Vyhrát-vyhrát
Někdy kolem roku 2000 v USA, v každém i malém knihkupectví měli útlou knížečku o časovém managementu 7 návyků vysoce efektivních lidí. Jeden z návyků, myslím že čtvrtý, byl inspirovaný teorií her a zněl "Přemýšlej stylem vyhraj-vyhraj".
Zaujalo mě, že uvedená kniha byla doslova všude, jako když se opera dostane do lidových písní. To není u matematických metod běžné a dá se říci, že uvedenou věc pozoruji teprve podruhé. Poprvé se to stalo s některými známými geometrickými motivy používanými pro štěstí. V historii to bylo snad pouze v souvislosti s používáním čísel.
Teorie her pochází z r. 1944. Jde o obor matematiky, který se snaží předkládat matematické postupy řešící nějaký druh nesouladu. Dosud zřejmě rozhodujícím přínosem jsou strategie typu vyhraj-vyhraj, kdy se strany domluví, že obě něco vyhrají a spokojí se s tím.
Dohoda v tomto pojetí vypadá tak, že žena a muž řeší, jestli večer půjdou do divadla nebo do kina. Žena by se raději pěkně oblékla, nalíčila a šla do divadla, zatímco muž je konzervativnější, moc se mu pěkně oblékat nechce a proto by dal přednost kinu. Když se nedomluví, zůstanou večer doma.
Snaží se nalézt shodu způsobem vyhraj-vyhraj. Každý vezme kousek papíru nebo telefon a napíše pod sebe dvě možnosti: divadlo, kino. Žena vyjádří, jak bude spokojená, když půjde do divadla a když s tím zároveň bude souhlasit i muž. Pod to vyjádří spokojenost, když půjdou do kina, jak navrhuje muž. Číselně 100 % a 60 %.
Muž uvede podobně, jak bude spokojený, když půjdou do divadla, jak navrhuje žena. Pod to, jak mu bude vyhovovat, jestliže půjdou do kina a žena s tím bude souhlasit. Číselně 40 % a 100 %.
Teď se podívají na záznamy, sečtou spokojenosti a vyjde 140 v případě divadla a 160 v případě kina. Vydají se tedy do kina, protože značí celkově vyšší spokojenost. Oba tak něco vyhrají a něco tratí.
Nejzajímavější je pozorovat, že tuto strategii dávno známe a používáme. Jen jsme k ní došli jinou intuitivní cestou. Strategii vyhraj-vyhraj uplatňujeme po tisíciletí ve vztahu ke své duši, kdy za určitých podmínek vyhrajeme my i Stvořitel. Obdivuji, když k uvedenému principu dojde matematika. Navíc, princip vyjadřuje i například Pascalova sázka nebo matematický platonismus.
Na jedné straně tedy stojí intuice života a na straně druhé vize a proměny, k nimž směřuje matematika. Obě cesty přitom vedou vzhůru a vydávají ze sebe to nejlepší. Vyhrát-vyhrát. A to je víc než sympatické a o víkendu Vám s dovolením přeji. Ať již půjdete do divadla nebo do kina.
Když nad strategií uvažuji, žádá o doplnění. Výhry by neměly být příliš vysoké. Aby neprobíhaly jako v době, kdy komunisté nebo jiní jimi vybraní za svůj způsob chování vyhrávali příliš mnoho a bohužel vyhrávají dosud. Je mi neobyčejně líto, pro jak mnoho bytostí byl, je a bude tento způsob výhry přijatelný.
Zaujalo mě, že uvedená kniha byla doslova všude, jako když se opera dostane do lidových písní. To není u matematických metod běžné a dá se říci, že uvedenou věc pozoruji teprve podruhé. Poprvé se to stalo s některými známými geometrickými motivy používanými pro štěstí. V historii to bylo snad pouze v souvislosti s používáním čísel.
Teorie her pochází z r. 1944. Jde o obor matematiky, který se snaží předkládat matematické postupy řešící nějaký druh nesouladu. Dosud zřejmě rozhodujícím přínosem jsou strategie typu vyhraj-vyhraj, kdy se strany domluví, že obě něco vyhrají a spokojí se s tím.
Dohoda v tomto pojetí vypadá tak, že žena a muž řeší, jestli večer půjdou do divadla nebo do kina. Žena by se raději pěkně oblékla, nalíčila a šla do divadla, zatímco muž je konzervativnější, moc se mu pěkně oblékat nechce a proto by dal přednost kinu. Když se nedomluví, zůstanou večer doma.
Snaží se nalézt shodu způsobem vyhraj-vyhraj. Každý vezme kousek papíru nebo telefon a napíše pod sebe dvě možnosti: divadlo, kino. Žena vyjádří, jak bude spokojená, když půjde do divadla a když s tím zároveň bude souhlasit i muž. Pod to vyjádří spokojenost, když půjdou do kina, jak navrhuje muž. Číselně 100 % a 60 %.
Muž uvede podobně, jak bude spokojený, když půjdou do divadla, jak navrhuje žena. Pod to, jak mu bude vyhovovat, jestliže půjdou do kina a žena s tím bude souhlasit. Číselně 40 % a 100 %.
Teď se podívají na záznamy, sečtou spokojenosti a vyjde 140 v případě divadla a 160 v případě kina. Vydají se tedy do kina, protože značí celkově vyšší spokojenost. Oba tak něco vyhrají a něco tratí.
Nejzajímavější je pozorovat, že tuto strategii dávno známe a používáme. Jen jsme k ní došli jinou intuitivní cestou. Strategii vyhraj-vyhraj uplatňujeme po tisíciletí ve vztahu ke své duši, kdy za určitých podmínek vyhrajeme my i Stvořitel. Obdivuji, když k uvedenému principu dojde matematika. Navíc, princip vyjadřuje i například Pascalova sázka nebo matematický platonismus.
Na jedné straně tedy stojí intuice života a na straně druhé vize a proměny, k nimž směřuje matematika. Obě cesty přitom vedou vzhůru a vydávají ze sebe to nejlepší. Vyhrát-vyhrát. A to je víc než sympatické a o víkendu Vám s dovolením přeji. Ať již půjdete do divadla nebo do kina.
Když nad strategií uvažuji, žádá o doplnění. Výhry by neměly být příliš vysoké. Aby neprobíhaly jako v době, kdy komunisté nebo jiní jimi vybraní za svůj způsob chování vyhrávali příliš mnoho a bohužel vyhrávají dosud. Je mi neobyčejně líto, pro jak mnoho bytostí byl, je a bude tento způsob výhry přijatelný.