Kvádry a jejich světy
I když jsou prostřední dny léta, zkusme něco hlubšího.
Pod kvádry budeme rozumět ty stavební. Jde o kamenné díly, cihly, tvárnice, lega a v matematice třeba o čísla. Základním principem kvádrů jako stavebních prvků je zjednodušení světa kolem nás, aby z nich bylo možné kreativně stavět a život nebyl tak těžký. V zásadě potřebujeme znát, jaké kvádry máme a techniky, jak z nich stavět. Vznikají světy (pyramidy, domy, věže, lodě, postavy, algebry ...), kterým se snažíme porozumět.
Jinak bude vypadat svět, ve kterém platí všeobecně přijímaný kvádr 1+1=2, jinak svět s kvádrem 1+1=1 nebo dokonce s 1+1=0 či 1+1=3 a více. Stejně funguje, když studujeme, prohlížíme, čteme nějaké dílo nebo o něm diskutujeme. Snažíme se určit jeho stavební kvádry a poznat svět, ze kterých je postavený. Pochopení světa kvádrů například studentů je důležité, abych věděl, proč postupují, myslí nebo dělají věci z jejich pohledu a nakolik jde o pohled logický.
Je možné říci, že celý život je o tom stejném. Snažíme se věci rozebrat na jednodušší kvádry a z nich potom stavět. A oceňujeme, když známe více technik. Je to jako balit batoh na dovolenou. Vrstvíme do něho jednotlivé kvádry, ze kterých budeme v přírodě nebo jinde stavět. Je důležité, aby jich bylo jen tolik, co batoh pobere a my bezpečně uneseme. Z toho, co máme v batohu potom zjistíme, s jakým světem můžeme počítat a jaké vlastnosti bude mít.
Obdobné to je s matematickým batohem, do kterého balíme stavební kvádry nazývané axiomy (nebo postuláty), o kterých předpokládáme, že jsou pravdivé a ze kterých budeme někde v matematické přírodě stavět a postavené světy studovat. Stejně důležité je i studovat a poznávat světy, ve kterých axiomy z batohu neplatí.
Celé to vypadá jednoduše jako šťastný příběh o nalezení a pochopení světů postavených z kvádrů. Ať už má někdo dům, les, mobilní telefon, automobil, zahradu, byt, pyramidu, tělo, víru nebo čte knihu tak ví, že nemusí jít o logický nebo jednoduchý příběh. Uvedu tři příklady, kde postrádám logiku světa kvádrů.
1. Vzdělávání. Má být o poskytování stavebních kvádrů k více kreativnímu stavění. Z tohoto pohledu nerozumím nekončícím transformacím, které vzdělávání provázejí. Mám za to, že úměrně tomu klesají znalosti stavebních kvádrů a schopnost je dobře používat. Jestli vdělávání něco potřebuje, potom jde o autority, aby bylo možné uplatnit instinkt vymezování proti nim.
2. Zkreslené informace. Zdráhám se použít slovo dezinformace, protože nevím, co to je. Stavební kvádry nebo vlastnosti světa zkreslené informace jsou buď neobjektivní, tedy nesouhlasí se skutečností nebo nedořečené, protože jsou nedostatečné nebo neúplné. Když uvedu příklad, neobjektivní hodnotou čísla pi je záporné číslo a nedořečenou jeho velikost 3. V tomto případě je nutné doříci vlastnosti světa, ve kterém hodnota 3 postačuje. Například v biblickém kontextu nebo když budu chtít místo kulatého jablkového koláče upéci čtvercový. Nedořečené informace ze světa kvádrů poskytuje i značná část vědy. To, že je něco založené na důkazu neznamená, že to platí obecně a je nutné se ptát, co je to za svět, pro který důkaz platí. To, že dokážu upéct dobrý jablkový koláč ještě neznamená, že je dobrý pro každého. Někomu nechutnají koláče obecně, někomu jablka, u jiných koláč vyvolá zápornou emotivní reakci. Máme vědět, co ze světa jablkových koláčů vyplývá. Důkaz proto nestačí, i když je důležitý. Nerozumím proč společnost s historicky nejvyšším počtem vzdělaných členů chce zkreslené informace správně vysvětlovat. Kromě toho, že to znám z minulé doby, na neobjektivní světy kvádrů myslím existují dostatečné nástroje a na nedořečené bývají dobré morální a etické základy společnosti nebo základní lidské instinkty.
3. Nehrdinství. Dlouhou část života přemýšlím o stavebních kvádrech nehrdinství, aniž bych věděl, co hrdinství je. Zdá se mi, že se lépe určuje, co není než co je a zkušenost z minulé doby existuje. Nerozumím, proč část společnosti z těchto kvádrů dosud staví, protože tím přicházíme o pořádnou míru sebevědomí a kreativity.
Tak mi prosím dovolte popřát do batohu zabalit kvádry, jejichž svět neláme srdce a nepůsobí žal.
Pod kvádry budeme rozumět ty stavební. Jde o kamenné díly, cihly, tvárnice, lega a v matematice třeba o čísla. Základním principem kvádrů jako stavebních prvků je zjednodušení světa kolem nás, aby z nich bylo možné kreativně stavět a život nebyl tak těžký. V zásadě potřebujeme znát, jaké kvádry máme a techniky, jak z nich stavět. Vznikají světy (pyramidy, domy, věže, lodě, postavy, algebry ...), kterým se snažíme porozumět.
Jinak bude vypadat svět, ve kterém platí všeobecně přijímaný kvádr 1+1=2, jinak svět s kvádrem 1+1=1 nebo dokonce s 1+1=0 či 1+1=3 a více. Stejně funguje, když studujeme, prohlížíme, čteme nějaké dílo nebo o něm diskutujeme. Snažíme se určit jeho stavební kvádry a poznat svět, ze kterých je postavený. Pochopení světa kvádrů například studentů je důležité, abych věděl, proč postupují, myslí nebo dělají věci z jejich pohledu a nakolik jde o pohled logický.
Je možné říci, že celý život je o tom stejném. Snažíme se věci rozebrat na jednodušší kvádry a z nich potom stavět. A oceňujeme, když známe více technik. Je to jako balit batoh na dovolenou. Vrstvíme do něho jednotlivé kvádry, ze kterých budeme v přírodě nebo jinde stavět. Je důležité, aby jich bylo jen tolik, co batoh pobere a my bezpečně uneseme. Z toho, co máme v batohu potom zjistíme, s jakým světem můžeme počítat a jaké vlastnosti bude mít.
Obdobné to je s matematickým batohem, do kterého balíme stavební kvádry nazývané axiomy (nebo postuláty), o kterých předpokládáme, že jsou pravdivé a ze kterých budeme někde v matematické přírodě stavět a postavené světy studovat. Stejně důležité je i studovat a poznávat světy, ve kterých axiomy z batohu neplatí.
Celé to vypadá jednoduše jako šťastný příběh o nalezení a pochopení světů postavených z kvádrů. Ať už má někdo dům, les, mobilní telefon, automobil, zahradu, byt, pyramidu, tělo, víru nebo čte knihu tak ví, že nemusí jít o logický nebo jednoduchý příběh. Uvedu tři příklady, kde postrádám logiku světa kvádrů.
1. Vzdělávání. Má být o poskytování stavebních kvádrů k více kreativnímu stavění. Z tohoto pohledu nerozumím nekončícím transformacím, které vzdělávání provázejí. Mám za to, že úměrně tomu klesají znalosti stavebních kvádrů a schopnost je dobře používat. Jestli vdělávání něco potřebuje, potom jde o autority, aby bylo možné uplatnit instinkt vymezování proti nim.
2. Zkreslené informace. Zdráhám se použít slovo dezinformace, protože nevím, co to je. Stavební kvádry nebo vlastnosti světa zkreslené informace jsou buď neobjektivní, tedy nesouhlasí se skutečností nebo nedořečené, protože jsou nedostatečné nebo neúplné. Když uvedu příklad, neobjektivní hodnotou čísla pi je záporné číslo a nedořečenou jeho velikost 3. V tomto případě je nutné doříci vlastnosti světa, ve kterém hodnota 3 postačuje. Například v biblickém kontextu nebo když budu chtít místo kulatého jablkového koláče upéci čtvercový. Nedořečené informace ze světa kvádrů poskytuje i značná část vědy. To, že je něco založené na důkazu neznamená, že to platí obecně a je nutné se ptát, co je to za svět, pro který důkaz platí. To, že dokážu upéct dobrý jablkový koláč ještě neznamená, že je dobrý pro každého. Někomu nechutnají koláče obecně, někomu jablka, u jiných koláč vyvolá zápornou emotivní reakci. Máme vědět, co ze světa jablkových koláčů vyplývá. Důkaz proto nestačí, i když je důležitý. Nerozumím proč společnost s historicky nejvyšším počtem vzdělaných členů chce zkreslené informace správně vysvětlovat. Kromě toho, že to znám z minulé doby, na neobjektivní světy kvádrů myslím existují dostatečné nástroje a na nedořečené bývají dobré morální a etické základy společnosti nebo základní lidské instinkty.
3. Nehrdinství. Dlouhou část života přemýšlím o stavebních kvádrech nehrdinství, aniž bych věděl, co hrdinství je. Zdá se mi, že se lépe určuje, co není než co je a zkušenost z minulé doby existuje. Nerozumím, proč část společnosti z těchto kvádrů dosud staví, protože tím přicházíme o pořádnou míru sebevědomí a kreativity.
Tak mi prosím dovolte popřát do batohu zabalit kvádry, jejichž svět neláme srdce a nepůsobí žal.