ŽUP, Metro S a Vyšehradský železniční most
Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem
ŽUP - Železniční uzel Praha, celý ten spletenec pražských vlaků, se mění na železnici 21. století. Jeho urychlené posílení o tunel z Karlína na Smíchov, rovněž nazývaný Nové spojení II nebo nově Metro S, může být rozumným rozuzlením otázky zda je opravdu nutné bourat zapsanou kulturní památku Vyšehradského železničního mostu v rezervaci UNESCO, jak teď naneštěstí hrozí dle výsledků mezinárodního soutěžního dialogu, vyhlášeného Správou železnic. Jsem pro zachování tohoto charakteristického secesního mostu z roku 1901, nejvýznamnějším mostem inženýra Františka Prášila, který postavil již v roce 1891 Petřínskou rozhlednu a Průmyslový palác na pražském Výstavišti. Zprávy o jeho neudržitelnosti vnímám jako zavádějící a nezodpovědné. Když lze udržovat násobně větší Williamsburg Bridge v New Yorku nebo Eiffelovu věž a Petřínskou rozhlednu, nechápu, proč jej nahrazovat novým. Správa železnic to má ze své podstaty za úkol.
Ano, píše se, že to celé je komplexní problém, že nejde jen o provoz a údržbu, krásnou památku či moderní architekturu, konstrukci či cenu. Já s tím vším souhlasím, hlavní cíl je udržitelný rozvoj Prahy, která potřebuje pohodlnou dopravu a funkční železnici. Nehezké výsledky soutěžního dialogu mají pro mne jeden stěžejní závěr, že je nejlépe předmět zadání přehodnotit a třetí kolej realizovat ne na rozšířeném mostě či soumostí, ale v tunelu pod řekou v již od roku 2007 plánovaném a odkládaném tzv. Metru S, a že cyklolávku lze vést na samostatně stojícím mostu tak, aby se provozně ani vizuálně se železnicí nerušily. V současnosti je zadána komplexní Studie proveditelnosti Železničního uzlu Praha, která by měla být koncem roku 2023 hotova a dát konečně jasnou odpověď, kudy se kolik kolejí povede. Až tento rámec bude nově zadán, bude možno vypsat novou soutěž na rekonstrukci historického památkově chráněného mostu, ale hlavně a v první řadě naplno rozjet realizaci Metra S a jasně upřednostnit systémové řešení železnice, která významně odlehčí silnicím i letišti.
Je pozoruhodné, že koalice SPOLU má Metro S v letošním volebním programu:
„Za cenu 9 km vlakových tunelů v centru (ve směrech Florenc – Smíchov a Florenc – Nusle/Vršovice) získáme přes 150 km sítě rychlého „metra S“ kvalitně napojeného na stávající linky metra. Zároveň společně se Středočeským krajem vytipujeme a vybudujeme zdvojnásobení počtu míst P+R, což přispěje ke zmenšení kolon na pražských komunikacích.“
A prosím pěkně, hlavně je třeba se začít starat o stávající most, jako by tam měl zůstat na věky.