2, 3, 5 ... ?
Nadpis určuje počátek. Před otevřením blogu v číselné řadě pokračujte.
Chystám se nahlédnout do myslí studentů a požádat je, aby pokračovali v číselné řadě 2, 3, 5. Doufám, že objeví počátek prvočísel a zvolí pokračování 7, 11, 13, 17, 19 ... nebo začátek Fibonacciho čísel a uvedou 8, 13, 21, 34, 55 ... V záloze mám i exponenty Mersennových prvočísel 7, 13, 17, 19, 31 ... a několik dalších možností pokračování, například 6, 7, 9, 10, 11, 13 ... nebo 10, 20, 40, 80, 160 ... apod.
Snažím se připravit na nečekané, protože mě představivost studentů často překvapí. Jdu proto do otevřené on-linové encyklopedie celočíselných posloupností OEIS kde zjišťuji (jako obvykle), jak nedostatečnou mám fantazii. Skutečnost je vzhledem k pokračování 2, 3, 5 neskutečně matematicky bohatší.
Nejen matematicky. Nepublikovaný dokument E. R. Berlekampa z Bellových laboratoří A contribution to mathematical psychometrics stylu pokračování 2, 3, 5 přiřazuje lidské povolání. Že jde o počátek prvočísel nebo Fibonacciho čísel vidí číselný teoretik, pokračování 6, 7, 9, 10, 11, 13 ... ukazuje na inženýra a 10, 20, 40, 80, 160 ... na historika. Naopak, politik volí pokračování 4, 6, 7, 8, 9, 10 ..., protože chybějící 4 legislativně opraví, optimista pokračuje +nekonečnem, pesimista -nekonečnem atd. Odpovídá Vaše povolání?
Když o věci přemýšlím, souvisí pokračování číselné řady hluboce se životem. Odmala se učíme odhadovat, kvůli lepšímu odhadování se vzděláváme, protože se své odhady snažíme co nejpevněji podepírat. Z pohledu pokračování číselných řad lze život pojímat úhlem "numeroetiky," kdy se snažíme vidět další čísla a vizi podepíráme "matematickým" vztahem. Přirozená čísla například mají své pevné pozice a nekonečnost dalších čísel mezi nimi se o ně opírá.
Tak mi prosím dovolte popřát krásný numeroetický víkend. Je numeroetické nahlížet do myslí studentů?
Chystám se nahlédnout do myslí studentů a požádat je, aby pokračovali v číselné řadě 2, 3, 5. Doufám, že objeví počátek prvočísel a zvolí pokračování 7, 11, 13, 17, 19 ... nebo začátek Fibonacciho čísel a uvedou 8, 13, 21, 34, 55 ... V záloze mám i exponenty Mersennových prvočísel 7, 13, 17, 19, 31 ... a několik dalších možností pokračování, například 6, 7, 9, 10, 11, 13 ... nebo 10, 20, 40, 80, 160 ... apod.
Snažím se připravit na nečekané, protože mě představivost studentů často překvapí. Jdu proto do otevřené on-linové encyklopedie celočíselných posloupností OEIS kde zjišťuji (jako obvykle), jak nedostatečnou mám fantazii. Skutečnost je vzhledem k pokračování 2, 3, 5 neskutečně matematicky bohatší.
Nejen matematicky. Nepublikovaný dokument E. R. Berlekampa z Bellových laboratoří A contribution to mathematical psychometrics stylu pokračování 2, 3, 5 přiřazuje lidské povolání. Že jde o počátek prvočísel nebo Fibonacciho čísel vidí číselný teoretik, pokračování 6, 7, 9, 10, 11, 13 ... ukazuje na inženýra a 10, 20, 40, 80, 160 ... na historika. Naopak, politik volí pokračování 4, 6, 7, 8, 9, 10 ..., protože chybějící 4 legislativně opraví, optimista pokračuje +nekonečnem, pesimista -nekonečnem atd. Odpovídá Vaše povolání?
Když o věci přemýšlím, souvisí pokračování číselné řady hluboce se životem. Odmala se učíme odhadovat, kvůli lepšímu odhadování se vzděláváme, protože se své odhady snažíme co nejpevněji podepírat. Z pohledu pokračování číselných řad lze život pojímat úhlem "numeroetiky," kdy se snažíme vidět další čísla a vizi podepíráme "matematickým" vztahem. Přirozená čísla například mají své pevné pozice a nekonečnost dalších čísel mezi nimi se o ně opírá.
Tak mi prosím dovolte popřát krásný numeroetický víkend. Je numeroetické nahlížet do myslí studentů?