Strach, a.s.
Nejúspěšnější obchodní společnost 21. století? Jmenuje se Strach, a.s. a její obrat se počítá v řádech bilionů dolarů. Její světoznámá obchodní značka Terorismus se už etablovala v každém významnějším politickém proslovu a má nejvyšší stupeň rozpoznatelnosti mezi řadovými občany. Co tato společnost prodává? V zásadě směňuje pocit bezpečí za peníze a moc.
Strach, a.s. vznikla na úsvitu nového tisíciletí. Brilantně využila situaci na trhu a zlákala ohromné množství zákazníků hledajících bezpečí, odplatu a společného nepřítele. I přes dobré úmysly některých akcionářů společnost brzy začala žít svým vlastním životem a vymkla se z rukou vrcholovému managementu. Její obchodní značku začaly duplikovat i ostatní tržní subjekty, až se stala v jistém smyslu rozmělněnou a mnohovýznamovou. Přesto zákazníci nepřestávají její produkt kupovat a ochotně platí svými úsporami a občanskými svobodami výměnou za iluzorní pocit bezpečí, které jim společnost prodává.
Strach, a.s. nevlastní jiné značky kromě Terorismu a okázale ignoruje konkurenční značky, jako jsou Změna klimatu, AIDS/HIV, Malárie, Hlad nebo Chudoba, které mají slabý marketing a pro společnost neznamenají žádnou konkurenci. Obrat firmy je na první pohled úžasný. Občané Spojených států amerických, největší to zákazník společnosti, zaplatí za poskytnuté služby ročně až 3 biliony dolarů, z toho 6 miliard dolarů měsíčně jen za faktury přicházející z Iráku. Přínos firmy v podobě „ochráněných“ zákazníků se dá vypočítat velmi těžce, uveďme tedy jen, že za minulý rok zemřelo následkem teroristických útoků zhruba 22 tisíc lidí, většina ale jako přímý důsledek aktivit společnosti v Iráku a Afghánistánu. To je stejný počet mrtvých, které si celosvětově vyžádá nemoc AIDS za tři dny a malárie za dnů osm. Snížit počet obětí malárie na polovinu by obnášelo investici 2 miliard dolarů ročně. Boj proti AIDS by vyžadoval 10-15 miliard dolarů ročně.
Nehledě na čísla, Strach, a.s. má své postavení na trhu neotřesitelné a je v jejím zájmu, aby tomu tak zůstalo. Proto lze těžko očekávat, že skutečné kořeny a příčiny, které dávají vzniknout pocitu ohrožení naší bezpečnosti, budou kdy společností upřímně řešeny. Místo toho lze očekávat, že investice poplynou maximálně na potlačení symptomů nebezpečenství. V horším případě na účely úplně odlišné.
Na závěr si připomeňme slavnou větu mistra Yody: „Strach vede k hněvu, hněv vede k nenávisti, nenávist vede k utrpení.“ Bylo by dobré si uvědomit, že my všichni jsme nejen zákazníky Strachu, a.s., ale současně i jeho akcionáři.
Strach, a.s. vznikla na úsvitu nového tisíciletí. Brilantně využila situaci na trhu a zlákala ohromné množství zákazníků hledajících bezpečí, odplatu a společného nepřítele. I přes dobré úmysly některých akcionářů společnost brzy začala žít svým vlastním životem a vymkla se z rukou vrcholovému managementu. Její obchodní značku začaly duplikovat i ostatní tržní subjekty, až se stala v jistém smyslu rozmělněnou a mnohovýznamovou. Přesto zákazníci nepřestávají její produkt kupovat a ochotně platí svými úsporami a občanskými svobodami výměnou za iluzorní pocit bezpečí, které jim společnost prodává.
Strach, a.s. nevlastní jiné značky kromě Terorismu a okázale ignoruje konkurenční značky, jako jsou Změna klimatu, AIDS/HIV, Malárie, Hlad nebo Chudoba, které mají slabý marketing a pro společnost neznamenají žádnou konkurenci. Obrat firmy je na první pohled úžasný. Občané Spojených států amerických, největší to zákazník společnosti, zaplatí za poskytnuté služby ročně až 3 biliony dolarů, z toho 6 miliard dolarů měsíčně jen za faktury přicházející z Iráku. Přínos firmy v podobě „ochráněných“ zákazníků se dá vypočítat velmi těžce, uveďme tedy jen, že za minulý rok zemřelo následkem teroristických útoků zhruba 22 tisíc lidí, většina ale jako přímý důsledek aktivit společnosti v Iráku a Afghánistánu. To je stejný počet mrtvých, které si celosvětově vyžádá nemoc AIDS za tři dny a malárie za dnů osm. Snížit počet obětí malárie na polovinu by obnášelo investici 2 miliard dolarů ročně. Boj proti AIDS by vyžadoval 10-15 miliard dolarů ročně.
Nehledě na čísla, Strach, a.s. má své postavení na trhu neotřesitelné a je v jejím zájmu, aby tomu tak zůstalo. Proto lze těžko očekávat, že skutečné kořeny a příčiny, které dávají vzniknout pocitu ohrožení naší bezpečnosti, budou kdy společností upřímně řešeny. Místo toho lze očekávat, že investice poplynou maximálně na potlačení symptomů nebezpečenství. V horším případě na účely úplně odlišné.
Na závěr si připomeňme slavnou větu mistra Yody: „Strach vede k hněvu, hněv vede k nenávisti, nenávist vede k utrpení.“ Bylo by dobré si uvědomit, že my všichni jsme nejen zákazníky Strachu, a.s., ale současně i jeho akcionáři.