Kvíz ke spokojenému létu
Beru se za volnost, ticho, mír a léto jenom nejhlubší. Bez něho prázdně kradu se, nic v mé duši prší.
1. Pohledem na svět je:
a) Příběh ukrytý v pohádkách bratří Grimmů.
b) Postoj ke skutečnosti a její interpretace. Koncepční rámec pro organizaci vnímání skutečnosti. Pohled na svět, který vystačí se světem takovým, jakým je a který vylučuje nějakou skutečnost za tímto světem, je pohledem netranscendentním. Netranscendentní pohled nutně nepopírá mysl, vědomí, myšlenky, emoce, pocity. Pohled na svět zahrnující také skutečnosti za tímto světem je pohledem transcendentním. Příroda je vnímána jako vložená součást transcendentní skutečnosti. Příkladem transcendentního pohledu na svět je víra.
c) Nadprostorovost.
2. Krásou ve vztahu k vědě je:
a) Chvála rozmanitosti.
b) Odvaha být poustevníkem.
c) Takové vědecké vysvětlení (teorie), které vzbuzuje estetické pocity krásy. Věda ve své víře, že by příroda (vesmír) měla být srozumitelná z pohledu vědeckých vysvětlení, má sklon upřednostňovat krásnější teorie před méně krásnými, dokonce na úkor objektivních předností. Je ohromující, že úspěšné teorie mají sklon být i krásné.
3. Nejstarším důkazem počátku počítání moderního člověka je:
a) Stehenní kost paviána objevená v Africe (stáří 35 000 let). Je na ní 29 zářezů. Na vlčí kosti nalezené v Československu je 55 zářezů (stáří 30 000 let). Počítání se objevilo dlouho před zemědělstvím (8 000 let př.n.l.), hrnčířstvím (6 500 let př.n.l.), kolovými vozidly (2 700 let př.n.l.).
b) Víra Pýthagorejců.
c) Matematika Mayů z poloostrova Yucatán.
4. Odmocnina z -1 je:
a) Nejasná přítomnost ve vlastní mysli.
b) Číslo s jednoduchou geometrickou interpretací. Výsledkem násobení libovolného reálného čísla, např. 6, představovaného bodem na vodorovné ose, odmocninou z -1 je čistě imaginární číslo 6 odmocnin z -1, které je zakresleno na svislé ose. Násobení odmocninou z -1 je tedy geometricky ekvivalentní pootočení o pravý úhel proti směru hodinových ručiček. Dvojité násobení čísla 6 odmocninou z -1 posune číslo 6 do čísla -6, tedy do opačného směru vzhledem k počátku na vodorovné ose.
c) Představa o čase.
Jasné léto.
1. Pohledem na svět je:
a) Příběh ukrytý v pohádkách bratří Grimmů.
b) Postoj ke skutečnosti a její interpretace. Koncepční rámec pro organizaci vnímání skutečnosti. Pohled na svět, který vystačí se světem takovým, jakým je a který vylučuje nějakou skutečnost za tímto světem, je pohledem netranscendentním. Netranscendentní pohled nutně nepopírá mysl, vědomí, myšlenky, emoce, pocity. Pohled na svět zahrnující také skutečnosti za tímto světem je pohledem transcendentním. Příroda je vnímána jako vložená součást transcendentní skutečnosti. Příkladem transcendentního pohledu na svět je víra.
c) Nadprostorovost.
2. Krásou ve vztahu k vědě je:
a) Chvála rozmanitosti.
b) Odvaha být poustevníkem.
c) Takové vědecké vysvětlení (teorie), které vzbuzuje estetické pocity krásy. Věda ve své víře, že by příroda (vesmír) měla být srozumitelná z pohledu vědeckých vysvětlení, má sklon upřednostňovat krásnější teorie před méně krásnými, dokonce na úkor objektivních předností. Je ohromující, že úspěšné teorie mají sklon být i krásné.
3. Nejstarším důkazem počátku počítání moderního člověka je:
a) Stehenní kost paviána objevená v Africe (stáří 35 000 let). Je na ní 29 zářezů. Na vlčí kosti nalezené v Československu je 55 zářezů (stáří 30 000 let). Počítání se objevilo dlouho před zemědělstvím (8 000 let př.n.l.), hrnčířstvím (6 500 let př.n.l.), kolovými vozidly (2 700 let př.n.l.).
b) Víra Pýthagorejců.
c) Matematika Mayů z poloostrova Yucatán.
4. Odmocnina z -1 je:
a) Nejasná přítomnost ve vlastní mysli.
b) Číslo s jednoduchou geometrickou interpretací. Výsledkem násobení libovolného reálného čísla, např. 6, představovaného bodem na vodorovné ose, odmocninou z -1 je čistě imaginární číslo 6 odmocnin z -1, které je zakresleno na svislé ose. Násobení odmocninou z -1 je tedy geometricky ekvivalentní pootočení o pravý úhel proti směru hodinových ručiček. Dvojité násobení čísla 6 odmocninou z -1 posune číslo 6 do čísla -6, tedy do opačného směru vzhledem k počátku na vodorovné ose.
c) Představa o čase.
Jasné léto.