Prodám byt. Zn. Dobrá adresa. Hned u metra, které nebude
„Prodám byt v novostavbě. Praha 4 – Krč, 2+kk, u bud. stanice metra D.“
Tak tenhle inzerát, a asi tisíc podobných, je od pondělka k neupotřebení. Skoro.
V jeden a ten samý den, kdy primátor Svoboda otevíral Vysočanskou radiálu (česky dálnici), radnice zároveň oznámila, že žádné metro trasy D se v dohledné době stavět nebude. Nejsou peníze. Odkládá se na neurčito.
Ubezpečujeme vás, že metro D vloni slibovaly všechny politické strany. To je ta nesnesitelná lehkost volebních programů.
Přímo u budoucí stanice metra D - Nové Dvory! Jen 5 minut chůze od plánované stanice metra D. 300 metrů od plánované zástavby metra D (do pěti let). A tak dále, mohli bychom recitovat z nabídek realitních kanceláří a developerů.
Kdo si bydlení s reklamou na budoucí metro už pořídil, toho je nám upřímně líto. Kdyby nic jiného, od zítřka by nakoupil levněji.
Stavební boom na jihu města už je několik let v plném proudu, ať jde o satelitní městečka, rodinné a vila-domy, nebo novodobé paneláky. Na dopravě je to už teď zatraceně znát. Ti, kdo podlehli vábení „idylky na dosah města“, nebo prostě jen sháněli slušné bydlení, se z předměstí a zpět musí nějak dopravovat; a kdo si to jen trochu může dovolit, obvykle jezdí autem. Ne „sockou“.
A jiné to nebude. Město se chová, jako by ho obývaly automobily, ne lidé. Ze všeho nejraději staví silnice, tunely, radiály a kapacitní komunikace. První úsek metra D má stát zhruba jako první epocha tunelu Blanka – ale na podzemní dráhu už prostě v rozpočtu nezbývá.
Nové autostrády přitom fungují jen jako další sudy, do kterých se svádí přetékající automobilová stoka. Pro to, aby aut jezdilo míň, aby se motoristům přestalo vyplácet jezdit po městě až do samého centra, radnice nedělá prakticky nic. Nebo jste snad slyšeli, že se za průjezd Blankou bude platit, jako v metru? A kolikrát se za dobu, co zdražovalo jízdné v MHD, zvyšovaly parkovací poplatky?
Jihovýchodní cíp města kyne bez nějaké viditelné koncepce. Kam se někomu podaří upíchnout novostavbu nebo skladiště, tam také stojí.
Jižní linka metra by byla logickou odpovědí a alespoň nějakou nabídkou na zvýšení kvality ne-automobilového života v pražské aglomeraci. Jistě, bez metra se rozpínání a zahušťování města zpomalí, a možná ani nevzniknou některé předimenzované projekty (vždyť byty se neprodávají už teď, tak k čemu další „obytné soubory“). Ale to je přece slabá útěcha.
Jan Lipold, Aktuálně.cz
Metro Nové Dvory. Vizualizace, toho času utopická.
Tak tenhle inzerát, a asi tisíc podobných, je od pondělka k neupotřebení. Skoro.
V jeden a ten samý den, kdy primátor Svoboda otevíral Vysočanskou radiálu (česky dálnici), radnice zároveň oznámila, že žádné metro trasy D se v dohledné době stavět nebude. Nejsou peníze. Odkládá se na neurčito.
Ubezpečujeme vás, že metro D vloni slibovaly všechny politické strany. To je ta nesnesitelná lehkost volebních programů.
Přímo u budoucí stanice metra D - Nové Dvory! Jen 5 minut chůze od plánované stanice metra D. 300 metrů od plánované zástavby metra D (do pěti let). A tak dále, mohli bychom recitovat z nabídek realitních kanceláří a developerů.
Kdo si bydlení s reklamou na budoucí metro už pořídil, toho je nám upřímně líto. Kdyby nic jiného, od zítřka by nakoupil levněji.
Stavební boom na jihu města už je několik let v plném proudu, ať jde o satelitní městečka, rodinné a vila-domy, nebo novodobé paneláky. Na dopravě je to už teď zatraceně znát. Ti, kdo podlehli vábení „idylky na dosah města“, nebo prostě jen sháněli slušné bydlení, se z předměstí a zpět musí nějak dopravovat; a kdo si to jen trochu může dovolit, obvykle jezdí autem. Ne „sockou“.
A jiné to nebude. Město se chová, jako by ho obývaly automobily, ne lidé. Ze všeho nejraději staví silnice, tunely, radiály a kapacitní komunikace. První úsek metra D má stát zhruba jako první epocha tunelu Blanka – ale na podzemní dráhu už prostě v rozpočtu nezbývá.
Nové autostrády přitom fungují jen jako další sudy, do kterých se svádí přetékající automobilová stoka. Pro to, aby aut jezdilo míň, aby se motoristům přestalo vyplácet jezdit po městě až do samého centra, radnice nedělá prakticky nic. Nebo jste snad slyšeli, že se za průjezd Blankou bude platit, jako v metru? A kolikrát se za dobu, co zdražovalo jízdné v MHD, zvyšovaly parkovací poplatky?
Jihovýchodní cíp města kyne bez nějaké viditelné koncepce. Kam se někomu podaří upíchnout novostavbu nebo skladiště, tam také stojí.
Jižní linka metra by byla logickou odpovědí a alespoň nějakou nabídkou na zvýšení kvality ne-automobilového života v pražské aglomeraci. Jistě, bez metra se rozpínání a zahušťování města zpomalí, a možná ani nevzniknou některé předimenzované projekty (vždyť byty se neprodávají už teď, tak k čemu další „obytné soubory“). Ale to je přece slabá útěcha.
Jan Lipold, Aktuálně.cz
Metro Nové Dvory. Vizualizace, toho času utopická.