Společnost ve slepé uličce

23. 06. 2012 | 13:52
Přečteno 3344 krát
Nikdy jsem nebyl filmovým znalcem, naopak jsem vždycky míval v tomhle oboru značné mezery. Před pár lety jsem se rozhodl trochu to napravit a vzal jsem to z gruntu – od tradičně ceněných snímků až po vyloženě oddychové tituly, od artových filmů po čistou zábavu. A zaujala mě při tom jedna věc, která se týká snímků posledních deseti let. Víc než kdy jindy se v nich koncentruje problematika nevěry a manželských krizí, respektive obecně krizí pokročilého partnerského života. A je jedno, zda se jedná o velmi vážně laděný Nouzový východ režiséra Sama Mendese, nebo o úsměvnou hříčku Jiřího Vejdělka Muži v naději.

Nouzový východ je vynikajícím zpracováním příběhu, kdy si šarmantní muž vezme zajímavou ženu, naplní svůj americký sen, mají dvě krásné děti, a přece to nefunguje. Naopak se vše zvrhne do vypjatého psychologického dramatu, jež je ovšem až mrazivě realistické. A důvod? Vztah začal po několika letech postrádat skutečné naplnění. Zcela odlišně se s podobným tématem vypořádává snímek Ryana Murphyho s názvem Jíst, meditovat, milovat. Vypráví příběh ženy, která si na svůj život nemůže stěžovat, a přece není šťastná. Běh jejích dnů se počal topit kdesi v manželském stereotypu, a když má za doprovodu svého muže pracovně vyrazit do Aruby, dojde na kratičký, ale zásadní rozhovor. On: „Mně se nechce jet do Aruby.“ Ona: „Mně se nechce být vdaná.“ A vydává se hledat cestu za štěstím. Co na tom, že ji má Julia Roberts usnadněnou svým šarmantním úsměvem a zjevně slušným kontem.

Na dramatickou strunu hraje film Jako malé děti. Jeden z nejzajímavějších rozhovorů v průběhu celé stopáže se odehrává v dámském čtenářském klubu a točí se kolem madame Bovaryové. Byla to jen chlípná žena, která hledala cizí postel? Cizoložnice odsouzeníhodných mravů? Anebo: „Je něco krásného, hrdinského na té její vzpouře. … Jde o touhu, touhu po změně. A odmítnutí přijmout zbytek života v neštěstí.“ Protože Flaubert věděl, že respektovat realitu partnerského života by pro Emu Bovaryovou bylo neštěstím. Tak, jak to už před ním věděl Tolstoj, když psal Annu Kareninu. Jenže tehdy byl osamocen. Dnes tohle téma rezonuje ze všech stran.

Jde o to, že model manželského svazku se v podstatě vyžil. S tím, jak v posledních staletích poklesl vliv církve, se vztah k manželství změnil, takže to, co dříve byli lidé ochotni pro svůj svazek přetrpět, je dnes běžně důvodem k rozvodu a slib strávit celý život po boku vyvoleného už dnes postrádá v mnoha případech smysl. Odpoutat se od tohoto dlouhověkého modelu však není vůbec jednoduché, a tak dnes žijeme ve zvláštní době, kdy je pro většinu společnosti institut manželského svazku stále něčím samozřejmým, ale už to moc nefunguje. Počet rozvodů roste a v Česku podle statistik přesáhl 50 %. Jestliže dřív měl sňatek účel posvátného spojení dvou lidských duší, který teprve opravňoval k milostnému obcování, dnes je to často spíš záležitost pragmatismu a leckdy se ženy chtějí vdávat jen pro obřad samotný. Pak ale nejsou výjimkou lidé, kteří mají za sebou tři nebo čtyři svatby. Jaký má v jejich případě sňatek smysl, to opravdu netuším.

Do jaké absurdity to došlo, ukazuje zmíněný snímek Muži v naději. Vejdělek tu v podstatě obhajuje nevěru a činí tak velmi sympatickým způsobem, kdy každý zahýbá každému a diváci jim všem fandí. Je to sice hezké, ale vzhledem k tomu, že manželství je instituce založená ze své podstaty na věrnosti, to zároveň budí rozpaky. Co z toho plyne? Že je v současné společnosti cosi v nepořádku. To, co lidskému tělu káže jeho přirozenost, se dnes dostalo do konfliktu se společenskými konvencemi, prudšího než kdy předtím. Ne že by v dřívějších dobách měli lidé čisté myšlenky, to tedy rozhodně ne. Jen byli mnohem více spoutáni náboženskou věroukou a víra kázala odříkání. Dnes to tak nefunguje, a tak se člověk leckdy ocitá v povýtce směšných situacích. Příkladem budiž scénka ze seriálu Proč bychom se netopili, kdy jeden z mužů je silně přitahován k jisté dívce, o kterou by stál snad každý. Ví, že tuhle příležitost si nemůže nechat ujít a jako magnet se nechá vtáhnout do jejího stanu. Zároveň však nechce zradit svou ženu, a tak předem požádá kamaráda, aby „včas“ zasáhl. Ten skutečně přispěchá na pomoc v poslední chvíli. Je to samozřejmě vděčná divácká nadsázka, ale ukazuje to zcela absurdní situaci, kdy člověk sáhne až ke dnu své přirozené, přírodou dané touhy, tolik normální pro veškeré živočišné společenství, avšak musí se s pomocí druhého nechat ohlídat, aby neporušil jakési pravidlo, co si vymyslela společnost. Málokde je konflikt mezi srdcem a jakýmisi útrpnými konvencemi tak trefně obnažen jako právě tady. Ještě si vybavuji scénu z filmu Až tak moc tě nežere, kde to má muž o to těžší, že je postaven před vnady Scarlett Johansson, a to věru není legrace. Když se tahle holka objeví ve velmi sexy oblečení, odehraje se následující rozhovor: „Počkej, stůj!“ – „Co?“ – „Jsem do tebe blázen. Musím totiž nutit svůj mozek, aby na tebe nemyslel. A myslím pořád.“ – „A proč bys přestával?“ – „Protože… tyhle věci nechci dělat.“ – „Jaký věci?“ – „Třeba že spím se ženami, které nejsou má manželka.“ Asi nemusím říkat, že to nakonec nezvládne a pak na to doplatí rozpadem svého manželství. Jistě, možná vypadá jako blb a proutník, ale popravdě myslím, že většina diváků jej bude litovat.

Podle nedávného průzkumu přiznává v Česku nevěru 55 procent mužů a 34 % žen, skutečná čísla budou ale patrně vyšší. Navíc zdaleka ne každý vnímá jako nevěru flirt, líbání, důvěrné SMS, sex na jednu noc, poměr s expartnerem či orální sex. Už z toho je vidět, že nevěra je cosi relativního, co se vytvořilo v rámci naší civilizace, stejně jako manželství a monogamie. Tím navazuji na svůj článek o smyslu dějin a relativizaci hodnot. Podle etnografického atlasu George P. Murdocka existovalo na světě 1231 společností a z toho pouhých 186 bylo monogamních. Nahlédne-li člověk do živočišné říše, zjistí, že z nějakých čtyř tisíc známých savců je monogamních minimum, a to ještě často souvisí s řídkým osídlením, kdy zvíře nemá zrovna moc možností partnery střídat. Možná nejznámějším českým odborníkem, jenž poukazuje na monogamii jako na kulturní konstrukt, je profesor Petr Weiss.

Množství partnerských konfliktů tedy vzniká nesouladem mezi biologickými dispozicemi a společenskými konvencemi. Přitom právě partnerské tenze představují ve společnosti trvale neuralgické téma. Člověk se tak ptá, kdy už proboha lidé přestanou šaškovat a hrát si na něco, co jim není přirozené. Zřejmě to ještě nějakou dobu potrvá, neboť manželství a monogamie jsou natolik zakořeněné hodnoty, že hledání jiného modelu se lidstvo brání a bránit bude. Zvláště se mu budou bránit ženy, neboť rozpadne-li se současný typ rodiny, může se stát, že na výchovu dítěte v budoucnu zůstanou samy. Jenže současný model je zas nevýhodný především pro muže, což je dáno jejich biologickou predispozicí coby lovců, kteří nikdy nebyli zvyklí sedávat celé dny u rodinného ohně. Často to proto bývají muži, kdo je společností odsouzen pro podvod na své ženě, ale nikdo už se nezajímá, zdali současné uspořádání pro ně není tak trochu násilné a jestli se spíš oni nestali oběťmi společenské konvence. Vím, že nad takovým tvrzením musí všechny feministky poskočit, jako když je píchne, ale věřím, že stojí za to se nad tím zamyslet.

Paradoxně je však pravda, že snad právě díky feminismu dnes ženy za muži v nevěře až tak moc nezaostávají, a tak – vrátím-li se ke snímku Jako malé děti – můžeme Emu Bovaryovou označit s trochou nadsázky za feministku-průkopnici. Moje kamarádka Jarka je navzdory průzkumům přesvědčena, že nevěru provozuje 95 % lidí bez ohledu na pohlaví a že řešením je ono proslulé „zatloukat, zatloukat, zatloukat“, neprávem připisované Miroslavu Plzákovi. To je samozřejmě problematické, jenže co s tím? Jakým modelem máme manželské uspořádání nahradit? Tady se neobrátím k historii, ale rovnou k prehistorii, jež může být někdy ještě relevantnější. Jaké lidské společenství bylo nejpřirozenější, nezatížené socioekonomickým a kulturním balastem? Patrně to byla společnost na počátku samé existence druhu homo sapiens, tedy záhy poté, co se člověk vyvinul z opice.

Vím, že mnozí by asi v reakci na mé předchozí odstavce uvedli jeden zásadní protiargument, jímž je: láska. Vždyť ta je přímo založená na vztahu jednoho muže a jedné ženy. (Míníme zde partnerskou romantickou lásku, nikoli lásku matky k dítěti či patriota k vlasti.) Problém je v tom, že na něco takového nevěřím a že i tohle je patrně poměrně mladý koncept naší civilizace. Jistě, všichni známe ten pocit, kdy pro nás existuje jen ten jeden a nikdo jiný, jenže to je spíš zamilovanost, tedy poměrně krátkodobá záležitost, která se de facto rovná upnutí se na určitého člověka a kterou můžeme prožít třeba pětkrát za sebou pokaždé, když vyměníme partnera. Rozhodně to není nějaká magie mezi dvěma vyvolenými jedinci na celý život, naopak je to věc, již lze zakusit možná s každým druhým a která se časem změní v rutinu – tak, jako ve výše uvedených filmech.

Nejmladší generace tohle začíná chápat, jenže neví, jak se s tím vypořádat, a tak tápe. Stěží by člověk hledal v rámci české kinematografie lepší příklad takového tápání, nežli jsou Samotáři, zmatení dnešních třicátníků však ukázali velmi dobře také Zoufalci. Oproti tomu Jarchovského a Hřebejkovy postavy zůstávají příkladem těch, již se snaží žít podle zavedených pořádků, ale příliš to nezvládají (Nestyda, Medvídek, Nevinnost). Hřeší, ale mívají sympatie diváků (obzvlášť pokud je ztvárňuje Jiří Macháček). A proč?

Protože někdy není problém v jedinci, jehož společnost odsuzuje, ale ve společnosti samotné.

Martin Rataj

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy