerstva je dalším projevem přitvrzování čínského vedení vůči vlastním občanům. Je bezpochyby také nepřímým výrazem napětí v čínské společnosti a sílící potřeby nalézt alternativu ke stávajícímu autoritářskému režimu, který v korupčních skandálech a za rychle se zvětšujícího rozdílu mezi bohatými a chudými ztrácí legitimitu.
Tyto nové zákazy omezující mediální trh v Číně také dokládají, že čínské vedení je přesvědčeno o velkém významu médií pro utváření světového názoru a politických sympatií. Lze předpokládat, že toto přesvědčení se bude uplatňovat i v rámci strategických rozhodnutí v české mediální skupině, jíž se čínská firma stala spoluvlastníkem. Jedná se o typický projev tvrdé verze někdejší americké koncepce soft power, jak ji před více než deseti lety převzalo a modifikovalo vedení KS Číny coby jeden z pilířů své zahraniční politiky.
DeníkReferendum, 22. února 2015
viz také Czech-Chinese honeymoon; Will it bring economic advantage or end in security risk?