Hodina kreslení ve vzduchu
Kreslením ve vzduchu můžeme vyjadřovat vlastní představivost nebo také komunikovat s představivostí někoho jiného v trojrozměrném simulovaném prostředí. Přesvědčit se o tom mohli studentky a studenti Mendelova gymnázia v Opavě dne 20.10. 2014.
V jedné specificky připravené učebně školy totiž od 9 hodin dopoledne proběhla vůbec první systematická školní výuka s pomocí technologie virtuální reality. Studentky a studenti na počátku hodiny biologie nasadili brýle pro virtuální realitu a "kreslením ve vzduchu" komunikovali s prostředím, které přesvědčivě simulovalo lidské tělo. Tělo bylo v simulovaném trojrozměrném prostředí možné postupně rozložit, tj. vyjímat jednotlivé části-orgány, prohlížet je ze všech stran podobně, jako v trojrozměrném světě. Poté tělo opět postupně složit.
Studentky a studenty nový zážitkový rozměr výuky evidentně nadchnul. Výuka se několikrát opakovala a kromě studentek a studentů školy se přišly podívat i talentované děti z okolních základních škol. Zážitkem také bylo, jak se všichni dokázali rychle orientovat ve virtuálním způsobu výuky, objevovat nové funkce a předávat zkušenosti dalším. Odpoledne to vypadalo, že virtuální realita je součástí výuky ne poprvé, ale dlouhou dobu.
Fotogalerie z výuky je na stránkách gymnázia (viz Virtuální realita nás uchvátila), krátké video Tomáše Mariančíka je zde, článek v magazínu Road zde, reportáž ČT zde (od 6. minuty) a ČRo zde.
Je milou ctí poděkovat panu řediteli gymnázia za odvážné zařazení technologie virtuální reality do procesu výuky, společnosti VR Union za poskytnutí technologie a podpory, nadaným vývojářům společnosti Solirax za originální výukové modely a společnosti Mechatronic Education za podporu technické výuky. Děkuji studentkám, studentům gymnázia a jejich paní profesorce za pomoc, osvojení nové technologie a vedení výuky.
Virtuální školství je na počátku. Technologie simulovaného prostředí může mít dopad podobný zveřejnění teorie relativity nebo přistání člověka na Měsíci. Předpokládám, že brzy dojde k síťovému propojování zážitků virtuální reality. Kladné vazby vynesou výuku s pomocí virtuální reality do výšin, záporné ji ztlumí tak, že bude mít v budoucnosti podobu města nebo písečné duny. Předpoklady ke své výšce a velikosti má podobně jako technologie žebříku.
V jedné specificky připravené učebně školy totiž od 9 hodin dopoledne proběhla vůbec první systematická školní výuka s pomocí technologie virtuální reality. Studentky a studenti na počátku hodiny biologie nasadili brýle pro virtuální realitu a "kreslením ve vzduchu" komunikovali s prostředím, které přesvědčivě simulovalo lidské tělo. Tělo bylo v simulovaném trojrozměrném prostředí možné postupně rozložit, tj. vyjímat jednotlivé části-orgány, prohlížet je ze všech stran podobně, jako v trojrozměrném světě. Poté tělo opět postupně složit.
Studentky a studenty nový zážitkový rozměr výuky evidentně nadchnul. Výuka se několikrát opakovala a kromě studentek a studentů školy se přišly podívat i talentované děti z okolních základních škol. Zážitkem také bylo, jak se všichni dokázali rychle orientovat ve virtuálním způsobu výuky, objevovat nové funkce a předávat zkušenosti dalším. Odpoledne to vypadalo, že virtuální realita je součástí výuky ne poprvé, ale dlouhou dobu.
Fotogalerie z výuky je na stránkách gymnázia (viz Virtuální realita nás uchvátila), krátké video Tomáše Mariančíka je zde, článek v magazínu Road zde, reportáž ČT zde (od 6. minuty) a ČRo zde.
Je milou ctí poděkovat panu řediteli gymnázia za odvážné zařazení technologie virtuální reality do procesu výuky, společnosti VR Union za poskytnutí technologie a podpory, nadaným vývojářům společnosti Solirax za originální výukové modely a společnosti Mechatronic Education za podporu technické výuky. Děkuji studentkám, studentům gymnázia a jejich paní profesorce za pomoc, osvojení nové technologie a vedení výuky.
Virtuální školství je na počátku. Technologie simulovaného prostředí může mít dopad podobný zveřejnění teorie relativity nebo přistání člověka na Měsíci. Předpokládám, že brzy dojde k síťovému propojování zážitků virtuální reality. Kladné vazby vynesou výuku s pomocí virtuální reality do výšin, záporné ji ztlumí tak, že bude mít v budoucnosti podobu města nebo písečné duny. Předpoklady ke své výšce a velikosti má podobně jako technologie žebříku.