Političtí podnikatelé bez imunity
Rozhodování o veřejných záležitostech se v důsledku používání šifrovaných telefonů přesouvá z demokratických institucí do šedé zóny mafiánského polosvěta. Stát i občan jsou proti takovým prostředkům zcela bez ochrany.
V České republice je v současné době podle informací z veřejných zdrojů používáno asi dva tisíce šifrovaných telefonů. Používají je politici, veřejní činitelé, kmotři, jejich právníci. Velký zájem o šifrované telefony se zvedl po zveřejnění odposlechů dua Mazánek – Kolibřík a ještě se zvýšil do odhalení aféry Jany Nagyové (dnes Nečasové), šéfky kabinetu bývalého premiéra Petra Nečase.
Obcházení zákona
Zákon o telekomunikacích sice zakazuje telefonním operátorům přenášet šifrované hovory nebo zprávy, avšak obchází se tak, že se telefonní hovor přemění na datový hovor, jehož šifrování již není formálně zakázáno. Obcházení zákona o telekomunikacích by bylo možno zamezit jeho širokým výkladem a říci, že šifrování jakýchkoli přenášených hovorů či zpráv, včetně těch datových, je zcela zakázáno. Takový absolutní zákaz by však pravděpodobně způsobil kolaps internetové komunikace.
Navíc používání šifrovaných telefonů pouze mezi soukromými osobami není třeba zakazovat a zbytečně tak ničit celý sektor ekonomické aktivity. Na druhou stranu je však nezbytně nutné dostat používání šifrovaných telefonů politiky a jinými veřejnými činiteli pod demokratickou kontrolu.*
Na šifrované telefony chytrými pravidly
Tohoto cíle se snaží dosáhnout chytrá pravidla, která kladou překážky pro používání levných a bezpečných prostředků politického podnikání. Jedním z nich je pravidlo omezující používání šifrovaných telefonů. Z politiků a jiných veřejných činitelů by měli mít možnost používat šifrované telefony pouze ti, jež jsou zodpovědní za bezpečnost a základní fungování státu. Za tímto účelem by měl existovat jmenovitý seznam osob majících veřejnou funkci, jež by měly oprávnění šifrované telefony používat.
Chytré pravidlo omezující používání šifrovaných telefonů by výrazně zúžilo prostor, kam mohou současní odkláněči veřejných prostředků ukrýt svá jednání před spravedlností. Souběžně by se rozšířilo pole působnosti orgánů činných v trestním řízení, což by přispělo ke snadnějšímu odhalování zejména závažných trestných činů.
Zvyšování rizika odhalení
I když by chytré pravidlo mohlo používání šifrovaných telefonů výrazně omezit, nikdy nezajistí, že se některý z politiků nepokusí šifrovaný telefon neoprávněně použít. Chytrá pravidla s tím ovšem počítají.
Z odposlechů „normálního telefonu“ (jak se stalo u dua Mazánek – Kolibřík) se může například zjistit, že politik, který neměl právo šifrovaný telefon používat, toto pravidlo přestoupil. Tím by se okamžitě dostal do jasného porušení zákona. Odhalení jasného porušení zákona ze strany politika by mohlo jeho další politické kariéře mnohem pravděpodobněji vystavit stopku.
Nutnost dalších opatření
Vzhledem k nebezpečnosti politického podnikání a schopnosti jeho aktérů obcházet jakákoli pravidla je zřejmé, že zvyšovat jeho rizika nel ze pouze jedním chytrým pravidlem. Aby došlo ke snížení počtu politických podnikatelů, a díky tomu snížení intenzity rozkrádání veřejných prostředků, je nutné zvýšit celková rizika i náklady politického podnikání. To by umožnilo účinně sypat písek do soukolí zkorumpovaných veřejných činitelů a na ně napojených politických podnikatelů.
(* U veřejných činitelů je třeba určitým způsobem podchytit i další formy anonymní komunikace typu anonymních profilů na sociálních sítích či anonymních emailových schránek. Jak konkrétně to učinit vysvětluji v Receptu 3: Na politické podnikání kontrolou šifrovaných telefonů na www.korupcejakoparazit.cz)
Psáno pro www.korupcejakoparazit.cz
V České republice je v současné době podle informací z veřejných zdrojů používáno asi dva tisíce šifrovaných telefonů. Používají je politici, veřejní činitelé, kmotři, jejich právníci. Velký zájem o šifrované telefony se zvedl po zveřejnění odposlechů dua Mazánek – Kolibřík a ještě se zvýšil do odhalení aféry Jany Nagyové (dnes Nečasové), šéfky kabinetu bývalého premiéra Petra Nečase.
Obcházení zákona
Zákon o telekomunikacích sice zakazuje telefonním operátorům přenášet šifrované hovory nebo zprávy, avšak obchází se tak, že se telefonní hovor přemění na datový hovor, jehož šifrování již není formálně zakázáno. Obcházení zákona o telekomunikacích by bylo možno zamezit jeho širokým výkladem a říci, že šifrování jakýchkoli přenášených hovorů či zpráv, včetně těch datových, je zcela zakázáno. Takový absolutní zákaz by však pravděpodobně způsobil kolaps internetové komunikace.
Navíc používání šifrovaných telefonů pouze mezi soukromými osobami není třeba zakazovat a zbytečně tak ničit celý sektor ekonomické aktivity. Na druhou stranu je však nezbytně nutné dostat používání šifrovaných telefonů politiky a jinými veřejnými činiteli pod demokratickou kontrolu.*
Na šifrované telefony chytrými pravidly
Tohoto cíle se snaží dosáhnout chytrá pravidla, která kladou překážky pro používání levných a bezpečných prostředků politického podnikání. Jedním z nich je pravidlo omezující používání šifrovaných telefonů. Z politiků a jiných veřejných činitelů by měli mít možnost používat šifrované telefony pouze ti, jež jsou zodpovědní za bezpečnost a základní fungování státu. Za tímto účelem by měl existovat jmenovitý seznam osob majících veřejnou funkci, jež by měly oprávnění šifrované telefony používat.
Chytré pravidlo omezující používání šifrovaných telefonů by výrazně zúžilo prostor, kam mohou současní odkláněči veřejných prostředků ukrýt svá jednání před spravedlností. Souběžně by se rozšířilo pole působnosti orgánů činných v trestním řízení, což by přispělo ke snadnějšímu odhalování zejména závažných trestných činů.
Zvyšování rizika odhalení
I když by chytré pravidlo mohlo používání šifrovaných telefonů výrazně omezit, nikdy nezajistí, že se některý z politiků nepokusí šifrovaný telefon neoprávněně použít. Chytrá pravidla s tím ovšem počítají.
Z odposlechů „normálního telefonu“ (jak se stalo u dua Mazánek – Kolibřík) se může například zjistit, že politik, který neměl právo šifrovaný telefon používat, toto pravidlo přestoupil. Tím by se okamžitě dostal do jasného porušení zákona. Odhalení jasného porušení zákona ze strany politika by mohlo jeho další politické kariéře mnohem pravděpodobněji vystavit stopku.
Nutnost dalších opatření
Vzhledem k nebezpečnosti politického podnikání a schopnosti jeho aktérů obcházet jakákoli pravidla je zřejmé, že zvyšovat jeho rizika nel ze pouze jedním chytrým pravidlem. Aby došlo ke snížení počtu politických podnikatelů, a díky tomu snížení intenzity rozkrádání veřejných prostředků, je nutné zvýšit celková rizika i náklady politického podnikání. To by umožnilo účinně sypat písek do soukolí zkorumpovaných veřejných činitelů a na ně napojených politických podnikatelů.
(* U veřejných činitelů je třeba určitým způsobem podchytit i další formy anonymní komunikace typu anonymních profilů na sociálních sítích či anonymních emailových schránek. Jak konkrétně to učinit vysvětluji v Receptu 3: Na politické podnikání kontrolou šifrovaných telefonů na www.korupcejakoparazit.cz)
Psáno pro www.korupcejakoparazit.cz