Gambrinus, pardon, Patron
Největší tuzemský výrobce piva svojí aktuální marketingovou akcí dělá vlnky na malém českém pivovarském rybníčku. Průkopník a propagátor nové generace minipivovarů Jan Kočka ve svém blogu na webu svetpiva.cz glosuje reklamu pivovaru Gambrinus, ve které se jeho pivo vydávalo za pivo z minipivovaru.
Není to dlouho, co jsem tu psal o reklamě amerického giganta Anheuser - Busch během posledního Super Bowlu. Zápas, který sledují za Velkou louží desítky miliónů lidí, využil moloch A-B ke své prezentaci formou útoku na tamní tzv. „craft breweries“. Že prý je jejich pivo, tedy A-B giganta, k pití pro pořádné pivaře, a ne nějaký pivní výstřelek, třeba pumpkin (dýňový) ejl. Reakce dlouho na sebe nenechala čekat a nejen na netu se objevilo mnoho ohlasů, diskuzí, parodií na tuto reklamu.
Uteklo pár týdnů a domácí dominantní hráč na pivním trhu, rozuměj Gambrinus, přišel se zajímavou marketingovou kampaní založenou na malé mystifikaci, která se také týká minipivovarů. I když u nás se malým výrobcům neříká „craft“ (teď mě napadá, že jsem zatím neslyšel v češtině odpovídající výraz), reklamní spot je vlastně o nich.
A protože Plzeňský Prazdroj má financí dostatek, akce Gambrinusu byla dotažena do konce.
Účast na pivních akcích, tácky, brandované sklo atd., to všechno byla jen kamufláž zastírající základní myšlenku – Gambrinus zabalený do líbivého kabátku nového minipivovaru s cílem poukázat na to, že chudák velkovýrobce trpí „imageovou devalvací“, když podle svých tvůrců je to pivo dobré, škodí mu ale celkové přijímaní nového termínu europivo.
Musím se přiznat, že jsem moc „novou“ značku Patron nezaregistroval. Asi jsem špatně četl pivní weby, jak se teď ukazuje v odkazech na nedávné texty na Pivním Infu a Pivnících, které o Patronovi psaly. Spíše mě zaujal obří banner na nějaké webové stránce v pondělí odpoledne, který oznamoval, že večer po dvacáté hodině se na TV Nova ukáže, jak to u nás s pivem a pivovarnictvím ve skutečnosti je. Já se tedy těšil na Mentalistu, i když v poslední řadě je divně dabovaný, žádný reportérský pořad v přehledu uveden nebyl, jen seriály. Vše mi došlo, když se v televizi objevila předlouhá reklama, vlastně malý dokument.
První, co mě napadlo, bylo srovnání s jedním nejen na domácím trhu velkým hráčem v oblasti sladkých nápojů, který přebalil svou opomíjenou značku tou slavnější, aby lidem ukázal, že rozhodující je chuť. Stejně jako se o to snaží Gambrinus. Po několikerém puštění jeho reklamy na YouTube mně ale přišlo, že aktéři jsou nějací ztuhlí a objevnou informací o Gambrinusu to nejspíš nebude. Asi ne herci, ale že by to byly záběry ze skutečného života, nepřipravené, to mně zrovna nepřijde. Také při posezení sezení na zahrádce, kde se objeví ona zásadní informace v podobě plakátu, mají všichni sklenice s humpolácky nalepenou přelepkou. Že by si toho nikdo nevšiml a ze zvědavosti nezjišťoval, co pod ní je? A když se v tom budeme hodně rýpat: opravdu jde vydávat pasterované pivo za nepaster z minipivovaru?
I když je tomu už dávno, nějakých deset let, co jsme s Honzou Šuráněm pořádali anonymní degustace v Pivovarském domě v Praze, během kterých v několika případech zarputilí příznivci minipivovarů vyzdvihovali chuť a lahodnost moků největších výrobců, aby pak po odhalení pravdy zpytovali svědomí. Holt anonymní degustace je něco jiného než popíjení piva dané značky v logovaném skle.
Ano, může se stát, že i velký pivovar uvaří dobré pivo. Naštěstí pro malé a ještě menší výrobce má ale u velkovýrobců pořád hlavní slovo ekonom a ne sládek, takže se změny v příštích pár letech „bát“ nemusíme.
Po velké reklamní kampani humpoleckého Bernarda na jejich Bohemia Ale z konce loňského roku je tu tedy další marketingová akce, na kterou jsem dlouho čekal. Vtip, překvapení, ne obligátní partička popíjející někde na koncertu.
Já jsem se dobře bavil, takže za mě jen houšť a větší kapky. A co mi přijde na celé kampani nejveselejší? To, že domácí největší výrobce piva by chtěl mít image jako minipivovar, nebo minimálně být veřejností přijímán jako ti malí. Asi je mu smutno, že, jak sám ve spotu přiznává, lidi ho mají za europivo a že zůstává nepochopený. Ale jestli on si za to nemůže tak trochu sám. Ale to už je na jiný text…
Jan Kočka, svetpiva.cz
Není to dlouho, co jsem tu psal o reklamě amerického giganta Anheuser - Busch během posledního Super Bowlu. Zápas, který sledují za Velkou louží desítky miliónů lidí, využil moloch A-B ke své prezentaci formou útoku na tamní tzv. „craft breweries“. Že prý je jejich pivo, tedy A-B giganta, k pití pro pořádné pivaře, a ne nějaký pivní výstřelek, třeba pumpkin (dýňový) ejl. Reakce dlouho na sebe nenechala čekat a nejen na netu se objevilo mnoho ohlasů, diskuzí, parodií na tuto reklamu.
Uteklo pár týdnů a domácí dominantní hráč na pivním trhu, rozuměj Gambrinus, přišel se zajímavou marketingovou kampaní založenou na malé mystifikaci, která se také týká minipivovarů. I když u nás se malým výrobcům neříká „craft“ (teď mě napadá, že jsem zatím neslyšel v češtině odpovídající výraz), reklamní spot je vlastně o nich.
A protože Plzeňský Prazdroj má financí dostatek, akce Gambrinusu byla dotažena do konce.
Účast na pivních akcích, tácky, brandované sklo atd., to všechno byla jen kamufláž zastírající základní myšlenku – Gambrinus zabalený do líbivého kabátku nového minipivovaru s cílem poukázat na to, že chudák velkovýrobce trpí „imageovou devalvací“, když podle svých tvůrců je to pivo dobré, škodí mu ale celkové přijímaní nového termínu europivo.
Musím se přiznat, že jsem moc „novou“ značku Patron nezaregistroval. Asi jsem špatně četl pivní weby, jak se teď ukazuje v odkazech na nedávné texty na Pivním Infu a Pivnících, které o Patronovi psaly. Spíše mě zaujal obří banner na nějaké webové stránce v pondělí odpoledne, který oznamoval, že večer po dvacáté hodině se na TV Nova ukáže, jak to u nás s pivem a pivovarnictvím ve skutečnosti je. Já se tedy těšil na Mentalistu, i když v poslední řadě je divně dabovaný, žádný reportérský pořad v přehledu uveden nebyl, jen seriály. Vše mi došlo, když se v televizi objevila předlouhá reklama, vlastně malý dokument.
První, co mě napadlo, bylo srovnání s jedním nejen na domácím trhu velkým hráčem v oblasti sladkých nápojů, který přebalil svou opomíjenou značku tou slavnější, aby lidem ukázal, že rozhodující je chuť. Stejně jako se o to snaží Gambrinus. Po několikerém puštění jeho reklamy na YouTube mně ale přišlo, že aktéři jsou nějací ztuhlí a objevnou informací o Gambrinusu to nejspíš nebude. Asi ne herci, ale že by to byly záběry ze skutečného života, nepřipravené, to mně zrovna nepřijde. Také při posezení sezení na zahrádce, kde se objeví ona zásadní informace v podobě plakátu, mají všichni sklenice s humpolácky nalepenou přelepkou. Že by si toho nikdo nevšiml a ze zvědavosti nezjišťoval, co pod ní je? A když se v tom budeme hodně rýpat: opravdu jde vydávat pasterované pivo za nepaster z minipivovaru?
I když je tomu už dávno, nějakých deset let, co jsme s Honzou Šuráněm pořádali anonymní degustace v Pivovarském domě v Praze, během kterých v několika případech zarputilí příznivci minipivovarů vyzdvihovali chuť a lahodnost moků největších výrobců, aby pak po odhalení pravdy zpytovali svědomí. Holt anonymní degustace je něco jiného než popíjení piva dané značky v logovaném skle.
Ano, může se stát, že i velký pivovar uvaří dobré pivo. Naštěstí pro malé a ještě menší výrobce má ale u velkovýrobců pořád hlavní slovo ekonom a ne sládek, takže se změny v příštích pár letech „bát“ nemusíme.
Po velké reklamní kampani humpoleckého Bernarda na jejich Bohemia Ale z konce loňského roku je tu tedy další marketingová akce, na kterou jsem dlouho čekal. Vtip, překvapení, ne obligátní partička popíjející někde na koncertu.
Já jsem se dobře bavil, takže za mě jen houšť a větší kapky. A co mi přijde na celé kampani nejveselejší? To, že domácí největší výrobce piva by chtěl mít image jako minipivovar, nebo minimálně být veřejností přijímán jako ti malí. Asi je mu smutno, že, jak sám ve spotu přiznává, lidi ho mají za europivo a že zůstává nepochopený. Ale jestli on si za to nemůže tak trochu sám. Ale to už je na jiný text…
Jan Kočka, svetpiva.cz