Státní maturita z dějepisu – jen pro otrlé
Po velkém úspěchu:-) převzatého článku si princip dovolím zopakovat.
Tentokrát je autorem šéfhistorik PORGu Dr. Michal Arnot a popisuje státní maturitní test z dějepisu.
Článek je jen pro otrlé povahy, které nemají iluze.
MA: „Zadal jsem studentům CERMATem rozeslaný ilustrační maturitní dějepisný test. Musím se přiznat, že mě jeho úroveň eufemicky řečeno rozladila.
1) V testu je několik zjevných věcných nesmyslů:
Například č.18. Rozhodněte, zda se osoba zúčastnila v roce 1945 tzv. Jaltské konference: Stalin, Truman, Roosevelt, Chamberlain. V klíči se "správnými" odpověďmi uvádíte ANO mimo jiné u Chamberlaina. Upozorňuji, že tento britský politik zemřel již na podzim 1940 a tudíž v Jaltě být nemohl.
Otázka č.28 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé, či nikoli. U tvrzení "papež je hlavou všech křesťanů" uvádíte v klíči ANO. Obávám se, že mnozí pravoslavní či protestantští věřící by při vyplňování tohoto testu zrozpačitěli.
A tak dále
2) Řada otázek je volena didakticky nešťastně
č. 41. Kterému datu nejvíce odpovídá móda dámy s chrtem na výchozím obrázku? Možnosti 1875, 1900, 1925, 1950. I když vylučovací metodou šktneme poslední dvě možnosti. Stále nám zbývají roky 1875,1900. Změnila se za těch 25 let móda tak dramaticky, že v roce 1900 již dáma takto oblečená být nemohla? Je to vyloučené? Obávám se, že pokud se vyžaduje jediná správná odpověď, nemůže být volena takto vágní otázka na módu 19.století.
otázka č. 10.
Nová etapa národně osvoboditelského hnutí se datuje do konce 80. let 20. století. V říjnu 1988 se konal sjezd hnutí Sąjūdis, který se zasazoval o urychlení nezávislosti. V následujících volbách v roce 1990 zvítězili přívrženci nezávislosti země. Předsedou Rady republiky se stal Vytautas Landsbergis, předseda hnutí Sąjūdis. Nová vláda nejprve přijala svoji původní vlajku a znak a následně 11. března 1990 parlament vyhlásil nezávislost.
Napište, o kterém státu se píše ve výchozím textu.Nejprve k tvrzení Cermatu, že zdrojem textu je Cermat sám. Stačí pár kliků na netu a zjistíte, že text je komplet stažen z wikipedie (tvůrce testu pouze vynechal slovo Litva). A teď k meritu věci. Z textu lze logicky odvodit, že jde pravděpodobně o Litvu, nebo Lotyšsko (Jazykově blízké země; Estonsko lze z téhož důvodu vyloučit). Pochopil bych tedy, kdyby byl dán výběr např. (Litva, Kazachstán, Eritrea, Ukrajina atd.). Jak ale má student napsat bez výběru, zda jde o Litvu či Lotyššsko. Patří snad ke všeobecnému kulturnímu rozhledu znalost Vytautase Landsbergise?
Podobných otázek je v celém testu více. U mnohých mi uniká smysl jejich kladení. Jakou schopnost u studentů vlastně testují? Pokud bude skutečný maturitní test vypadat podobně jako tento, pak jej budu studentům předkládat s nejvyšším sebezapřením.
S pozdravem Michal Arnot, učitel dějepisu, gymnázium PORG Libeň“
A pár slov na závěr: Jsem ochoten se vsadit, že definitivní státní test ze základů společenských věd bude ještě mnohem mnohem horší. Více voluntaristický, testující nesmysly, ideově podbarvený.
Stačil by jednotný test z matematiky, češtiny a cizího jazyka. Tam možná může existovat lety prověřený konsenzus nad rozsahem a hloubkou látky.
Stačí výlučně centrálně jednotně zadávané a opravované testy. Nikoli konglomerát ústního a jiného zkoušení – opravovaného na samotných školách.
Stačí jedna úroveň (ta státní), proč se dělají dvě?
Proč je 95% práce, organizace a opravování na bedrech škol?
Proč stát stejně jako doposud přesně řídí i školní profilovou část maturit? Tam by snad měly mít teď školy svou profilovou volnost, když všichni povinně píší i státní testy se všemi komisaři, scannery, zabezpečovadly a podobně.
V.K.
Pro pobavení přikládám oficiální odpověď na podnět Dr. Arnota z CERMAT. Evidentně zaměstnávají marxistické dialektiky:-):
Vážený pane kolego,
dne 14. února 2011 jsem obdržel Vaše vyjádření k ilustračnímu testu z dějepisu. Ilustrační test z dějepisu zcela odpovídá specifikaci testů k maturitní zkoušce a katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2009/2010 dějepis. Jednotlivé úlohy byly revidovány odbornými revizory, jimiž jsou středoškolští a vysokoškolští učitelé. Přiměřenost úloh byla ověřena v pretestech a jejich zařazení do ilustračního testu posoudila expertní komise. Na Vaše připomínky k úlohám v ilustračním testu z dějepisu reaguji následujícím způsobem:
Úloha č. 18:
Tato chyba (18.4) byla způsobena při závěrečném grafickém zpracování klíče správných odpovědí. Byli jsme na ni upozorněni hned po zveřejnění v IS CERTIS a byla vzápětí opravena.
Úloha č. 28:
28.2 Toto tvrzení je správné, odkazuji se k Pastor aeternus z roku 1870. Vaše obava, že současní pravoslavní či protestantští věřící by při této úloze zaváhali, je z jistého úhlu pohledu přípustná, ale z hlediska ověřování odborných znalostí z dějepisu redundantní.
Úloha č. 41:
Úloha je po metodologické stránce zcela správná, byla posouzena odbornými revizory z řad pedagogů. Zadání úlohy „Kterému datu nejvíce odpovídá móda dámy s chrtem na výchozím obrázku?“ je založeno na klíčovém slově nejvíce odpovídá. Jednotlivé distraktory by měly být pro studenty přitažlivé, jinak je úloha považována po testologické stránce za nevhodnou. V této úloze je podstatné, že dáma na výchozím obrázku má typ klobouku, který odpovídá
r. 1875. Tato úloha patří k náročnějším úlohám.
Úloha č. 10:
Tato úloha zcela odpovídá specifickému výstupu v Katalogu požadavků z dějepisu – 6.13.2. (posoudí příčiny a důsledky zhroucení kom. režimu v Evropě a v Československu i způsob provedení politické změny). Didaktický test z dějepisu je volitelný předmět, u něhož se předpokládá, že žák, který si zvolí tuto maturitní zkoušku, má eminentní zájem o historii, a tedy výrazně širší znalosti než ostatní středoškolští studenti. Test je koncipován tak, aby obsahoval určitý počet lehčích, středně těžkých a těžkých úloh. Tato úloha skutečně patří v testu k těm nejtěžším, ale do testu byla zařazena především z důvodu vysoké diskriminační hodnoty, jež byla prokázána v předešlých pretestech.
Nová maturitní zkouška vyvolává řadu diskuzí a občas i nepochopení. Vzhledem k faktu, že ve Vás vyvolal ilustrační test pochybnosti o metodách testování, Vám nabízím osobní schůzku, kde bychom probrali specifikaci testu, jeho cíle a ověřovací metody. Můžete mne kdykoli kontaktovat mailem či telefonicky.
S pozdravem
Jan Svoboda
předmětový koordinátor pro dějepis a dějiny umění
sekce evaluačních nástrojů CZVV
Tentokrát je autorem šéfhistorik PORGu Dr. Michal Arnot a popisuje státní maturitní test z dějepisu.
Článek je jen pro otrlé povahy, které nemají iluze.
MA: „Zadal jsem studentům CERMATem rozeslaný ilustrační maturitní dějepisný test. Musím se přiznat, že mě jeho úroveň eufemicky řečeno rozladila.
1) V testu je několik zjevných věcných nesmyslů:
Například č.18. Rozhodněte, zda se osoba zúčastnila v roce 1945 tzv. Jaltské konference: Stalin, Truman, Roosevelt, Chamberlain. V klíči se "správnými" odpověďmi uvádíte ANO mimo jiné u Chamberlaina. Upozorňuji, že tento britský politik zemřel již na podzim 1940 a tudíž v Jaltě být nemohl.
Otázka č.28 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé, či nikoli. U tvrzení "papež je hlavou všech křesťanů" uvádíte v klíči ANO. Obávám se, že mnozí pravoslavní či protestantští věřící by při vyplňování tohoto testu zrozpačitěli.
A tak dále
2) Řada otázek je volena didakticky nešťastně
č. 41. Kterému datu nejvíce odpovídá móda dámy s chrtem na výchozím obrázku? Možnosti 1875, 1900, 1925, 1950. I když vylučovací metodou šktneme poslední dvě možnosti. Stále nám zbývají roky 1875,1900. Změnila se za těch 25 let móda tak dramaticky, že v roce 1900 již dáma takto oblečená být nemohla? Je to vyloučené? Obávám se, že pokud se vyžaduje jediná správná odpověď, nemůže být volena takto vágní otázka na módu 19.století.
otázka č. 10.
Nová etapa národně osvoboditelského hnutí se datuje do konce 80. let 20. století. V říjnu 1988 se konal sjezd hnutí Sąjūdis, který se zasazoval o urychlení nezávislosti. V následujících volbách v roce 1990 zvítězili přívrženci nezávislosti země. Předsedou Rady republiky se stal Vytautas Landsbergis, předseda hnutí Sąjūdis. Nová vláda nejprve přijala svoji původní vlajku a znak a následně 11. března 1990 parlament vyhlásil nezávislost.
Napište, o kterém státu se píše ve výchozím textu.Nejprve k tvrzení Cermatu, že zdrojem textu je Cermat sám. Stačí pár kliků na netu a zjistíte, že text je komplet stažen z wikipedie (tvůrce testu pouze vynechal slovo Litva). A teď k meritu věci. Z textu lze logicky odvodit, že jde pravděpodobně o Litvu, nebo Lotyšsko (Jazykově blízké země; Estonsko lze z téhož důvodu vyloučit). Pochopil bych tedy, kdyby byl dán výběr např. (Litva, Kazachstán, Eritrea, Ukrajina atd.). Jak ale má student napsat bez výběru, zda jde o Litvu či Lotyššsko. Patří snad ke všeobecnému kulturnímu rozhledu znalost Vytautase Landsbergise?
Podobných otázek je v celém testu více. U mnohých mi uniká smysl jejich kladení. Jakou schopnost u studentů vlastně testují? Pokud bude skutečný maturitní test vypadat podobně jako tento, pak jej budu studentům předkládat s nejvyšším sebezapřením.
S pozdravem Michal Arnot, učitel dějepisu, gymnázium PORG Libeň“
A pár slov na závěr: Jsem ochoten se vsadit, že definitivní státní test ze základů společenských věd bude ještě mnohem mnohem horší. Více voluntaristický, testující nesmysly, ideově podbarvený.
Stačil by jednotný test z matematiky, češtiny a cizího jazyka. Tam možná může existovat lety prověřený konsenzus nad rozsahem a hloubkou látky.
Stačí výlučně centrálně jednotně zadávané a opravované testy. Nikoli konglomerát ústního a jiného zkoušení – opravovaného na samotných školách.
Stačí jedna úroveň (ta státní), proč se dělají dvě?
Proč je 95% práce, organizace a opravování na bedrech škol?
Proč stát stejně jako doposud přesně řídí i školní profilovou část maturit? Tam by snad měly mít teď školy svou profilovou volnost, když všichni povinně píší i státní testy se všemi komisaři, scannery, zabezpečovadly a podobně.
V.K.
Pro pobavení přikládám oficiální odpověď na podnět Dr. Arnota z CERMAT. Evidentně zaměstnávají marxistické dialektiky:-):
Vážený pane kolego,
dne 14. února 2011 jsem obdržel Vaše vyjádření k ilustračnímu testu z dějepisu. Ilustrační test z dějepisu zcela odpovídá specifikaci testů k maturitní zkoušce a katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2009/2010 dějepis. Jednotlivé úlohy byly revidovány odbornými revizory, jimiž jsou středoškolští a vysokoškolští učitelé. Přiměřenost úloh byla ověřena v pretestech a jejich zařazení do ilustračního testu posoudila expertní komise. Na Vaše připomínky k úlohám v ilustračním testu z dějepisu reaguji následujícím způsobem:
Úloha č. 18:
Tato chyba (18.4) byla způsobena při závěrečném grafickém zpracování klíče správných odpovědí. Byli jsme na ni upozorněni hned po zveřejnění v IS CERTIS a byla vzápětí opravena.
Úloha č. 28:
28.2 Toto tvrzení je správné, odkazuji se k Pastor aeternus z roku 1870. Vaše obava, že současní pravoslavní či protestantští věřící by při této úloze zaváhali, je z jistého úhlu pohledu přípustná, ale z hlediska ověřování odborných znalostí z dějepisu redundantní.
Úloha č. 41:
Úloha je po metodologické stránce zcela správná, byla posouzena odbornými revizory z řad pedagogů. Zadání úlohy „Kterému datu nejvíce odpovídá móda dámy s chrtem na výchozím obrázku?“ je založeno na klíčovém slově nejvíce odpovídá. Jednotlivé distraktory by měly být pro studenty přitažlivé, jinak je úloha považována po testologické stránce za nevhodnou. V této úloze je podstatné, že dáma na výchozím obrázku má typ klobouku, který odpovídá
r. 1875. Tato úloha patří k náročnějším úlohám.
Úloha č. 10:
Tato úloha zcela odpovídá specifickému výstupu v Katalogu požadavků z dějepisu – 6.13.2. (posoudí příčiny a důsledky zhroucení kom. režimu v Evropě a v Československu i způsob provedení politické změny). Didaktický test z dějepisu je volitelný předmět, u něhož se předpokládá, že žák, který si zvolí tuto maturitní zkoušku, má eminentní zájem o historii, a tedy výrazně širší znalosti než ostatní středoškolští studenti. Test je koncipován tak, aby obsahoval určitý počet lehčích, středně těžkých a těžkých úloh. Tato úloha skutečně patří v testu k těm nejtěžším, ale do testu byla zařazena především z důvodu vysoké diskriminační hodnoty, jež byla prokázána v předešlých pretestech.
Nová maturitní zkouška vyvolává řadu diskuzí a občas i nepochopení. Vzhledem k faktu, že ve Vás vyvolal ilustrační test pochybnosti o metodách testování, Vám nabízím osobní schůzku, kde bychom probrali specifikaci testu, jeho cíle a ověřovací metody. Můžete mne kdykoli kontaktovat mailem či telefonicky.
S pozdravem
Jan Svoboda
předmětový koordinátor pro dějepis a dějiny umění
sekce evaluačních nástrojů CZVV