Kdo nakrmí hlad po elektroautech – my nebo Čína?

05. 08. 2022 | 13:42
Přečteno 951 krát
Na to, jak málo jimi jezdíme, o nich mluvíme opravdu hodně. Což může unavit, zvlášť když jsou zkušenosti místních s elektroauty mizivé a jejich cena stále astronomická.

Ostatně stejně jako jiné podobné debaty, stačily už i tuto – zejména na sociálních sítích – ovládnout emoce a fámy, připomeňme tedy hned zkraje: celý ten křik a všechno to hlasování různě po Evropě nemá za cíl komukoli přikázat, jakým teď najednou má jezdit autem. Týká se jediného – výroby a prodeje NOVÝCH aut se spalovacím motorem. Zásadní otázka tak zní: jaké vozy se nyní vyplatí v českém autolandu vyrábět, abychom nesplakali nad výdělkem?

Otázky minulé a příští

Třebaže je na zdejších silnicích prakticky nelze potkat, produkuje se u nás elektroaut už velmi slušný počet – každý desátý vůz „Made in Czechia“ je právě takový. Drtivá většina z nich ovšem z výrobní linky míří za hranice. Proč tedy zdejším automobilkám stojí za to je vyrábět? Krom jiného i proto, že kvůli nedostatku čipů je pro ně výhodnější dokončit spíš elektromobil než jiný model.
Čína a výrobní program jejího autoprůmyslu nás přitom začínají tímto směrem tlačit každý den ještě silněji. Což lze nahlížet jako příležitost: elektroauta budou díky čím dál masivnější výrobě zlevňovat, na čemž můžeme za jistých okolností slušně vydělat. A to navzdory řečem politické reprezentace, která přechod na elektromobilitu vydává za konec „našeho“ automotivu.

Politické příběhy, hlavně ten o ztrátě pracovních míst, se dobře prodávají, pokud lidé nejsou o změnách úplně přesvědčeni. Jsme ale opravdu natolik konzervativní společností, že bychom rádi udrželi při životě dopravní model, který se přežívá? Ochromuje nás strach z neznámého? Jak se asi cítili naši předci, když staré dobré koněspřežky nahrazovaly elektrické tramvaje?

Jsou to jistě zajímavé otázky, ale nabízejí se i zajímavější. A sice ty, které míří do budoucnosti: jakou podobu bude mít automatizace ve zdejším průmyslu? Způsobí samozřejmě úbytek pracovních míst tam, kde lidský výkon nahradí roboty a počítače. Jindy ale může přinést pouhou proměnu činností, které budou lidé v továrnách vykonávat. Elektromobilita patří spíše do druhé kategorie – předpokládá se, že lidskou práci bude spíš rozvíjet než likvidovat. Každopádně ale změní způsob, jakým zde dosud pracují desítky tisíc lidí. Protože však spolu s ní poroste také poptávka po výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů, dá vzniknout spoustě dalších pracovních příležitostí.

Šokující „zákaz“ z Bruselu

Před necelými 15 lety začalo být jasné, že Evropa bude omezovat emise skleníkových plynů v dopravě, hlavně oxidu uhličitého. Stejně tak emise znečišťujících látek. Pro plíce a zdraví obyvatel starého kontinentu to je byla dobrá zpráva. Automobilky na změnu zareagovaly: naplánovaly investice a strategie, které právě teď pomalu ale jistě vedou ke konci výroby aut se spalovacím motorem. Příkladem předskokana může být Volvo, jež chce už od roku 2030 vyrábět pouze elektromobily a chystá se kvůli tomu – mimo jiné – vybudovat obří továrnu na Slovensku.

Co se mezitím dělo v Česku? Tady počet pracovních míst v automobilovém sektoru doslova bobtnal, a poslední roky už továrny ani neměly kde brát nové zaměstnance. Vytěžili jsme z toho opravdu hodně. Ale kde jsme teď? Hrozí, že nás přejede Čína. Tam totiž potenciálních zaměstnanců mají mnohem víc než ve střední Evropě. Pracovní podmínky jsou pod menším dohledem, stát naopak kontroluje těžbu i zpracování potřebných surovin. Přesto (nebo právě proto) teď čínská vláda – kterou jen těžko můžeme nařknout ze zeleného ideologismu – masivně podporuje výrobu i domácí poptávku po elektroautech.

Evropská unie tedy dává jasný signál i domácím výrobcům, že s elektroauty počítá a v ekonomickém boji s Čínou je na jejich straně. Pro české řidiče se tak stává stále důležitějším, aby elektromobilitou podpořila i zdejší vláda. A aby rychle rozvíjela infrastrukturu. Třeba v Norsku už si spalovací motor nepořídíte, protože byste mezi sousedy byli za podivíny. Jenže elektrokáru si tam také mnohem snadněji a levněji koupíte – a pak nabíjíte.

My se v podobné situaci dost možná ocitneme dřív než v roce 2035, na kterém se země Evropské unie dohodly jako na milníku. Výroba se směrem k elektromobilům bude nejspíš přesouvat rychleji, než se nám teď zdá. Mimo jiné proto, že válka na Ukrajině ještě zrychlila odklon od fosilních paliv, které nás dělají závislými na Rusku.

Chceme mít čistší zdroje energie, zpomalit klimatickou krizi, využívat cenné zdroje energie efektivněji, no a také být soběstační, nenechat si diktovat z Moskvy? Pokud ano, je elektromotor jasnou volbou. Má to samozřejmě i svá „ale“ – třeba v tom, kde vezmeme suroviny jako je lithium, bez kterých baterky do elektroaut nemůžou vznikat. I na tom už se ale v Bruselu pracuje – a stále rychlejším tempem. Obávat se nové závislosti, tentokrát na zmíněné Číně, je totiž na místě.

Reality check: minulé odhady pokrok podcenily

V roce 2015 česká vláda ve svém plánu o bezemisních autech předpokládala, že elektromobily budou mít touhle dobou dojezd asi 200 až 250 kilometrů na jedno nabití. Ve skutečnosti je to mnohem víc. Pojďme teď technologický pokrok zkusit sledovat bez předsudků. Můj odhad je, že za dalších několik let poskočí technologie baterií a palivových článků nevídaným tempem dopředu. Vědci budou spoléhat na různé druhy baterií z různých materiálů, obnovitelné zdroje budou daleko dostupnější. Cena bude přívětivější. Byla by teď chyba nechat Čínu, ať si vyrábí elektromobily a dál se soustředit na vozy poháněné spalovací motory. Brzy bychom se tak ocitli na vedlejší koleji. Hlad po elektromobilech už totiž chytá celá planeta.

Michal Hrubý
Analytik Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM.


Helena Truchlá
Hlavní analytička projektu České zájmy v EU.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peka Karel · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy