Jak vidí rallye obyvatel obce, přes níž vede trasa závodu
Tady jsou důvody:
1. Bezpečnost na silnici mimo konání rallye – den před závodem se jezdí seznamovací jízdy za plného provozu, přestože materiály pořadatelů tvrdí, že se musí dodržovat VŠECHNA (takto to zvýrazňují) pravidla silničního provozu, realita je jiná. Cca. tři dny před závodem je cesta plná “závodníků”, kteří lámou rychlostní rekordy na cestě, po které mně a mým sousedům chodí děti na autobusovou zastávku (je to cca 700m bez chodníku a jinudy se nedá jít), taktéž po cca dva dny po závodě je to podobné. Ale tohle jen část v průběhu celého roku, zvláště večer se najde hromada individuí, které tohle provozují. Minulou zimu jsem v noci pomáhal člověku, který vyletěl z cesty, do doby, než z něj vylezlo, že si byl zazávodit. Řekl jsem mu, že nám tam chodí děti do školy a on proto prý jezdí v noci. Stopy zadní kol v té chvíli již neovladatelného vozidla vedly přesně místem, kterým jsem pět minut předtím šel. Několikrát jsem při cestě z nákupu byl svědkem nelegálních závodů, které pořádala omladina. Hlásil jsem to PČR na lince 158, ale nevím, zda v tom něco podnikla.
2. Omezování osobní svobody – po dobu rallye nemůžeme nikam jet autem, jiná cesta zde není. Někteří sousedé nemohou ani jít pěšky. V podstatě nemůžete opustit svůj pozemek. A podle vyjádření p. Pátla z FAS AČR ani na svou zahradu. Při udělení alternativního trestu domácího vězení mohou odsouzení aspoň na zahradu. Nám je tento „trest“ bez našeho souhlasu nařízen 2-3x ročně. Pouze se to vždy dozvíme z plakátů vylepených na sloupech a stromech podél cesty. Ani obec není nijak odškodněna za tato omezení.
3. Ničení cest bez náhrady – na části trasy, která vede po komunikaci 3. třídy ve vlastnictví kraje, nedojde po závodě k opravě děr vzniklých při závodě ani k zametení štěrku, který závodní auta v zatáčkách vyházela na komunikaci. Pouze za část vedoucí po obecní cestě je sousední obci dána almužna v řádu desítek tisíc, přičemž na opravy je nutno daleko více. Naše obec nedostává nic.
4. Místní komunitě to nic nepřináší – dokonce i pro restaurace, které by jediné měly mít finanční prospěch ze závodů jsou proti, neboť díky závodům jim nepřijdou výletníci na jídlo, ale pouze pár závodníků a pořadatelů si přijde na rychlé pivo.
5. Arogance pořadatelů – např. termín nadcházející rallye byl oznámen necelé 3 týdny před jejím konáním a my se musíme přizpůsobit. Zrušit schůzky a návštěvy co jsme měli naplánované, protože pořadatelé nebyli schopni dát vědět dříve. Např. když překročí dobu záboru komunikace, tak místo aby byli slušní a požádali o trpělivost, jsou ještě arogantní. Pomohly až pohrůžky zavolání PČR. Naplánování závodu na neděli, takže se místní z několika vesnic nedostanou do kostela. To je jen pro orientaci. Byl by to velmi dlouhý seznam…
6. Závody vedené v CHKO Beskydy – jako místní se potkáváme s řadou regulací z důvodu ochrany přírody. Nemůžeme např. sekat určité louky, mít vyasfaltovanou nebo dlážděnou příjezdovou cestu, mít plot kolem domu, abychom nějakým způsobem neohrožovali místní ekosystém. Takže nechápu, proč závod je povolován v CHKO.
Naše obec již rally na svých komunikacích zakázala, ale rallye v našem katastru je povolována na komunikacích kraje, kde to nemůže zakázat a dostane pouze informaci o tom, že byla povolena.
Petr Ježek