Co považuji v evropském školství, kultuře a sportu za důležité
Androulla Vassiliou, nově zvolená členka Evropské komise odpovědná za oblasti vzdělávání, kultury, mnohojazyčnosti a mládeže
Ve funkci komisařky pro vzdělávání, kulturu, mnohojazyčnost a mládež se budu prioritně věnovat těm oblastem, ve kterých můžeme přinést skutečný prospěch našim občanům a zvýšit kvalitu života v Evropě.
Odborná příprava a vzdělávání jsou základem strategie „Evropa 2020“, kterou chce Komise posílit konkurenceschopnost, environmentální rozměr a udržitelnost evropského hospodářství. Při stanovení těchto priorit jsem vycházela z obecných politických cílů, které si Komise vytýčila na příštích pět let.
• umožnit občanům získávat dovednosti a zlepšit přístup ke vzdělání a odborné přípravě a zaměřit se při tom na potřeby trhu
• zvyšovat mobilitu v oblasti vzdělávání a zajišťovat příležitosti pro mladé lidi
• pěstovat v lidech kreativitu a podporovat kulturní projevy
Vzdělávání
Je třeba zlepšit situaci ve vzdělávání, výzkumu a v oblasti inovací
• aby byla Evropa schopna čelit konkurenci na světových trzích
• aby se mladí lidé mohli dobře uplatnit na současném pracovním trhu
• abychom vyřešili dopady hospodářské krize
Situace se musí zlepšit již v oblasti vzdělávání nejmladších dětí. Je nutné zejména zkvalitnit profesní přípravu jejich učitelů, protože právě práce pedagogů zůstává tím nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje kariérní úspěch jejich svěřenců. A to není samozřejmě zdaleka jediný přínos, který zlepšování úrovně vzdělání dětí má.
Konkrétně se zaměříme na tyto problémy a cílové skupiny:
• každé šesté dítě opouští školu před jejím dokončením
• každé páté dítě má vážné problémy se čtením
• 80 milionů lidí si osvojilo pouze nízké nebo základní dovednosti
Budu se zasazovat o přijetí politických opatření, jež sníží počet dětí, které opouštějí školu před jejím dokončením. Předložím též návrhy opatření, jež zlepší referenční srovnávání a následně politiky, zajišťující zaměstnatelnost, mobilitu ve vzdělávání a studium jazyků.
Dalším významným předpokladem k tomu, aby lidé v EU disponovali dovednostmi na vyšší úrovni, je kvalitní vysokoškolské vzdělání. Navzdory nepopiratelnému pokroku, kterého bylo dosaženo boloňskými reformami, se stále jen málo z našich univerzit řadí mezi světové špičky. To je třeba napravit.
Chci oblasti vysokoškolského vzdělání dodat potřebný stimul a modernizovat jej, aby se Evropa stala žádaným cílem studentů a výzkumných pracovníků z celého světa. K tomu chci využít především
• Evropský inovační a technologický institut
• akce „Marie Curie“ (zaměřené na mobilitu výzkumných pracovníků)
• program Erasmus (mobilita studentů a akademických pracovníků)
Evropskému inovačnímu a technologickému institutu pomůžeme stát se vlajkovou lodí evropské prosperity, která bude v budoucnu stát za znalostech. Program Marie Curie posílí snahy o provázanost evropského výzkumného prostoru a evropského prostoru vysokoškolského vzdělání. Tím usnadníme volný pohyb znalostí – a výzkumných pracovníků a studentů – a podpoříme tím v EU inovace.
Program Erasmus zaznamenal úspěch. Je však třeba pokročit dále: Chci zvýšit jeho kvalitu a zdokonalit jeho financování. Našeho cíle, kterým jsou 3 miliony účastníků do roku 2012, se nám zatím dosáhnout nepodařilo. U třetiny zapojených zemí navíc účast klesá.
Projekt Erasmus Mundus zaměřený na výměnné pobyty mezi subjekty v EU a mezinárodními akademickými organizacemi se stal důležitým globálním nástrojem integrace a sbližování v této oblasti. Budu jej maximálně podporovat, neboť je to v zájmu dobré reputace našeho systému vysokoškolského vzdělání .
Na realizaci všech těchto cílů budu úzce spolupracovat s orgány členských států, se kterými se dohodnu na postupech řešení našich společných výzev. V tom nám pomůže výměna osvědčených metod a referenční srovnávání. K plnění těchto úkolů budu žádat orgány EU o předělení více prostředků.
Programy EU dokazují, že mobilita v oblasti vzdělávání je velmi účinným nástrojem zkvalitňování dovedností (a to nejen jazykových znalostí), zvyšování zaměstnatelnosti a míry tolerance vůči ostatním kulturám. Mým cílem je vytvořit rámec pro iniciativu Mládež v pohybu (léto 2010) a co nejdříve připravit její program. Její přínos bude spočívat v posílení kulturní rozmanitosti, mezikulturního dialogu a zkvalitnění studia jazyků.
Kultura
Chci, aby Evropa byla místem, které bude stimulovat kreativitu, inovace a kulturní projevy. Chci dosáhnout toho, aby kulturní a kreativní odvětví (které nyní vytváří 2,6 % evropského HDP) přinášela více inovací a podílela se na růstu. Činnost, kterou v této oblasti plánujeme, bude letos konkretizována v zelené knize na toto téma.
Brzy také předložím návrh, jehož předmětem bude označení „Evropské dědictví“, jež zviditelní místa zosobňující evropské ideály a které nám pomůže budovat evropskou identitu a pocit sounáležitosti.
Hodlám též využít úspěchu programu MEDIA, který ve světě pomáhá propagovat evropskou kulturu. Finančně podporuje výrobu a distribuci evropských filmů a související studijní programy. Naším cílem je vybudovat celosvětově uznávané odvětví, která pomůže vytvořit nová pracovní místa a bude se podílet na růstu. Zvláštní pozornosti by se zde mělo dostat využití digitálních technologií ve filmovém průmyslu.
S ostatními komisaři se budeme v rámci tzv. digitální agendy dále věnovat otázce autorských práv, abychom našli kompromis a garantovali dostatečně široký přístup ke kultuře a zároveň spravedlivě ocenili práci umělců (což je nutné k zachování kulturní rozmanitosti).
V neposlední řadě chci kulturní priority začleňovat do ostatních politik EU.
Mnohojazyčnost
Jazykové vzdělání a aktivní užívání jazyků je užitečné jak v pracovní, tak osobní sféře, a pomáhá sbližovat kultury různých národů, což je nedílnou součástí nehmotného bohatství EU. Podpory se musí dostat nejen 23 úředním jazykům EU, ale i všem 60 regionálním a menšinovým jazykům.
Jedním z hlavním úkolů v této oblasti bude podporovat výuku jazyků od raného věku. Jedním z našich cílů je, aby každý občan EU hovořil kromě svého mateřského dvěma cizími jazyky. Znalost jazyků lidem pomůže najít pracovní místa a lépe komunikovat a porozumět lidem v jejich okolí, jak doma v Evropě, tak i za jejími hranicemi.
Sport
Slovo sport se sice neobjevuje v titulu mé funkce, přesto jej však nepovažuji za druhořadý. I v této oblasti hodlám maximálně využít prostředků, kterými EU po přijetí Lisabonské smlouvy disponuje. Význam sportu pro vzdělávání, sociální integraci a zdraví je neoddiskutovatelný. Kromě toho má i své místo v ekonomice Unie.
S profesionálními i amatérskými organizacemi budu
• prosazovat zásady fair play
• usilovat o vymýcení dopingu
• chránit mladé sportovce (amatéry i profesionály)
• bojovat proti rasizmu a násilí
• podporovat místní sportovní organizace a amatérskou činnost napříč všemi generacemi a zasazovat se o to, aby Evropané žili zdravě po celý svůj život.
Slovo dostane každý…
Stejně jako vám i mně na úrovni vzdělání, kultury a sportu a na budoucnosti naší mládeže velmi záleží.
Proto budu již v raných fází přípravy našich politik bedlivě naslouchat všem zúčastněným stranám. Společně se tak postaráme o to, aby výsledky naší práce byly reprezentativní, důvěryhodné a zcela konkrétní.

null
Odborná příprava a vzdělávání jsou základem strategie „Evropa 2020“, kterou chce Komise posílit konkurenceschopnost, environmentální rozměr a udržitelnost evropského hospodářství. Při stanovení těchto priorit jsem vycházela z obecných politických cílů, které si Komise vytýčila na příštích pět let.
• umožnit občanům získávat dovednosti a zlepšit přístup ke vzdělání a odborné přípravě a zaměřit se při tom na potřeby trhu
• zvyšovat mobilitu v oblasti vzdělávání a zajišťovat příležitosti pro mladé lidi
• pěstovat v lidech kreativitu a podporovat kulturní projevy
Vzdělávání
Je třeba zlepšit situaci ve vzdělávání, výzkumu a v oblasti inovací
• aby byla Evropa schopna čelit konkurenci na světových trzích
• aby se mladí lidé mohli dobře uplatnit na současném pracovním trhu
• abychom vyřešili dopady hospodářské krize
Situace se musí zlepšit již v oblasti vzdělávání nejmladších dětí. Je nutné zejména zkvalitnit profesní přípravu jejich učitelů, protože právě práce pedagogů zůstává tím nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje kariérní úspěch jejich svěřenců. A to není samozřejmě zdaleka jediný přínos, který zlepšování úrovně vzdělání dětí má.
Konkrétně se zaměříme na tyto problémy a cílové skupiny:
• každé šesté dítě opouští školu před jejím dokončením
• každé páté dítě má vážné problémy se čtením
• 80 milionů lidí si osvojilo pouze nízké nebo základní dovednosti
Budu se zasazovat o přijetí politických opatření, jež sníží počet dětí, které opouštějí školu před jejím dokončením. Předložím též návrhy opatření, jež zlepší referenční srovnávání a následně politiky, zajišťující zaměstnatelnost, mobilitu ve vzdělávání a studium jazyků.
Dalším významným předpokladem k tomu, aby lidé v EU disponovali dovednostmi na vyšší úrovni, je kvalitní vysokoškolské vzdělání. Navzdory nepopiratelnému pokroku, kterého bylo dosaženo boloňskými reformami, se stále jen málo z našich univerzit řadí mezi světové špičky. To je třeba napravit.
Chci oblasti vysokoškolského vzdělání dodat potřebný stimul a modernizovat jej, aby se Evropa stala žádaným cílem studentů a výzkumných pracovníků z celého světa. K tomu chci využít především
• Evropský inovační a technologický institut
• akce „Marie Curie“ (zaměřené na mobilitu výzkumných pracovníků)
• program Erasmus (mobilita studentů a akademických pracovníků)
Evropskému inovačnímu a technologickému institutu pomůžeme stát se vlajkovou lodí evropské prosperity, která bude v budoucnu stát za znalostech. Program Marie Curie posílí snahy o provázanost evropského výzkumného prostoru a evropského prostoru vysokoškolského vzdělání. Tím usnadníme volný pohyb znalostí – a výzkumných pracovníků a studentů – a podpoříme tím v EU inovace.
Program Erasmus zaznamenal úspěch. Je však třeba pokročit dále: Chci zvýšit jeho kvalitu a zdokonalit jeho financování. Našeho cíle, kterým jsou 3 miliony účastníků do roku 2012, se nám zatím dosáhnout nepodařilo. U třetiny zapojených zemí navíc účast klesá.
Projekt Erasmus Mundus zaměřený na výměnné pobyty mezi subjekty v EU a mezinárodními akademickými organizacemi se stal důležitým globálním nástrojem integrace a sbližování v této oblasti. Budu jej maximálně podporovat, neboť je to v zájmu dobré reputace našeho systému vysokoškolského vzdělání .
Na realizaci všech těchto cílů budu úzce spolupracovat s orgány členských států, se kterými se dohodnu na postupech řešení našich společných výzev. V tom nám pomůže výměna osvědčených metod a referenční srovnávání. K plnění těchto úkolů budu žádat orgány EU o předělení více prostředků.
Programy EU dokazují, že mobilita v oblasti vzdělávání je velmi účinným nástrojem zkvalitňování dovedností (a to nejen jazykových znalostí), zvyšování zaměstnatelnosti a míry tolerance vůči ostatním kulturám. Mým cílem je vytvořit rámec pro iniciativu Mládež v pohybu (léto 2010) a co nejdříve připravit její program. Její přínos bude spočívat v posílení kulturní rozmanitosti, mezikulturního dialogu a zkvalitnění studia jazyků.
Kultura
Chci, aby Evropa byla místem, které bude stimulovat kreativitu, inovace a kulturní projevy. Chci dosáhnout toho, aby kulturní a kreativní odvětví (které nyní vytváří 2,6 % evropského HDP) přinášela více inovací a podílela se na růstu. Činnost, kterou v této oblasti plánujeme, bude letos konkretizována v zelené knize na toto téma.
Brzy také předložím návrh, jehož předmětem bude označení „Evropské dědictví“, jež zviditelní místa zosobňující evropské ideály a které nám pomůže budovat evropskou identitu a pocit sounáležitosti.
Hodlám též využít úspěchu programu MEDIA, který ve světě pomáhá propagovat evropskou kulturu. Finančně podporuje výrobu a distribuci evropských filmů a související studijní programy. Naším cílem je vybudovat celosvětově uznávané odvětví, která pomůže vytvořit nová pracovní místa a bude se podílet na růstu. Zvláštní pozornosti by se zde mělo dostat využití digitálních technologií ve filmovém průmyslu.
S ostatními komisaři se budeme v rámci tzv. digitální agendy dále věnovat otázce autorských práv, abychom našli kompromis a garantovali dostatečně široký přístup ke kultuře a zároveň spravedlivě ocenili práci umělců (což je nutné k zachování kulturní rozmanitosti).
V neposlední řadě chci kulturní priority začleňovat do ostatních politik EU.
Mnohojazyčnost
Jazykové vzdělání a aktivní užívání jazyků je užitečné jak v pracovní, tak osobní sféře, a pomáhá sbližovat kultury různých národů, což je nedílnou součástí nehmotného bohatství EU. Podpory se musí dostat nejen 23 úředním jazykům EU, ale i všem 60 regionálním a menšinovým jazykům.
Jedním z hlavním úkolů v této oblasti bude podporovat výuku jazyků od raného věku. Jedním z našich cílů je, aby každý občan EU hovořil kromě svého mateřského dvěma cizími jazyky. Znalost jazyků lidem pomůže najít pracovní místa a lépe komunikovat a porozumět lidem v jejich okolí, jak doma v Evropě, tak i za jejími hranicemi.
Sport
Slovo sport se sice neobjevuje v titulu mé funkce, přesto jej však nepovažuji za druhořadý. I v této oblasti hodlám maximálně využít prostředků, kterými EU po přijetí Lisabonské smlouvy disponuje. Význam sportu pro vzdělávání, sociální integraci a zdraví je neoddiskutovatelný. Kromě toho má i své místo v ekonomice Unie.
S profesionálními i amatérskými organizacemi budu
• prosazovat zásady fair play
• usilovat o vymýcení dopingu
• chránit mladé sportovce (amatéry i profesionály)
• bojovat proti rasizmu a násilí
• podporovat místní sportovní organizace a amatérskou činnost napříč všemi generacemi a zasazovat se o to, aby Evropané žili zdravě po celý svůj život.
Slovo dostane každý…
Stejně jako vám i mně na úrovni vzdělání, kultury a sportu a na budoucnosti naší mládeže velmi záleží.
Proto budu již v raných fází přípravy našich politik bedlivě naslouchat všem zúčastněným stranám. Společně se tak postaráme o to, aby výsledky naší práce byly reprezentativní, důvěryhodné a zcela konkrétní.