Tisíce nevyřízených žádostí. Jak naložit s průtahy v lékařské posudkové službě?
Lékařská posudková služba je dlouhodobě přetížená. Kromě jiného nezvládá v zákonné lhůtě vydávat posudky žadatelům. Lidé nemocní či po úrazech pak nedostávají včasnou finanční podporu, kterou často nutně potřebují pro zvládnutí těžké životní situace. Jaká řešení navrhuji?
Krize v LPS trvá
Přestože se jedná o problém, který se dotýká mnoha stovek tisíc lidí (jde o cca 430 tisíc řízení za rok), LPS minimálně od roku 2015 funguje v krizovém režimu. Velká část posudkových lékařů je starší 70 let, cca polovina je v důchodovém věku. Vzhledem k poslední tři roky chybějícím akreditacím pro vzdělávání nových uchazečů nebylo možné vzdělávat nové lékaře. Celkové řízení vázne, v každém kraji se rozhoduje jinak. To posléze vede k velkému množství odvolání a tím pádem dodatečné zátěži systému. Práci lékařů nadto ztěžuje zastaralá IT podpora. Lékaři např. nemají k dispozici shromážděnou dokumentaci jinak než papírově, i komunikace mezi jednotlivými stupni či úřady často probíhá prostřednictvím listových dokumentů!
Tomuto tématu jsem se na blogu detailněji věnovala už v létě loňského roku, podívejte se tady.
Aktuálně k dění kolem LPS
Z odpovědí ministryně Jany Maláčové na mou poslední interpelaci (obdržela jsem ji 11. února tohoto roku, k prohlédnutí tady) vyplývá následující:
K 31. 1. 2020 MPSV evidovalo 3909 posudků nevyřízených ve lhůtě. Vzhledem k tomu, že za 3. čtvrtletí uplynulého roku bylo celkem vyřízeno 4127 žádostí a za 4. čtvrtletí 4688, tj. zhruba 1500 posudků měsíčně, je zřejmé, že “skluz” LPS je značný.
Lékařů v důchodovém věku je momentálně 42% na ČSSZ a dokonce 61% na MPSV.
Vysoká je také změnovost posudků ve vztahu k OSSZ (orgán I. stupně) a to 38%. Přestože více než 1/3 z nich souvisí se zhoršením zdravotního stavu žadatele, stále se jedná o vysoké číslo. Znamená, že část prvotních posudků je z hlediska odvolacího orgánu nekvalitních.
Nikdo neřeší nutné změny v IT systémech - neplánuje se ani sdílené digitální úložiště, aby si vypracované posudky jednotlivá pracoviště (státní úřady) nepředávala papírově nebo jednotlivě. Není nutné to primárně požadovat po lékařích, ale po úřadech ano!
Celková délka správního řízení na krajských pobočkách ÚP dnes u příspěvku na péči trvá průměrně 103 dní. To zní relativně dobře, ale je to statistika pro první instanci: ty tisíce případů v prodlení jsou na odvolání u posudkových komisí.
25.2.2020 proběhlo paní ministryní Maláčovou "posvěcené" jednání k tématu. Byla jsem tam, nové myšlenky tam ale bohužel nezazněly. Z faktu, že toto jednání organizovala paní europoslankyně Maxová, ale plyne, že lidí, kterým na LPS záleží, je řada. Alespoň to je pozitivní. Vpřed se to však hýbe těžko.
Jaké další důsledky to má pro lidi vedle průtahů v přiznávání příspěvků na péči či uznávání invalidity?
Stále ještě nejsou propojené systémy MPSV, ÚP a ČSSZ. Není ani ono zmiňované digitální úložiště jen pro LPS. Kvůli té chybějící automatizaci může dojít - a také dochází - k vyplácení zákonem neslučitelných dávek. Ty jsou posléze státem zpětně vymáhány. Smutným dokladem tohoto problému je nedávno medializovaný příběh. Ne vždy je zřejmé, že jsou dvě konkrétní dávky neslučitelné.
Mnoho lidí, kteří mají vzhledem ke svému zdravotnímu stavu průkazku ZTP či ZTP/P, několik měsíců nemá slevy na dopravu či parkovací kartu kvůli průtahům v obnovování těchto průkazek. I to má totiž v kompetenci LPS. A protože žádost o novou kartu si její držitel může podat nejdříve 60 dní před vypršením platnosti, a LPS nestíhá, karty zkrátka nejsou.
Řada lidí - jde například o lidi s nějakým druhem psychického onemocnění - má sice přiznaný invalidní důchod i třetího stupně (tedy plný), ale takzvaně bez výplaty. Jak je něco takového možné? Často jsou to lidé, kteří nebyli včas diagnostikováni (přestože jejich potíže se mohly objevit už v rámci dopívání). A diagnózu získali až po několika letech, kdy se jim zároveň - vinou nemoci - nedařilo pracovat. Kvůli nesplnění požadavku na odpracovanou dobu pak na získání dávky nemají nárok. A to navzdory tomu, že kdyby systém jejich problém podchytil včas, na dávku by nárok měli. Tito lidé pak nemají jinou možnost, než přežívat na pomoci v hmotné nouzi (do 4 tisíc Kč měsíčně). Na vině pochopitelně není pouze LPS, jde o hlubší systémovou chybu, LPS na ní ale nepopiratelně má svůj podíl.
Co s tím
Navrhuji následující:
A. Jak zajistit nové posudkové lékaře?
- ČSSZ by měla inzerovat! Lékaři často netuší, že si v LPS mohou vydělat i 65tis hrubého, nemusí sloužit směny a mohou pracovat z domova. V dohledné době mám na ČSSZ sjednanou schůzku, takže se budu ptát, jestli už podali dostatečně viditelné a nápadité inzeráty :-).
- Zatraktivnit lékařům práci odborně: snížit jim administrativu, zajistit jim co nejlepší podklady (pomocí sdíleného digitálního úložiště, pomocí odborných asistentů).
B. Jak dodělat nedodělky a vyřešit situaci čekajících lidí?
- Do vyřizování žádostí a zmírnění “skluzu” je nutné zapojit výpomocné lékaře. Posudkové komise na MPSV to samy nezvládnou. V minulosti se ČSSZ zapojilo a vypomohlo. Je to i nyní jediná možnost. Motivovat by je, jako v minulosti, mohly extra odměny za každý posudek.
C. Kudy se dát v budoucnu?
Možností je více. Zvýšení efektivity může napomoci:
- spojit některá posuzování (na pomůcky, mobilitu, průkazky.. to vše se dnes řeší zvlášť a i proto je těch řízení 430 tisíc ročně)
- na asistenty přenést způsobilost vystavovat průkazku a žádanku na zdravotní pomůcky (např. do určitého finančního limitu)
- udělat pilotní studii využívání "sebehodnocení" - funguje v jiných zemích (např. v USA nebo Estonsku) a šetří spoustu odborné práce, protože žadatele a oprávněnost jeho potřeb kontroluje vhodně sestavený dotazník, ne lékař
- zvážit změnu celého posuzování invalidity: dnes je vázána na konkrétní diagnózu, kombinace diagnóz je ale často vyhodnocována špatně, roztáčí se kolotoč odvolávání (popsán výše) a vše se protahuje
- omezit opakovaná posuzování u neměnných diagnóz (kde noha nenaroste, apod.)
Protože vláda dělá navzdory tomu všemu dosti mrtvého brouka, snažím se věcmi pohnout prostřednictvím dotazů. Mé dřívější dotazy jsou k nahlédnutí tady.
Lékařská posudková služba se týká každého z nás, pokud přijde nemoc anebo úraz. Proto se jí budu dál věnovat.
Má dosavadní vystoupení ve Sněmovně naleznete zde na YouTube.
Občasníky o mé práci lze dostávat i do emailu (newsletter odesílám zhruba jednou za 2 měsíce) - k jejich odběru se můžete přihlásit zde.
Poz. je třeba zaškrtnout oblast sociálních věcí, té se věnuji nejintenzivněji.
Na mém YouTube kanálu - odkaz na konci blogu - najdete záznam z řešení LPS ve Sněmovně.
Krize v LPS trvá
Přestože se jedná o problém, který se dotýká mnoha stovek tisíc lidí (jde o cca 430 tisíc řízení za rok), LPS minimálně od roku 2015 funguje v krizovém režimu. Velká část posudkových lékařů je starší 70 let, cca polovina je v důchodovém věku. Vzhledem k poslední tři roky chybějícím akreditacím pro vzdělávání nových uchazečů nebylo možné vzdělávat nové lékaře. Celkové řízení vázne, v každém kraji se rozhoduje jinak. To posléze vede k velkému množství odvolání a tím pádem dodatečné zátěži systému. Práci lékařů nadto ztěžuje zastaralá IT podpora. Lékaři např. nemají k dispozici shromážděnou dokumentaci jinak než papírově, i komunikace mezi jednotlivými stupni či úřady často probíhá prostřednictvím listových dokumentů!
Tomuto tématu jsem se na blogu detailněji věnovala už v létě loňského roku, podívejte se tady.
Odpověď z MPSV na mé otázky.
Aktuálně k dění kolem LPS
Z odpovědí ministryně Jany Maláčové na mou poslední interpelaci (obdržela jsem ji 11. února tohoto roku, k prohlédnutí tady) vyplývá následující:
K 31. 1. 2020 MPSV evidovalo 3909 posudků nevyřízených ve lhůtě. Vzhledem k tomu, že za 3. čtvrtletí uplynulého roku bylo celkem vyřízeno 4127 žádostí a za 4. čtvrtletí 4688, tj. zhruba 1500 posudků měsíčně, je zřejmé, že “skluz” LPS je značný.
Lékařů v důchodovém věku je momentálně 42% na ČSSZ a dokonce 61% na MPSV.
Vysoká je také změnovost posudků ve vztahu k OSSZ (orgán I. stupně) a to 38%. Přestože více než 1/3 z nich souvisí se zhoršením zdravotního stavu žadatele, stále se jedná o vysoké číslo. Znamená, že část prvotních posudků je z hlediska odvolacího orgánu nekvalitních.
Nikdo neřeší nutné změny v IT systémech - neplánuje se ani sdílené digitální úložiště, aby si vypracované posudky jednotlivá pracoviště (státní úřady) nepředávala papírově nebo jednotlivě. Není nutné to primárně požadovat po lékařích, ale po úřadech ano!
Celková délka správního řízení na krajských pobočkách ÚP dnes u příspěvku na péči trvá průměrně 103 dní. To zní relativně dobře, ale je to statistika pro první instanci: ty tisíce případů v prodlení jsou na odvolání u posudkových komisí.
25.2.2020 proběhlo paní ministryní Maláčovou "posvěcené" jednání k tématu. Byla jsem tam, nové myšlenky tam ale bohužel nezazněly. Z faktu, že toto jednání organizovala paní europoslankyně Maxová, ale plyne, že lidí, kterým na LPS záleží, je řada. Alespoň to je pozitivní. Vpřed se to však hýbe těžko.
Jaké další důsledky to má pro lidi vedle průtahů v přiznávání příspěvků na péči či uznávání invalidity?
Stále ještě nejsou propojené systémy MPSV, ÚP a ČSSZ. Není ani ono zmiňované digitální úložiště jen pro LPS. Kvůli té chybějící automatizaci může dojít - a také dochází - k vyplácení zákonem neslučitelných dávek. Ty jsou posléze státem zpětně vymáhány. Smutným dokladem tohoto problému je nedávno medializovaný příběh. Ne vždy je zřejmé, že jsou dvě konkrétní dávky neslučitelné.
Mnoho lidí, kteří mají vzhledem ke svému zdravotnímu stavu průkazku ZTP či ZTP/P, několik měsíců nemá slevy na dopravu či parkovací kartu kvůli průtahům v obnovování těchto průkazek. I to má totiž v kompetenci LPS. A protože žádost o novou kartu si její držitel může podat nejdříve 60 dní před vypršením platnosti, a LPS nestíhá, karty zkrátka nejsou.
Řada lidí - jde například o lidi s nějakým druhem psychického onemocnění - má sice přiznaný invalidní důchod i třetího stupně (tedy plný), ale takzvaně bez výplaty. Jak je něco takového možné? Často jsou to lidé, kteří nebyli včas diagnostikováni (přestože jejich potíže se mohly objevit už v rámci dopívání). A diagnózu získali až po několika letech, kdy se jim zároveň - vinou nemoci - nedařilo pracovat. Kvůli nesplnění požadavku na odpracovanou dobu pak na získání dávky nemají nárok. A to navzdory tomu, že kdyby systém jejich problém podchytil včas, na dávku by nárok měli. Tito lidé pak nemají jinou možnost, než přežívat na pomoci v hmotné nouzi (do 4 tisíc Kč měsíčně). Na vině pochopitelně není pouze LPS, jde o hlubší systémovou chybu, LPS na ní ale nepopiratelně má svůj podíl.
Co s tím
Navrhuji následující:
A. Jak zajistit nové posudkové lékaře?
- ČSSZ by měla inzerovat! Lékaři často netuší, že si v LPS mohou vydělat i 65tis hrubého, nemusí sloužit směny a mohou pracovat z domova. V dohledné době mám na ČSSZ sjednanou schůzku, takže se budu ptát, jestli už podali dostatečně viditelné a nápadité inzeráty :-).
- Zatraktivnit lékařům práci odborně: snížit jim administrativu, zajistit jim co nejlepší podklady (pomocí sdíleného digitálního úložiště, pomocí odborných asistentů).
B. Jak dodělat nedodělky a vyřešit situaci čekajících lidí?
- Do vyřizování žádostí a zmírnění “skluzu” je nutné zapojit výpomocné lékaře. Posudkové komise na MPSV to samy nezvládnou. V minulosti se ČSSZ zapojilo a vypomohlo. Je to i nyní jediná možnost. Motivovat by je, jako v minulosti, mohly extra odměny za každý posudek.
C. Kudy se dát v budoucnu?
Možností je více. Zvýšení efektivity může napomoci:
- spojit některá posuzování (na pomůcky, mobilitu, průkazky.. to vše se dnes řeší zvlášť a i proto je těch řízení 430 tisíc ročně)
- na asistenty přenést způsobilost vystavovat průkazku a žádanku na zdravotní pomůcky (např. do určitého finančního limitu)
- udělat pilotní studii využívání "sebehodnocení" - funguje v jiných zemích (např. v USA nebo Estonsku) a šetří spoustu odborné práce, protože žadatele a oprávněnost jeho potřeb kontroluje vhodně sestavený dotazník, ne lékař
- zvážit změnu celého posuzování invalidity: dnes je vázána na konkrétní diagnózu, kombinace diagnóz je ale často vyhodnocována špatně, roztáčí se kolotoč odvolávání (popsán výše) a vše se protahuje
- omezit opakovaná posuzování u neměnných diagnóz (kde noha nenaroste, apod.)
Protože vláda dělá navzdory tomu všemu dosti mrtvého brouka, snažím se věcmi pohnout prostřednictvím dotazů. Mé dřívější dotazy jsou k nahlédnutí tady.
Lékařská posudková služba se týká každého z nás, pokud přijde nemoc anebo úraz. Proto se jí budu dál věnovat.
Má dosavadní vystoupení ve Sněmovně naleznete zde na YouTube.
Foto ze záznamu z řešení LPS ve Sněmovně 17.10.2019
Občasníky o mé práci lze dostávat i do emailu (newsletter odesílám zhruba jednou za 2 měsíce) - k jejich odběru se můžete přihlásit zde.
Poz. je třeba zaškrtnout oblast sociálních věcí, té se věnuji nejintenzivněji.