Fukušima v Česku, podruhé

31. 03. 2011 | 07:24
Přečteno 5443 krát
Nechtěl jsem se vracet k problémům, které vyvolává havárie v jaderné elektrárně Fukušima tak brzo, ale nic jiného mi nezbývá. Včera jsem si večer poslechl dopolední rozhovor s Danou Drábovou na Radiožurnálu, kde moderátorka citovala prý hodně se rozšiřující mailovou zprávu „pořiďte si pláštěnku, nechoďte do deště, apod.“. Docela jsem se pobavil a říkal jsem si, že je to pro paní předsedkyni skvělá nahrávka. To je ideální příležitost. Možnost vysvětlit lidem, že radioaktivní částice, které se prouděním v atmosféře mohou dostat i do České republiky jsou v množství zcela neškodném. Vymývání deštěm je samozřejmě možné, ovšem i zde bude nutno použít hodně citlivé přístroje k detekování stopových množství radioaktivních částic.

Paní předsedkyně si s touto nahrávkou poradila s grácií sobě vlastní. Prohlásila, že je to „hovadina“. Pravda, použití tohoto hodně expresívního výrazu ve veřejnoprávním rozhlase vyžaduje jistou dávku odvahy a může být i kritizováno. Já ho však podporuji a prohlašuji rovněž, že je to „hovadina“. Vůbec bych se tím nezabýval, kdybych tento „zhovadilý“ mail dnes rovněž nedostal:

Po jaderném výbuchu v neděli a dalších dvou ve Fukushime v Japonsku, musíme být všichni opatrní. Pokud bude dnes nebo v příštích dnech pršet, NEVYCHÁZEJTE DO DEŠTĚ !! Pokud ano, musíte použít deštník nebo pláštěnku, i když jen mrholí. To proto, že nukleární odborníci poukazují na to, že radioaktivní částice mohou vstoupit do atmosféry, a tak se z ozonové vrstvy rozšíří do celého světa deštěm, který může způsobit popáleniny, vypadávání vlasů a dokonce i rakovinu.

Tento text je na úrovni jiných mailů, ve kterých mi někdo sděluje, že mi chce poslat x miliónů dolarů. V jednom se však odlišuje. Nejde o automatický překlad „nějakého textu“, který se šíří prostorem. To napsal někdo, pro něhož je český jazyk jazykem mateřským. Proboha! Kde je ta příslovečná česká chytrost? Jaká je vzdělanostní a osobnostní úroveň člověka, který takový text napíše a potom rozšiřuje? Možná bych se s autorem rád potkal. Ale říkám si, je to bezpečné? Setkání s autorem tohoto textu bude určitě nebezpečnější, než vlahý jarní deštík, který v noci skrápěl západní část našeho území.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

rejpal napsal(a):

Nevíte, kde sa dá koupit nějaká kvalitní pláštěnka? Hoax je hoax, ale co kdyby. Zvlášť když to v posledních dnech vypadá, že ve Strakovce už k nějakému ozáření došlo.
31. 03. 2011 | 07:30

radimtolasz napsal(a):

No, aby si rejpal nerejpnul :-)
31. 03. 2011 | 07:39

Michal Macek napsal(a):

ahoj

pane Tolasz nezlobte se na me,mail je mozna "hovadina" ale fukusima je prusvih to nepoprete - podle pravidla "pocitej s nejhorsi variantou,muzes byt mile prekvapen" je si myslim situace takovato: minimalne v 1 ale mozna ve vice reaktorech doslo k roztaveni paliva a poruseni ochranneho plaste reaktoru a uniku plutonia - to zaprve....

za druhe - pamatujete na par dni starou zpravu o 10milionkrat vyssi radiaci v mori u fukusimy a jeji nasledne dementi?furt mi neco rika ze to zadna chyba nebyla - jestli do more skutecne unika plutonium tak je ten udaj klidne mozny a japonci to dementovali abz zabranili panice...jestli se mylim je to super bohuzel mi to napovida ma intuice a s tou mam z praxe zkusenost ze se temer nemyli - nic proti sympaticke a charismaticke pani Drabove ale prijde mi ze je az moc optimisticka...
31. 03. 2011 | 07:43

Bohumíra napsal(a):

Fukushima - to je tam, co teď letí Klaus a dělá z toho zápisky z cest?
A má pláštěnku?
31. 03. 2011 | 07:46

Petr z Tábora napsal(a):

Lidé jsou po špatných zkušenostech při Černobylu nedůvěřiví, ač se od té doby změnil režim. Ale znáte to, kdo by věřil vrchnosti či politikům.
Záření přirozeného pozadí či dávka při každém rentgenu většině lidí nic neříká. Na pitomosti lidí se vždy přiživovali nějací panikáři.
31. 03. 2011 | 07:47

Mud.. napsal(a):

Pane Tolasz
přenechte uvažování na pavu Vlkovi http://neviditelnypes.lidovky.cz/evropa-nasi-dva-svati-vaclavove-dng-/p_zahranici.asp?c=A110330_203949_p_zahranici_wag
Jsem z něho u roky unešen. Vždy nornální logické uvažování.
Nevím proč ho sem pan Stejskal nechce. Nebo on pana Stejskala nemůže ani vystát (myslí si, že je to mistr manipulátor).
Proč se věčně vůči někomu vymezujete (kremlík)? Zanechávejte zde na zemi po sobě svoji originální cestu! Meteorolog musí ať chce či nechce být jednou ovádko, jednou neovádko a jednou šarlatán.
31. 03. 2011 | 07:55

rejpal napsal(a):

radimtolasz
To máte z toho, že vyvoláváte asociace na vojenskou službu a cvičení v atombordelu. Ale rád vás čtu.
31. 03. 2011 | 07:58

Martin napsal(a):

Zhovadilý email není třeba číst, žádná jaderná elektrárna na světě nevybuchla a nevybuchne jaderným výbuchem.
31. 03. 2011 | 08:03

L.Metelka napsal(a):

"...nukleární odborníci poukazují na to, že radioaktivní částice mohou vstoupit do atmosféry, a tak se z ozonové vrstvy rozšíří do celého světa..."
Tak za takovouhle (opravdu) hovadinu by měl být metál. Takovou kravinu jen tak někdo nevymyslí... :-)
31. 03. 2011 | 08:37

Jerry napsal(a):

To autor : Nevíte, že potřeba nakoupit antikometární pilulky jako v roce 1910 ?
31. 03. 2011 | 08:42

Michal Macek napsal(a):

L.metelka:

no kdyz vezmeme tuto cast vyroku: "...radioaktivní částice mohou vstoupit do atmosféry.." - pravda nebo ne?
31. 03. 2011 | 08:42

Michal Macek napsal(a):

L.metelka:

jinak vzduch je plyn cili ma nejake vlastnosti tekutiny....znate pribeh o havarovane lodi prevazejici gumove kachnicky do koupele??
31. 03. 2011 | 08:44

Viola napsal(a):

Já tedy nevím jak vy všichni, ale obvykle v dešti nosím deštník, nebo pláštěnku, na tom není vůbec nic divného. A co se děje v atmosféře sleduji stíráním okeních a balkonových parapetů a můžu vám říci, že takový sajrajt už jsem dlouho neviděla. Když vybuchla ta Elafiala, tak byl prach takový jiskřivý a jako světlá káva, včera to byla čerň jako z pekla. No ale musím říci, že bydlím v Ostravě.
31. 03. 2011 | 08:56

L.Metelka napsal(a):

Michal Macek: No, ty částice, o kterých se bavíme, v atmosféře už jsou. Neskutečná kravina je ale to s ozonovou vrstvou (rozhodně se nebudou šířit "z ozonové vrstvy" a jejich koncentrace v ozonové vrstvě bude naprosto zanedbatelná) a taky to, že by tyhle nesmysly šířili "nukleární odborníci"...
31. 03. 2011 | 08:56

Michal Macek napsal(a):

L.Metelka

chapu - nemyslim si ze by nam hrozil radiokativni dest ale zase si taky nemyslim ze nam nehrozi vubec nic.nejvetsi starosti mi dela ten unik do more v japonsku - az ji tam budou plavat dvouhlavy tunaci taxe budou divit...
31. 03. 2011 | 09:02

neo napsal(a):

Co když ten radioaktivní déšť rozleptá pláštěnku i deštník? co pak? Máme nosit i igelitové pytlíky na rukou a nohou jako při braným cvičení?
Violo, na Ostravskej vzdoušek nemá ani Ejafiala ani Fukušima a ani Černobyl. I bača co vyhulí 40 cigaret denně má čistší plíce než Ostravak.
31. 03. 2011 | 09:04

Carlos V. napsal(a):

Zkrátím to, špatně se mi s igelitovými pytlíky na rukou píše. Na každém šprochu pravdy trochu, naštěstí masky se prodávají ve vojenských výprodejích. V holinkách se nohy trošku paří, ale co člověk udělá pro zdraví.

Akorát nevím, proč s sebou tahám v chlebníku cihlu, důvod tohohle opatření jsem už zapomněl.
31. 03. 2011 | 09:09

rejpal napsal(a):

neo
Neměl byste zapomínat na olověné spodky. Mutagenní a teratogenní účinky není radno podceňovat.
31. 03. 2011 | 09:10

Viola napsal(a):

neo,

radioaktivita neleptá, když budeš mít ozářenou jednu pláštěnku, vytáhneš druhou, je dobré mít přichystané na každý den novou a tu starou asi zakopat do země.
31. 03. 2011 | 09:10

rejpal napsal(a):

Viola
Šetrnější z nás mohou pláštěnku otočit naruby.
A stejně mám pocit, že ten hoax vypustil nějkaký PR man společnosti vyrábějící pláštěnky.
31. 03. 2011 | 09:15

Antonín Hrbek napsal(a):

Zak trochu se zapomíná na to, že TEPCO je soukromá společnost, která v honbě za nízkými investičními náklady a za ziskem nezajistila potřebnou bezpečnost proti tsunami, falšovalas výsledky kontrolních měření a provozovala jeden reaktor i po době, kdyx měl být odstaven.
No ono se toho přece tolik nestalo, jen pan generální lehce onemocněl.
31. 03. 2011 | 09:18

richrichter napsal(a):

Dobrý den, pane Doktore.
máte pravdu, že množství radioaktivity je minimální. Neberete však v úvahu typ záření jódu, jeho biologické chování a potřebu organizmu s jeho aktivním přístupem k jódu a vychytáváním i malého množství a také to, že jód se velmi dobře vstřebává kůží (i více než malé množství). Pokud o těchto věcech nehovoříte, zabýváte se problematikou pouze z jedné strany a Vaše komentáře jsou pouze Vaše subjektivní pocity/znalosti. Ale to už je asi údělem internetu a každý musí k podobným informacím přistupovat kriticky a hledat si vlastní zdroje objektivních informací.
31. 03. 2011 | 09:22

Michal Macek napsal(a):

Antonín Hrbek

no my sme s mladou hned ten den co byla cunami se divili proc je elektrarna na pobrezi v tektonicky nestabilni oblasti...proc neni ve vnitrozemi nebo na zapadnim pobrezi???
31. 03. 2011 | 09:23

L.Metelka napsal(a):

Antonín Hrbek: No, a co dozor MAAE, který musí dát souhlas s uvedením elektrárny do provozu, s prodloužením životnosti, atd? To Vaše tvrzení o falšování výsledků měření je taky dost odvážné. Máte pro to nějaké důkazy?
31. 03. 2011 | 09:35

Vlkodav napsal(a):

Hrbek:

"která v honbě za nízkými investičními náklady a za ziskem nezajistila potřebnou bezpečnost proti tsunami"

Fukušima byla postaven aby přečkala zemětřesení o 8,4 Richtera, což bylo největší, které se předpokládalo jako možné (rozumná míra rizika), a splňovalo všechny normy (národní i mezinárodní). Zemětřesení bylo 5x větší a přesto se elektrárna stále "drží", což je po technické stránce fantastický výsledek.
U moře je kvůli chlazení!
31. 03. 2011 | 09:39

Viola napsal(a):

Já nerozumím tomu chlazení u moře. To jako počítali s tím, že když to bouchne, bude se elktrárna chladit mořskou vodou? Anebo tu mořskou vodu napřed odsolují, aby mohli chladit za normálního provozu? A slyšela jsem, že tu elektrárnu stavěli Američané, tak jestli to zas nespadá pod nějaké spiknutí proti Japoncům.
31. 03. 2011 | 09:48

Michal Macek napsal(a):

Vlkodav

ok beru argumnet ze se to stavelo na 8.4 aa je to teda v poradku ale co cunami?jmeno cunami je japonskyho puvodu - znaji to uz tisice let - to jim nedoslo ze po jakchce silnem zemetreseni prijde cunami a tu elektrarnu jim splachne???
31. 03. 2011 | 09:53

TomášL napsal(a):

Dobrý den pane autore!

Před dvěma týdny jsem potkal jednu hygieničku, která si pořídila jód. Nu, když odbornice takto perlí, tak se není čemu divit... Obzvlášť, když je To HYGIENIČKA!

S pozdravem
Tomáš
31. 03. 2011 | 09:54

Viola napsal(a):

V dnešní době atomových elektráren všude okolo je potřeba mít jod v zásobě.
31. 03. 2011 | 09:58

Michal Macek napsal(a):

Viola:

ten by vam byl platnej asi jako komunisticka rada "zalehnout patama k vybuchu" :D
31. 03. 2011 | 10:03

Vlkodav napsal(a):

Viola:

Chladí se médium (voda, ne mořská), která se nejdřív ohřívá v reaktoru až do dosažení parní fáze, pak je vedena na turbínu, kde odevzdá energii a kondenzuje. Kondenzátor turbíny je chlazen mořskou vodou.
Chlazení reaktoru, která probíhá teď je havarijní chlazení a nenávratně reaktor poničí.

Macek:

Elektrárna přečkala tsunami bez problémů, problém byl v nedostatečné ochraně diesel agregátů, které měli zabezpečit havarijní přísun energie. Ta chyběla pro čerpadla a tím pro chlazení. Musíme si ale uvědomit, že zde nikdy v minulosti k podobné živelné pohromě nedošlo.
31. 03. 2011 | 10:04

komin@gmail.com napsal(a):

Každá tepelná elektrárna potřebuje chladit vodu (i uhelná). Proto jsou u temelína věže. U Fukušimi jsou pouze odvětrávací komíny a chladí se mořskou vodou. Proto tam nejsou ty obludné chladící věže. Hysterie kolem úniků je prozatím naprosto zbytečná. Kdyby každá škodlivina šla měřit tak snadno jako radiokativita, tak budeme zděšeně skákat kolem pohnojených polí a děsit se každého vyvážení čistírny.
31. 03. 2011 | 10:06

Michal Macek napsal(a):

Vlkodav

no nezlobte se ale vase vety "Elektrárna přečkala tsunami bez problémů" a "Musíme si ale uvědomit, že zde nikdy v minulosti k podobné živelné pohromě nedošlo. " proste nejsou pravda - elektrarna teda rozhodne zemetreseni a cunami bez problemu nepreckala - aspon ja si pod vyrazem "bez problemu" predstavuju neco jienho....a jak sem uz psal tak presne takoveto katastrofy se v japonsku deji od nepameti,dukaz napr zde:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Great_Wave_off_Kanagawa2.jpg
31. 03. 2011 | 10:12

Viola napsal(a):

Tomu kondenzátoru ta mořská voda nevadí?
31. 03. 2011 | 10:15

scallop napsal(a):

Pokud vim, tak se radioaktivita uvolnuje i pri povrchove tezbe v severnivh Cechach a asi i z exhalaci napr. v Ostrave. Nevite nekdo, jestli jsou tyto udaje meritelne pripadne jak jsou srovnatelne s tim "radioaktivnim destem" z Fukushimy ?
31. 03. 2011 | 10:21

Vlkodav napsal(a):

Macek:

Při zemětřesení 5x větší než na které byla postavena automatické systémy elektrárnu odstavily, zastavily štěpnou reakci. Byl zničen externí zdroj energie a tak naskočili agregáty a dodávali energie na chlazení. Tsunami ale agregáty zničila a tak nastoupili baterie. Ty měli dodávat energii 8 hodin přesně to děli, 8 hodin dodávali energii.
Problémy nastali pak, jelikož se nepodařilo obnovit dodávku energie, sice na místo dopravili nějaké mobilní generátory, ale ty nestačili. Tak museli pro odstranění tepla začít chladit mořskou vodou a to způsobilo výbuchy v nejaderné části a únik radioaktivních par.
V současnosti se spekuluje o porušení reaktorové nádoby, ale zatím nebyla zveřejněny detaily, on je ale asi v tuto chvíli nikdo nezná.
31. 03. 2011 | 10:25

Vlkodav napsal(a):

Viola:

Ne, kondenzátor je zařízení, kde se z páry stává opět voda a proto je třeba chladit (nekontaktně). V Čechách se na chlazení používají ty ohromné a hnusné věže, určitě je znáte z obrázků Temelína.
31. 03. 2011 | 10:28

Ing. N. napsal(a):

Pokud si chcete zjistit hodnoty radioaktivity v ovzduší, podívejte se na http://www.suro.cz/cz/rms/ovzdusi/tyden
Oproti předchozím měsícům stouply hodnoty CS137 v ovzduší asi 60 krát, což je oproti Černobylu skutečně zanedbatelné. Tehdy stouply hodnoty asi 10E7 krát.
Domnívám se ale, že není možné brát katastrofu ve Fukušimě na lehkou váhu, protože to tam odborníci dosud nemají pod kontrolou. Navíc, odstavení elektrárny, která je v nekontrolovatelném stavu nebude vůbec jednoduché.

Co mě ale zaráží nejvíc, je absolutní nedostatek informací nejen pro světovou veřejnost ale i pro samotné Japonce. Šokovaly mě zprávy, že lidé, kteří jsou kontaminovaní, nejsou vpuštěni do sběrných center pro lidi bez přístřeší. To sice je pochopitelné, ale proč se tito lidé neumístí do specielních středisek kde budou podrobeni specielní očistě?
Proč nebyli lidé bez domova přemístěni na jih Japonska např. do hotelů, škol a jiných vhodných zařízení? V centrech, kam byli umisťováni, neměli dostatek jídla, vody a trpěli zimou. To přece není moc humánní, že?

Celkově je třeba konstatovat, že je velice překvapující jak taková vyspělá země mohla vystavět jadernou elektrárnu přímo na pobřeží v seismické oblasti, tj. s velkou pravděpodobností vzniku tsunami. Při jakékoliv havárii k velkým problémům právě patří chlazení reaktoru. (I vyhořelé palivo se musí chladit až 3 roky). Mořská voda je pro chlazení naprosto nevhodná, Japonci to použili pouze z nouze. Kam se vypouští silně radioaktivní chladicí voda, no samozřejmě do moře. A co vyvezené mořské ryby, ty budou bezpečné?

Zdá se, že odborníci nejsou schopni předpovědět jak tato katastrofa skončí, protože jsem zatím žádnou seriozní předpověď nezaznamenala.
31. 03. 2011 | 10:35

rejpal napsal(a):

Ing. N.
snad ještě lze dodat, že možná nejhorší na celé věci jsou úniky plutonia.
31. 03. 2011 | 10:43

Viola napsal(a):

Radioaktivního prvku je ve vodě podle čtvrtečního měření ještě více než ve středu, přístroje ukázaly 4385krát vyšší hodnotu než je zákonná norma.
31. 03. 2011 | 10:55

Michal Macek napsal(a):

Viola:

presne tak - vy jste verici krestanka ze?

tak si to porovnejte s timhle:

12:A hle, když rozlomil šestou pečeť, nastalo veliké zemětřesení,

slunce zčernalo jako smuteční šat, měsíc úplně zkrvavěl

13:a nebeské hvězdy začaly padat na zem, jako když fík zmítaný vichrem

shazuje své pozdní plody,

14:nebesa zmizela, jako když se zavře kniha a žádná hora a žádný ostrov

nezůstaly na svém místě.

15:Králové země i velmoži a vojevůdci, boháči a mocní - jak otrok,

tak svobodný, všichni prchali do hor, aby se ukryli v jeskyních a

skalách,

16:a volali k horám a skalám: "Padněte na nás a skryjte nás před tváří

toho, který sedí na trůnu, a před hněvem Beránkovým!"

17:Neboť přišel veliký den jeho hněvu; kdo bude moci obstát?
31. 03. 2011 | 11:17

poučený laik napsal(a):

Souhlasím s Ing. N.. Doufám že již nezažiju to, co v kvetnu 2006 po Černobylu, kdy po prvomájové dvoudenní turistické vycházce po hřebenech Jizerských hor jsem ulehla s chřipkou, která měla tak těžký průběh, že jsem myslela že umřu. Lékař to nebral vůbec na lehkou váhu. Nikdo mi nevymluví, že to, že se tělo neumělo bránit, nebylo způsobeno jistou dávkou radiace, která zde byla.
31. 03. 2011 | 12:42

poučený laik napsal(a):

Promiňte trapný omyl. Jistěže Černobyl byl v roce 1986, 26. dubna.
31. 03. 2011 | 12:44

poučený laik napsal(a):

Promiňte trapný omyl. Jistěže Černobyl byl v roce 1986, 26. dubna.
31. 03. 2011 | 12:45

poučený laik napsal(a):

Promiňte trapný omyl. Jistěže Černobyl byl v roce 1986, 26. dubna.
31. 03. 2011 | 12:46

L.Metelka napsal(a):

poučený laik: 2006, no to bylo už HODNĚ po Černobylu...
31. 03. 2011 | 12:46

L.metelka napsal(a):

poučený laik: Tak to jo. Některé náhodné shody opravdu mohou vypadat, jako by nebyly náhodné...
31. 03. 2011 | 12:48

occasion ormagam napsal(a):

Taky by ta písmena, znaky pro vkládání příspěvků neregistrovaných čtenářů mohli psát srozumitelněji. Starší lidé už hůře vidí.
31. 03. 2011 | 12:49

poučený laik napsal(a):

Doprčic!Že jsem sem lezl!
31. 03. 2011 | 12:51

Antonín Hrbek napsal(a):

to vlkodlav

Fukušima byla postavena v nadmořské výšce 15 m s ochrannou zdí ve výšce 6 m. Podle historie dosahují vlny tsunami až 30 m. Tkaž buď se měla stavět poněkud dále od moře nebo s ochrannou zdí ve výšce 15 m. Obojí je ovšem dražší.

Jinak o neporovádění kontrol, respektive jejich falšování viz ceskapozice.cz/zahranici/svetove udalosti/ve-fukusime-1
31. 03. 2011 | 12:51

poučený laik napsal(a):

Tsunami měla podle dodatečných přeměření 13 m, zpráva z tisku.
31. 03. 2011 | 12:58

TomášL napsal(a):

Dobrý den pane occasion ormagam!

Jedním z možných řešení je, že zmáčknete na levé straně "Ctrl" a na pravé straně " + (slovy plus)" klávesnice a tak se Vám zvětší písmenka. Zmenšení použijete mínus.

S pozdravem
Tomáš
31. 03. 2011 | 13:01

L.metelka napsal(a):

Antonín Hrbek. No vidíte. A přesto ta zařízení fungovala bez chyby.
31. 03. 2011 | 13:15

Petr Havelka napsal(a):

Pane Metelko,

co mi lezete do zelí.
http://www.akpo.cz/?gclid=CNvPrIL4-KcCFca-zAodYxqvqA
31. 03. 2011 | 15:47

neo napsal(a):

Occasion ormagam:

To kontrolní slovo bývá většinou čitelné. Druhé slovo už hůře. Je to totiž ofocený z nějakýho textu (kniha, staré spisy apod..) , který neexistuje v digitální podobě. Takže vy tím, že to slovo opíšete pomáháte digitalizovat tištěné dokumenty.
A to zdarma:)
31. 03. 2011 | 15:48

Jaromír Košťálek napsal(a):

Zdravím Vás. Pane Tolaszi, pane Metelko a ostatní, mě připadá daleko nebezpečnější, než tento idiotský e-mail naprostá bagatelizace toho, co se v Japonsku stalo, stane a ještě dít bude, nemáte ten pocit?
Nevím, kam se poděla česká chytrost, co tady ale je, je česká vyčůranost a omezenectví spočívající v uvažování, že to co se děje na druhé straně zeměkoule nás neovlivní, tak nám to může být jedno a můžeme si z toho dělat srandu anebo třeba dál tupě podporovat a obhajovat výrobu energie z ďábla, pardon z jádra.
Výroky atomového dědka Janoucha, obhajujícího to, čemu zasvětil svůj život jsou naprosto pobuřující právě v důsledku jeho omezenosti na jeden obor lidské činnosti, kterému on osobně uvěřil. Jeho prohlášení v ČT, že radiace je na poměrně nízké úrovni a podobné zhovadilosti, to je vrchol sobectví. Jak vysvětlit toto těm 100.000 evakuovaných, kteří pravděpodobně navždy přišly o svá obydlí?
Názor, že nás se to netýká, vztažený na stopové množství radioaktivních látek nad našimi hlavami, je naprosto mylný. Již několikrát se, zejména v posledních letech, prokázala provázanost všeho se vším (kdo to chce vidět), tak i tato událost bude mít i na naše životy dalekosáhlé důsledky, nebo jste jiného názoru?
Děkuji za dočtení až sem. Jsem si vědom nepopulárnosti tohoto názoru, za zamyšlení ale snad někomu stojí.
Zdravím.
31. 03. 2011 | 16:12

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro pana Radima Tolasze, pane, dost možná ta fáma vznikla tak,...v televizi ukazovali lidi z Tokia, jak všichni chodí v pláštěnkách, dokonce někteří měli nad hlavou archy alobalu, pak v rádiu byla zpráva, že radioaktivní částice z Fukušimy jsou nad Evropou,.. no a když si to dáte k sobě,... tak si halt jdete koupit pláštěnku a... Teda, Vy jistě ne proti radiaktivitě, já také ne, ale napíšu Vám něco k Černobylu.

Doufám, že se nepletu, černobylská událost začala 26.4.1986. Ten týden po ní bylo docela pěkné slunečné počasí./ Vy se o tom můžete přesvědčit./ Mám plnou zahradu narcisů všeho druhu, jsou to moji oblíbenci. V období dubna a května kvetou. Toto černobylské jaro, jak vykvetly, tak za několik hodin byly hnědé, spálené na troud, dokonce i poupata, byla deformovaná. Tulipány nereagovaly tak citlivě, ale také se jim květní lístky kroutily a vadly. Nikdy před tím a nikdy potom, jsem už něco podobného nezaznamenala. Dnes jsou rovněž ty první, ranné, nádherně rozkvetlé. V tom roce 1986, také ty první kvetly až do prvního máje bez problému, na prvního máje byly odpoledne už na troud, a pak všechny další, ani jeden květ nepřežil dvacetčtyři hodin. V té době kvetly už i meruňky, broskve, ranné jabloně, mnoho květů padalo, jak spálených plamenem, zejména ty nechráněné na vrcholcích stromů. A ještě jedna zvláštnost, kterou jsem viděla jen ten rok. Plody meruněk, broskví a jablek měly na osluněné straně ztvrdlou slupku, povrch se podobal povrchu bradavic, bylo to tak velikosti dnešní dvoukoruny. Mnoho plodů díky tomu padalo a hnilo. Hrušky zůstaly na stromě jen výjmečně.Toto se už nikdy více na plodech neukázalo.

Já jsem si chtěla půjčit dozimetr v skladu CO, u nás na pracovišti, abych své podezření, že na narcisech se "podepsal" Černobyl, nějak ověřila. Jenže, bolševik už v roce 1970 všechny dozimetry nechal ze skladu stahnout, protože okupační armáda si do našeho města přivezla rachejtličky.

Po celý týden po prvním máji jsem z titulu své profese byla venku, a musím říct, že si myslím, že i "moje maličkost" na dávky spadu zareagovala. Ačkoliv jsem nikdy před tím a nikdy po tom už nekrvácela z nosu, tak v tomto týdnu od prvního května několikrát. Dokonce mi tekla krev i z ucha, v noci jsem se budila, měla jsem pocit vyschlé sliznice v ústech, chodila jsem pít. To také nikdy nedělám. Ještě bych mohla popisovat jednu zcela imtimní záležitost, která se na několik měsíců vymkla jakékoliv pravidelnosti. Všechny tyto události jsem nezazanamenala nikdy před Černobylem, a v dalších letech už také nikdy. Již jsem o tom mluvila s více lidmi, spolužáky, jeden dělal jadernou fyziku, ... lékařem, ...odpověď,??.. nemůžeme nic říct, ani tak, ani tak, nejsou zkušenosti. Myslím, že je to dobře, že nemáme zkušenosti. Japonci jsou na tom podstatně hůře, naplňuje mne to smutkem. Přeji krásné dny a děkuji za blogy, Tužka.
31. 03. 2011 | 16:34

Sysifos napsal(a):

To Jaromír Košťálek :
souhlasím, třeba tvrzení, že voda v moři u elektrárny silně kontaminovaná únikem, projde v krátké době jakýmsi samočistícím a ředícím procesem je pěkná z....dilost. Ryby i jiní mořští živočichové kontaminaci nevnímají, nejsou evakuováni a hranice neuznávají. Jezte mořské tvory, je to zdravá složka naší výživy. Fuj!
31. 03. 2011 | 16:41

Jaromír Košťálek napsal(a):

Sysifos: Děkuji :-)
31. 03. 2011 | 17:43

Jaromír Košťálek napsal(a):

Tužka: Hluboké! Jistě pravdivé a fakt, že většina populace nic podobného neprožila neznamená, že se jich to nedotklo. Vždyť spousta lidí 3 dny před a 3 dny po úplňku nezamhouří oka a jiní spí jako zabití... Věřím, že se s tím Vaše tělo a zahrádka vypořádala, díky Bohu, že samočistící schopnost přírody je tak mocná... Mějte se prima. J.
31. 03. 2011 | 17:48

ujo napsal(a):

pro tužku:
pamatuji si, že v inkriminované době bylo jasno, celkem teplo ( pamatuji si to proto, že jsem se dodatečně lekl, chodil jsem totiž po zahradě bez košile - momochodem zatím bez následků); vysvětlení Vašich zahradních úkazů může být zcela jednoduché: noční mrazíky, začátkem května zcela běžná věc
31. 03. 2011 | 18:16

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Jaromír Košťálek, díky, pane, ano, všechno se zase srovnalo, škoda, že pro budoucí pokolení se to zodpovědně nemonitorovalo. Ale, lékaři také něco tušili, protože se snažili používat rentgen co nejméně. Psi mi v té době začali kulhat, kdo ví, třeba také tím, zvěrolékař říkal, že teď rengenují jenom v nejnutnějším případě. Tak jen mazání a klid, taky přežili, ale kočka porodila májová koťátka, tři, mrtvá. Hrozně naříkala, chtěla, abych byla u ní, asi to věděla, že už nežijí, po narození třetího vypálila z krabice, přitiskla se do rohu a nechtěla s nikým kamarádit. Původně jsem to nechtěla psát, ale zajímáte se, tak proč ne. Kolik toho sem kde spadlo se nedovíme, bolševik to ututlal. I Vám přeji šťastné dny. Tužka
31. 03. 2011 | 18:19

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Ujo, díky, pane, ale narcis je dost otužilý, skloní se k zemi, snese i celou noc mínus osm pod nulou. To vskutku nebylo mrazem, to byly dávky, které byly umocněny ještě slunečním zářením, takže to bylo překročeno co geneticky snesou, záhony květů odpoledne hnědé, večer suché. Kvetoucí stromy, ano, to dokáží mrazíky, to máte pravdu. Přeji hezký den, Tužka.
31. 03. 2011 | 18:29

radimtolasz napsal(a):

Jaromír Košťálek: Omlouvám se, pokud chápete můj příspěvek jako bagatelizaci problému. To určitě ne. Bezpečnost jaderné energetiky považuji za důležitou, pokud bychom měli náhradu, tak bych byl i pro zrušení a zastavení všech JE. Podobný problém jako je teď ve Fukušimě (únik radiace, ne tsunami :-) kdekoliv v Evropě by byl pro nás bezprostředně nebezpečnější a výzvám k zakoupení pláštěnek bych se takto "nevysmíval" a z titulu své funkce bych se asi moc nevyspal (ČHMÚ by byl v takovém případě rozhodujícím zdrojem informací o šíření radiace).
31. 03. 2011 | 18:49

radimtolasz napsal(a):

Tužka: Taky děkuji. Já si pěkné počasí v počernobylském týdnu nejen mohu ověřit, ale taky si ho pamatuju. Nezaznamenal jsem to co Vy, i když jsem se rovněž pohyboval venku (na zahradě v blízkosti Ostravy je asi flóra odolnější). Po pár letech jsem zjistil, že se na některých pracovištích dělaly i v té "tajné" době různá měření, po výsledcích jsem však nikdy nepátral (a pátrat ani nechci). Troufnu si však trvat na tom, že i havárie s černobylskými úniky by nás z Fukušimy nijak neohrožovala (byla by jistě nepříjemná, radioaktivní částice bychom zaznamenávali ve větších počtech, ale pořád by to bylo zdravotně nezávadné. Věřte odborníkům, že vzdálenost hraje pro nás. Jak jsem psal v odpovědi výše - podobná událost v Evropě by byla horší a je třeba to mít na paměti.
31. 03. 2011 | 18:58

Jaromír Košťálek napsal(a):

radimtolasz: Ne ne, Váš blog mi jako bagatelizace nepřijde, vždyť i já jsem ten e-mail nazval "idiotským". Podobné strašení lidí je opravdu hloupost a nechápu, co z toho ten dotyčný měl. Bagatelizováno je to dle mého "odborníky" typu pana Janoucha a koneckonců i ČT, kde je nyní zařazeno až jako 4 - 5 zpráva v pořadí po žabomyších sporech našich zkorumpovaných a ještě k tomu arogantních politiků.

pan Metelka: Pokud ještě sledujete tento blog, zajímal by mě Váš názor, jako člověka, který má blízko zvířatům. Jsem totiž přesvědčen, že systém, ve kterém žijeme náhod nepřipouští a fakt, že tsunami spustošila právě Japonsko úzce souvisí s tím, jak sprostě vybíjejí ta nádherná stvoření v Oceánu. (já sám jsem se na vlastní kůži a přesvědčil, že Oceán je živý, mě osobně propustil, dal mi druhou šanci, když já byl se svými silami už v koncích.). Díky za odpověď oběma. Zdravím Vás.
31. 03. 2011 | 19:38

Admirál napsal(a):

Drábová má moji důvěru. Tudíž "hovadina".

Škoda, že se odmlčel Karl Mueller. Ten by k Fukušimě měl asi co říci.
31. 03. 2011 | 20:42

Liba napsal(a):

Líbí se mně blog a plně se pod něho podepisuji a souhlasím.Paní Drábovou obdivuji a fandím jí čím dál víc. A líbí se mně i diskuze k blogu - zajímavé...Jinak uváděný mail jsem dostala asi 3x, ale vymazala jsem ho, protože jsem ho nepovažovala za něco, nad čím bych měla přemýšlet.
31. 03. 2011 | 21:22

malej jarda napsal(a):

Před čtrnácti by paní Drábová, p. Tolasz ani na mučidlech nepřipustili situaci ve které se elektrárna nyní nachází. Dnes se tváří, jako že nic, že ten vývoj se očekával apod. To samé se bude opakovat až se bude po několikatýdením trvalém úniku řešit nepříznivá radiační situace v Evropě a pláštěnky budou aktuální. Zase se budou tvářit jako, že nic.
31. 03. 2011 | 22:03

*** napsal(a):

Někdo tu psal osobní zkušenosti z r. 86., tak přidám i svoje. Když jsem tenkrát začátkem května šel z práce, chytnul jsem první déšt po Černobylu a byla to pořádná přeháňka. Neměl jsem se kde ukrýt a tak jsem promokl jak se říká na kost. Po chvíli vylezlo sluníčko a než jsem došel domů , tak jsem zase uschnul. V následujících dnech jsem pociťoval neskutečně odpornou pachuť v ústech, jako když stále olizuji kovovou lžíci. Tím to však neskončilo. Rozbolely mě nohy a to tak, že jsem sotva chodil. Marodil jsem asi půl roku, žádná příčina se nezjistila a potom to samo odeznělo. Sousedka rovněž v ten samý den totálně zmokla a po čase onemocněla se štítnou žlázou a už byla i na operaci.
31. 03. 2011 | 22:29

radimtolasz napsal(a):

malej jarda: Před čtrnácti dny jsme v ČHMÚ sledovali trajektorie počítané v UK MetOffice a spekulovali, kdy a v jakém množství dorazí radioaktivní částice do Evropy. Byly rychlejší (ca 11 dní), měly a mají větší rozptyl (modelové trajektorie šly do Skandinávie a středomoří). Pokud jde o stav a vývoj v elektrárně samotné, tak to bych opravdu ani na mučidlech nespekuloval a jakémkoliv vývoji ve dnech následujících. Ani tehdy, ani teď. Několikatýdenní trvalý únik bude zaznamenán i v Evropě, bude-li (zatím jsou to 3 týdny a únik asi není trvalý).

Uvedu příklad. Meteorologové běžně modelují vývoj srážek, který vstupuje do modelu hydrologického. Výsledkem je předpověď průtoku v řece. Pokud je na horním toku řeky přehrada, tak srážkoodtokový model je "nanic". Poteče tolik, kolik pustí přehrada. A tady je to podobné. Meteorologové (UK MetOffice, NOAA, ...) modelují kam se bude šířit radiace v dalších dnech, ale nikdo neví, kolik té radiace bude v následujících hodinách a dnech. To záleží na technických operacích, které na místě probíhají.
31. 03. 2011 | 22:30

malej jarda napsal(a):

pro radimtolasz. dˇ za vysvětlení, ale mám ještě jednu poznámku, nebo dotaz. Na Slovensku v těchto dnech zjistili v dešťové vodě 500x vyšší koncentraci jódu oproti normálu. Domníváte se , že může dojít k nějaké významné kontaminaci při styku s takovou kalužinou.
31. 03. 2011 | 23:07

radimtolasz napsal(a):

malej jarda: V posledních dnech nepršelo ani na Slovensku tolik, aby byly kaluže. Nemám info a podobných rozborech - kde jste získal tyto výsledky? Pokusil bych se to ověřit.
31. 03. 2011 | 23:14

pich napsal(a):

Ještě že mně v šestačtyřicátém nikdo nenutil kupovat plaštěnku. Jednak skoro nic nebylo a ty produkty z Hirošimy a Nagasaki tenkrát nebyly tak cestování schopné.
V době černobylské jsem pracoval v uranových dolech, kde jsem byl min. osm hodin denně urytý před tou hrůzou, takže mě bolely jen ruce z práce.
Ale teď se opravdu třesu hrůzou. Protože když se tvrdí, že se v Japonnii nic moc nestalo, tak to bude vážné.
Z černobýlí jsem strach neměl, protože se nic moc nevědělo. Až po sametu to bylo tak strašné, že jsem přestal bát úplně.
31. 03. 2011 | 23:17

malej jarda napsal(a):

pro radimtolasz. Informace zazněla asi před 2-3dny, přesně už nevím v TV (hlavní večerní zprávy) a zase už nevím , zdali STV1 nebo MARKÍZA. Každopádně jsem to slyšel na vlastní uši.
31. 03. 2011 | 23:22

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Scallop, zajímal jste se o přirozenou radiaci na našem území. Zde zvyšuje přirozenou radiaci plyn radon, který více, či méně uniká z podloží České kotliny. V podloží kotliny jsou žíly uranové rudy a radon je jejich součástí. Má "rád" vlhká údolí, je kolem řek, více v Severních Čechách, místy v Jižních Čechách a to proto, že "nějaký chytrý bolševik" rozhodl, že hlušina z uranových dolů se bude vozit jako podklad pod silnice, a že asfalt zamezí jeho úniku. To číslo se pohybovalo mezi 2,3 až 2,7 násobku v poměru z oblastí Evropy, kde je radonu málo. Toto číslo není žádnou hrozbou, bylo stejné desítky let. Může se ale stát, že si postavíte dům na tektonickém zlomu, který je v hloubce a podle něho pak uniká radon do vašeho domu, hromadí se tam a i když má krátký poločas rozpadu, asi 3,8 dne, tím, že stále doplňuje zásoby u vás doma, tak pak je to nebezpeečné. Známé jsou radonové domy v Jáchymově, nebydlí se v nich. Jsou společnosti, přijedou, zjistí, zda radon se vyskytuje, připevní v domě "jakousi krabičku", ta to sleduje, měsíc, dva, rok, ono se to během roku mění. Na začátku devadesátých let to stálo rovné dva tisíce na půl roku, teď se už o to nezajímám, nemám současné informace. Jinak v lázních Jáchymov Vás budou radonem léčit, ...je to dobrý sluha, zlý pán. Ještě, nejvyšší hodnoty opakovaně byly naměřeny kolem řeky Ploučnice v Severních Čechách. Tam se vyskytují skály, ve kterých jsou obnažené žíly uranu, tam teda dozimetr cvakal. Ale musíte přijít až k ní, vzdálenost skutečně je tou nejlepší ochranou. Jak se vzdalujete, vidíte, jak údaje klesají. Břízy kolem ale jsou neobyčejně zdeformované, ty pak přesně určí, která skála to je. Pro uklidnění, je jich několik, číslo jsem věděla, už nevím přesně, méně než deset. I v těchto oblastech se lidé dožívají vysokého věku. Moc se o tom nemluví, protože by z toho byla opravdu zcela zbytečná panika. Ještě bych mohla psát o strusce z hutí, ale tady si číselné podklady už nepamatuji, nejhorší parametry vykazovala struska z Ejpovic, ale tam se už dávno nepracuje. Tužka.
01. 04. 2011 | 01:31

Sysifos napsal(a):

Chci se zeptat všech diskutujících:
pokud se ještě vrátím zpět k zamoření pocházejícímu z Černobylu - četli jste za celé ty roky po tamní havárii nějakou oficiální zprávu odborníků týkající se tehdejšího stavu radiace s uvedením přesných hodnot u nás v republice, s přesným uvedením následných zdravotních rizik, se statistikou, jesti třeba narostl počet rakovin, potíží se štítnou žlázou na našem území?
Myslím si, že taková zpráva pro ČR dodneška veřejně neexistuje. Proto tu máme stále ty dohady kolem Fukušimy. Nebo snad, kdo by zveřejnil něco podobného dostal by přes prsty jako wikilears?

Znáte tedy přesnou, odborně, i zdravotnicky fundovanou zprávu o stavu u nás "po Černobylu?" Rád bych si ji přečetl. Díky.
01. 04. 2011 | 05:29

Tužka. napsal(a):

Tužka napíše pro Sysifos, tak, pokud chcete něco získat z informací z tohoto období, tak nejlepší přístroje k monitorování měli v Řeži u Prahy, na Slovensku nevím kde. Jestli něco sledovali, nevím. Přesně si pamatuji, že v té době probíhaly atletické závody dětí na stadionech, byly to akce Zdatné děti, Odznak zdatnosti, okresní přebory,...Chtěla jsem na okrese nechat jeden ze závodů nechat zrušit, právě kvůli Černobylu a možnému spadu, nechtěla jsem, aby děti byly celý den venku na stadionu. Odpovědí bylo asi toto,...soudruzi říkají, že žádný radioaktivní spad není,....Celostátně byla organizována civilní obrana zkratka CO, byla povinná každoroční školení obyvatelstva. Na okresech a krajích byli placení úředníci, kteří měli CO pod palcem, tak jít třeba touto cestou. Armáda, ta byla v područí okupační armády, tady to bude zbytečné, Rusové tady měli jaderné hlavice, proto nám ve skladu CO, hned v roce 1970 sebrali dozimetry. Jinak, můj osobní názor je,...že bolševik byl z Moskvy předposranej, nic celostátně dělat se neodvážil. Pokud někde něco monitorovali, tak asi jako osobní akci, hledat odvětví, kde měli "z titulu práce" dostupné přístroje. Určitě by o něčem vypovídala statistika z nemocnic, zejména z gynekologií, nemocnice mají ze zákona povinnost archivace, takže tak sledovat dva roky, asi 24 měsíců po 1.5.1986. Řekla bych, že spad na našem území začal právě prvního května. Porovnat s 24 měsíci před tím, zajímavé by bylo třeba v oblasti samovolných potratů. Vsadila bych hodně, že nárust tady byl. Dost jsem se o to v té době zajímala, narcisy mě varovaly.Tužka.
01. 04. 2011 | 09:29

modrý edvard napsal(a):

pro sysifos: četl jsem povídání ve Vesmíru, o zdravotních účincích okolo Černobylu, před asi 10 lety, Výsledky byly sporné řádově. (čísla si nepamatuju). Proto si myslím, že řešit účinky v Česku nemá smysl - je to zatíženo obrovským šumem.
01. 04. 2011 | 09:52

Viola napsal(a):

Radimetolaszi

malej jarda: V posledních dnech nepršelo ani na Slovensku tolik, aby byly kaluže. Nemám info a podobných rozborech - kde jste získal tyto výsledky? Pokusil bych se to ověřit.
31. 03. 2011 | 23:14

Psali, že to zjistili v Bratislavě a dnes prší i u nás, takže by se to dalo zjistit.
01. 04. 2011 | 11:15

Viola napsal(a):

Tokio - Technici firmy TEPCO, provozovatele poškozené jaderné elektrárny Fukušima v Japonsku, opět špatně měřili radioaktivitu. Zamoření podzemní vody pod elektrárnou izotopem jodu je prý ve skutečnosti řádově nižší, než se uvádělo ve čtvrtek. Oznámil to dnes podle agentury DPA japonský úřad pro bezpečnost jaderných reaktorů NISA.

Mají špatné přístroje, nebo jsou už tak ozáření, že nedokáží vyhodnotit výsledky. Pane Bože, ať už to zazdí, zalijou pryskyřicí a zabetonují. Ovšem, když je to i zespodu a leje se to do nějaké praskliny v zemi, tak to bude asi horší, bude trvale radioaktivní moře - takové obří Jáchymovské lázně.
01. 04. 2011 | 11:20

anellus napsal(a):

To Tužka a obdobní.
Bolševik toho o Černobylu moc neututlal i kdyby chtěl. Těm, kteří stále operují černobylskými emocemi bych rád uvedl zdroj faktů o dopadech černobylské katastrofy na naše obyvatelstvo. A to knihu Životní prostředí České republiky vydanou MŽP v r.1990 a silně zaměřenou protisocialisticky. Čili není pochyb, že černobylské údaje ani nebagatelizuje ani nemarginalizuje, spíše naopak. Přesto však udává, že celkový dávkový příkon který byl v té době cca 2,2 mSv/rok byl díky Černobylu v r. 1986 navýšen u nás o cca 5 %, to je jako kdyby rok trval o 18 dní déle. V dalších dvou letech se navýšení postupně snížilo a po 3 letech bylo navýšení v rozsahu nepřesností měření.
V porovnání s Fukušimou dokázali Sověti zlikvidovat úniky do 7 dnů po výbuchu, díky schopnosti pružně mobilizovat lidské zdroje a materiální prostředky. Takovou akceschopnost Japonci naprosto neprokázali a tak po třech nedělích není ani naděje, že by byli schopni úniky radiace nějak výrazněji omezit. Takže nevylučuji, že budeme za nějakou dobu jodid a pláštěnky shánět všichni. Fukušima vede k zamyšlení, zda je vůbec vhodné aby průmyslová činnost s tak vysokým potenciálním rizikem byla předmětem podnikatelské činnosti soukromých subjektů. Je to totiž typický příklad dosahování privatizovaných zisků, zatímco v případě havárie jsou ztráty přenášeny na veřejnost. Návrhy na zestátnění společnosti TEPCO jsou přesně z tohoto soudku. Její hodnota nikdy nemůže uhradit škody již teď způsobené životnímu prostředí Japonska, o ostatních státech nemluvě.
01. 04. 2011 | 18:42

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Anellus, pane, přečtěte si na Wikipedii, jak Sověti zlikvidovali úniky po Černobylské havárii, půjde Vám mráz po zádech. Těch Vašich 7 dní, ... no, silná radioaktivita v půdě je tam ještě dnes. Tužka.
01. 04. 2011 | 20:20

Viola napsal(a):

Ruská inženýrka termodynamiky a aktivistka Natalja Mironová tvrdí, že krize v jaderné elektrárně Fukušima je horší, než byl výbuch elektrárny Černobyl, a může změnit stupnici hodnocení jaderných nehod. Informuje o tom v sobotu agentura AFP.
02. 04. 2011 | 15:43

Viola napsal(a):

Mironová se domnívá, že Černobyl v dlouhodobém měřítku ovlivnil zdraví 600 milionů lidí po celém světě, což je téměř devětkrát více, než kolik obětí si vyžádaly první a druhá světová válka dohromady.
02. 04. 2011 | 15:46

stromečník napsal(a):

Zdravím všechny diskutující. Pro všechny, kteří by rádi viděli nějakou zpravu o radiační situaci po Černobylu u nás uvádím následující odkaz:

http://www.suro.cz/cz/publikace/cernobyl/

Hodnocením černobylské havárie se zabývá rovněž UNSCEAR 2008 REPORT Vol. II (hlavně annex D), viz

http://www.unscear.org/unscear/en/publications/2008_2.html

Report Unscearu je velmi zajímavé čtení s pro mnoho lidí překvapivými závěry.

Obavy z radioaktivního deště si může laskavý čtenář zmírnit pohledem na grafy aktuálních hodnot sledovaných radionuklidů v ovzduší:

http://www.suro.cz/cz/rms/ovzdusi/tyden
13. 04. 2011 | 19:57

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Smoljak David · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy