Společná parkovací zóna pro velká města jako je Praha sníží dostupnost parkování a zvýší dopravu v centru města

17. 10. 2018 | 13:29
Přečteno 2379 krát
Ve vícero velkých městech (jako je Praha nebo Brno) se objevují návrhy, aby byla zavedena jedna společná parkovací zóna, aby mohl kterýkoliv občan města dojet automobilem, kam potřebuje, a tam jednoduše zaparkovat na rezidenčním stání (tedy v „modré zóně“). Jakkoliv je návrh takové změny dobře míněný, její nezamýšlené dopady změní dopravu (v Praze) přesně opačným směrem, než je žádoucí, totiž k většímu podílu aut na cestách do centra města a to na úkor zastoupení hromadné dopravy a ostatních prostředků šetrných k životu lidí ve městě.

Centrální část města je však kvůli hustotě zástavby, množství osob, které se zde přes den pohybují a přítomnosti cenných historických objektů pro automobilitu nejméně vhodná a negativní dopady automobility jsou zde nejintenzivnější. Dopady celoměstské změny systému parkování budou v centru města a v okrajových částech zcela asymetrické. Mimochodem proto mají velká města (Londýn, Stockholm) právě v centrálních částech odlišné dopravní režimy.

Podívejme se na návrh společné parkovací zóny se znalostí toho, jak se lidé o cestování ve městě rozhodují, a k čemu by jedna velká parkovací zóna mohla vést. Pro jednoduchost uvažujme pouze o tom, jak se pohybují lidé, kteří mají v současnosti nárok na rezidenční stání pouze ve své čtvrti nebo bydlí v částech Prahy, kde modré zóny nejsou. Středočechy z této úvahy pro jednoduchost vynechme.

Podstatné pro odhad efektu navrhovaného opatření je, že různé části města jsou pro dojíždění atraktivní ve velmi různé míře. V centru města je více cílových destinací, kam jezdí lidé za prací a veřejnými službami než na okraji města. Proto sem denně přijíždí (relativně) více lidí, než kolik jich dojíždí do okrajových částí města z centra nebo z ostatních okrajových částí. Zavedení společné parkovací zóny by tedy mělo velmi odlišné efekty v centru než na okraji města. Rezidenti okrajových částí by měli nově možnost zaparkovat na modrých zónách kdekoliv, tedy i v centru města. Přesně řečeno zvýšil by se pro ně počet míst, kde mohou zaparkovat, snížila by se pro ně cena parkování a možná by se snížila i doba, za jakou najdou parkovací místo. Jednoduše řečeno, cestování autem po městě se pro rezidenty okrajových čtvrtí stane mnohem atraktivnější, než je tomu dosud.

Zvýšení atraktivity cest autem u rezidentů okraje města ještě posiluje skutečnost, že u delších vzdáleností je časová úspora při cestě autem ve srovnání s alternativními dopravními prostředky zpravidla větší, než u kratších vzdáleností. Podle teorie užitku, hlavního přístupu k analýze rozhodování lidí mezi konkurujícími si alternativami (v tomto případě dopravními prostředky, kterými je možné do centra města dojet) takové zlepšení podmínek pro cestování autem povede k tomu, že někteří z těch, kteří dosud jezdili hromadnou dopravou, pojedou raději autem. V dlouhodobém horizontu zvýšení zájmu o dojížďku autem u toho segmentu městských rezidentů povede k dalšímu snížení dostupnosti parkovacích míst v centru, prodloužení cestovního času a v posledku možná i k návratu některých lidí k původnímu dopravnímu prostředku.

Pro rezidenty centra se naopak výrazně sníží počet míst, kde mohou zaparkovat, protože stávající parkovací místa bude moci využít větší množství lidí než dosud. Není důvod si myslet, že by dojížďka do centra mohla být kompenzována vyjížďkou mimo centrum, protože atraktivní lokality jsou v centru, a nikoliv na okraji. V každém případě je množství dojíždějících v obou směrech nesrovnatelné. Je tedy možné, že v dlouhodobém horizontu část rezidentů centra přestane využívat automobil z obavy před tím, že při návratu v blízkosti bydliště nezaparkují, jejich automobil ale nadále zůstane na místě stát. Ovšem výzkumy potvrzují, že k tomu, aby lidé z ostatních dopravních prostředků přesedli do auta, je potřeba menší motivace, než k tomu, aby přesedli naopak z auta do jiných dopravních prostředků.

Obdobný efekt na dostupnost parkovacích míst v centru bude mít jednotná parkovací zóna také v lokalitách, kde se nacházejí velké kulturní či sportovní stavby. V době probíhajících akcí dojde k převisu zájemců o parkování nad existujícím počtem míst a v důsledku hledání parkovacího místa k velkému nárůstu dopravy v sousedících ulicích. Jakým způsobem je možné nežádoucí efekty dopravních opatření na zvýšení objemu automobilové dopravy minimalizovat ponechme na samostatné pojednání.

Markéta Braun Kohlová
odbornice na dopravní chování z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy
autorka knihy Cesty městem

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy