Kříže v italských veřejných budovách
Evropský soudní dvůr pro lidská práva („ESLP“) dal nedávno za pravdu paní Solie Lautsiové, přistěhovavší se do Itálie z Finska: má právo své dítě vychovávat v souladu se svým přesvědčením, a tudíž škola jejího dítěte nemá mít kříž na stěně, když si to tato přistěhovalkyně nepřeje.
Že si většina Italů přeje opak – kříže na stěně? Že by i tato většina měla právo vychovávat své děti v souladu se svým přesvědčením a měla právo na kříže na veřejných budovách? Je zjevné, že když u onoho soudu dojde na náboženské přesvědčení, má pravdu ta strana, která je proti náboženství, úvahy typu většina-menšina nehrají roli. Myšlenka, že volný pohyb osob po Evropě zahrnuje i spravedlivější řešení, totiž aby se paní Solie odstěhovala tam, kde kříže na stěnách nevisí, asi nikoho nenapadla.
Právo má být racionální, ale mně rozhodnutí ESLP nepřipomíná racionalismus, ale (doslova boha)pustou ideologii. Není to ostatně v Evropě první případ. Například i Francie řešila problém se šátky muslimek, jež zakázala ve školách. V Anglii zase řeší zákaz symbolů Vánoc, protože prý hinduisty a muslimy by to mohlo – ovšem k jejich údivu, když s nimi mluvíte - urážet .
Nedělám si naděje, milí čtenáři, že by Češi sdíleli názor italské většiny. Český čtenář může nabýt dojmu, že se ho tento problém netýká. Jsme tolerantní, nevadí nám šátky muslimek a kříže ve veřejných budovách nejsou už devadesát let. V těchto případech jde o náboženské symboly. Ale …
Mně tento případ ale připomněl jednoho příbuzného, jenž učí chemii ve Skotsku. Ten mi vyprávěl, že tamější hinduističtí studenti se dožadují zákazu vaření hovězího v univerzitní menze, protože je to uráží: vždyť krávy jsou posvátná zvířata. A tamější úřady to se vší vážností řeší.
Evropa vymírá, u nás je cca 1,2 dítěte na ženu, jsme tedy daleko od pouhé prosté reprodukce národa (2 děti na ženu). Aby měl kdo pracovat na naše budoucí důchody, máme relativně liberální imigrační politiku. Počet imigrantů z jiných kulturních a náboženských tradic v celé Evropě, byť u nás pomaleji, narůstá. Takže se ptám: až v nedaleké budoucnosti ESLP ve jménu svobody přesvědčení rozhodne, že u nás ve veřejných prostorách nelze podávat ani prodávat hovězí, protože to uráží hinduisty, ani vepřové a alkohol, protože to uráží židy a muslimy, na čí straně budeš Ty, milý čtenáři? Na straně zdravého rozumu, nebo na straně paní Lautsiové?
Že si většina Italů přeje opak – kříže na stěně? Že by i tato většina měla právo vychovávat své děti v souladu se svým přesvědčením a měla právo na kříže na veřejných budovách? Je zjevné, že když u onoho soudu dojde na náboženské přesvědčení, má pravdu ta strana, která je proti náboženství, úvahy typu většina-menšina nehrají roli. Myšlenka, že volný pohyb osob po Evropě zahrnuje i spravedlivější řešení, totiž aby se paní Solie odstěhovala tam, kde kříže na stěnách nevisí, asi nikoho nenapadla.
Právo má být racionální, ale mně rozhodnutí ESLP nepřipomíná racionalismus, ale (doslova boha)pustou ideologii. Není to ostatně v Evropě první případ. Například i Francie řešila problém se šátky muslimek, jež zakázala ve školách. V Anglii zase řeší zákaz symbolů Vánoc, protože prý hinduisty a muslimy by to mohlo – ovšem k jejich údivu, když s nimi mluvíte - urážet .
Nedělám si naděje, milí čtenáři, že by Češi sdíleli názor italské většiny. Český čtenář může nabýt dojmu, že se ho tento problém netýká. Jsme tolerantní, nevadí nám šátky muslimek a kříže ve veřejných budovách nejsou už devadesát let. V těchto případech jde o náboženské symboly. Ale …
Mně tento případ ale připomněl jednoho příbuzného, jenž učí chemii ve Skotsku. Ten mi vyprávěl, že tamější hinduističtí studenti se dožadují zákazu vaření hovězího v univerzitní menze, protože je to uráží: vždyť krávy jsou posvátná zvířata. A tamější úřady to se vší vážností řeší.
Evropa vymírá, u nás je cca 1,2 dítěte na ženu, jsme tedy daleko od pouhé prosté reprodukce národa (2 děti na ženu). Aby měl kdo pracovat na naše budoucí důchody, máme relativně liberální imigrační politiku. Počet imigrantů z jiných kulturních a náboženských tradic v celé Evropě, byť u nás pomaleji, narůstá. Takže se ptám: až v nedaleké budoucnosti ESLP ve jménu svobody přesvědčení rozhodne, že u nás ve veřejných prostorách nelze podávat ani prodávat hovězí, protože to uráží hinduisty, ani vepřové a alkohol, protože to uráží židy a muslimy, na čí straně budeš Ty, milý čtenáři? Na straně zdravého rozumu, nebo na straně paní Lautsiové?