Amerika dobyta. Stop. Návrat k základně. Stop.
Slíbil jsem ohlédnutí za světovou soutěží mladých vědců v Albuquerque, Nové Mexiko. A také trochu vědy. Tady jsou.
V Albuquerque se konala světová soutěž mladých vědců ISEF. Bylo tu přes tisíc projektů a my jsme tady získali bronz za projekt robotického rybáře. Při návratu autobusem z vyhlášení výsledků do hotelu jsem mluvil se studentem z Mexika. Na závěr jsem chtěl být vtipný a tak jsem se zeptal, jaký vidí hlavní rozdíl mezi Mexikem a Novým Mexikem. Nebylo to příliš zdvořilé. Odpověděl ale pohotově. V Novém Mexiku se na mě lidé smějí, kdežto v Mexiku ne. Bezděky jsem se rozhlédnul po autobuse. Ano, všichni se usmívali. Ti co vyhráli i ti co nevyhráli. Rozhlédnul jsem se po soutěži. Ano, všichni se na sebe usmívali. Nás dva tisíce účastníků se usmívalo. Usmívali se i lidé na ulicích Albuquerque. I když je kolem nehostinná poušť. Amerika vede válku …
Projít všechny projekty bylo nemožné. Tak pro představu několik z nich. S čím se tam vlastně jezdí a na co může mladý vědec dosáhnout. Projekt „Inteligentní semafory“ dokázal rozpoznat sirénu např. sanitky a umožnit jí na křižovatce volný průjezd. Projekt „Podvodní bariéry“ dospěl k závěru, že lze instalovat podvodní bariéry takovým způsobem, aby zabránily ničivým účinkům Tsunami. Projekt „Elektřina z deště“ navrhoval, jak z deště získávat elektřinu. To může být použito jako alternativní zdroj energie v deštných oblastech. Projekt „Civilní obrana v 21. století“ studoval a experimentálně ověřoval, jak materiály našich domů zmenšují radiaci. Výsledkem je, že cihly z 98%, dřevo ze 4%, sklo z 9%, tabulový plech ze 71% apod. Projekt „Létající pozorovatel“ ukazoval malé víceúčelové bezpilotní letadlo vybavené kamerou a radiovou komunikací na průzkum těžko dosažitelných oblastí. Projekt „Strategie řešení Sudoku“ byl hravý a navrhnul počítačové algoritmy automaticky řešící Sudoku hlavolamy.
To jen špetka inspirace našim studentům. Také jejich vedoucím učitelům na středních školách. Díky za to, že vymýšlíte témata. Motivujete studenty. Neprcháte ze školy jakmile „padla“. Já vím. Není za to finanční ohodnocení. A někdy ani to jiné. Proto dvojnásobný dík a přání vytrvejte. Upřímný dík i čtenářům blogu za jejich podporu. Jeden ISEF skončil. Ten příští za rok bude v Atlantě. A jsme opět na počátku. Výběr projektů pro ISEF na SOČ, jejich příprava a potom Atlanta. Proto, všichni s vlastním projektem, jste vítáni. Přihlaste se. A kdo ještě na projektu nepracujete? Začněte. S něčím originálním, inovačním a přínosným. Nashledanou v Atlantě.
V Albuquerque se konala světová soutěž mladých vědců ISEF. Bylo tu přes tisíc projektů a my jsme tady získali bronz za projekt robotického rybáře. Při návratu autobusem z vyhlášení výsledků do hotelu jsem mluvil se studentem z Mexika. Na závěr jsem chtěl být vtipný a tak jsem se zeptal, jaký vidí hlavní rozdíl mezi Mexikem a Novým Mexikem. Nebylo to příliš zdvořilé. Odpověděl ale pohotově. V Novém Mexiku se na mě lidé smějí, kdežto v Mexiku ne. Bezděky jsem se rozhlédnul po autobuse. Ano, všichni se usmívali. Ti co vyhráli i ti co nevyhráli. Rozhlédnul jsem se po soutěži. Ano, všichni se na sebe usmívali. Nás dva tisíce účastníků se usmívalo. Usmívali se i lidé na ulicích Albuquerque. I když je kolem nehostinná poušť. Amerika vede válku …
Projít všechny projekty bylo nemožné. Tak pro představu několik z nich. S čím se tam vlastně jezdí a na co může mladý vědec dosáhnout. Projekt „Inteligentní semafory“ dokázal rozpoznat sirénu např. sanitky a umožnit jí na křižovatce volný průjezd. Projekt „Podvodní bariéry“ dospěl k závěru, že lze instalovat podvodní bariéry takovým způsobem, aby zabránily ničivým účinkům Tsunami. Projekt „Elektřina z deště“ navrhoval, jak z deště získávat elektřinu. To může být použito jako alternativní zdroj energie v deštných oblastech. Projekt „Civilní obrana v 21. století“ studoval a experimentálně ověřoval, jak materiály našich domů zmenšují radiaci. Výsledkem je, že cihly z 98%, dřevo ze 4%, sklo z 9%, tabulový plech ze 71% apod. Projekt „Létající pozorovatel“ ukazoval malé víceúčelové bezpilotní letadlo vybavené kamerou a radiovou komunikací na průzkum těžko dosažitelných oblastí. Projekt „Strategie řešení Sudoku“ byl hravý a navrhnul počítačové algoritmy automaticky řešící Sudoku hlavolamy.
To jen špetka inspirace našim studentům. Také jejich vedoucím učitelům na středních školách. Díky za to, že vymýšlíte témata. Motivujete studenty. Neprcháte ze školy jakmile „padla“. Já vím. Není za to finanční ohodnocení. A někdy ani to jiné. Proto dvojnásobný dík a přání vytrvejte. Upřímný dík i čtenářům blogu za jejich podporu. Jeden ISEF skončil. Ten příští za rok bude v Atlantě. A jsme opět na počátku. Výběr projektů pro ISEF na SOČ, jejich příprava a potom Atlanta. Proto, všichni s vlastním projektem, jste vítáni. Přihlaste se. A kdo ještě na projektu nepracujete? Začněte. S něčím originálním, inovačním a přínosným. Nashledanou v Atlantě.