Šmajchlkabinet a jiné dárky zdarma. Váš Dopravní podnik
Dopravní podnik hlavního města Prahy se mění ve štiku na trhu se vzduchem. Jeho obchodní postupy vůči cestujícím jsou stále účinnější. Přitom stačilo málo – odkoukat, jak se to dělá v maloobchodu, jaké fígly používají výrobci pracích prášků a cukrovinek.
Manažerský princip je, na regálech samoobsluh i v hromadné dopravě, úplně stejný – za stejně peněz stále méně muziky.
Dopravní podnik průběžně klestí jízdní řády. Nejdřív v lednu a v únoru, prý cestuje méně lidí, protože je zima. Teď si zase udělá dopravní léto už v červnu, prý cestuje méně lidí, protože studentům skončil semestr a děti jsou jednou nohou na prázdninách. A je zima.
Takže se proškrtají spoje, vozidla zůstanou v depu. Na naftě, elektřině a mzdách šoférů se prý uspoří nějakých pár milionů.
Kupodivu se přitom bere jako samozřejmost, že cestující/zákazníci MHD platí pořád stejně jako předtím. Ačkoli čekají déle a služba je horší.
Mezi průkopníky této finty patří drogistické společnosti. Němečtí zastánci spotřebitelů například zjistili, že za posledních šest let se balení papírových plen zmenšilo ze 47 na 37 kusů, ale cena se nezměnila. Matematicky vzato, za dalších třicet let by se měl prodávat už jen prázdný obal, ale tak důslední předpokládáme obchodníci nebudou. Tiché zdražování má své psychologické meze, aspoň jednu plínku a jednu tramvaj nám vždycky nechají.
Autobusy není možné rovnou zrušit, musí jezdit dál. Ale přece stačí, když se objeví v dubnu a v září od úsvitu do soumraku, ne? Neříkejte, že nevíte co je to optimalizace.
Postupy, jak ošálit zákazníka, jsou stále důmyslnější, varuje studie, kterou teď řeší Evropský parlament. Oblíbené jsou strategie "větší obal - stejné množství - vyšší nebo stejná cena", případně "stejný obal - menší množství - stejná cena". Prostě obchod se vzduchem.
Ale to přece známe! Příslušná linka je nakreslená na mapě, zastávka existuje tam co dřív, ale jaksi zrovna nic nejede. Menší množství – stejná cena.
Další europostřeh: K pocitu, že je v obalu více výrobku, vede zákazníky také přidávání dárků k balení.
No zdali! Asi jste slyšeli o tom, že poslední vagony metra mají být vyhrazeny pro víceméně volnou lásku. Že metro pojede později, nevadí, hlavní je ten dárek zdarma. Žvejkačka. Video z Panenských ostrovů. Šmajchlkabinet!
Tvůrčí potenciál Dopravního podniku propuká naplno. A to do voleb ještě víc než rok zbývá. Těšte se.
Jan Lipold, Aktuálně.cz
Manažerský princip je, na regálech samoobsluh i v hromadné dopravě, úplně stejný – za stejně peněz stále méně muziky.
Dopravní podnik průběžně klestí jízdní řády. Nejdřív v lednu a v únoru, prý cestuje méně lidí, protože je zima. Teď si zase udělá dopravní léto už v červnu, prý cestuje méně lidí, protože studentům skončil semestr a děti jsou jednou nohou na prázdninách. A je zima.
Takže se proškrtají spoje, vozidla zůstanou v depu. Na naftě, elektřině a mzdách šoférů se prý uspoří nějakých pár milionů.
Kupodivu se přitom bere jako samozřejmost, že cestující/zákazníci MHD platí pořád stejně jako předtím. Ačkoli čekají déle a služba je horší.
Mezi průkopníky této finty patří drogistické společnosti. Němečtí zastánci spotřebitelů například zjistili, že za posledních šest let se balení papírových plen zmenšilo ze 47 na 37 kusů, ale cena se nezměnila. Matematicky vzato, za dalších třicet let by se měl prodávat už jen prázdný obal, ale tak důslední předpokládáme obchodníci nebudou. Tiché zdražování má své psychologické meze, aspoň jednu plínku a jednu tramvaj nám vždycky nechají.
Autobusy není možné rovnou zrušit, musí jezdit dál. Ale přece stačí, když se objeví v dubnu a v září od úsvitu do soumraku, ne? Neříkejte, že nevíte co je to optimalizace.
Postupy, jak ošálit zákazníka, jsou stále důmyslnější, varuje studie, kterou teď řeší Evropský parlament. Oblíbené jsou strategie "větší obal - stejné množství - vyšší nebo stejná cena", případně "stejný obal - menší množství - stejná cena". Prostě obchod se vzduchem.
Ale to přece známe! Příslušná linka je nakreslená na mapě, zastávka existuje tam co dřív, ale jaksi zrovna nic nejede. Menší množství – stejná cena.
Další europostřeh: K pocitu, že je v obalu více výrobku, vede zákazníky také přidávání dárků k balení.
No zdali! Asi jste slyšeli o tom, že poslední vagony metra mají být vyhrazeny pro víceméně volnou lásku. Že metro pojede později, nevadí, hlavní je ten dárek zdarma. Žvejkačka. Video z Panenských ostrovů. Šmajchlkabinet!
Tvůrčí potenciál Dopravního podniku propuká naplno. A to do voleb ještě víc než rok zbývá. Těšte se.
Jan Lipold, Aktuálně.cz