Škola není laboratoř, testování ve třídách může vést k šikaně. Vláda rodičům nevěří.
Víc než rok důvěřujeme rodičům, že dokážou učit své děti doma a že zvládnou obstojně pomáhat učitelům. Proto nechápu, proč zrovna nyní vláda přestává rodičům věřit a zcela nesmyslně zatěžuje testováním personál škol.
Rodiče by měli mít možnost si vybrat, kde své dítě nechají otestovat a pokud ho chtějí otestovat sami doma, měli by mít tu možnost.
Podle současného nařízení ministerstva budou žáci od pondělí podstupovat testy ve školách pod dohledem učitelů. Dvakrát týdně. Místo abychom napnuli všechny síly pro to, aby žáci dohnali vše, co jim během posledního roku mohlo uniknout, děláme ze škol jen další odběrová centra a nutíme učitele, aby se zase věnovali něčemu jinému než vzdělávání.
V posledních dnech mi volají a píší desítky učitelů i rodičů, pro nikoho není tato situace jednoduchá. Rodiče posílají své děti do školy, kde často přijdou do kontaktu s ostatními spolužáky ještě před testováním. To může nastat klidně mimo budovu školy, třeba na autobusové zastávce. Otevření škol se dlouho odkládalo právě kvůli vysokému riziku přenosu koronaviru. Tento způsob hromadného testování žáků je ale nesmyslný a nepromyšlený.
Kromě toho, že nesnižuje riziko nákazy, zvyšuje potenciál pro šikanu a psychickou újmu. Pro děti bude taková situace nepříjemná a stresující, stejně jako když budou muset jít kvůli pozitivnímu testu domů před zraky svých kamarádů. Pokud se to stane kdykoli jindy než v pondělí 12. dubna, bude muset na PCR test také zbytek třídy. Umím si živě představit, že se takové dítě po návratu do školy může stát terčem posměchu. Celý proces by přitom šel nastavit mnohem méně bolestivě. Testy si mohou rodiče vyzvednout ve škole a dítě otestovat doma. Pokud bude mít dítě výsledek negativní, může vyrazit do školy. Výsledek testů by rodiče v takovém případě předkládali škole.
Aby toho nebylo málo, čínské testy, které se budou používat na Moravě (testy určené pro Čechy neznám), jsou distribuovány v balení po deseti, ve kterém je pouze jeden stojánek na zkumavku. Aby žák nemusel zkumavku 15 minut držet v ruce, řeší to ředitelé různě. Jeden z našich ředitelů poslal školníka koupit střešní latě a udělat do nich díry, druhý posbíral všechny kelímky od barev jako stojánky, třetí za pomoci rodičů sbírá plata od vajíček, do kterých dělají díry jako stojánky. Kdyby se nejednalo o tak závažnou věc, mohli bychom se tomu zasmát, ale většina ředitelů a pedagogů byla ve čtvrtek a v pátek vzteky bez sebe, když jim byly dovezeny testy bez větší pomoci a informací od státu.
Je nepřípustné, aby ministerstvo vydávalo takové pokyny, podle kterých je jediný správný test pod dozorem pedagoga. Nelze přece stavět kantora do takové pozice, aby dětem odpíral vzdělávání, které je základním posláním učitele. Dokázali jsme rodičům i učitelům důvěřovat více než rok a obě strany zvládaly nelehkou situaci velmi dobře. Nevidím jediný důvod, proč nyní vláda uměle nabourává vzájemnou důvěru a celou situaci výrazně komplikuje.
Rodiče by měli mít možnost si vybrat, kde své dítě nechají otestovat a pokud ho chtějí otestovat sami doma, měli by mít tu možnost.
Podle současného nařízení ministerstva budou žáci od pondělí podstupovat testy ve školách pod dohledem učitelů. Dvakrát týdně. Místo abychom napnuli všechny síly pro to, aby žáci dohnali vše, co jim během posledního roku mohlo uniknout, děláme ze škol jen další odběrová centra a nutíme učitele, aby se zase věnovali něčemu jinému než vzdělávání.
V posledních dnech mi volají a píší desítky učitelů i rodičů, pro nikoho není tato situace jednoduchá. Rodiče posílají své děti do školy, kde často přijdou do kontaktu s ostatními spolužáky ještě před testováním. To může nastat klidně mimo budovu školy, třeba na autobusové zastávce. Otevření škol se dlouho odkládalo právě kvůli vysokému riziku přenosu koronaviru. Tento způsob hromadného testování žáků je ale nesmyslný a nepromyšlený.
Kromě toho, že nesnižuje riziko nákazy, zvyšuje potenciál pro šikanu a psychickou újmu. Pro děti bude taková situace nepříjemná a stresující, stejně jako když budou muset jít kvůli pozitivnímu testu domů před zraky svých kamarádů. Pokud se to stane kdykoli jindy než v pondělí 12. dubna, bude muset na PCR test také zbytek třídy. Umím si živě představit, že se takové dítě po návratu do školy může stát terčem posměchu. Celý proces by přitom šel nastavit mnohem méně bolestivě. Testy si mohou rodiče vyzvednout ve škole a dítě otestovat doma. Pokud bude mít dítě výsledek negativní, může vyrazit do školy. Výsledek testů by rodiče v takovém případě předkládali škole.
Aby toho nebylo málo, čínské testy, které se budou používat na Moravě (testy určené pro Čechy neznám), jsou distribuovány v balení po deseti, ve kterém je pouze jeden stojánek na zkumavku. Aby žák nemusel zkumavku 15 minut držet v ruce, řeší to ředitelé různě. Jeden z našich ředitelů poslal školníka koupit střešní latě a udělat do nich díry, druhý posbíral všechny kelímky od barev jako stojánky, třetí za pomoci rodičů sbírá plata od vajíček, do kterých dělají díry jako stojánky. Kdyby se nejednalo o tak závažnou věc, mohli bychom se tomu zasmát, ale většina ředitelů a pedagogů byla ve čtvrtek a v pátek vzteky bez sebe, když jim byly dovezeny testy bez větší pomoci a informací od státu.
Je nepřípustné, aby ministerstvo vydávalo takové pokyny, podle kterých je jediný správný test pod dozorem pedagoga. Nelze přece stavět kantora do takové pozice, aby dětem odpíral vzdělávání, které je základním posláním učitele. Dokázali jsme rodičům i učitelům důvěřovat více než rok a obě strany zvládaly nelehkou situaci velmi dobře. Nevidím jediný důvod, proč nyní vláda uměle nabourává vzájemnou důvěru a celou situaci výrazně komplikuje.