Státní maturita přichází (už zase)
Pomalu končí letošní maturitní období a tím možná i léty zažitá podoba zkoušek.
Přicházející „Státní maturity“ jsou v jakémsi stavu beztíže, neb ze zákona být příští rok mají, nicméně jednou se již odložily, připraveny moc nejsou (ministerstvo prý založilo již zkraje jara jakýsi krizový štáb) a teď ještě padla vláda, … a bůhví co bude.
Na facebooku se sdružují studentští odpůrci. Je vůbec k zaznamenání, že tato část školského zákona irituje maturanty roku 2010 či 2012 úplně stejně jako jejich starší kolegy. Ti si v roce 2008 vymohli odložení maturit (jedna studentská demonstrace před volbami udělala více než stohy fundované odborné kritiky), rozprchli se na vysoké školy a problém již neřeší.
Státní maturitní testy budou mít stejnou kvalitu v roce 2010 jako v roce 3010.
Otázkou u státních maturit skutečně není kdy, ale proč? K čemu má smysl státní maturitu zavádět? Je státní maturita tak nutná, aby vyvážila stovky milionů korun, které již stála a ještě bude stát?
Pokud pomineme občany, kterým se líbí slovo „státní“ v názvu, najdeme pro státní maturitu nejčastěji tyto argumenty:
1) Státní maturita navrátí této zkoušce prestiž.
Nesmysl. Prestiž maturity již desítky let klesá a bude klesat i nadále. Prostě proto, že dříve měl maturitu každý dvacátý a teď jí mají čtyři z pěti mladých lidí. Navíc i naše stávající maturita platí např. v celé Evropské unii. Z prestižního hlediska dostatečné.
2) Státní maturita ověří společné minimum.
Neověří. Zákon připouští, že u některých studentů bude „nutným minimem“ matematika a u jiných zase třeba angličtina. Systém tedy umožňuje odmaturovat matematickému analfabetovi. Na druhé straně ale jiný student bude z matematiky maturovat hned 3x. V povinně volitelné státní části, dále v profilové nepovinné části „matematika 2“ řízené ministerstvem a potřetí třeba v povinné profilové školní části na matematických gymnáziích. Kocourkov?
3) Státní maturita časem nahradí přijímací zkoušky na VŠ.
Ne. Na řadu vysokých škol berou již dnes každého. Ty prestižní si budou nadále vybírat. Státní maturita jim v tom nijak nepomůže. Jedničku ze státní češtiny a angličtiny by asi měla mít většina gymnazistů, pokud jí zároveň skládá i budoucí kuchař na SOU s maturitou.
4) Státní maturita poskytne informace o kvalitě jednotlivých středních škol.
Ne. Pokud pán bůh dá a ve státní maturitě dopadneme dobře – je to díky dobré práci školy? Nebo je to proto, že jsme si před osmi lety vybrali ze sedminásobného převisu zájemců velmi nadané studenty? Důležitá z hlediska kvality školy je tzv. přidaná hodnota.
5) Státní maturita poskytne informace o kvalitě středního školství obecně.
Možná. Akorát, že tyto informace již dávno máme ze Sond maturant, Maturit nanečisto i z rozsáhlých šetření soukromých agentur. Stačilo by je jen analyzovat, ale o to nikdo neprojevil zájem.
6) Státní maturita určí směr výuky na středních školách.
Bohužel ano. Na školách se vždy učí právě to, co je nakonec důležitě testováno. Všechny nyní oslavované školské vzdělávací programy (a hypotetická různost a individuálnost vzdělávacího procesu) skončí ve chvíli, kdy do škol vkročí „státní komisaři“ a rozdají maturitní testy. Protože úspěch u testů bude pro osud dětí i škol klíčový – školy budou žáky na tyto testy připravovat. Všechny stejně.
7) Státní maturitu má mnoho evropských zemí
Ano, ale … To, že řada zemí má nějakou formu státního testování žáků (nikoli však v české podobě), ještě neznamená, že jde o věc pozitivní.
V Evropě nejsme osamoceni ani u projevů rasismu, dramatického růstu státního dluhu, vysoké nezaměstnanosti nebo třeba výskytu klíšťové encefalitidy.
Státní maturity budou stát (a už stály) společnost spoustu peněz, ředitele a pedagogy spoustu hektického administrativního úsilí. Povedou k unifikaci českého školství. Zavádějí naprosto nepřipraveně nové (rádoby moderní) „nadpředměty“. Nezajišťují ověření společného minima pro všechny studenty, zato pro ně zvyšují počet zkoušek. Není jasné, k čemu to má být dobré.
Zákon se státní maturitou prosadila (po několika předchozích zamítnutích) až politicky mocná ministryně Buzková. Zákon prošel ve sněmovně 2x o jediný hlas. Podruhé například o hlas tehdejšího opileckého přeběhlíka - poslance Kotta.
Navrhuji odložit státní maturity ne o rok či dva, ale do doby „až pomine globální finanční krize“ a stát bude mít opět možnost nesmyslně utrácet.
Přicházející „Státní maturity“ jsou v jakémsi stavu beztíže, neb ze zákona být příští rok mají, nicméně jednou se již odložily, připraveny moc nejsou (ministerstvo prý založilo již zkraje jara jakýsi krizový štáb) a teď ještě padla vláda, … a bůhví co bude.
Na facebooku se sdružují studentští odpůrci. Je vůbec k zaznamenání, že tato část školského zákona irituje maturanty roku 2010 či 2012 úplně stejně jako jejich starší kolegy. Ti si v roce 2008 vymohli odložení maturit (jedna studentská demonstrace před volbami udělala více než stohy fundované odborné kritiky), rozprchli se na vysoké školy a problém již neřeší.
Státní maturitní testy budou mít stejnou kvalitu v roce 2010 jako v roce 3010.
Otázkou u státních maturit skutečně není kdy, ale proč? K čemu má smysl státní maturitu zavádět? Je státní maturita tak nutná, aby vyvážila stovky milionů korun, které již stála a ještě bude stát?
Pokud pomineme občany, kterým se líbí slovo „státní“ v názvu, najdeme pro státní maturitu nejčastěji tyto argumenty:
1) Státní maturita navrátí této zkoušce prestiž.
Nesmysl. Prestiž maturity již desítky let klesá a bude klesat i nadále. Prostě proto, že dříve měl maturitu každý dvacátý a teď jí mají čtyři z pěti mladých lidí. Navíc i naše stávající maturita platí např. v celé Evropské unii. Z prestižního hlediska dostatečné.
2) Státní maturita ověří společné minimum.
Neověří. Zákon připouští, že u některých studentů bude „nutným minimem“ matematika a u jiných zase třeba angličtina. Systém tedy umožňuje odmaturovat matematickému analfabetovi. Na druhé straně ale jiný student bude z matematiky maturovat hned 3x. V povinně volitelné státní části, dále v profilové nepovinné části „matematika 2“ řízené ministerstvem a potřetí třeba v povinné profilové školní části na matematických gymnáziích. Kocourkov?
3) Státní maturita časem nahradí přijímací zkoušky na VŠ.
Ne. Na řadu vysokých škol berou již dnes každého. Ty prestižní si budou nadále vybírat. Státní maturita jim v tom nijak nepomůže. Jedničku ze státní češtiny a angličtiny by asi měla mít většina gymnazistů, pokud jí zároveň skládá i budoucí kuchař na SOU s maturitou.
4) Státní maturita poskytne informace o kvalitě jednotlivých středních škol.
Ne. Pokud pán bůh dá a ve státní maturitě dopadneme dobře – je to díky dobré práci školy? Nebo je to proto, že jsme si před osmi lety vybrali ze sedminásobného převisu zájemců velmi nadané studenty? Důležitá z hlediska kvality školy je tzv. přidaná hodnota.
5) Státní maturita poskytne informace o kvalitě středního školství obecně.
Možná. Akorát, že tyto informace již dávno máme ze Sond maturant, Maturit nanečisto i z rozsáhlých šetření soukromých agentur. Stačilo by je jen analyzovat, ale o to nikdo neprojevil zájem.
6) Státní maturita určí směr výuky na středních školách.
Bohužel ano. Na školách se vždy učí právě to, co je nakonec důležitě testováno. Všechny nyní oslavované školské vzdělávací programy (a hypotetická různost a individuálnost vzdělávacího procesu) skončí ve chvíli, kdy do škol vkročí „státní komisaři“ a rozdají maturitní testy. Protože úspěch u testů bude pro osud dětí i škol klíčový – školy budou žáky na tyto testy připravovat. Všechny stejně.
7) Státní maturitu má mnoho evropských zemí
Ano, ale … To, že řada zemí má nějakou formu státního testování žáků (nikoli však v české podobě), ještě neznamená, že jde o věc pozitivní.
V Evropě nejsme osamoceni ani u projevů rasismu, dramatického růstu státního dluhu, vysoké nezaměstnanosti nebo třeba výskytu klíšťové encefalitidy.
Státní maturity budou stát (a už stály) společnost spoustu peněz, ředitele a pedagogy spoustu hektického administrativního úsilí. Povedou k unifikaci českého školství. Zavádějí naprosto nepřipraveně nové (rádoby moderní) „nadpředměty“. Nezajišťují ověření společného minima pro všechny studenty, zato pro ně zvyšují počet zkoušek. Není jasné, k čemu to má být dobré.
Zákon se státní maturitou prosadila (po několika předchozích zamítnutích) až politicky mocná ministryně Buzková. Zákon prošel ve sněmovně 2x o jediný hlas. Podruhé například o hlas tehdejšího opileckého přeběhlíka - poslance Kotta.
Navrhuji odložit státní maturity ne o rok či dva, ale do doby „až pomine globální finanční krize“ a stát bude mít opět možnost nesmyslně utrácet.