Reforma v kostce: výhody a nevýhody
O reformě toho již bylo napsáno dost a často z toho jde trošku hlava kolem. Chtěl jsem proto přehledným a stručným způsobem shrnout hlavní výhody a nevýhody reformy. Tímto (hrubým!) náčrtem pochopitelně spíše otvírám širší diskusi všech čtenářů blogů či bloggerů samotných než abych zde prezentoval jakýsi finální seznam výhod či nevýhod. Od toho koneckonců blogy jsou, ne?
Tedy: ať jste profesionální či hospodský analytik či analytička (hospodští tomu obyčejně rozumějí lépe), malý či velký reformátor nebo pokud je vaším koníčkem propočítávání daní po nocích - tento prostor budiž (plodnou a dynamickou) platformou pro diskusi nad výhodami a nevýhodami daňových změn navrhovaných vládou na příští rok.
Podnětné nápady ohledne výhod a nevýhod plánovaných daňových změn budu pravidelně přidávat do hlavního argumentáře. Těším se na spolupráci.
Nuže počáteční výkop:
VÝHODY:
• Snížení daňové progrese
• Snížení firemních daní
• Přenesení daňového břemene z přímých daní na daně nepřímé
• Motivační daňová úleva pro nízko-příjmové skupiny
• Výrazná daňová úspora pro vysoko-příjmové jedince
• Stropy na pojistném zatraktivní ČR pro vysoce postavené manažery
• Změny pravděpodobně budou mít mírně pro-růstový impuls
• V delším období by na této změně měla vydělat i střední třída formou vyššího růstu reálných mezd
• Sblížení sazeb DPH
• Další zvýhodnění rodin s dětmi
• Zbrzdění nárůstu mandatorních výdajů předvolebního balíčku z roku 2006
• Změny se týkají i výdajové stránky
• Uvádění „superhrubé mzdy“ na výplatní pásce zvýší transparentnost daní a pojistného
NEVÝHODY:
• Tuto reformu v krátkém období na svých bedrech ponese střední třída
• Nárůst snížené sazby DPH povede k mírnému nárůstu cen, což vyvolá inflaci
• Reforma neadresuje nejpalčivější problémy naší ekonomiky, totiž problematiku starobních důchodů a z ní plynoucí výši pojistného.
• Daňové změny nebudou výhodné pro střední třídu nebo plátce kteří si uplatňují daňové odpisy (úroky z hypotéky, důchodové spoření, životní pojištění). Někteří z nich si navrhovanými změnami výrazně pohorší.
• Změny nezjednodušuje správu ani výběr daní.
• Reforma nesjednocuje platby pojistného a daní – i nadále bude třeba na každou daň či kvazi-daň komunikovat s jiným úřadem, vyplňovat jiný formulář a zaměstnávat zbytečný počet úředníků.
• Plánované změny u firemního zdanění jsou nejasné
• Navázání základu daně u fyzických osob na „superhrubou“ mzdu je nestandardní a tato úprava má na svědomí zrychlenou daňovou regresi u lidí s příjmem nad 80 tisíc korun.
• Změny na výdajové stránce nejsou dostatečně razantní
Tedy: ať jste profesionální či hospodský analytik či analytička (hospodští tomu obyčejně rozumějí lépe), malý či velký reformátor nebo pokud je vaším koníčkem propočítávání daní po nocích - tento prostor budiž (plodnou a dynamickou) platformou pro diskusi nad výhodami a nevýhodami daňových změn navrhovaných vládou na příští rok.
Podnětné nápady ohledne výhod a nevýhod plánovaných daňových změn budu pravidelně přidávat do hlavního argumentáře. Těším se na spolupráci.
Nuže počáteční výkop:
VÝHODY:
• Snížení daňové progrese
• Snížení firemních daní
• Přenesení daňového břemene z přímých daní na daně nepřímé
• Motivační daňová úleva pro nízko-příjmové skupiny
• Výrazná daňová úspora pro vysoko-příjmové jedince
• Stropy na pojistném zatraktivní ČR pro vysoce postavené manažery
• Změny pravděpodobně budou mít mírně pro-růstový impuls
• V delším období by na této změně měla vydělat i střední třída formou vyššího růstu reálných mezd
• Sblížení sazeb DPH
• Další zvýhodnění rodin s dětmi
• Zbrzdění nárůstu mandatorních výdajů předvolebního balíčku z roku 2006
• Změny se týkají i výdajové stránky
• Uvádění „superhrubé mzdy“ na výplatní pásce zvýší transparentnost daní a pojistného
NEVÝHODY:
• Tuto reformu v krátkém období na svých bedrech ponese střední třída
• Nárůst snížené sazby DPH povede k mírnému nárůstu cen, což vyvolá inflaci
• Reforma neadresuje nejpalčivější problémy naší ekonomiky, totiž problematiku starobních důchodů a z ní plynoucí výši pojistného.
• Daňové změny nebudou výhodné pro střední třídu nebo plátce kteří si uplatňují daňové odpisy (úroky z hypotéky, důchodové spoření, životní pojištění). Někteří z nich si navrhovanými změnami výrazně pohorší.
• Změny nezjednodušuje správu ani výběr daní.
• Reforma nesjednocuje platby pojistného a daní – i nadále bude třeba na každou daň či kvazi-daň komunikovat s jiným úřadem, vyplňovat jiný formulář a zaměstnávat zbytečný počet úředníků.
• Plánované změny u firemního zdanění jsou nejasné
• Navázání základu daně u fyzických osob na „superhrubou“ mzdu je nestandardní a tato úprava má na svědomí zrychlenou daňovou regresi u lidí s příjmem nad 80 tisíc korun.
• Změny na výdajové stránce nejsou dostatečně razantní