Myší olej
Povídá pan Khon: Tak jsem se doslechl, že nejlepší kšefty v Moskvě jdou s myším olejem. Že se prodává v baráku s firmou MAUS OLEUM, před kterým je na náměstí nejdelší fronta. Rozjel jsem se tam, podmázl ty u vchodu, abych tu frontu nemusel vystát a když jsem vešel dovnitř, ten prodavač ležel na pultu a spal.
Po Evropě zatím platí, že tělo zesnulého je res extra commercium. Pro výklad, sáhněme do Wikipedie: Res extra commercium je historickým právním pojmem pocházejícím z římského práva. Označoval kategorii věcí, latinsky res, s nimiž nemohly soukromé osoby nakládat v rámci právních vztahů, které uzavíraly. Nešlo s nimi tedy obchodovat, nemohly být ani objektem vlastnických práv a nacházely se ve zvláštním právním režimu. Jejich opakem byla kategorie věcí res in commercio.
Jinými slovy, tělo zesnulého je něco (filosové by řekli jsoucno), s čím se nekšeftuje!
Poslední velký pohřeb ukazuje, že římské právo nemá u nás už co pohledávat, protože tělo se stalo objektem kšeftu politiků, medií a bohužel prostřednictvím arcibiskupa pražského též církve katolické, přestože profesor Halík protestoval. Divím se, že se na Žofíně nerozdávaly koblihy, ač výzdoba připomínala spíš než truchlení Kočkovu poslední cestu. A taky se nedivme nevelké intenzitě truchlení vyjádřené tím, že více než polovina očekávaných účastníků to hravě zvládla z křesla před obrazovkou. Mám srovnání s rozloučením s Olgou Havlovou.
Zatahování naší země nejen na Balkán, ale přímo do centra Asie, je urputné. Když čtu vyjádření vysokoškolského profesora obdivující Dukovu akci s jakými přesahem do sféry duchovní, který musí v této společnosti vyznít naprázdno, tážu se: kdo vás platí? nebo jste skutečně tak naivní? Nevzpomenete, že už Hus mluvil o knězi, který je „v hříchu“?
Zastavujou mě cizí lidi na ulici se slovy: Konečně jste to řekl nahlas... Ale, sakra, kdo je nutí být potichu? Když se nás víc dokázalo sejít na Letenské pláni v létě, než na papalášsky organizované akci (navíc v skutečně silném kontextu) včera, můžeme snad artikulovat svůj názor a své požadavky na demokratický stát nahlas i teď! Nebo ne? Nebo jsme stále jako ti šumavští jeleni, kteří si ani po třiceti letech netroufli podívat se do Bavor?
Po Evropě zatím platí, že tělo zesnulého je res extra commercium. Pro výklad, sáhněme do Wikipedie: Res extra commercium je historickým právním pojmem pocházejícím z římského práva. Označoval kategorii věcí, latinsky res, s nimiž nemohly soukromé osoby nakládat v rámci právních vztahů, které uzavíraly. Nešlo s nimi tedy obchodovat, nemohly být ani objektem vlastnických práv a nacházely se ve zvláštním právním režimu. Jejich opakem byla kategorie věcí res in commercio.
Jinými slovy, tělo zesnulého je něco (filosové by řekli jsoucno), s čím se nekšeftuje!
Poslední velký pohřeb ukazuje, že římské právo nemá u nás už co pohledávat, protože tělo se stalo objektem kšeftu politiků, medií a bohužel prostřednictvím arcibiskupa pražského též církve katolické, přestože profesor Halík protestoval. Divím se, že se na Žofíně nerozdávaly koblihy, ač výzdoba připomínala spíš než truchlení Kočkovu poslední cestu. A taky se nedivme nevelké intenzitě truchlení vyjádřené tím, že více než polovina očekávaných účastníků to hravě zvládla z křesla před obrazovkou. Mám srovnání s rozloučením s Olgou Havlovou.
Zatahování naší země nejen na Balkán, ale přímo do centra Asie, je urputné. Když čtu vyjádření vysokoškolského profesora obdivující Dukovu akci s jakými přesahem do sféry duchovní, který musí v této společnosti vyznít naprázdno, tážu se: kdo vás platí? nebo jste skutečně tak naivní? Nevzpomenete, že už Hus mluvil o knězi, který je „v hříchu“?
Zastavujou mě cizí lidi na ulici se slovy: Konečně jste to řekl nahlas... Ale, sakra, kdo je nutí být potichu? Když se nás víc dokázalo sejít na Letenské pláni v létě, než na papalášsky organizované akci (navíc v skutečně silném kontextu) včera, můžeme snad artikulovat svůj názor a své požadavky na demokratický stát nahlas i teď! Nebo ne? Nebo jsme stále jako ti šumavští jeleni, kteří si ani po třiceti letech netroufli podívat se do Bavor?