Kůň v čínském umění
Kůň měl v minulosti pro člověka nesmírný význam. Byl mu nejen věrným a zdatným pomocníkem v míru i v bitvě, zdrojem zábavy, soutěžení i potravy. O jeho domestikaci se nezachovaly přesné zprávy. Domnívám se, že kdysi v mladší době kamenné se našlo nebo bylo uloveno hříbě v divočině žijícího koně, člověk si jej odvedl do svého sídliště a tam jej odchoval. Anebo odchytil březí klisnu a hříbě mu zůstalo. První zmínka o zdomácnění byla nalezena ve starých čínských pramenech z poloviny třetího tisíciletí před našim letopočtem a v dalším tisíciletí byl kůň v Číně již rozšířen a teprve z tohoto období pochází první zprávy o existenci koně v Evropě, ve španělských Pyrenejích.
Proč se ke cválajícímu koni vracím? K této sošce, když jsem si ji v Hong Kongu kdysi koupil, byl připojen krátký popis, z kterého čerpám historické a archeologické informace, daleko více mne však zaujalo, jak byla tato práce pojata řemeslníkem s uměleckým tvůrčím talentem. Nejen to, musel to být člověk se znalostí hornictví, zpracování rudy, přípravy matrice nutné k odlévání kovu a zhotovení samotného odlitku ve správných proporcích vyvolávajících pocit uspokojení a přednostně i krásna. Nehledě k tomu, že soška musela být v tělesných tvarech zvířete správná a v hmotě vyvážená.
Mé povolání veterináře se zabývalo zdravím a chovem koní i když mně estetický aspekt koňského těla a pohybu nikdy neunikal. Přišel si na své při velmi důkladném pohledu na antickou sošku koně vysokou 34.5 cm a dlouhou 41 cm. Byla nalezena v roce 1969 v císařské hrobce t.zv. dynastie Chánů v období, kdy začíná křesťanský letopočet. Odlita z bronzu, slitiny mědi a cínu, dokazuje, že tento materiál byl od rané čínské výtvarné tvorby její tradiční vizitkou a soška koně je, řekl bych, reprezentujícím dokladem úrovně uměleckého řemesla té doby. Je nyní uložena v muzeu města Gansu v Číně.
Kůň není v historii umění výjimečným sochařským motivem, plastika zvířete většinou stojí na všech končetinách, někdy jedna přední hrabe. Připomeňme si z mnoha jiných Myslbekova svatého Václava. Staročínský umělec měl odvahu postavit koně v precizním vyvážení na pravou pánevní končetinu a vyvolal silný dojem, že kůň běží cvalem. Když se pozorně podíváme na obrázek, noha je zakotvena na podložce v podobě vlaštovky. Trysk zvířete tvůrci připomínal let vlaštovky. Kůň běží v oblacích a snad může předstihnout i vítr, metaforická iluze dynamiky v projekci kusu kovu. A navíc, přesně vyvážená stabilita stavby těla. Lehká hlava je nesena na klenutém,vysoko nasazeném mohutném krku, což podle mého názoru dodává majestátní vzhled. Umělec se řídil koněm,, který měl upravenou hřívu i na temeni hlavy. Nepříliš dlouhý hřbet vidíme bez výrazného kohoutku, nemá střechovitou záď. Pozice a ztvárnění končetin včetně téměř horizontálně nasazeného a pak nalomeného ohonu korespondují se záměrem navodit vjem maximální dynamiky. Vyvolaný dojem síly, obratnosti a elegance je dokonalý. Uvažuji, jak vypočítal slevač před dvěma tisíci lety vyváženost proporcí aniž by ublížil slavnostnímu vzhledu. Šlo o realismus nebo romantismus ve spojení skutečnosti a fantazie? Měla soška koně barvu? Byl to bělouš, vraník, hnědák, strakáč? Možná že měla, ale během staletí v hrobce barva vymizela, povrch zezelenal a poněkud zkorodoval. Moje replika tomu věrně odpovídá. Snad stojí za zmínku, že hrobky byly dekorovány také hliněnými podobami jiných zvířat (prasata, psi) i lidí, např. tanečníků, jako doprovod do posmrtného života. Relikvií v podobě koně bylo nalezeno více. Viděl jsem fotografii t.zv. Nebeského koně, opět bronzového, datovaného z doby jako ten “můj“, s obdobným tělesným rámcem, stojí ale na všech končetinách, obě zadní má v hlezenních kloubech pokrčené. Nebeskému koni se také říká “potící krev“, jeho boky byly údajně postiženy zánětlivým kožním procesem snad parazitárního původu, při zpěnění výpotek byl načervenalý.
Miloš Ondrášek
Melbourne