Hieroglyfické Helsinky
Několik obrazových znaků z Helsinek spolu s možným výkladem, jak je číst.
Hieroglyf radosti
Vznikl, když sedmice vážených institucí vyhlašovala zvláštní ceny EUCYS 2011 (viz blog Heuréka Helsinky) a dvakrát uspěly projekty Středoškolské odborné činnosti. Pavel Švec s projektem Syntéza a testování tetrametyl[5]helquatu obdržel finančně dotovanou cenu ORION a Bedřich Said s projektem Simulátor spolupráce robotů cenu JRC (Joint Research Centre) spojenou s pobytem v této mezinárodní vědecke instituci. Výkladem radosti je především zavedený systém Středoškolské odborné činnosti, rodinné stříbro produkující vědecké projekty, které snesou evropské srovnání. Kromě Německa jde v evropském kontextu o ojedinělý systém a na výsledcích středoškolských studentek a studentů je to poznat. Naše projekty patří kromě Německa a Polska k nejlépe hodnoceným projektům za poslední desetiletí, po které se přehlídky EUCYS účastníme.
Hieroglyf pokoušení
Vznikl po slavnostním předání cen na Helsinské univerzitě. Při zastavení v katedrále naproti. Náhodném zastavení na místě protnutí pohledů M. Agricoly a M. Luthera v životní velikosti. Bylo to přesně to pokoušení opustit stávající systém vzdělávání, kterého jsem se dotýkal téměř během celého pobytu na EUCYS díky návštěvě několika helsinských univerzit. Opustit klasické univerzitní pojetí, které zahrnuje vzdělávání léty prověřeným uspořádaným proporčním způsobem a vydat se cestou produkce malých "Fordů," kteří nacházejí nápady v univerzitních "Design Factories" a zakládají firmy s několika málo zaměstnanci uplatňující se na trhu. Zdá se, že právě Finsko se snaží vydat tímto směrem, a že takové pojetí univerzitního školství naznačuje poměrně výrazný zlom. Výklad pokoušení souvisí úzce se svobodou vzdělávání. Zatímco klasická konzervativní univerzita upřednostňuje vzdělanostní svobodu směřující až k znalostnímu chaosu, univerzity malých "Fordů" nutně musí směřovat k determinismu produkujícím v jistém smyslu jednoúčelové stroje, které budou produkovat opět "stroje" uplatnitelné na trhu. Jde o pokoušení upravit neurčitý směr a postup poznávání našeho světa spíše ke směru vytváření znalostí, které jdou spotřebovat.
Hieroglyf zaměstnanosti
Vznikl na přednášce o cílech finského vzdělávacího procesu a jeho příspěvku společnosti. Do roku 2020 má vést k vytvoření 200 tisíc nových pracovních míst. Do roku 2015 se stát "Silicon Valley" Evropy. Mít v tomto smyslu podobné postavení jako např. Izrael. Výkladem zaměstnanosti je osvědčený koncept vědy ve velkých "měřítkách." Vědy kolem např. letů do Vesmíru, válek. Dnes vědy kolem např. fúze, urychlovačů. K nalezení nového prvočísla potřebujeme superpočítač. Ve fúzi pracujeme s teplotami několika miliónů stupňů. Vědu těchto velkých měřítek dělají velké investice velkých států nebo seskupení států. Zaměstnanost je v tomto smyslu sekundárním aspektem podobně, jako je Internet vedlejším výsledkem vojenské obrany nebo Web vedlejším výsledkem CERN. Vysoká zaměstnanost tak paradoxně nesouvisí s produkcí malých "Fordů," ale spíše se svobodným vzděláním v konzervativním smyslu, kde neurčitý směr v poznávání našeho světa stimuluje vědu velkých měřítek.
Hieroglyf sounáležitosti
Vznikl na mnoha místech a v mnohých časech EUCYS. Bylo to při vyprávění některých účastníků o problémech s vízy. Že my EU občané je snad na dlouhou dobu nebudeme potřebovat. Bylo to při procházení hranic. Bylo to při rozšiřující se spolupráci se Spojenými státy na úrovni středoškolské vědy. Bylo to při myšlenkách na nedaleký obzor společné měny, kdy jsme jako občané v referendu přesvědčivě vybrali členství v EU, že nebudeme v případě společné měny, která ke členství patří, nevhodně čekat, jak společná měna dopadne. Bylo to při poznání, kolik vtipů nebo náznaků existuje o premiérech nebo prezidentech některých zemí a s jakou chutí se vyprávějí a jak jim všichni rozumíme. Výkladem je počínající EU občanství.
Hieroglyf harmonizace
Bylo to při nenapsaných naléhavých doporučeních EU posílat na EUCYS rovnoměrné množství účastníků a účastnic, odměňovat rovnoměrně "Západ" i "Východ," jít tedy cestou jakési "umělé" harmonizace. Přitom data na obdobné, avšak desetinásobně větší přehlídce, tj. velkém souboru dat, Intel ISEF říkají, že poměr účastníků a účastnic tam je stabilně v téměř přírodním poměru 55 procent účastníků ku 45 procentům účastnic bez jakékoliv "harmonizace." Výkladem je, že upřednostnění harmonizace před kvalitou spíše může snížit hodnotu přehlídky EUCYS než ji zvýšit. Přírodní poměr je optimální. SOČ uvedený poměr naplňuje bez nějaké umělé harmonizace a věřím, že tomu bude i v budoucnosti. Např. v letošním roce na Intel ISEF a EUCYS 3 účastnicemi a 4 účastníky.
Děkuji za podporu Národnímu institutu dětí a mládeže MŠMT, také děkuji za podporu Vám profesorkám a profesorům, kteří středoškolské studentky a studenty připravujete a děkuji Vám laskavým čtenářkám a čtenářům, kteří nás podporujete.
Hieroglyf radosti
Vznikl, když sedmice vážených institucí vyhlašovala zvláštní ceny EUCYS 2011 (viz blog Heuréka Helsinky) a dvakrát uspěly projekty Středoškolské odborné činnosti. Pavel Švec s projektem Syntéza a testování tetrametyl[5]helquatu obdržel finančně dotovanou cenu ORION a Bedřich Said s projektem Simulátor spolupráce robotů cenu JRC (Joint Research Centre) spojenou s pobytem v této mezinárodní vědecke instituci. Výkladem radosti je především zavedený systém Středoškolské odborné činnosti, rodinné stříbro produkující vědecké projekty, které snesou evropské srovnání. Kromě Německa jde v evropském kontextu o ojedinělý systém a na výsledcích středoškolských studentek a studentů je to poznat. Naše projekty patří kromě Německa a Polska k nejlépe hodnoceným projektům za poslední desetiletí, po které se přehlídky EUCYS účastníme.
Hieroglyf pokoušení
Vznikl po slavnostním předání cen na Helsinské univerzitě. Při zastavení v katedrále naproti. Náhodném zastavení na místě protnutí pohledů M. Agricoly a M. Luthera v životní velikosti. Bylo to přesně to pokoušení opustit stávající systém vzdělávání, kterého jsem se dotýkal téměř během celého pobytu na EUCYS díky návštěvě několika helsinských univerzit. Opustit klasické univerzitní pojetí, které zahrnuje vzdělávání léty prověřeným uspořádaným proporčním způsobem a vydat se cestou produkce malých "Fordů," kteří nacházejí nápady v univerzitních "Design Factories" a zakládají firmy s několika málo zaměstnanci uplatňující se na trhu. Zdá se, že právě Finsko se snaží vydat tímto směrem, a že takové pojetí univerzitního školství naznačuje poměrně výrazný zlom. Výklad pokoušení souvisí úzce se svobodou vzdělávání. Zatímco klasická konzervativní univerzita upřednostňuje vzdělanostní svobodu směřující až k znalostnímu chaosu, univerzity malých "Fordů" nutně musí směřovat k determinismu produkujícím v jistém smyslu jednoúčelové stroje, které budou produkovat opět "stroje" uplatnitelné na trhu. Jde o pokoušení upravit neurčitý směr a postup poznávání našeho světa spíše ke směru vytváření znalostí, které jdou spotřebovat.
Hieroglyf zaměstnanosti
Vznikl na přednášce o cílech finského vzdělávacího procesu a jeho příspěvku společnosti. Do roku 2020 má vést k vytvoření 200 tisíc nových pracovních míst. Do roku 2015 se stát "Silicon Valley" Evropy. Mít v tomto smyslu podobné postavení jako např. Izrael. Výkladem zaměstnanosti je osvědčený koncept vědy ve velkých "měřítkách." Vědy kolem např. letů do Vesmíru, válek. Dnes vědy kolem např. fúze, urychlovačů. K nalezení nového prvočísla potřebujeme superpočítač. Ve fúzi pracujeme s teplotami několika miliónů stupňů. Vědu těchto velkých měřítek dělají velké investice velkých států nebo seskupení států. Zaměstnanost je v tomto smyslu sekundárním aspektem podobně, jako je Internet vedlejším výsledkem vojenské obrany nebo Web vedlejším výsledkem CERN. Vysoká zaměstnanost tak paradoxně nesouvisí s produkcí malých "Fordů," ale spíše se svobodným vzděláním v konzervativním smyslu, kde neurčitý směr v poznávání našeho světa stimuluje vědu velkých měřítek.
Hieroglyf sounáležitosti
Vznikl na mnoha místech a v mnohých časech EUCYS. Bylo to při vyprávění některých účastníků o problémech s vízy. Že my EU občané je snad na dlouhou dobu nebudeme potřebovat. Bylo to při procházení hranic. Bylo to při rozšiřující se spolupráci se Spojenými státy na úrovni středoškolské vědy. Bylo to při myšlenkách na nedaleký obzor společné měny, kdy jsme jako občané v referendu přesvědčivě vybrali členství v EU, že nebudeme v případě společné měny, která ke členství patří, nevhodně čekat, jak společná měna dopadne. Bylo to při poznání, kolik vtipů nebo náznaků existuje o premiérech nebo prezidentech některých zemí a s jakou chutí se vyprávějí a jak jim všichni rozumíme. Výkladem je počínající EU občanství.
Hieroglyf harmonizace
Bylo to při nenapsaných naléhavých doporučeních EU posílat na EUCYS rovnoměrné množství účastníků a účastnic, odměňovat rovnoměrně "Západ" i "Východ," jít tedy cestou jakési "umělé" harmonizace. Přitom data na obdobné, avšak desetinásobně větší přehlídce, tj. velkém souboru dat, Intel ISEF říkají, že poměr účastníků a účastnic tam je stabilně v téměř přírodním poměru 55 procent účastníků ku 45 procentům účastnic bez jakékoliv "harmonizace." Výkladem je, že upřednostnění harmonizace před kvalitou spíše může snížit hodnotu přehlídky EUCYS než ji zvýšit. Přírodní poměr je optimální. SOČ uvedený poměr naplňuje bez nějaké umělé harmonizace a věřím, že tomu bude i v budoucnosti. Např. v letošním roce na Intel ISEF a EUCYS 3 účastnicemi a 4 účastníky.
Děkuji za podporu Národnímu institutu dětí a mládeže MŠMT, také děkuji za podporu Vám profesorkám a profesorům, kteří středoškolské studentky a studenty připravujete a děkuji Vám laskavým čtenářkám a čtenářům, kteří nás podporujete.