Výběr generálního ředitele Lesů ČR. No co? No nic.
Nevybráno. To je jasný závěr výběrového řízení na generálního ředitele státního podniku Lesy ČR.
Bez jakýchkoli dalších informací ze strany ministra zemědělství je to ve světle skutečnosti celkové situace v oboru a stavu agend státního podniku to jediné, logické a správné rozhodnutí.
Pokud nějaké selhání existuje, tak je v osobní rovině každého lesníka a zejména managementu státního podniku Lesy ČR jako celku.
Především a ze všeho nejvíce je za neúspěchem kandidátů ve výběrovém řízení velmi slabá lesnická komunikace a kompetentnost lesníků jako profese. Zejména v rámci státního podniku se vytvořila určitá rezistence ve snaze kriticky řešit vnitřní a hlavně vnější problémy v celém oboru. U podnikatelů v lesnictví se nedá očekávat široká lesnická odbornost soustředěná na čistě lesnické souvislosti hospodaření státu. Bez profesionální a odborné akcentace lesnických problémů a jejich ekonomiky, je role jakéhokoli kandidáta snadno znevěrohodněná jakoukoliv skupinou odlišných zájmů. Česká lesnická společnost, zaměstnanci státního podniku LČR či VLS, ÚHÚL a v neposlední řadě i lesnická sekce ministerstva zemědělství, neposkytují dostatečně kritická témata a na ně navázané řešení.
Místo toho se posledních 10 let komunikuje spor lesnických podnikatelů a státního podniku v závojích zájmů o dříví, majetek státního podniku, politických zájmů a korupčních zájmů s čistě mocenskou perspektivou ovládnutí jak obchodu dříví, finančního a jiného majetku a podstaty státní správy lesa.
Těch pár jedinců, kteří se kdy odvážili vyslovit kriticky do vlastních řad se ztrácí v bludišti tvořeném čistě ekonomickým zájmem bez rozlišení kvality tohoto zájmu. Odborná a profesionální komunikace uvnitř LČR, je velmi slabá a vyhýbá se skutečným problémům. Pokud už takové téma vznikne (jako NLP), tak jsou závěry a doporučení ignorovány a lesníci na to v podstatě nijak nereagují. Scházející hospodářská strategie jak podniku, tak státu ani nemůže nic jiného vygenerovat. To je další rozměr nahrávající zrušení výběrového řízení. Nemám-li znalosti o problémech, nemohu ani vybrat správná řešení.
Ekonomický zájem ovládl na celých 20 let lesnictví.
Ekonomika však není podstatou lesnictví, ale nástrojem měření efektivity a účinnosti aplikace znalostí do specifického ekosystému a hospodářské využití lesů je doplňkem. Je velkou škodou na budoucnosti, když se zaměstnanci státního podniku LČR myšlenkově transformovali z lesníků na zaměstnance podniku s dobrou mzdou za málo odpovědnosti.
To je však jenom část celého problému ve výběru GŘ. V rámci oboru a zejména mezi zaměstnanci státního podniku je dostatek velmi silných profesionálů. Problémem je absence a ignorace procesu výchovy talentů neboli kádrů. Nebyl-li pan ministr spokojen s doporučením komise, tak to jednoznačně souvisí jak s nekompetentností komise, tak samozřejmě chybějícího procesu uvnitř resortu, který by měl systematicky hledat talenty a budovat jejich zásobu. To je odpovědnost státu pod zákonem o lesích. Roli komise si musí zodpovědět její tvůrce. Scházející proces růstu kvalifikace je spíše chybou v celém systému.
Výběr GŘ státního podniku LČR musí udělat především lesníci. Neexistuje-li jasná a odborně silná názorová platforma lesníků, tak nemůže být ani jasný a silný „nezávislý“ kandidát. Když se o to nepostarají sami lesníci, tak to udělá někdo za ně. Například dominantní podnikatelské skupiny či pavučiny politických a korupčně mocenských zájmů. Role ministra zemědělství by byla mnohem snazší, pokud by existovala jasná názorová a odborně kompetentní komunikační platforma budoucí podoby lesnictví v ČR. Ministr zemědělství by měl jinou roli, pokud by měl k dispozici jasnou koncepci rozvoje celého odvětví. Lesníci nemohou být ignorování při výběru náměstka pro lesnictví, aby lesníky zastupoval skutečně kvalitní státní úředník se znalostí a odborností vidět souvislosti. Selhání výběrové komise, tak zcela padá na náměstka ministra zemědělství a pokud náměstek pro lesnictví nebyl schopen doporučit vhodné kandidáty, tak tam nemá co dělat. Je to jeho systémové selhání.
Odborná platforma lesníků v České lesnické společnosti či ve státním podniku se musí více osamostatnit. Jinak zanikne, nebo ji musí nahradit zcela nová generace zájmů. A lesnictví se jako odbornost rozplyne do ekologie, myslivosti a krajinářství na pozadí středních odborných lesnických škol a učilišť.
Doufejme, že pokračování výběrového řízení nebude mít titul „Konec lesníků v Čechách“.
Ing. Robert Babuka, MBA
Absolvent lesnické fakulty v Brně, správce lesnických fondů a manažer v holdingu CE WOOD, zakladatel oborového informačního servisu CZECHTIMBER, člen ČLS, Asociace českých nábytkářů, manažer ABC WOOD, vicepresident Svazu zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmylsu a člen týmu hospodářské politiky Rady hospodářské a sociální dohody ČR
Bez jakýchkoli dalších informací ze strany ministra zemědělství je to ve světle skutečnosti celkové situace v oboru a stavu agend státního podniku to jediné, logické a správné rozhodnutí.
Nechci rozvíjet spekulace nad účelovostí výběrového řízení, jeho nestandardním průběhem či nekompetentnosti výběrové komise a náměstka pro lesnictví v posuzování koncepcí kandidátů. Ani kvalita koncepcí či odbornost kandidátu nejsou důvodem ke spekulacím a pocitům křivdy, či snad urážky celého lesnického stavu. Určitě však stojí za zmínku důležitější faktory, ve světle kterých je výsledek rozhodnuti pana premiéra a ministra zemědělství pana Bendla velmi racionální i když jejich postup ve výběrovém řízení je problematický.
Pokud nějaké selhání existuje, tak je v osobní rovině každého lesníka a zejména managementu státního podniku Lesy ČR jako celku.
Především a ze všeho nejvíce je za neúspěchem kandidátů ve výběrovém řízení velmi slabá lesnická komunikace a kompetentnost lesníků jako profese. Zejména v rámci státního podniku se vytvořila určitá rezistence ve snaze kriticky řešit vnitřní a hlavně vnější problémy v celém oboru. U podnikatelů v lesnictví se nedá očekávat široká lesnická odbornost soustředěná na čistě lesnické souvislosti hospodaření státu. Bez profesionální a odborné akcentace lesnických problémů a jejich ekonomiky, je role jakéhokoli kandidáta snadno znevěrohodněná jakoukoliv skupinou odlišných zájmů. Česká lesnická společnost, zaměstnanci státního podniku LČR či VLS, ÚHÚL a v neposlední řadě i lesnická sekce ministerstva zemědělství, neposkytují dostatečně kritická témata a na ně navázané řešení.
Místo toho se posledních 10 let komunikuje spor lesnických podnikatelů a státního podniku v závojích zájmů o dříví, majetek státního podniku, politických zájmů a korupčních zájmů s čistě mocenskou perspektivou ovládnutí jak obchodu dříví, finančního a jiného majetku a podstaty státní správy lesa.
Těch pár jedinců, kteří se kdy odvážili vyslovit kriticky do vlastních řad se ztrácí v bludišti tvořeném čistě ekonomickým zájmem bez rozlišení kvality tohoto zájmu. Odborná a profesionální komunikace uvnitř LČR, je velmi slabá a vyhýbá se skutečným problémům. Pokud už takové téma vznikne (jako NLP), tak jsou závěry a doporučení ignorovány a lesníci na to v podstatě nijak nereagují. Scházející hospodářská strategie jak podniku, tak státu ani nemůže nic jiného vygenerovat. To je další rozměr nahrávající zrušení výběrového řízení. Nemám-li znalosti o problémech, nemohu ani vybrat správná řešení.
Ekonomický zájem ovládl na celých 20 let lesnictví.
Ekonomika však není podstatou lesnictví, ale nástrojem měření efektivity a účinnosti aplikace znalostí do specifického ekosystému a hospodářské využití lesů je doplňkem. Je velkou škodou na budoucnosti, když se zaměstnanci státního podniku LČR myšlenkově transformovali z lesníků na zaměstnance podniku s dobrou mzdou za málo odpovědnosti.
To je však jenom část celého problému ve výběru GŘ. V rámci oboru a zejména mezi zaměstnanci státního podniku je dostatek velmi silných profesionálů. Problémem je absence a ignorace procesu výchovy talentů neboli kádrů. Nebyl-li pan ministr spokojen s doporučením komise, tak to jednoznačně souvisí jak s nekompetentností komise, tak samozřejmě chybějícího procesu uvnitř resortu, který by měl systematicky hledat talenty a budovat jejich zásobu. To je odpovědnost státu pod zákonem o lesích. Roli komise si musí zodpovědět její tvůrce. Scházející proces růstu kvalifikace je spíše chybou v celém systému.
Výběr GŘ státního podniku LČR musí udělat především lesníci. Neexistuje-li jasná a odborně silná názorová platforma lesníků, tak nemůže být ani jasný a silný „nezávislý“ kandidát. Když se o to nepostarají sami lesníci, tak to udělá někdo za ně. Například dominantní podnikatelské skupiny či pavučiny politických a korupčně mocenských zájmů. Role ministra zemědělství by byla mnohem snazší, pokud by existovala jasná názorová a odborně kompetentní komunikační platforma budoucí podoby lesnictví v ČR. Ministr zemědělství by měl jinou roli, pokud by měl k dispozici jasnou koncepci rozvoje celého odvětví. Lesníci nemohou být ignorování při výběru náměstka pro lesnictví, aby lesníky zastupoval skutečně kvalitní státní úředník se znalostí a odborností vidět souvislosti. Selhání výběrové komise, tak zcela padá na náměstka ministra zemědělství a pokud náměstek pro lesnictví nebyl schopen doporučit vhodné kandidáty, tak tam nemá co dělat. Je to jeho systémové selhání.
Odborná platforma lesníků v České lesnické společnosti či ve státním podniku se musí více osamostatnit. Jinak zanikne, nebo ji musí nahradit zcela nová generace zájmů. A lesnictví se jako odbornost rozplyne do ekologie, myslivosti a krajinářství na pozadí středních odborných lesnických škol a učilišť.
Doufejme, že pokračování výběrového řízení nebude mít titul „Konec lesníků v Čechách“.
Ing. Robert Babuka, MBA
Absolvent lesnické fakulty v Brně, správce lesnických fondů a manažer v holdingu CE WOOD, zakladatel oborového informačního servisu CZECHTIMBER, člen ČLS, Asociace českých nábytkářů, manažer ABC WOOD, vicepresident Svazu zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmylsu a člen týmu hospodářské politiky Rady hospodářské a sociální dohody ČR