V. Čepický: Demagogické tažení proti tramvajím na Budějovickou nemá vítězů

13. 10. 2020 | 10:21
Přečteno 5444 krát
Po dlouhých letech se v Praze konečně dočkáváme prvních metrů nové tramvajové trati. Vzniká na Pankráci, napojí budoucí stejnojmennou přestupní stanici metra mezi linkami C a D na pozemní kolejovou síť. Na první pohled dobrá zpráva však v pozadí skrývá podivný politický boj Prahy 4, který má další logický a celopražsky potřebný rozvoj tramvají v oblasti naopak zarazit. Těžko říct, co tím radnice největší městské části sleduje. Používá však řadu pochybných či rovnou nepravdivých argumentů. Podívejme se na tři nejvýraznější z nich blíže.

Argument číslo 1: Trať na Budějovickou nemá dopravní význam
(Místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovářík (ODS): „Pro to prodloužení není dopravní důvod.“)

Jedním z největších současných problémů pražské městské dopravy je její přetěžování v centru. Jak metro, tak tramvajová síť už nejsou schopny v centru bez výrazných investic či nových tratí (například přes Václavské náměstí) nabízet vyšší kapacitu, přestože poptávka dlouhodobě roste. Problém je zejména v tom, že Praze výrazně chybí tangenciální spojení. Zjednodušeně řečeno – cestující, kteří míří například v ose Pankrác – Smíchov, jedou přes centrum. A tím přetěžují radiály, tedy trasy z okraje do centra. Chybí jim totiž použitelná alternativa.

Proto vznikl (mimo jiné) projekt tzv. Jižní tramvajové tangenty. Propojením Michle a Pankráce s Podolím a Smíchovem má vzniknout silná přepravní osa, která výrazně uleví centru a nabídne atraktivní a nová spojení reflektující současný vývoj přepravních potřeb obyvatel města. V rámci Jižní tramvajové tangenty mají vzniknout tramvajové trati z Pankráce přes Budějovickou a Dvorce ke Smíchovskému nádraží (přes Dvorecký most) s odbočkou z Budějovické přes Brumlovku do Michle. Z hlediska pražské městské dopravy a jejích rozvojových potřeb jde o zcela klíčovou stavbu, pro kterou je úsek z Pankráce na Budějovickou nezbytný.


O trati se navíc hovoří už drahně let. Nejde o jakýsi blesk z čistého nebe, jak současná radnice Prahy 4 (ANO+ODS+TOP09) naznačuje, ale o součást dlouhodobých rozvojových plánů, které jsou veřejně dostupné, a městská část o nich samozřejmě ví. Přesto se rozhodla proti ekologické, kapacitní a komfortní dopravě bojovat.

Argument číslo 2: Kvůli trati nebudou mít místní kde zaparkovat
(Zdeněk Kovářík: „Za městskou část mohu říct, že (tramvajovou trať) od hlavní pošty dál (na Budějovickou) v žádném případě. Máme tam 450 parkovacích míst, což je samozřejmě nemožné nahradit.“)

Nejsilněji se odpor městské části Praha 4 točí kolem ztráty parkovacích míst v trase plánované tramvajové trati ulicí Budějovická až ke stejnojmenné stanici metra. Místostarosta Kovářík vytrvale vykresluje ideologický souboj mezi tramvajemi a parkováním místních občanů s tím, že se vehementně staví na stranu řidičů automobilů. Jistě, ztráta 450 parkovacích míst by pro místní byla krajně nepříjemná, musí to znít hrozivě. Pointou však je, že k ničemu takovému vůbec nemusí dojít. Do ulice se totiž tramvajová trať a parkovací místa bezpečně vejdou.

Budějovická ulice dříve sloužila jako hlavní výpadovka z města směrem na Benešov a dále. Tomu odpovídá její stavební řešení – jedná se o velkorysý silniční tah se dvěma pruhy v každém směru, středovým pásem a širokými prostorem mezi krajnicí a domy po jejím okraji. Její dopravní význam však s časem upadl. Z východu ji totiž nyní kopíruje magistrála, ze západu ulice Na Strži, a tak se z Budějovické stala ulice místního významu. Její čtyři pruhy jsou proto v současnosti i do budoucna značně předimenzované.

Ve středovém pásu Budějovické ulice dříve jezdily tramvaje, nyní slouží jako parkovací místa. A právě zde vzniklo podhoubí pro svatý boj Prahy 4 proti znovuobnovení tramvajové trati. Městská část ústy svého místostarosty totiž tvrdí, že právě ona parkovací místa ve středu ulice výstavbou trati nenávratně zaniknou. To by samozřejmě bylo pro místní obyvatele krajně nepříjemné. Celý problém je ale vcelku bezbolestně řešitelný. Možnosti jsou dvě.

Buď je možné přesunout parkovací místa ze středu na příčné stání v obou krajních pruzích a tramvajovou trať vést středem, jeden pruh v každém směru zdejší intenzitě provozu bohatě postačí. Nebo je možné stávající parkování nechat tak, jak je, a místo krajních pruhů vést tramvajovou trať. Ačkoliv jsme v Praze zvyklí zejména na koleje ve středu komunikace, nejde o řešení nikterak nezvyklé. Funguje běžně v zahraničí, ale třeba také v Plzni – a podobně má být řešena trať přes Václavské náměstí.

Jak vidno, ani strašení zánikem parkovacích míst neobstojí.


Argument číslo 3: Je zbytečné dublovat trať metra
Již v prvním bodě jsme si nastínili, že ačkoliv má mít trať částečný souběh s trasou metra, její význam dalece přesahuje místní dopravní vazby. S argumentem, že vede zbytečně souběžně s metrem a není tedy potřeba, je však záhodno vypořádat se zvlášť. Poprvé s ním totiž přišli předrevoluční dopravní plánovači – a naplnili jej zrušením (čerstvě opravené) trati právě na Budějovickou, nebo třeba na už zmíněném Václavském náměstí. A mnozí současníci na komunistickou rétoriku navazují a používají ji s oblibou nadále.

Pankrác, foto: Lubomír Kysela
Pankrác, foto: Lubomír Kysela

Dopravní význam metra a tramvaje (byť třeba v části trasy vedou totožně) je totiž výrazně odlišný. Zatímco metro slouží k rychlé dálkové dopravě městem, tramvaje díky trasování po povrchu daleko silněji plní místní obsluhu. Tato obecná poučka získá reálný rámec zejména při zasazení do konkrétní situace. Modelovým příkladem je Karlín. Ačkoliv vede metro B a tramvajová trať souběžně od náměstí Republiky (resp. Masarykova nádraží) až po Palmovku a nad metrem jezdí ve všední den tři tramvajové linky, jezdí plné jak metro, tak tramvaje. Tramvaje se totiž díky snazší dostupnosti na povrchu stávají na krátké a střední vzdálenosti mnohem atraktivnější než metro, které nemá tolik stanic a musí se do něj „fárat“.

Podobným příkladem ale je třeba Vinohradská v úseku od Želivského po Muzeum a výhledově Václavské náměstí, nebo Evropská od Vítězného náměstí po Veleslavín. Metro s tramvajemi si v uvedených úsecích nekonkurují, naopak se dobře doplňují – právě proto, že oba druhy plní jiný dopravní význam. A obdobně – vedle již nastíněného významu celopražského – může fungovat tramvajová trať na Budějovickou pro místní.

Co na to covid-19
V současné zvláštní, vychýlené době se navíc musíme zamyslet ještě nad budoucností městské dopravy jako takové. Ještě před rokem touto dobou se zdálo, že využití městské hromadné dopravy v rámci Prahy i celé republiky bude nadále stoupat do dříve nemyslitelných výšin. A najednou je všechno jinak. Vytíženost spojů je na dvou třetinách, mnohým se do městské dopravy příliš nechce. Skoro by se dalo přemýšlet nad tím, že investice do rozvoje MHD nyní nedává smysl.

Byla by to však mylná úvaha. Epidemie časem pomine, vypořádáme se s ní (snad dříve nežli později), ale dopravní nároky obyvatel města nepominou. Naopak nyní více než kdy dříve v podobě prakticky každodenních kolapsů individuální dopravy vidíme, že hromadnější přesun cestujících do automobilů situaci neřeší, ale naopak výrazně zhoršuje. Bylo by proto nanejvýš skvělé, kdybychom byli na konec epidemie připraveni. Tak, aby byla veřejná doprava ještě efektivnější a atraktivnější, aby cestujícím nabídla ještě více. Jižní tramvajová tangenta tomu může výrazně napomoci. A její nedílnou součástí je trať na Budějovickou. Prosím, zahoďme plytké argumenty, zanechme malicherných politických bojů a místo pomyslného házení vidlí raději přemýšlejme, jak jsme dopravě schopni reálně pomoci. Prospěch z toho budeme mít všichni.

Vít Čepický

Zdroj citací: ČTK.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy