Pozitivní trauma
Koho nebo co milujeme, není pouze otázka vztahu mezi dvěma lidmi či mezi člověkem a předmětem jeho lásky, ale - možná primárně - vztahu člověka k sobě samému.
Když se řekne trauma, vybaví se nám většinou negativní zkušenost, která trauma vyvolala. Jenže zdá se, že podobnou díru jako trauma do našeho psychologického časoprostoru může vyvolat i zkušenost kladná.
Pokud se člověku v životě přihodí něco nadmíru krásného, má dvě možnosti: buď s vděkem a vzpomínkou na krásnou situaci bude životem kráčet dál, nebo se zacyklí a zbytek života stráví bolestivou snahou o opakování daného prožitku, případně bude daného chtít čím dál víc.
Pokud je zážitek příliš krásný, vytvoří v psychologii člověka jakousi singularitu, černou díru, která má tak silnou gravitaci, že zakřiví okolní časoprostor. Stane se gravitačním bodem, který pohltí okolní hmotu včetně paprsků světla a už je nepustí ven. Jeho okolí se stane temným a širší okolí zakřiveným kolem tohoto zážitku. Člověk začne vše vnímat z pohledu tohoto zážitku, byť dané téma s tímto třeba nikterak nesouvisí. Tato událost se stane jakousi mříží, která ovlivní nejen to, jak a co vnímáme (stane se naším interpretačním rámcem), ale náš samotný pohled, bod hledění a samotné hledání. Člověk takříkajíc začne vnímat jinak a všímat si jiných věcí (a některých si naopak všímat přestane). Mnoho věcí zšedne, ztratí barvu - protože, jak si všiml již Aristoteles... v češtině na to nemáme slovo, ale v angličtině se používá slovo "sublime". To značí cosi tak nadmíru krásného, až je to téměř k nesnesení.
Trauma z lásky
Něco podobného zažívá zamilovaný člověk. Vše vidí jakoby skrze milovaného, vede s ním vnitřní konverzaci a události kolem sebe i sám sebe vnímá očima objektu své touhy. Koho nebo co milujeme, tedy není pouze otázka vztahu mezi dvěma lidmi či mezi člověkem a předmětem jeho lásky, ale - možná primárně - vztahu člověka k sobě samému: člověk jakoby už nežije (sám pro sebe nebo za sebe), ale žije v něm někdo nebo něco jiného. Má skálopevný pocit, že bez milovaného nemůže žít, což do té doby pochopitelně celkem v pohodě šlo. Zároveň má pocit, že (konečně) ožil - z čehož vyplývá, že tedy do té doby skutečně (nebo plně) nežil. Tento prožitek, který je docela mimoracionální, neregulovatelný, a už vůbec není libovolně vyvolatelný, může v jediném záblesku světla změnit celou vnitřní infrastrukturu člověka. A tím pochopitelně i to, jak vše vnímá.
Není nutno připomínat, že podobně, ovšem naruby, se chová trauma negativní. Naše mentální krajina není rovná plocha, ale podobně jako čas a prostor v teorii relativity je zakřivená kolem těchto traumatických gravitoidů. V tomto kontextu je dobré podotknout, že milovat lze i neživé či zcela abstraktní objekty, jak nám připomíná jistý dva tisíce let starý text: láska(!) k penězům je kořenem všeho zla.
Trauma z mánie
Cosi podobného se neodehrává pouze v osobní rovině, prožívají to celé společnosti, kultury, nebo dokonce civilizace. I náš národ má svá známá traumata (třeba Benešovy dekrety, trauma, na kterém se vyhrávají prezidentské volby a které se pozoruhodně vytahuje pokaždé, když dojdou argumenty). Máme ovšem tendenci zaměřovat se jen na negativní traumata (kterými vysvětlujeme charakteristiky národa), na ta pozitivní traumata zapomínáme. Mohl závratný nárůst bohatství a bezstarostnosti v posledních dvou generacích, a zejména v období před krizí, vytvořit takové pozitivní trauma? Současnému člověku odpadlo tolik existenciálních starostí, že je to skoro mimo naši představivost. Stejně jako člověk v depresi trpí rekurzivními obsesivními cyklickými myšlenkami, kterých se nemůže zbavit, nejsme též trošku posedlí touhou nebo obsesí po rekurzivním opakování oné extrémně pozitivní části hospodářského cyklu? To se projevuje téměř u všech debat o ekonomice, které lze shrnout do výkřiku: Vraťte nám naši mánii!
Psáno pro HN
Když se řekne trauma, vybaví se nám většinou negativní zkušenost, která trauma vyvolala. Jenže zdá se, že podobnou díru jako trauma do našeho psychologického časoprostoru může vyvolat i zkušenost kladná.
Pokud se člověku v životě přihodí něco nadmíru krásného, má dvě možnosti: buď s vděkem a vzpomínkou na krásnou situaci bude životem kráčet dál, nebo se zacyklí a zbytek života stráví bolestivou snahou o opakování daného prožitku, případně bude daného chtít čím dál víc.
Pokud je zážitek příliš krásný, vytvoří v psychologii člověka jakousi singularitu, černou díru, která má tak silnou gravitaci, že zakřiví okolní časoprostor. Stane se gravitačním bodem, který pohltí okolní hmotu včetně paprsků světla a už je nepustí ven. Jeho okolí se stane temným a širší okolí zakřiveným kolem tohoto zážitku. Člověk začne vše vnímat z pohledu tohoto zážitku, byť dané téma s tímto třeba nikterak nesouvisí. Tato událost se stane jakousi mříží, která ovlivní nejen to, jak a co vnímáme (stane se naším interpretačním rámcem), ale náš samotný pohled, bod hledění a samotné hledání. Člověk takříkajíc začne vnímat jinak a všímat si jiných věcí (a některých si naopak všímat přestane). Mnoho věcí zšedne, ztratí barvu - protože, jak si všiml již Aristoteles... v češtině na to nemáme slovo, ale v angličtině se používá slovo "sublime". To značí cosi tak nadmíru krásného, až je to téměř k nesnesení.
Trauma z lásky
Něco podobného zažívá zamilovaný člověk. Vše vidí jakoby skrze milovaného, vede s ním vnitřní konverzaci a události kolem sebe i sám sebe vnímá očima objektu své touhy. Koho nebo co milujeme, tedy není pouze otázka vztahu mezi dvěma lidmi či mezi člověkem a předmětem jeho lásky, ale - možná primárně - vztahu člověka k sobě samému: člověk jakoby už nežije (sám pro sebe nebo za sebe), ale žije v něm někdo nebo něco jiného. Má skálopevný pocit, že bez milovaného nemůže žít, což do té doby pochopitelně celkem v pohodě šlo. Zároveň má pocit, že (konečně) ožil - z čehož vyplývá, že tedy do té doby skutečně (nebo plně) nežil. Tento prožitek, který je docela mimoracionální, neregulovatelný, a už vůbec není libovolně vyvolatelný, může v jediném záblesku světla změnit celou vnitřní infrastrukturu člověka. A tím pochopitelně i to, jak vše vnímá.
Není nutno připomínat, že podobně, ovšem naruby, se chová trauma negativní. Naše mentální krajina není rovná plocha, ale podobně jako čas a prostor v teorii relativity je zakřivená kolem těchto traumatických gravitoidů. V tomto kontextu je dobré podotknout, že milovat lze i neživé či zcela abstraktní objekty, jak nám připomíná jistý dva tisíce let starý text: láska(!) k penězům je kořenem všeho zla.
Trauma z mánie
Cosi podobného se neodehrává pouze v osobní rovině, prožívají to celé společnosti, kultury, nebo dokonce civilizace. I náš národ má svá známá traumata (třeba Benešovy dekrety, trauma, na kterém se vyhrávají prezidentské volby a které se pozoruhodně vytahuje pokaždé, když dojdou argumenty). Máme ovšem tendenci zaměřovat se jen na negativní traumata (kterými vysvětlujeme charakteristiky národa), na ta pozitivní traumata zapomínáme. Mohl závratný nárůst bohatství a bezstarostnosti v posledních dvou generacích, a zejména v období před krizí, vytvořit takové pozitivní trauma? Současnému člověku odpadlo tolik existenciálních starostí, že je to skoro mimo naši představivost. Stejně jako člověk v depresi trpí rekurzivními obsesivními cyklickými myšlenkami, kterých se nemůže zbavit, nejsme též trošku posedlí touhou nebo obsesí po rekurzivním opakování oné extrémně pozitivní části hospodářského cyklu? To se projevuje téměř u všech debat o ekonomice, které lze shrnout do výkřiku: Vraťte nám naši mánii!
Psáno pro HN