Jak se topí miliardy v přímém přenosu
Nejfrekventovanější most v Českých Budějovicích vede z historického centra k Výstavišti. Řidiči automobilů i pasažéři městské hromadné dopravy tak mohou sledovat, jak po právě straně ční na břehu šest železných sloupů a jak se kolem nich čile bagruje. Vzniká tam přístaviště vodní cesty mezi Českými Budějovicemi, Hlubokou a Týnem nad Vltavou.
Dalo by se říct, že cestující udiveně zírají. Na Hlubokou jezdí mnozí z nich rádi, ovšem nikomu nedává smysl, proč by měli platit sto korun za dvouhodinovou cestu parníkem, když je tam během čtvrt hodiny a za patnáct korun odveze autobus.
K investici se hrdě hlásí město České Budějovice, státní investor Ředitelství vodních cest a státní firma Povodí Vltavy. Všichni tvrdí, že nová vodní cesta podpoří turistický ruch a tím zvýší přitažlivost jihočeské metropole. Žádné přesnější údaje o očekávaných výnosech však město ani státní firmy nepublikují.
Co je však opravdu varovné, nikdo se nehlásí ani k tomu, kolik bude nová vodní cesta stát. Například v Českobudějovickém deníku z 21. listopadu se mluví pouze o tom, že město přispěje na stavbu přístaviště třemi miliony a že pár kilometrů níže po řece bude modernizován vodácký areál. Náklady 30 milionů bude hradit z 85 procent Evropská unie.
Ve skutečnosti bude vodní cesta stát přes dvě miliardy i bez drobných příspěvků města. Výčet projektů v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a v databázi veřejných zakázek je následující (ceny jsou uvedeny v tisících korun)
Investor: Ředitelství vodních cest
Vodní cesta České Budějovice – Hluboká n/Vlt. 879 559
Přístav Hluboká n. Vlt. 160 000
Vodní cesta Hluboká n/Vlt. – VD Hněvkovice 158 392
Vodní cesta Hněvkovice – Týn n. Vlt. 734 400
Investor: Povodí Vltavy
Provozní areál České Budějovice, I. etapa 45 890
České Budějovice, úprava koryta 158 728
Celkem 2 136 969
Ředitelství vodních cest bude žádat o podporu Evropské unie ve výši 747,6 milionu korun a tato částka se možná ještě zvýší. V každém případě Brusel peníze pošle až ve chvíli, kdy bude stavba dokončena a výdaje vyúčtovány.
Příběh vodní cesty z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou se nevymyká praxi u jiných dopravních projektů. Začne se stavět s odkazem, že náklady uhradí Evropská unie a tím se získají nutné peníze ze státního rozpočtu. Pokud Evropská unie něco zaplatí, částka obvykle nepřesáhne polovinu investice. Za příklad může sloužit dálnice D8 přes České středohoří.
Investoři se obvykle nezdržují žádnou ekonomickou rozvahou, která by zhodnotila budoucí výnosy a náklady dané stavby. Také provoz a údržba vodní cesty z Budějovic do Týna bude něco stát. Pokud se tedy nepřihlásí desetitisíce turistů, půjde o ztrátový podnik.
Na budějovické vodní cestě je však jedna věc unikátní. Zbytečná stavba se provádí přímo v městském centru a občané Českých Budějovic tak mohou každý den při cestě z práce či do práce v přímém přenosu sledovat, jak se jeden po druhém topí miliony. Investoři nepřestanou, dokud se nedostanou přes dvě miliardy.
Dalo by se říct, že cestující udiveně zírají. Na Hlubokou jezdí mnozí z nich rádi, ovšem nikomu nedává smysl, proč by měli platit sto korun za dvouhodinovou cestu parníkem, když je tam během čtvrt hodiny a za patnáct korun odveze autobus.
K investici se hrdě hlásí město České Budějovice, státní investor Ředitelství vodních cest a státní firma Povodí Vltavy. Všichni tvrdí, že nová vodní cesta podpoří turistický ruch a tím zvýší přitažlivost jihočeské metropole. Žádné přesnější údaje o očekávaných výnosech však město ani státní firmy nepublikují.
Co je však opravdu varovné, nikdo se nehlásí ani k tomu, kolik bude nová vodní cesta stát. Například v Českobudějovickém deníku z 21. listopadu se mluví pouze o tom, že město přispěje na stavbu přístaviště třemi miliony a že pár kilometrů níže po řece bude modernizován vodácký areál. Náklady 30 milionů bude hradit z 85 procent Evropská unie.
Ve skutečnosti bude vodní cesta stát přes dvě miliardy i bez drobných příspěvků města. Výčet projektů v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a v databázi veřejných zakázek je následující (ceny jsou uvedeny v tisících korun)
Investor: Ředitelství vodních cest
Vodní cesta České Budějovice – Hluboká n/Vlt. 879 559
Přístav Hluboká n. Vlt. 160 000
Vodní cesta Hluboká n/Vlt. – VD Hněvkovice 158 392
Vodní cesta Hněvkovice – Týn n. Vlt. 734 400
Investor: Povodí Vltavy
Provozní areál České Budějovice, I. etapa 45 890
České Budějovice, úprava koryta 158 728
Celkem 2 136 969
Ředitelství vodních cest bude žádat o podporu Evropské unie ve výši 747,6 milionu korun a tato částka se možná ještě zvýší. V každém případě Brusel peníze pošle až ve chvíli, kdy bude stavba dokončena a výdaje vyúčtovány.
Příběh vodní cesty z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou se nevymyká praxi u jiných dopravních projektů. Začne se stavět s odkazem, že náklady uhradí Evropská unie a tím se získají nutné peníze ze státního rozpočtu. Pokud Evropská unie něco zaplatí, částka obvykle nepřesáhne polovinu investice. Za příklad může sloužit dálnice D8 přes České středohoří.
Investoři se obvykle nezdržují žádnou ekonomickou rozvahou, která by zhodnotila budoucí výnosy a náklady dané stavby. Také provoz a údržba vodní cesty z Budějovic do Týna bude něco stát. Pokud se tedy nepřihlásí desetitisíce turistů, půjde o ztrátový podnik.
Na budějovické vodní cestě je však jedna věc unikátní. Zbytečná stavba se provádí přímo v městském centru a občané Českých Budějovic tak mohou každý den při cestě z práce či do práce v přímém přenosu sledovat, jak se jeden po druhém topí miliony. Investoři nepřestanou, dokud se nedostanou přes dvě miliardy.